Back to top

Olívaolajjal az egészségért

Az olívaolaj jótékony hatásait már régóta hirdetik. Ennek azaz oka, hogy nagy mennyiségben tartalmaz egészséges zsírokat, tápanyagot és antioxidánsokat. Az új kutatások szerint, ha olívaolajat adunk az étrendünkhöz, csökkenthetjük az Alzheimer-kór, a szív- és érrendszeri betegségek és a rákos megbetegedések kockázatát is.

Az olívaolaj egészségügyi előnyeit már régóta emlegetik (tele van egészséges zsírokkal, tápanyagokkal és antioxidánsokkal), és a mediterrán étrend egyik legfontosabb összetevője. De egy új kutatás, amelyet a Journal of the American College of Cardiology című szakfolyóiratban tettek közzé, rámutat az olívaolaj étrendbe való beillesztésének lehetőségeire is.

A Harvard T. H. Chan School of Public Health kutatói által vezetett tanulmány 60 582 nő és 31 801 férfi egészségét és étrendjét vizsgálta az Egyesült Államokban 1990 és 2018 között. A vizsgált 28 év alatt azoknál, akik naponta több mint fél evőkanál olívaolajat fogyasztottak, 19%-kal alacsonyabb volt a halálos megbetegedések aránya, valamint 19%-kal alacsonyabb a szív- és érrendszeri betegségek kockázata azokhoz képest, akik ritkán vagy soha nem fogyasztottak olívaolajat.

Ezenkívül, akik naponta fogyasztottak olívaolajat, 29%-kal csökkentették a neurodegeneratív betegségek, például az Alzheimer-kór és a Parkinson-kór kockázatát is.

A kutatók azt is megállapították, hogy az olívaolaj fogyasztása 17%-kal alacsonyabb rákos megbetegedés kockázattal és 18%-kal alacsonyabb légzőszervi megbetegedések miatti halálozási kockázattal járt együtt.

A neurodegeneratív betegségek, például az Alzheimer-kór alacsonyabb kockázatával való összefüggés újszerű felfedezés – írta Dr. Susanna Larsson, a svédországi Uppsala Egyetem epidemiológusa. „Tekintettel az Alzheimer-kórra vonatkozó megelőző stratégiák hiányára, valamint a betegséggel kapcsolatos magas megbetegedési és halálozási arányra, ez a megállapítás, ha megerősítést nyer, nagy közegészségügyi jelentőséggel bír” – írta Larsson.

A kutatók úgy találták, hogy még a kisebb mennyiségű olívaolaj is egészséges hatásúnak bizonyult.

A napi egy teáskanálnyi mennyiség 12%-kal csökkentette halálos megbetegedések kockázatát – állapították meg. Ellenben a kutatás során nem fedeztek fel alacsonyabb kockázatot akkor, amikor az olívaolajat olyan növényi olajokkal hasonlították össze, mint a kukoricaolaj és a repceolaj. „Ez arra utalhat, hogy a növényi olajok ugyanolyan egészségügyi előnyökkel járhatnak, mint az olívaolaj” – mondta Larsson.

A tanulmány szerzője, Marta Guasch-Ferré, a Harvard T. H. Chan School of Public Health táplálkozástudományi részlegének kutatója szerint az olívaolaj fogyasztásának megfelelő napi mennyisége három-négy evőkanál. Ezzel a különleges olajjal helyettesíthetjük a főzés közben használt vaj, majonéz és állati zsírok mennyiségét.

„Otthon szinte mindenhez olívaolajat használunk” – mondta. „Főzéshez, zöldségek és saláták dresszingjéhez, és még sütéshez is jó választás.”

Bár a fenti eredmények kibővítik az olívaolaj egészségügyi előnyeivel kapcsolatos ismereteinket, további kutatásokra van szükség – mondta Larsson. Ugyanis még mindig felmerülnek további kérdések, melyek megoldásához egy célzott vizsgálatra lenne szükség, amely összehasonlítaná az olívaolajat fogyasztó és ezt mellőző embereket. Ennek a felmérésnek az eredményei alapján tudományos magyarázatot kaphatnánk az olívaolaj és az alacsonyabb halálozási kockázat kapcsolatára. Valamint a tudósok azt is felmérhetnék, hogy az olívaolaj mely fajtái – például az extra szűz olívaolaj vagy a finomított olívaolaj – nyújtanak nagyobb egészségügyi előnyöket.

A szakértők szerint fontos, hogy az olívaolaj-fogyasztást az általános egészséges táplálkozással összefüggésben vizsgálják. „Figyelnünk kell arra, hogy a táplálkozásunk összességében egészséges legyen, amely tele van növényi alapú élelmiszerekkel, beleértve a gyümölcsöket, zöldségeket, hüvelyeseket, teljes kiőrlésű gabonákat, egészséges zsírokat, mint például az olívaolaj vagy diófélék, és az egészséges, mérsékelt fehérjebevitelt (tojás, hal, baromfi)” – mondta Guasch-Ferré.

