Back to top

Francia bagett háború

Franciaországban az infláció a bagett árát is elérte. Az egyik francia élelmiszerlánc befagyasztotta az első számú kedvenc kenyérfélének az árát. A molnárok és pékek felzúdultak.

Számos európai országhoz hasonlóan Franciaországban is tombol az infláció, ami az élelmiszerárak emelkedésében mutatkozik meg.

A nehéz helyzettel dacolva a Leclerc élelmiszerlánc január 11-én meglepő lépésre szánta el magát, és úgy döntött, hogy legalább négy hónapig darabonként 29 centen (104 Ft) tartja a bagett árát.

Az áruházlánc közölte, hogy az infláció miatt jelentősen emelkednek a termékek átlagárai. "Ez nálunk elképzelhetetlen" - áll a promóciós szlogenben, amelyet az a tájékoztatás kísér, hogy a bagett árát 29 eurócenten  fagyasztják be.

A Leclerc francia szupermarketláncot kritika érte, amiért a növekvő infláció és a növekvő gázárak idején befagyasztotta a a szóban forgó pékáru árát, így azok most sokkal olcsóbbak, mint a hagyományos francia pékségekben.

A kis pékségek tulajdonosai azzal érvelnek, hogy nem engedhetnek meg maguknak egy ilyen lépést.

A gazdák, malomtulajdonosok és helyi kenyérsütők dühösek  az áruházláncra. A Leclerket demagógiával és a bagett "méltóságának" lerombolásával vádolják, amely a francia kenyér zászlóshajója és sokak számára Franciaország szimbóluma. Jelenleg a bagett, mint hagyományos francia élelmiszer, az UNESCO világörökségi listájának a felvételére vár.

Természetesen ez nem csak az élelmiszer "méltóságáról" szól. A kulcsprobléma természete tisztán gazdasági eredetű. A Leclerc az árcsökkentéssel megelőzi legnagyobb versenytársait. Más népszerű francia szupermarketek - az Intermarché és a Super U - most 10 centtel, a Carrefour pedig 16 centtel drágábban adja a bagetteket.

A sütőipari szervezetek véleménye szerint Leclerk hazardírozása rendkívül etikátlan volt.

- Megpróbáljuk fenntartani a vállalkozásunkat és a termékeink minőségét, és ez pénzbe kerül. Jól meg kell fizetnünk azokat az embereket, akik megtermelik a gabonát, lisztet készítenek belőle, valamint azokat, akik a kenyeret végül meg is sütik. Amit Leclerc tesz, az szégyenletes - mondta Jean-Francois Loiseau, a francia molnárok szövetségének elnöke.

Mit mondanak a pékek, mennyi lehet egy bagett átlagos ára az infláció figyelembevételével? Közös nyilatkozatukban azt mondják, hogy

egy bagettnek 90 eurócent (322 Ft) körüli összegbe kellene kerülnie. Ez több mint háromszorosa a Leclerk jelenlegi árának, és általában sokkal drágább, mint más népszerű francia szupermarketekben.

Mit szólnak ehhez a Leclerc-lánc képviselői? Michel-Édouard  elnök  ezekre a vádakra reagálva azt mondta, hogy a bagettek ára már legalább egy éve 30 cent körül mozog.

A bagett árának 29 eurócentben történő megállapítása egy héttel a Leclerc-botrány kirobbanása után történt. Akkor a Leclerc vezérigazgatója bejelentette, hogy üzleteibe csak a COVID-19 oltási bizonyítvánnyal rendelkezőket engedik be, ami a fogyasztók körében tiltakozást váltott ki, és bojkottálni kezdték az üzletláncot. Egy népszerűbb döntést kellett hozniuk: befagyasztották a legfontosabb és legkeresettebb kenyérféle árát.

