Back to top

10 nélkülözhetetlen, magas K-vitamin tartalmú élelmiszer

Hacsak nem vagyunk mélyen elmerülve a táplálkozás világában, valószínűleg kevésbé ismerjük a K-vitamint, mint a C-, az A- vagy a B-vitamin-komplexet. A K-vitamin alapvető szerepet játszik a szervezet működésében, főként a véralvadásban, a csontanyagcserében, valamint a szív és az erek működésében, hiánya például vérzési zavarokat, csontritkulást és szív- és érrendszeri megbetegedéseket okozhat.

Az A-, D- és E-vitaminhoz hasonlóan a K-vitamin is zsírban oldódik, így a felszívódása fokozódik, ha a K-vitaminban gazdag ételeket zsírokkal vagy olajokkal együtt fogyasztjuk. A K-vitamin vegyületeknek két elsődleges típusa van: a filokinon (K1-vitamin) és a menakinonok egy csoportja (együttesen K2-vitaminnak nevezik). A filokinon főként a leveles zöldségekben található meg, míg a menakinonokat baktériumok termelik, ezért fermentált élelmiszerekben és egyes állati eredetű ételekben találhatók meg.

A legtöbb férfi esetében a K-vitamin megfelelő napi bevitele 120 mikrogramm, a nők esetében pedig 90 mikrogramm.

Azoknak, akik vérhígítót szednek, más szükségleteik lehetnek, mivel ezek a gyógyszerek hatékonyan inaktiválják a K-vitamint.

Nem tudjuk hogyan is kezdjük neki a K-vitamin bevitelnek? Készüljünk fel arra, hogy sok zöld, növényi alapú élelmiszert fogunk látni a legmagasabb K-vitamin-tartalmú élelmiszerek listáján.

Petrezselyem

A petrezselyem több K-vitamin tartalmaz, mint bármely más élelmiszer. Mindössze 128 gramm ebből a hétköznapi gyógynövényből a napi K-vitamin érték 80%-át biztosítja, ezért fontoljuk meg, hogy friss petrezselymet adunk a salátákhoz, szendvicsekhez vagy akár a hamburgerekhez.

Kelkáposzta és más leveles zöldségek

A K-vitamin egyik legjobb forrásai a leveles zöldségek. Egy csésze (128 gramm) főtt spenót például a napi érték 740%-át biztosítja.

A kelkáposzta szintén kiemelkedően magas K-vitamin-tartalommal rendelkezik: egy csésze főtt keresztesvirágú zöldség 544 mikrogramm K-vitamint biztosít, ami a napi érték több mint 4,5-szerese.

Ezenkívül a salátákból is rengeteg K-vitaminhoz juthatunk. Egy csésze vajsaláta 56 mikrogrammot tartalmaz, ami a napi érték közel fele. Sőt még a jégsaláta is megfelelő mennyiséget tartalmaz.

Brokkoli

A brokkolit rost-, kalcium- és C-vitamin-tartalma miatt tartják nagyra, de K-vitaminban is igen gazdag. Egy csésze főtt brokkoli 220 mikrogrammot biztosít, ami a napi érték közel kétszerese.

Kelbimbó

A brokkolihoz hasonlóan a kelbimbó is keresztesvirágú zöldség, amely tele van antioxidánsokkal, C- és K-vitaminnal. Egy csésze főtt kelbimbó például az ajánlott napi C-vitaminbevitel 107%-át, a K-vitamin napi értékének 182%-át, mintegy 219 mikrogrammot tartalmaz.

Káposzta

Bizonyára észrevettük azt a tendenciát, hogy a keresztesvirágú zöldségek magas K-vitamin-tartalmúak. Ez alól a káposzta sem kivétel, mivel minden csésze főtt káposzta körülbelül 165 mikrogrammot, vagyis a napi érték 136%-át tartalmazza.

A többi zöldséghez hasonlóan ez a K-vitamin is a filokinon (K1-vitamin) formájában van jelen,

de a savanyú káposzta, amely erjesztett káposzta, szintén jó K2-vitamin-forrás, mivel a laktobacillus baktériumok az erjesztési folyamat melléktermékeként K2-vitamint termelnek. Ezért egy finom savanyú káposztasaláta fogyasztásával egészséges adagot kaphatunk az alapvető tápanyagnak mindkét formájából.

Savanyúságok és erjesztett zöldségek

A savanyítás vagy erjesztési folyamat segít a savanyúságok, a kimchi és a savanyú káposztához hasonló ételek létrehozásában, ezáltal gazdag probiotikum forrássá teszi őket, és menakinont, azaz K2-vitamint is termel. Egy csésze savanyú uborka 130 mikrogramm (a napi érték 109%-a) K-vitamint tartalmaz. A kimchi, egy fűszeres, sós, fanyar ételízesítő, 65 mikrogrammot tartalmaz csészénként.