A betegségek kockázatát csökkenthetjük a feldolgozott húsok és más feldolgozott élelmiszerek, cukros italok és desszertek fogyasztásának csökkentésével is – mondta -, valamint szem előtt tartva a testmozgás jótékony hatásait.

Forrás: 
chicago.suntimes.com

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

"Lenn az alföld tengersík vidékin"

Magyarország egyik legszélsőségesebb éghajlati adottságokkal rendelkező térségében gazdálkodik a Nagykunsági Erdészeti és Faipari Zrt. A Jász-Nagykun-Szolnok és Pest megye déli részét magába foglaló működési területén az erdőgazdálkodási, faipari és vadgazdálkodási feladatok mellett nagy hangsúlyt helyez a közjóléti tevékenységre.

Csak erős idegzetűeknek: illegális élelmiszer-előállítón ütöttek rajta

Pest megyei illegális élelmiszer-előállítón ütöttek rajta 2022 novemberében a rendőrséggel együttműködve a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) ellenőrei. A helyszínen bejelentés nélkül, jogsértően számos állatfajt tartottak, az állategészségügyi és járványvédelmi követelményeket sem teljesítve.

Idén is várja az érdeklődőket a mézeskalács-kiállítás Vácrátóton

Idén is látogatható Vácrátóton az ország egyik legrégebbi mézeskalács kiállítása, amelyet a plébánián lehet megtekinteni - tájékoztatta Spiegelhalter László polgármester az MTI-t.

Félmilliárd forintnyi áfacsalás zöldséggel és gyümölccsel

Félmilliárd forintnyi áfát csalt el egy zöldség- és gyümölcskereskedelemmel foglalkozó bűnszervezet, tizenkilenc gyanúsítottal szemben költségvetési csalás miatt nyomoz a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) - közölte a hatóság szerdán a Facebook-oldalán.

Áremelkedések miatt nőtt a mezőgazdasági kibocsátási érték

A mezőgazdaság teljes kibocsátási értéke megközelítette a 4 ezer milliárd forintot az idei évben, ami 15 százalékkal több az egy évvel korábbinál. A növekedéshez az árak 42 százalékos emelkedése járult hozzá, míg a teljes termelési volumen 19 százalékkal, ezen belül a növénytermesztésé 28, az állattenyésztésé 6,1 százalékkal csökkent, a szolgáltatásoké 1,0 százalékkal nőtt - közölte szerdán első becslése alapján a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

Azerbajdzsán a harmadik legnagyobb mogyoró exportőr a világon

2022-ben összesen 67 ezer tonna mogyorót takarítottak be Azerbajdzsánban. Ezzel az ország a globális piacokon a harmadik legnagyobb mogyoróexportőr – mondta Szurhaj Novruzov a mezőgazdasági minisztérium tisztviselője.

Egy meglepő összetevő, hogy a sült zöldségek tökéletesek legyenek

A kiegyensúlyozott étrend fenntartása érdekében az étkezéseknek sovány fehérjéket, teljes kiőrlésű szénhidrátokat és zöldségeket kell tartalmazniuk. Nem újdonság, hogy a zöldségek az egészséges táplálkozás létfontosságú részét képezik.

A támogatások nem húzzák ki a gödörből a zöldségtermesztőket

Egyre nagyobb a boltok polcain a rivalizálás a hazai és a külföldi fagyasztott, illetve konzerv zöldség-gyümölcstermékek között. Hogyan tudják ezek a hazai termék felvenni a versenyt a külföldivel, és miként reagálnak minderre a fogyasztók? Erről a kérdéskörről, továbbá a magyar zöldségtermesztés aktuális helyzetéről és jövőjéről beszélt Sebesta Péter, a Magyar Hűtő- és Konzervipari Szövetség elnöke az MMG Direkt legutóbbi adásában.

Reziliencia az agráriumban - Ki marad a végén?

A generációváltás új szabályozása és az agrárium válságállósága volt a két kiemelt témája a negyedik alkalommal megrendezett Agribusiness Konferenciának december 6-án. Az ország legnagyobb agráriummal és agrárgazdasággal foglalkozó egyetemközi diákszervezete a szaktárca, valamint a banki és a termelő szektor jelentős képviselőit hívta meg a tanácskozásra.

Biztonságos törődés: Mire figyeljünk élelmiszer-adományozáskor?

Advent időszakában sokan adományozással segítik szebbé tenni nehezebb sorsú embertársaik számára az ünnepeket. Az élelmiszer-adományozás az egyik legkézenfekvőbb és legjobb megoldás, azonban ennek is megvannak a szabályai.