Back to top

Olívaolajjal az egészségért

Az olívaolaj jótékony hatásait már régóta hirdetik. Ennek azaz oka, hogy nagy mennyiségben tartalmaz egészséges zsírokat, tápanyagot és antioxidánsokat. Az új kutatások szerint, ha olívaolajat adunk az étrendünkhöz, csökkenthetjük az Alzheimer-kór, a szív- és érrendszeri betegségek és a rákos megbetegedések kockázatát is.

Az olívaolaj egészségügyi előnyeit már régóta emlegetik (tele van egészséges zsírokkal, tápanyagokkal és antioxidánsokkal), és a mediterrán étrend egyik legfontosabb összetevője. De egy új kutatás, amelyet a Journal of the American College of Cardiology című szakfolyóiratban tettek közzé, rámutat az olívaolaj étrendbe való beillesztésének lehetőségeire is.

A Harvard T. H. Chan School of Public Health kutatói által vezetett tanulmány 60 582 nő és 31 801 férfi egészségét és étrendjét vizsgálta az Egyesült Államokban 1990 és 2018 között. A vizsgált 28 év alatt azoknál, akik naponta több mint fél evőkanál olívaolajat fogyasztottak, 19%-kal alacsonyabb volt a halálos megbetegedések aránya, valamint 19%-kal alacsonyabb a szív- és érrendszeri betegségek kockázata azokhoz képest, akik ritkán vagy soha nem fogyasztottak olívaolajat.

Ezenkívül, akik naponta fogyasztottak olívaolajat, 29%-kal csökkentették a neurodegeneratív betegségek, például az Alzheimer-kór és a Parkinson-kór kockázatát is.

A kutatók azt is megállapították, hogy az olívaolaj fogyasztása 17%-kal alacsonyabb rákos megbetegedés kockázattal és 18%-kal alacsonyabb légzőszervi megbetegedések miatti halálozási kockázattal járt együtt.

A neurodegeneratív betegségek, például az Alzheimer-kór alacsonyabb kockázatával való összefüggés újszerű felfedezés – írta Dr. Susanna Larsson, a svédországi Uppsala Egyetem epidemiológusa. „Tekintettel az Alzheimer-kórra vonatkozó megelőző stratégiák hiányára, valamint a betegséggel kapcsolatos magas megbetegedési és halálozási arányra, ez a megállapítás, ha megerősítést nyer, nagy közegészségügyi jelentőséggel bír” – írta Larsson.

A kutatók úgy találták, hogy még a kisebb mennyiségű olívaolaj is egészséges hatásúnak bizonyult.

A napi egy teáskanálnyi mennyiség 12%-kal csökkentette halálos megbetegedések kockázatát – állapították meg. Ellenben a kutatás során nem fedeztek fel alacsonyabb kockázatot akkor, amikor az olívaolajat olyan növényi olajokkal hasonlították össze, mint a kukoricaolaj és a repceolaj. „Ez arra utalhat, hogy a növényi olajok ugyanolyan egészségügyi előnyökkel járhatnak, mint az olívaolaj” – mondta Larsson.

A tanulmány szerzője, Marta Guasch-Ferré, a Harvard T. H. Chan School of Public Health táplálkozástudományi részlegének kutatója szerint az olívaolaj fogyasztásának megfelelő napi mennyisége három-négy evőkanál. Ezzel a különleges olajjal helyettesíthetjük a főzés közben használt vaj, majonéz és állati zsírok mennyiségét.

„Otthon szinte mindenhez olívaolajat használunk” – mondta. „Főzéshez, zöldségek és saláták dresszingjéhez, és még sütéshez is jó választás.”

Bár a fenti eredmények kibővítik az olívaolaj egészségügyi előnyeivel kapcsolatos ismereteinket, további kutatásokra van szükség – mondta Larsson. Ugyanis még mindig felmerülnek további kérdések, melyek megoldásához egy célzott vizsgálatra lenne szükség, amely összehasonlítaná az olívaolajat fogyasztó és ezt mellőző embereket. Ennek a felmérésnek az eredményei alapján tudományos magyarázatot kaphatnánk az olívaolaj és az alacsonyabb halálozási kockázat kapcsolatára. Valamint a tudósok azt is felmérhetnék, hogy az olívaolaj mely fajtái – például az extra szűz olívaolaj vagy a finomított olívaolaj – nyújtanak nagyobb egészségügyi előnyöket.