Forrás: 
rp.pl

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Kiugró a kereslet az egészséges élelmiszerek iránt

Tendenciaszerűen alakulnak át a magyar fogyasztók virtuális bevásárlókosarai: az egészségtudatos életmódot követők, a tökéletes nyári alakra vágyó fogyasztók és az ételintoleranciával küzdők egyaránt fűtik a keresletet az adalékanyagoktól és kezelőszerektől mentes, gluténmentes és csökkentett szénhidráttartalmú termékek iránt.

Csak a professzionális mezőgazdaságnak van jövője

Ahogy az erőszakos téeszesítés, úgy a termelőszövetkezetek rendszerváltás utáni erőltetett felszámolása is a hazai szakpolitika hibája volt. Hosszú távon csak a tőkeerős és szakmailag felvértezett gazdasági társaságok életképesek a magyar agráriumban – mondta Horváth Gábor, a társas agrárvállalkozásokat tömörítő MOSZ főtitkára, akivel az idén száz éves Szövetkezeti Világnap alkalmából beszélgettünk.

„Sült galamb” magyar fejlesztésű gasztroélmény

Szuvidált galambhús nagy mennyiségben és állandó minőségben: különleges termékkel találkozhatnak a magyar fogyasztók, és számos külföldi piacon is elérhető lehet a nemzetközi termékdíjjal elismert magyar fejlesztés. A gasztronómiai különlegesség ötletgazdáival, Nagy Maricával és Barabás Jánossal Halmos B. Ágnes beszélgetett, a Kistermelők Lapja főszerkesztője.

A hobbiállat-tartókat is megviseli az árak növekedése

Egy állatjóléti alapítvány szerint egyre több ember szorul támogatásra, hogy tápot vehessen a kutyájának/macskájának, és egyre több házikedvenc kerül menhelyre a növekvő költségek miatt.

A holland miniszterelnök elítélte a mezőgazdasági dolgozók napok óta tartó tüntetését

Mark Rutte holland miniszterelnök elfogadhatatlannak nevezte, hogy a mezőgazdasági dolgozók a múlt szerda óta tartó tüntetés keretében útblokádot alkalmaztak és politikusokat fenyegettek meg - számolt be a DutchNews hírportál kedden.

Újra lendületesen drágul a termőföld

A 2020-ban mért 1,672 millió forintról tavaly 1,787 millióra emelkedett az eladott termőföldek átlagos hektárára – írja keddi számában a Világgazdaság (VG) az OTP Termőföld Értéktérkép című kiadványának adatai alapján.

Folytatódik a szőlőár-csata?

Szüret előtt állva sokan kongatják meg újólag a vészharangot a várható szőlőárakra hivatkozva. Az elkeseredés kézzel tapintható, pedig az árak kapcsán még mély a csend. A gazdák borúlátóan fogalmazzák meg véleményüket a személyes beszélgetéseken, a közösségi médiában.

Gombaölő szerek nélkül

A hollandiai állami statisztikai hivatal adatai alapján 2019-ben 9,3 millió kilogramm kémiai növényvédő szert juttattak ki a mezőgazdaságban országszerte. Ennek a mennyiségnek a 40%-a gombás betegségek elleni védekezésre szolgált. Szakemberek, termesztők beszélgettek arról, hogy vajon a szabadföldi termesztésben 2030-ig fel lehet-e hagyni teljes mértékben a fungicidek használatával.

Életképes hazai márkákat fejlesztene a SPAR

Szakmai képzéssel támogatja a SPAR azokat a beszállítóit, akik hazai kisvállalkozásként, családi cégként kerültek be az üzletláncba két, részükre hirdetett speciális program keretében.

Abbahagyják a vevők az online vásárlást, ha bonyolultnak tűnik

Az online vásárlók döntő többsége internetes keresők segítségével tájékozódik, a válaszadók fele a közösségi médiában és hírlevelekből is szerez információt, harmaduk a barátoktól, ismerősöktől kér segítséget, míg az influenszerek ajánlásai csak a megkérdezettek 2 százalékát befolyásolják - közölte a Bónusz Brigád az MTI-vel.