Back to top

A koronavírus alatt ez a legveszélyesebb élelmiszer-összetevő az immunrendszer számára

Amikor a koronavírus-járvány első hulláma elérte az Egyesült Államokat, világossá vált, hogy a lélegeztető gépekre helyezett betegeknek számos alapbetegsége volt. Ezek között olyan anyagcserezavarok voltak, mint az elhízás és a cukorbetegség, amelyek száma az elmúlt években az Egyesült Államokban ugrásszerűen nőtt.

A világjárvány kezdetén az embereket az a kérdés foglalkoztatta, hogy: miért nehezíti meg a cukorbetegség a légúti vírus elleni küzdelmet?

Először is, tudjuk, hogy a koronavírus rövid távon ronthatja a vércukorszint-szabályozást, és a tanulmányok szerint a cukorbetegeket nagyon veszélyes vércukorszint-állapotba taszíthatja.

Ezt úgy éri el, hogy a vírus a hasnyálmirigy béta-sejtjei található receptorokhoz kötődik, amelyek inzulint termelnek.

Allergológusok és immunológusok gyakran felhívják a páciensek figyelmét arra, hogy a cukorbetegség azt jelenti, hogy krónikus, alacsony fokú gyulladásos állapotban vannak, ami megterheli a szervezet veleszületett immunrendszerét, és lassabbá teszi, hogy a szervezetbe kerülő kórokozókat kivédje.

Amikor az immunrendszerünkről van szó, nagyon sokat számít, hogy mit eszünk. És nincs olyan összetevő, amely károsabb lenne az immunrendszer egészségére, mint a cukor, különösen a járvány alatt.

Cukor: a legrosszabb élelmiszer-összetevő az immunrendszerre nézve

Ha magas a vércukorszintünk – amit sok tényező okozhat, de leginkább a túl sok cukor fogyasztása -, akkor beindul az inzulinrezisztencia és az elhízás ördögi körforgása, ami felhajthatja a gyulladásos citokineket, károsítja az ereket, és aktiválja az immunrendszert, hogy helyreállítsa ezeket a területeket.

Ez komoly zavart okoz az immunrendszer számára, és megnyitja az utat a veszélyes baktériumok és vírusok előtt, hogy átcsússzanak testünk védelmén.

Ha már diagnosztizáltak valakinél prediabéteszt vagy cukorbetegséget, rossz hírnek hangozhat. De nem az, a 2-es típusú cukorbetegségnek nem kell véglegesnek lennie. A felesleges cukor kiiktatása az étrendből nemcsak segíthet véget vetni ennek a körforgásnak, hanem teljesen visszafordíthatja azt. A cukorfogyasztás visszaszorítása az egyik leghatékonyabb módja az immunrendszer javításának.

A cukor minden ételben ott rejtőzik

Azt hihetjük, hogyha nem vagyunk édesszájúak, nem kell aggódnunk a cukorfogyasztásunk miatt. De még ha nem is eszünk rendszeresen fánkot, édességet vagy süteményt, a túl sok egyszerű szénhidrát, például a kenyér, tészta, rizs, gabonapehely vagy akár bizonyos gyümölcsök és gyümölcslevek fogyasztása csendben megemelheti a vércukorszintünket.

Az emberek gyakran elfelejtik – vagy nem veszik észre -, hogy cukor van ketchupban, a salátaöntetekben és a tejeskávékban, valamint a gyümölcslevekben, joghurtokban és a gabonapelyhekben is.

Hogyan véthetjük meg vércukorszintünket

Ha már van elképzelésünk arról, hogy hol állunk a vércukorszint spektrumán, tegyük meg az alábbi lépéseket a jobb egészség érdekében.

Csökkentsük a nyilvánvaló cukrokat

Ez az édességeket, üdítőket, süteményeket és azokat a szezonális ízesítésű tejeskávékat jelenti, amelyeket mindannyian szeretünk. Ezek az ételek és italok semmilyen tápértékkel nem rendelkeznek, és hatalmas mennyiségű cukrot tartalmaznak. Ezek helyett válasszunk inkább étcsokoládét, bogyós gyümölcsöket vagy más alacsony cukortartalmú finomságot. Nem kell örökre kiiktatni az összes cukros ételt az étrendünkből, az alkalmi nassolással nincs baj! De az elején fontos, hogy eljussunk egy olyan pontra, ahol a vércukorszintünk stabil és egészséges.

Olvassuk el az összetevők listáját

Itt az ideje, hogy ellenőrizzük a hozzáadott cukor mennyiségét a kamránkban található összes termékben, és ez alatt mindent értünk, még azokat is, amelyeket „alacsony cukortartalmúnak” vagy „egészségesnek” hirdetnek.

Egy átlagos amerikai naponta körülbelül 17 teáskanál (71 gramm) hozzáadott cukrot fogyaszt, de az Amerikai Szívgyógyászok Szövetsége a nőknek legfeljebb hat teáskanál (25 gramm), a férfiaknak pedig kilenc teáskanál (36 gramm) hozzáadott cukrot javasol naponta.

Ne feledjük, természetes cukrokat még mindig kapunk a gyümölcsökből, zöldségekből és gabonafélékből, így biztosan nem fogunk hiányt szenvedni!

Együnk több rostot

A rostok nem csak az emésztést tartják szabályosan, hanem segítenek lassítani a cukor felszívódását a véráramba, ami megvéd a cukorszint kiugrásától.

A rostok hiánya a másik ok, amiért az üdítők, gyümölcslevek és cukrozott kávéitalok olyan károsak az egészségünkre. Rengeteg cukrot tartalmaznak, és semmit sem a vércukorszint védő rostokból, amelyek a friss, teljes értékű növényi alapú élelmiszerekben vannak. Ahhoz, hogy növeljük rostbevitelünket fogyasszunk fekete babot, lencsét, avokádót, hajdinát, körtét, málnát, árpát és lenmagot.