A szakértők szerint fontos, hogy az olívaolaj-fogyasztást az általános egészséges táplálkozással összefüggésben vizsgálják. „Figyelnünk kell arra, hogy a táplálkozásunk összességében egészséges legyen, amely tele van növényi alapú élelmiszerekkel, beleértve a gyümölcsöket, zöldségeket, hüvelyeseket, teljes kiőrlésű gabonákat, egészséges zsírokat, mint például az olívaolaj vagy diófélék, és az egészséges, mérsékelt fehérjebevitelt (tojás, hal, baromfi)” – mondta Guasch-Ferré.

A betegségek kockázatát csökkenthetjük a feldolgozott húsok és más feldolgozott élelmiszerek, cukros italok és desszertek fogyasztásának csökkentésével is – mondta -, valamint szem előtt tartva a testmozgás jótékony hatásait.

Forrás: 
chicago.suntimes.com

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

A rejtélyes luteolin, amely felveszi a harcot a gyulladás és a szorongás elleni küzdelemben

A krónikus gyulladás számtalan betegség kiváltó oka. Bár sok dolog kiválthat gyulladást a szervezetben, a jó hír az, hogy rengeteg olyan tápanyag van, amely segíthet kordában tartani. Az egyik ilyen tápanyag, amelyet szem előtt kell tartani, a luteolin, amely számos növényi eredetű élelmiszerforrásban megtalálható.

Gyógynövények: kihasználatlan sokféleség

Biológiai sokféleség szempontjából hatalmas potenciál lakozik a gyógynövényekben is, többnyire kihasználatlanul. Mai életünket tekintve, a legtöbb háztartásban már a kamillateát sem használják, annak ellenére, hogy jótékony hatásait mindenki ismeri.

Fenntartható falatok

A megtermelt ételek harmadát nem eszi meg senki. Néhány tehetséges magyar fiatal olyan üzleti modellt alkotott a maradék hasznosítására, amellyel az eladók és a vevők is jól járnak. Jelenleg már a közép-kelet-európai bővítésén dolgoznak.

Kevesebb gabona jut az éhező országokba

Megnyílt ugyan a gabonafolyosó, azonban az ENSZ szeptember 29-i adatai szerint 238 szállító konténerhajó indult el az ukrán kikötőkből, és 5,5 millió tonna gabonát szállít. Az áru nagy része a közepes és a magas jövedelmű országokba megy.

Szent Mihály-napi állattenyésztési fórum

Nehéz időszak jön: nem a minőség lesz a kérdés, hanem hogy lesz-e egyáltalán takarmány a jövő évi betakarításig. De egy év múlva talán könnyebbnek látjuk majd a helyzetünket – hangzott el Kaposváron, a Szent Mihály-napi állattenyésztési fórumon. A különböző állattenyésztési ágazatok képviselői a jelenlegi helyzetet elemezték és igyekeztek néhány jótanáccsal is szolgálni a jelenlévő gazdálkodóknak.

Dübörög a káposztaszezon

Teljes erővel mennek a káposztaakciók a német áruházláncokban, ahogy az utolsó tavalyi, tárolóból kikerült tételeket leváltja a frissen szedett fehér és vörös fejes káposzta. Tízkilós zsákokban azonban már nem akciózzák sehol a káposztát, mert nem tudnának olyan árat ráírni, amivel megérné.

Illóolaj, vagy „illatolaj”? Mindkettő illatos, de nem mindegy melyiket használjuk…

Az illóolajokat sokan alkalmazzák az őszi-téli időszakban, hiszen jó szolgálatot tehetnek a felső légúti megbetegedések megelőzésében, kezelésében, de egy stresszes nap után is segíthet ellazulni némelyikük. Ám nem mindegy hogy illóolajat, vagy „illatolajat” veszünk…

Melyik a legjobb fügefajta?

Házikertekben, védett fekvésben sokfelé terem hazánkban is füge, de egészen más elvárásoknak kell megfelelnie annak a gyümölcsnek, amit piacra termelnek. A közelmúltban Becsehelyen rendezett fügebírálat szempontjait szedtük össze és bemutatjuk azt a két tájfajtát, amelyek felkerültek a Nemzeti Fajtajegyzékre, ezáltal hivatalosan szaporíthatók.

A kutyák megérzik, ha stresszesek vagyunk

Egy kísérlet során a kutyák meglepően pontosan érzékelték a stresszes emberek izzadság- és leheletmintáit.

Egészséges csemege a friss hazai szőlő

Hazánkban közel 1000 hektáron termesztenek étkezési célú szőlőt. Magas vitamin- és ásványianyag-tartalma miatt a kora őszi csemege nemcsak finom, hanem egészséges is – hívja fel a figyelmet a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és zöldség-gyümölcsfogyasztást népszerűsítő programja, az Európai Friss Csapat.