Spárga

A spárga az egyik legjobb forrása a prebiotikumoknak, vagyis bizonyos élelmi rostoknak, amelyeket a saját szervezetünk nem tud megemészteni, de a bélben élő hasznos baktériumok számára tápanyag-elixírként szolgálnak.

A spárga K-vitaminban is gazdag, csészénként 91 mikrogrammot tartalmaz, ami a napi érték több mint 75%-a.

Kivi

A kivi tele van C-vitaminnal, E-vitaminnal és számos alapvető ásványi anyaggal. A finom húsú és apró, ehető magvakkal rendelkező kivi K-vitaminban is gazdag. Egy csésze közel 73 mikrogrammot tartalmaz, ami a napi érték 60%-a. A K-vitaminban gazdag gyümölcsök közé tartozik még az avokádó, a sütőtök, a gránátalma, az áfonya és a szeder.

Pesto

A pesto bazsalikomból, olívaolajból, fenyőmagból és parmezánból készült mártás vagy ételízesítő, de más fűszernövényeket, például petrezselymet is tartalmazhat. Ezek az összetevők közül többnek, például a bazsalikomnak és a petrezselyemnek, valamint a fenyőmagnak kivételesen magas a K-vitamin-tartalma. 28 gramm fenyőmag 15 mikrogramm K-vitamint tartalmaz. Ennek megfelelően 28 gramm pesto 95 mikrogramm K-vitamint tartalmaz, ami a napi érték közel 80%-a.

Édeskömény

Az édeskömény egy ropogós, ánizs ízű hagyma, finom, ehető hajtásokkal.

Az olasz konyhában széles körben használják, és a szívbarát mediterrán diéta egyik legfontosabba zöldsége.

Az édeskömény jó prebiotikum rostforrás, és csészénként 55 mikrogramm (napi érték 46%-a) K-vitamint biztosít.

Forrás: 
themanual.com

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Irán világelső lesz az almaexportban?

Irán hamarosan világelső lehet a friss almaexportban, ezt mutatják az előző évi termelési és export adatok.

Hét egyszerű lépés a tudatos étkezés felé

Változtassuk meg életmódunkat anélkül, hogy ténylegesen diétáznánk. Lehet, hogy nehéz elhinni, de már pár apró változtatással tehetünk az egészségünkért és elindulhatunk a tudatos táplálkozás felé vezető úton.

Termesztik, de keveset fogyasztanak belőle

Spanyolország Európa legnagyobb biotermelője, ám a helyi fogyasztás megtorpant. Mindezt főként két okkal magyarázza a szakma: nagyobb hangsúlyt kell fektetni a biotermékek népszerűsítésére, és összehangolt szabályozásra van szükség.

Örömforrás a szarvasgomba

A fekete szarvasgombának sok rajongója van, kiderült, akik szeretik valószínűleg nem csak a különleges ízét kedvelik, hanem a benne található boldogsághormon is erősíti a kötődésüket.

Másodpercek alatt kimutatható a vírus

A hajtató kertészek manapság az eddigieknél is kevésbé szívesen fogadnak érdeklődőket a növényházaikban. Nagyon tartanak ugyanis a paradicsom- és paprikaállományokat veszélyeztető ToBRFV kórokozótól. A paradicsom barna termésráncosodás vírus már hazánkban is több helyen megjelent. Laboratóriumi vizsgálattal igazolt jelenléte esetén a fertőzött növényállományt meg kell semmisíteni.

Istállóból konditerem

Egy angliai Derbyshire megyében található farm szarvasmarhaállományában 2001-ben ütötte fel fejét a száj- és körömfájás betegség.

Ötven felett csak védettségi igazolással – lesz-e elég dolgozó így Olaszországban?

Február 15-től Olaszországban az ötven év feletti munkavállalóknak igazolniuk kell a Covid-védettségüket. A gazdálkodók már most félnek, hogy így nem lesz elég dolgozójuk a betakarítási munkákhoz, írta meg a fruchthandel.de portál.

Cseresznye, fűszerek és drónok a Macfrut 2022 kiállításon

Minden eddiginél gazdagabb programmal várja a zöldség-gyümölcs ágazat szereplőit a Macfrut kiállítás Riminiben, 2022. május 4-6-án. Kiemelten foglalkoznak a cseresznyével, Afrika termékeivel, a fűszerekkel és gyógynövényekkel és az okos technológiákkal.

Piacon az első idei spárgasípok

Növényházakból szedték az első sípokat Hollandiában, elsősorban belga és skandináv éttermek megrendelésére. A szezon a fűtött talajú, fóliaalagutas állományok szedésével folytatódik majd.

Pokol a szájban, avagy a világ legerősebb paprikája

A Scoville-skála a paprika csípősségét méri. A legutoljára nemesített csili paprika 3 millió Scoville egységet tartalmaz. Miért versengenek a nemesítők még mindig, hogy minél erősebb paprikát állítsanak elő?