Back to top

Hét egyszerű lépés a tudatos étkezés felé

Változtassuk meg életmódunkat anélkül, hogy ténylegesen diétáznánk. Lehet, hogy nehéz elhinni, de már pár apró változtatással tehetünk az egészségünkért és elindulhatunk a tudatos táplálkozás felé vezető úton.

Valóban egy olyan egyszerű életmódbeli változtatásról van szó, mint amilyennek hangzik, egyszerűen csak arra kell törekednünk, hogy az étkezést tudatosan, azaz a telefon vagy a környezetünket zavaró tényezők nélkül végezzük. Különböző tanulmányok szerint, ha követjük az alábbi lépéseket, a tudatos étkezés segíti a fogyást és fokozza az emésztést, emellett gazdagítja az általános étkezési élményt is.

Tracey Strudwick, a Nuffield Health táplálkozási terapeutája szerint hétféleképpen indíthatjuk el a tudatos evés felé vezető utat – melyek egyszerűbbek, mint gondolnánk.

Üljünk le enni

Ez egyértelműnek tűnhet, de az elviteles étkezési kultúra térhódítása gyakran azt eredményezi, hogy a reggeli ingázás közben mindössze egy szendvicset majszolunk, így hát nulla pontot kapunk a tudatos étkezésért.

„Fordítsunk figyelmet és ételre, és adjuk meg a módját az evés élményének”

–javasolja Strudwick.

Szánjunk időt rá

Egy 7000 fős felmérés szerint egy átlagos brit dolgozó mindössze 27 percet szán az ebédszünetre, ami nem sok jót jelent a nyugodt, tudatos étkezés szempontjából. Ez azt jelent, hogy mindössze 27 perc elteltével annyira elfoglaltak lesznek, hogy a rövid időn belül megvásárolt étellel az asztalukhoz rohannak, és alig van idejük azon gondolkodni, hogy mit ebédeljenek, nemhogy megrágni és megízlelni az ételt… A tudatos étkezés egyik lényeges pontja, hogy lehetőleg lassan együnk, mivel így az agyunk felismeri, mikor vagyunk jóllakva, és megakadályozhatjuk, hogy túlegyük magunkat.

Elektronikus eszközök mellőzése

Igen, még a telefonokat is célszerű figyelmen kívül hagyni étkezés közben. A mai okostelefon-megszállott társadalomban ritkán töltünk 10 percnél hosszabb időt anélkül, hogy a képernyőnk ne lenne mellettünk.

A telefonok nyomkodása étkezés közben tévútra terelheti az elménket, ami megnehezíti, hogy kizárólag az ételre koncentráljunk.

Gondoljunk úgy a telefonunkra, mint egy digitális nyúlüregre, amely messze vezet mindattól, amit az étkezés jelent.

Tegyük le a villát két falat között

Ezt könnyebb alkalmazni, ha másokkal együtt vacsorázunk, mert nagy a valószínűsége, hogy beszélgetni fogunk majd evés közben. „Várjuk meg, amíg lenyeljük a falatot, mielőtt egy másikért nyúlnánk” – mondja Strudwick.

Együnk csendben

Ha egyedül vacsorázunk, ne nyúljunk azonnal a tévé távirányítója felé, hogy társaságunk legyen. Hasznos lehet, ha időnként csendben étkezünk, mivel ez arra ösztönöz, hogy elgondolkodjunk azon, hogy mit és hogyan eszünk, ami a tudatos étkezés lényege.

Ismerjük fel a különbséget éhség és éhség között

Ha érzelmi evők vagyunk, túlságosan könnyen összetéveszthetjük az unalmat, a stresszt és a kimerültséget az éhséggel.

Létfontosságú felismerni, hogy mikor vagyunk valójában éhesek, és mikor gyökerezik valamilyen pszichés ok az étkezésünk kiváltó okaként.

„Ha a kiváltó okok nem az éhséggel kapcsolatosak, keressünk olyan alternatívákat az étkezés helyet, amelyek segíthetnek kielégíteni az érzelmi szükségleteinket az adott időszakban” – tanácsolja Strudwick, aki azt javasolja, hogy foglaljuk le magunkat más, számunkra kellemes tevékenységekkel, például sétáljunk, sportoljunk vagy olvassunk egy könyvet.

