Back to top

Olívaolajjal az egészségért

Az olívaolaj jótékony hatásait már régóta hirdetik. Ennek azaz oka, hogy nagy mennyiségben tartalmaz egészséges zsírokat, tápanyagot és antioxidánsokat. Az új kutatások szerint, ha olívaolajat adunk az étrendünkhöz, csökkenthetjük az Alzheimer-kór, a szív- és érrendszeri betegségek és a rákos megbetegedések kockázatát is.

Az olívaolaj egészségügyi előnyeit már régóta emlegetik (tele van egészséges zsírokkal, tápanyagokkal és antioxidánsokkal), és a mediterrán étrend egyik legfontosabb összetevője. De egy új kutatás, amelyet a Journal of the American College of Cardiology című szakfolyóiratban tettek közzé, rámutat az olívaolaj étrendbe való beillesztésének lehetőségeire is.

A Harvard T. H. Chan School of Public Health kutatói által vezetett tanulmány 60 582 nő és 31 801 férfi egészségét és étrendjét vizsgálta az Egyesült Államokban 1990 és 2018 között. A vizsgált 28 év alatt azoknál, akik naponta több mint fél evőkanál olívaolajat fogyasztottak, 19%-kal alacsonyabb volt a halálos megbetegedések aránya, valamint 19%-kal alacsonyabb a szív- és érrendszeri betegségek kockázata azokhoz képest, akik ritkán vagy soha nem fogyasztottak olívaolajat.

Ezenkívül, akik naponta fogyasztottak olívaolajat, 29%-kal csökkentették a neurodegeneratív betegségek, például az Alzheimer-kór és a Parkinson-kór kockázatát is.

A kutatók azt is megállapították, hogy az olívaolaj fogyasztása 17%-kal alacsonyabb rákos megbetegedés kockázattal és 18%-kal alacsonyabb légzőszervi megbetegedések miatti halálozási kockázattal járt együtt.

A neurodegeneratív betegségek, például az Alzheimer-kór alacsonyabb kockázatával való összefüggés újszerű felfedezés – írta Dr. Susanna Larsson, a svédországi Uppsala Egyetem epidemiológusa. „Tekintettel az Alzheimer-kórra vonatkozó megelőző stratégiák hiányára, valamint a betegséggel kapcsolatos magas megbetegedési és halálozási arányra, ez a megállapítás, ha megerősítést nyer, nagy közegészségügyi jelentőséggel bír” – írta Larsson.

A kutatók úgy találták, hogy még a kisebb mennyiségű olívaolaj is egészséges hatásúnak bizonyult.

A napi egy teáskanálnyi mennyiség 12%-kal csökkentette halálos megbetegedések kockázatát – állapították meg. Ellenben a kutatás során nem fedeztek fel alacsonyabb kockázatot akkor, amikor az olívaolajat olyan növényi olajokkal hasonlították össze, mint a kukoricaolaj és a repceolaj. „Ez arra utalhat, hogy a növényi olajok ugyanolyan egészségügyi előnyökkel járhatnak, mint az olívaolaj” – mondta Larsson.

A tanulmány szerzője, Marta Guasch-Ferré, a Harvard T. H. Chan School of Public Health táplálkozástudományi részlegének kutatója szerint az olívaolaj fogyasztásának megfelelő napi mennyisége három-négy evőkanál. Ezzel a különleges olajjal helyettesíthetjük a főzés közben használt vaj, majonéz és állati zsírok mennyiségét.

„Otthon szinte mindenhez olívaolajat használunk” – mondta. „Főzéshez, zöldségek és saláták dresszingjéhez, és még sütéshez is jó választás.”

Bár a fenti eredmények kibővítik az olívaolaj egészségügyi előnyeivel kapcsolatos ismereteinket, további kutatásokra van szükség – mondta Larsson. Ugyanis még mindig felmerülnek további kérdések, melyek megoldásához egy célzott vizsgálatra lenne szükség, amely összehasonlítaná az olívaolajat fogyasztó és ezt mellőző embereket. Ennek a felmérésnek az eredményei alapján tudományos magyarázatot kaphatnánk az olívaolaj és az alacsonyabb halálozási kockázat kapcsolatára. Valamint a tudósok azt is felmérhetnék, hogy az olívaolaj mely fajtái – például az extra szűz olívaolaj vagy a finomított olívaolaj – nyújtanak nagyobb egészségügyi előnyöket.