Válasszuk a tápanyagot a kalóriák helyett

Ahelyett, hogy a kalóriák csökkentésén törnénk a fejünket, koncentráljunk arra, hogy több tápanyag dús élelmiszert, sok fehérjét és egészséges zsírokat adjunk az étrendünkhöz.

Nem kell szükséges az alacsony szénhidráttartalmú ételekre koncentrálni, inkább válasszuk a „megfelelő” szénhidrátokat.

Valójában a szénhidrátok fogyasztása zöldségek, bab, teljes értékű gyümölcsök, diófélék és magvak formájában (ezek mind ásványi anyagokban és vitaminokban gazdag élelmiszerek) nagyszerű módja annak, hogy távol tartsuk az éhségérzetet.

Számos alkalmazás létezik, amely segít nyomon követni a tápanyagbevitelt. Ezáltal, ha naplózzuk pár napig az étkezésünket, látni fogjuk, mennyi hozzáadott cukrot, rostot és egyéb tápanyagot kapunk valójában.

Forrás: 
cnbc.com

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Kiugró a kereslet az egészséges élelmiszerek iránt

Tendenciaszerűen alakulnak át a magyar fogyasztók virtuális bevásárlókosarai: az egészségtudatos életmódot követők, a tökéletes nyári alakra vágyó fogyasztók és az ételintoleranciával küzdők egyaránt fűtik a keresletet az adalékanyagoktól és kezelőszerektől mentes, gluténmentes és csökkentett szénhidráttartalmú termékek iránt.

Lehetőségek a paradicsomhajtatásban

Nagy sikerrel rendezte meg a FruitVeB Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács az első Magyar Paradicsom Napját Mórahalmon. Több mint 200 érdeklődő kísérte figyelemmel a paradicsomhajtatókat érintő témákról szóló előadásokat, kereste fel a 33 kiállítót, és a rendezvény kiváló alkalom volt a szakmai kapcsolatok ápolására, a tapasztalatok megosztására, véleménycserére is.

Lőrinc már felejtős: elindult a dinnyeszezon

Dinnye szezonnyitó sajtótájékoztatót tartott Medgyesegyházán a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara, és a Magyar Dinnyetermelők Egyesülete. Az idei szezon bíztatónak ígérkezik, és mint kiderült, már a Lőrinc napot is elfelejthetjük, hiszen a klímaváltozás, és az újabb fajták hatására jóval tovább lesz jó minőségű hazai dinnye.

Újabb belgiumi csokoládégyárban észleltek szalmonellafertőzést okozó baktériumot

Egy újabb belga csokoládégyár üzemében azonosították azt a bélfertőzést okozó baktériumot, amely néhány hónappal korábban az olasz Ferrero csokoládégyár belgiumi telephelyén okozott szalmonellafertőzést, és ezzel több mint 300 megbetegedést Európa szerte - írta a The BrusselsTimes hírportál csütörtökön.

Indul a hazai dinnyeszezon a diszkontláncoknál

Megkezdődik a magyar dinnyék árusítása a Lidl és az Aldi üzleteiben - tájékoztatták a diszkontláncok az MTI-t. A Lidl Magyarország azt közölte, hogy raktárai szerdától kizárólag magyar beszállítóktól érkező magyar görögdinnyét vesznek át. Az Aldi Magyarország július 1-jétől csak magyar termelőktől érkező dinnyét vesz át biatorbágyi raktárában

A diófogyasztás elősegítheti a bélrendszer és a szív egészségét

A dió nem csak egy finom nassolnivaló, hanem a kutatók szerint a bélrendszerünknek kedvező baktériumoknak is jót tesz, hozzátéve, hogy ezek a "jó" baktériumok a szív egészséges működését is segítik.

A MATE tananyaga lépést tart a digitális kihívásokkal

Egy nemzetközi projektnek köszönhetőn új, a digitális agrárium és élelmiszeripar kihívásaira reagáló mesterképzés indulhat el a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemen. A tavaly indított program keretében már megtörtént az oktatók képzése. A tananyagok is készültek, többek között a precíziós mezőgazdaság, a robotika, a drónok, valamint az okos megoldások és innovációk témájában.

Mi a legegészségesebb módja a tojásfogyasztásnak?

Az, hogy mit együnk reggelire sokunk egyik dilemmája lehet. Elvégre ez a "nap legfontosabb étkezése", ezért mindig szeretnénk megbizonyosodni arról, hogy a reggelt egészséges ételekkel kezdjük, hogy a szervezetünknek megfelelő táplálékot tudjunk biztosítani. Ráadásul a kiegyensúlyozott, tápláló étkezés energiát ad, fokozza az agyműködést, és erősíti az immunrendszert.

Háromszáz kaptár elpusztítását rendelték el a hatóságok

Az ausztráliai Új-Dél-Wales területén három különböző birtokon találtak a varroa atkával fertőzött méhcsaládokat, mely korábban nem volt jelen a kontinensen. A hatóságok a védő- és megfigyelési zónák kijelölése mellett 300 kaptár elpusztítását rendelték el.

„Sült galamb” magyar fejlesztésű gasztroélmény

Szuvidált galambhús nagy mennyiségben és állandó minőségben: különleges termékkel találkozhatnak a magyar fogyasztók, és számos külföldi piacon is elérhető lehet a nemzetközi termékdíjjal elismert magyar fejlesztés. A gasztronómiai különlegesség ötletgazdáival, Nagy Maricával és Barabás Jánossal Halmos B. Ágnes beszélgetett, a Kistermelők Lapja főszerkesztője.