Back to top

Olívaolajjal az egészségért

Az olívaolaj jótékony hatásait már régóta hirdetik. Ennek azaz oka, hogy nagy mennyiségben tartalmaz egészséges zsírokat, tápanyagot és antioxidánsokat. Az új kutatások szerint, ha olívaolajat adunk az étrendünkhöz, csökkenthetjük az Alzheimer-kór, a szív- és érrendszeri betegségek és a rákos megbetegedések kockázatát is.

Az olívaolaj egészségügyi előnyeit már régóta emlegetik (tele van egészséges zsírokkal, tápanyagokkal és antioxidánsokkal), és a mediterrán étrend egyik legfontosabb összetevője. De egy új kutatás, amelyet a Journal of the American College of Cardiology című szakfolyóiratban tettek közzé, rámutat az olívaolaj étrendbe való beillesztésének lehetőségeire is.

A Harvard T. H. Chan School of Public Health kutatói által vezetett tanulmány 60 582 nő és 31 801 férfi egészségét és étrendjét vizsgálta az Egyesült Államokban 1990 és 2018 között. A vizsgált 28 év alatt azoknál, akik naponta több mint fél evőkanál olívaolajat fogyasztottak, 19%-kal alacsonyabb volt a halálos megbetegedések aránya, valamint 19%-kal alacsonyabb a szív- és érrendszeri betegségek kockázata azokhoz képest, akik ritkán vagy soha nem fogyasztottak olívaolajat.

Ezenkívül, akik naponta fogyasztottak olívaolajat, 29%-kal csökkentették a neurodegeneratív betegségek, például az Alzheimer-kór és a Parkinson-kór kockázatát is.

A kutatók azt is megállapították, hogy az olívaolaj fogyasztása 17%-kal alacsonyabb rákos megbetegedés kockázattal és 18%-kal alacsonyabb légzőszervi megbetegedések miatti halálozási kockázattal járt együtt.

A neurodegeneratív betegségek, például az Alzheimer-kór alacsonyabb kockázatával való összefüggés újszerű felfedezés – írta Dr. Susanna Larsson, a svédországi Uppsala Egyetem epidemiológusa. „Tekintettel az Alzheimer-kórra vonatkozó megelőző stratégiák hiányára, valamint a betegséggel kapcsolatos magas megbetegedési és halálozási arányra, ez a megállapítás, ha megerősítést nyer, nagy közegészségügyi jelentőséggel bír” – írta Larsson.

A kutatók úgy találták, hogy még a kisebb mennyiségű olívaolaj is egészséges hatásúnak bizonyult.

A napi egy teáskanálnyi mennyiség 12%-kal csökkentette halálos megbetegedések kockázatát – állapították meg. Ellenben a kutatás során nem fedeztek fel alacsonyabb kockázatot akkor, amikor az olívaolajat olyan növényi olajokkal hasonlították össze, mint a kukoricaolaj és a repceolaj. „Ez arra utalhat, hogy a növényi olajok ugyanolyan egészségügyi előnyökkel járhatnak, mint az olívaolaj” – mondta Larsson.

A tanulmány szerzője, Marta Guasch-Ferré, a Harvard T. H. Chan School of Public Health táplálkozástudományi részlegének kutatója szerint az olívaolaj fogyasztásának megfelelő napi mennyisége három-négy evőkanál. Ezzel a különleges olajjal helyettesíthetjük a főzés közben használt vaj, majonéz és állati zsírok mennyiségét.

„Otthon szinte mindenhez olívaolajat használunk” – mondta. „Főzéshez, zöldségek és saláták dresszingjéhez, és még sütéshez is jó választás.”