Kérdezzük meg magunktól, hogy megfelelő ételt fogyasztunk-e

Ha egyszerűen végig gondoljuk, hogyan fog hasznunkra válni az adott étel, amit választottunk ebédre vagy vacsorára, az hasznos lépés lehet a tudatos étkezéshez. Strudwick azt javasolja, hogy gondosan fontoljuk meg, melyek azok az ételek, amelyeknek az elfogyasztása pozitív hatással van a szervezetünkre. Kérdezzük meg magunktól: „A kiválasztott ételek tele vannak olyan tápanyagokkal, amelyek feltöltenek minket energiával? Olyan ételek ezek, amelyek órákig és nem csak percekig laktatnak?”

Forrás: 
independent.co.uk

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Együttműködési megállapodás a MATE és az Alföldi Tej Kft. között

Stratégiai partneri megállapodást írt alá a Magyar Agrár és Élettudományi Egyetem és az Alföldi Tej Kft. A felek az oktatás, a kutatás, az innováció és a társadalmi szerepvállalás területén korábban is meglévő együttműködésüket akarják megerősíteni, illetve bővíteni.

Vasárnap kóstolóval ünneplik a kávé világnapját

Kávékóstolóval, latte art bajnoksággal, kávégép-bemutatóval és szakmai beszélgetésekkel ünnepli a kávé világnapját vasárnap a budapesti Akvárium Klubban A Kávé Napja elnevezésű rendezvény.

Keresik Magyarország ételét - főszerepben a hazai alapanyagok

A minőségi magyar élelmiszerekre hívja föl a figyelmet a Magyarország étele 2023 szakács- és főzőverseny - mondta az Agrárminisztérium (AM) élelmiszeriparért és kereskedelempolitikáért felelős államtitkára szerdán Budapesten, az esemény sajtótájékoztatóján.

Hogyan épített fel az új brit király egy kiváló bioélelmiszer-márkát

III. Károly, az Egyesült Királyság királya évekig készült arra, hogy az uralkodó szerepébe lépjen II. Erzsébet királynő történelemformáló uralkodása után. Közben egy másik "állást" is betöltött: egy jövedelmező vállalkozás tulajdonosa volt.

Ipari kenderrel a nitrogén- és metánkibocsátás csökkentéséért

Szántóföldi iparikender-termesztéssel csökkenteni lehetne a mezőgazdaság nitrogén-, metán- és CO2-kibocsátását, vagyis fontos szerepet játszhatna a kultúra a fenntartható mezőgazdaságban.

Háromszázezer tonna ételt pazarlunk el évente

Magyarországon a teljes élelmiszerhulladék mennyisége a becslések szerint 1,8 millió tonna évente – tájékoztatott a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih), amely a háztartási élelmiszerhulladékok vonatkozásában végez felméréseket.

Dióliget nem csak diófákkal

„Fiatal vállalkozók lévén abban hiszünk, hogy meg kell találni a saját utunkat, amit követve sikeresek lehetünk, ha tanulunk, és ha emellett tartani tudjuk a minőséget” – vallja Szabó Dániel és felesége, Szabó-Hajós Tímea. Ők álmodták meg és hozták létre a magyar falusi élet régmúltját, az agrárium szépségeit és hagyományait felidéző Dióligetet Óhídon.

Fontos az őszi felkészülés

A kajszi és a szilva élettani betegségei, gyors pusztulása szerteágazó okokra vezethető vissza, az egyik a fák erőnléte, amiben nagy szerepe van a tápanyagellátásnak. Cegléden a fák őszi feltöltésének részleteiről esett szó, és a szilvafajta-gyűjtemény ígéretes egyedeit is láthattunk.

Különleges almás sütemény lett Budapest desszertje

A Veranda Cukiműhely Budapest aranyalmája elnevezésű süteménye lett idén Budapest desszertje. A linzer lapra helyezett giandujás-almás édesség először az Édes Napok Budapest csokoládé- és édességünnepen kóstolható meg a péntektől vasárnapig a Szent István-bazilika előtt.

34 éve nem drágult ennyire az élet Spanyolországban

Spanyolországban átlagosan 15,2 százalékkal drágult a háztartások által leginkább vásárolt termékeket tartalmazó fogyasztói kosár egy év alatt, amelynek mértékére nem volt példa az elmúlt 34 évben - állapította meg az egyik legjelentősebb fogyasztóvédelmi szakmai szervezet, az OCU kedden közzétett szokásos éves jelentésében.