A szakértők szerint fontos, hogy az olívaolaj-fogyasztást az általános egészséges táplálkozással összefüggésben vizsgálják. „Figyelnünk kell arra, hogy a táplálkozásunk összességében egészséges legyen, amely tele van növényi alapú élelmiszerekkel, beleértve a gyümölcsöket, zöldségeket, hüvelyeseket, teljes kiőrlésű gabonákat, egészséges zsírokat, mint például az olívaolaj vagy diófélék, és az egészséges, mérsékelt fehérjebevitelt (tojás, hal, baromfi)” – mondta Guasch-Ferré.

A betegségek kockázatát csökkenthetjük a feldolgozott húsok és más feldolgozott élelmiszerek, cukros italok és desszertek fogyasztásának csökkentésével is – mondta -, valamint szem előtt tartva a testmozgás jótékony hatásait.

Forrás: 
chicago.suntimes.com

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Kiugró a kereslet az egészséges élelmiszerek iránt

Tendenciaszerűen alakulnak át a magyar fogyasztók virtuális bevásárlókosarai: az egészségtudatos életmódot követők, a tökéletes nyári alakra vágyó fogyasztók és az ételintoleranciával küzdők egyaránt fűtik a keresletet az adalékanyagoktól és kezelőszerektől mentes, gluténmentes és csökkentett szénhidráttartalmú termékek iránt.

Újabb belgiumi csokoládégyárban észleltek szalmonellafertőzést okozó baktériumot

Egy újabb belga csokoládégyár üzemében azonosították azt a bélfertőzést okozó baktériumot, amely néhány hónappal korábban az olasz Ferrero csokoládégyár belgiumi telephelyén okozott szalmonellafertőzést, és ezzel több mint 300 megbetegedést Európa szerte - írta a The BrusselsTimes hírportál csütörtökön.

A diófogyasztás elősegítheti a bélrendszer és a szív egészségét

A dió nem csak egy finom nassolnivaló, hanem a kutatók szerint a bélrendszerünknek kedvező baktériumoknak is jót tesz, hozzátéve, hogy ezek a "jó" baktériumok a szív egészséges működését is segítik.

A MATE tananyaga lépést tart a digitális kihívásokkal

Egy nemzetközi projektnek köszönhetőn új, a digitális agrárium és élelmiszeripar kihívásaira reagáló mesterképzés indulhat el a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemen. A tavaly indított program keretében már megtörtént az oktatók képzése. A tananyagok is készültek, többek között a precíziós mezőgazdaság, a robotika, a drónok, valamint az okos megoldások és innovációk témájában.

Mi a legegészségesebb módja a tojásfogyasztásnak?

Az, hogy mit együnk reggelire sokunk egyik dilemmája lehet. Elvégre ez a "nap legfontosabb étkezése", ezért mindig szeretnénk megbizonyosodni arról, hogy a reggelt egészséges ételekkel kezdjük, hogy a szervezetünknek megfelelő táplálékot tudjunk biztosítani. Ráadásul a kiegyensúlyozott, tápláló étkezés energiát ad, fokozza az agyműködést, és erősíti az immunrendszert.

„Sült galamb” magyar fejlesztésű gasztroélmény

Szuvidált galambhús nagy mennyiségben és állandó minőségben: különleges termékkel találkozhatnak a magyar fogyasztók, és számos külföldi piacon is elérhető lehet a nemzetközi termékdíjjal elismert magyar fejlesztés. A gasztronómiai különlegesség ötletgazdáival, Nagy Maricával és Barabás Jánossal Halmos B. Ágnes beszélgetett, a Kistermelők Lapja főszerkesztője.

A hobbiállat-tartókat is megviseli az árak növekedése

Egy állatjóléti alapítvány szerint egyre több ember szorul támogatásra, hogy tápot vehessen a kutyájának/macskájának, és egyre több házikedvenc kerül menhelyre a növekvő költségek miatt.

Békés megyei kistermelő tevékenységét függesztette fel a Nébih

Egy Békés megyei kistermelő állattartó telepén és élelmiszer-előállító egységében tartott ellenőrzést június közepén a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih). A sertésállomány állategészségügyi státusza ismeretlennek bizonyult, míg az egységben súlyos higiéniai problémákat, jelöletlen, nem nyomonkövethető termékeket találtak az ellenőrök.

Tűzvészek pusztítják Tunézia gabonatermést - a gazdák inkább idő előtt kezdik az aratást

Idő előtt kezdték meg az aratást a gazdák Tunéziában, mivel az extrém hőség országszerte gabonatüzekkel fenyeget. Inkább kevesebb és rosszabb minőségű terményt takarítanak be, mintsem elvesszen mindenük.

Amikor a kekszbúza méhek és lepkék között növekszik

Nemcsak a kekszbúza minőségének és termelési arányának erősítése, hanem a méh- és lepkepopuláció növelése is a célja a Mondelez International fenntartható búzatermesztési programjának.