Számos európai országhoz hasonlóan Franciaországban is tombol az infláció, ami az élelmiszerárak emelkedésében mutatkozik meg.
Az áruházlánc közölte, hogy az infláció miatt jelentősen emelkednek a termékek átlagárai. „Ez nálunk elképzelhetetlen” – áll a promóciós szlogenben, amelyet az a tájékoztatás kísér, hogy a bagett árát 29 eurócenten fagyasztják be.
A Leclerc francia szupermarketláncot kritika érte, amiért a növekvő infláció és a növekvő gázárak idején befagyasztotta a a szóban forgó pékáru árát, így azok most sokkal olcsóbbak, mint a hagyományos francia pékségekben.
A gazdák, malomtulajdonosok és helyi kenyérsütők dühösek az áruházláncra. A Leclerket demagógiával és a bagett „méltóságának” lerombolásával vádolják, amely a francia kenyér zászlóshajója és sokak számára Franciaország szimbóluma. Jelenleg a bagett, mint hagyományos francia élelmiszer, az UNESCO világörökségi listájának a felvételére vár.
Természetesen ez nem csak az élelmiszer „méltóságáról” szól. A kulcsprobléma természete tisztán gazdasági eredetű. A Leclerc az árcsökkentéssel megelőzi legnagyobb versenytársait. Más népszerű francia szupermarketek – az Intermarché és a Super U – most 10 centtel, a Carrefour pedig 16 centtel drágábban adja a bagetteket.
A sütőipari szervezetek véleménye szerint Leclerk hazardírozása rendkívül etikátlan volt.
– Megpróbáljuk fenntartani a vállalkozásunkat és a termékeink minőségét, és ez pénzbe kerül. Jól meg kell fizetnünk azokat az embereket, akik megtermelik a gabonát, lisztet készítenek belőle, valamint azokat, akik a kenyeret végül meg is sütik. Amit Leclerc tesz, az szégyenletes – mondta Jean-Francois Loiseau, a francia molnárok szövetségének elnöke.
Mit mondanak a pékek, mennyi lehet egy bagett átlagos ára az infláció figyelembevételével? Közös nyilatkozatukban azt mondják, hogy
Mit szólnak ehhez a Leclerc-lánc képviselői? Michel-Édouard elnök ezekre a vádakra reagálva azt mondta, hogy a bagettek ára már legalább egy éve 30 cent körül mozog.
A bagett árának 29 eurócentben történő megállapítása egy héttel a Leclerc-botrány kirobbanása után történt. Akkor a Leclerc vezérigazgatója bejelentette, hogy üzleteibe csak a COVID-19 oltási bizonyítvánnyal rendelkezőket engedik be, ami a fogyasztók körében tiltakozást váltott ki, és bojkottálni kezdték az üzletláncot. Egy népszerűbb döntést kellett hozniuk: befagyasztották a legfontosabb és legkeresettebb kenyérféle árát.