0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 28.

Alma, darabja 7-8 ezerért

A világon létezik néhány igen értékes almafajta, melyek nagyon borsos árúak: ezek az almák királyai és a „klub fajták”. Egyik leghíresebb, a Black Diamond, de hazánkban is kapható olyan fajta, aminek darabja annyiba kerül, mint más fajtákból egy kilónyi…

Az ára is gyémántszerű

A Földünkön becslések szerint nagyjából 7500 különböző almafajtát termesztenek. Az ízek igen változatosak: vannak édesebbek és savanykásabbak, keményebb húsúak és kásásabbak… Van aki a zöldet, más az érettet szereti.

Black Diamond-nak, azaz Fekete gyémántnak nevezik azt a különleges megjelenésű fekete almafajtát, amelyik a világ legdrágábbjának számít. A Balck Diamond Tibetben terem, fekete, vékony héjú különlegesség, ropogós és édesebb más almáknál, mert igen gazdag természetes cukrokban.

Az ára azért is magas, mert csak nagyon rendhagyó körülmények között terem. Termőtája 3100 méter magasságban van, ahol sok a napfény, és meleg van napközben, éjjel viszont akár fagypont alá is süllyedhet a hőmérséklet. Ehhez a különösen szélsőséges időjáráshoz ez a fajta tökéletesen alkalmazkodott. A gyümölcs héjszíne azért sötét, szinte fekete, mert rengeteg UV sugárzást kap. Az ilyen körülményeket nem lehet máshol mesterségesen előidézni, így e fajta termőkörzete igencsak szűk, ami árát és különlegességét fokozza.

A fa nagyon lassan fordul termőre: egy átlagos almafajtánál ez 2-3 évet vesz igénybe, a Fekete Gyémántnál akár 8 év is lehet, mire az első gyümölcsök leszedhetőek a fákról. Rövid ideig áll el: a gyümölcs szedés után csak két hónapig értékesíthető.

Az októberben szedett Fekete Gyémántok darabja 6-7000 forintnak megfelelő összeg körül mozog, nem csoda, hogy zömüket kínai luxushotelekbe szállítják…

Hazánkban is vannak extrább fajták

Az áruházláncokban hazánkban is kapható Pink Lady az egyik legdrágább fajta, mégis van rá kereslet. Komoly marketing is áll mögötte, de ez kevés lenne, ha nem lenne egy tényleg nagyon ízletes fajta.
A Pink Lady fajtát Ausztráliában nemesítettek a Lady Williams és a Golden Delicious keresztezésével, és mára már egy világmárka lett ez az alma. Másik érdekesség vele kapcsolatban, hogy ez egy „klub fajta” amiknek a kereskedelme merőben eltér a hagyományostól, amikor a gazda megtermeli az almát, utána eladja olyan áron ahogy tudja, amit befolyásolhat a kereslet, kínálat, a termett mennyiség, azaz az időjárás is akár. A klub fajták termesztése és kereskedelme ugyanis teljesen eltér a klasszikus módoktól.

A Pink Lady-re is egy különleges üzleti konstrukció épült. Adott volt egy almafajta, amelyet szinte mindenki nagyon finomnak talál. A nevét 1992-ben levédette az Apple and Pear Australia Limited nevű vállalat, és világszerte szigorú keretek közé szorította a névvel kapcsolatos minden szakmai tevékenységet.

Napjainkban már sok példa van arra, hogy egy új almafajta nevét a nemesítője, „fejlesztője” levédeti, és a szabadalmi idő alatt a facsemeték árába így olyan jogdíj épül be, amelyet megkap a fajtatulajdonos. Ez biztosítja a fajtanemesítő-fejlesztő költségeinek megtérülését.

Nem termesztheti akárki

A Pink Lady azért „klub alma”, mert csak az termesztheti, és csak az kereskedhet vele ezen a néven, akit felvesznek a klubba, amiért természetesen fizetni kell. Tehát ilyen fajtát hiába keresünk a faiskolai árudákban. E rendszer lényege a teljes piac egy kézben tartása. A klub döntésén múlik, hogy hol és hány tagja van, vagyis kontroll alatt tartja a kínálati oldalt. A Pink Lady-t prémiumterméknek pozícionálták, így ára a legdrágább tömegalmáknak is legalább a kétszerese.

A termesztést erős mennyiségi kontroll alatt tartják, ezzel megelőzve a nagy mennyiség, a dömping árleszorító hatását, ami így nem érvényesülhet. Ez a korlátozott termesztés nem csak a mennyiséget tartja alacsonyan, megőrizve a kuriózum jelleget, de a minőséget is nagyon jól tudják ilyen körülmények között kontrollálni.

A márka európai licencmenedzsere egy szakmai egyesülés, amely körülbelül 3 ezer európai termesztőnek, de mindössze 15 nagykereskedőnek engedi használni a márkát, és mindent egy kézből ellenőriz. Ideértve az almafák alatti talaj minőségétől a teljes termesztési láncolaton át a csomagolásig.
Értékesítési szempontból lényeges, hogy mindezek mellett a Pink Lady mögött óriási marketingbüdzsé áll.

A Pink Lady megjelenésén, arculatépítésén, közösségi és hagyományos „médiaszereplésein” profi háttéremberek csapatai dolgoznak, ami egy gyümölcsnél viszonylag szokatlan felállás – de egy ruha, vagy autómárkánál gyakori. Tehát a magas árhoz a jó minőség mellett, a kínálat limitálása, és a marketingmunka is szükséges…
Forrás: magyarmezogazdasag.hu