Bár a fenti eredmények kibővítik az olívaolaj egészségügyi előnyeivel kapcsolatos ismereteinket, további kutatásokra van szükség – mondta Larsson. Ugyanis még mindig felmerülnek további kérdések, melyek megoldásához egy célzott vizsgálatra lenne szükség, amely összehasonlítaná az olívaolajat fogyasztó és ezt mellőző embereket. Ennek a felmérésnek az eredményei alapján tudományos magyarázatot kaphatnánk az olívaolaj és az alacsonyabb halálozási kockázat kapcsolatára. Valamint a tudósok azt is felmérhetnék, hogy az olívaolaj mely fajtái – például az extra szűz olívaolaj vagy a finomított olívaolaj – nyújtanak nagyobb egészségügyi előnyöket.

A szakértők szerint fontos, hogy az olívaolaj-fogyasztást az általános egészséges táplálkozással összefüggésben vizsgálják. „Figyelnünk kell arra, hogy a táplálkozásunk összességében egészséges legyen, amely tele van növényi alapú élelmiszerekkel, beleértve a gyümölcsöket, zöldségeket, hüvelyeseket, teljes kiőrlésű gabonákat, egészséges zsírokat, mint például az olívaolaj vagy diófélék, és az egészséges, mérsékelt fehérjebevitelt (tojás, hal, baromfi)” – mondta Guasch-Ferré.

A betegségek kockázatát csökkenthetjük a feldolgozott húsok és más feldolgozott élelmiszerek, cukros italok és desszertek fogyasztásának csökkentésével is – mondta -, valamint szem előtt tartva a testmozgás jótékony hatásait.

Forrás: 
chicago.suntimes.com

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Kiből lehet sajtbíra?

Sem a dohányosok, sem pedig a rendszeres ivók nem alkalmasak a sajtok bírálatára, mivel ízlesésük és szaglásuk nagy valószínűséggel nem tökéletes. Ez a két legfontosabb képesség a feladat ellátásához, de a június végén avatott 37 új magyar sajtbíra többsége agrár-, illetve élelmiszeripari végzettségű – mondta el Hegedűs Imre, a Magyar Sajtkészítők Egyesületének elnöke.

A színes gyümölcsök és zöldségek fogyasztása segíthet csökkenteni a depressziót és a szorongást

A gyümölcsöknek és zöldségeknek határtalan egészségügyi előnyi vannak. Ezek a tápláló élelmiszerek alacsony zsír- és sótartalmúak, ugyanakkor tele vannak növényi rostokkal, amelyek megakadályozzák a székrekedést, és segítik a víz és a tápanyagok felszívódását az ételből.

A Székelyföld rejtett kincsei

Gasztronómiai különlegességek, szörpök, padlizsánkrémek, mézek, sajtok és sajtkrémek, szalámik, sonkák és húskészítmények, fűszerek és teák termelői és előállítói mutatták be termékeiket a két év kihagyás után ismét megrendezett Székely Fesztiválon Budapesten, a Millenárison.

Kerti és konyhai gyógynövények sebkezelésre

Bárki elszenvedhet kisebb balesetet kertészkedés közben, hiszen néha még egy fűszál is „komoly” vágást okozhat, a tüskékről, tövisekről nem is beszélve. Mikor máskor történhetne meg a baj, mint amikor éppen nincsen nálunk fertőtlenítőszer és sebtapasz. Vagy mégis? Nézzünk csak körül a kertben!

Életképes hazai márkákat fejlesztene a SPAR

Szakmai képzéssel támogatja a SPAR azokat a beszállítóit, akik hazai kisvállalkozásként, családi cégként kerültek be az üzletláncba két, részükre hirdetett speciális program keretében.

A növény- és állatvilágot, a műanyag és faanyagokat is károsítja az UV-sugárzás

Nem csak az emberi egészségre nézve jelent veszélyt, a növény- és állatvilágot, a műanyag és faanyagokat is károsítja az UV-sugárzás - hívta fel a figyelmet cikkében a Másfélfok - Éghajlatváltozás közérthetően című szakportál.

A gojitermesztés szakértője

Spanyolország Huelva tartományában található Európa legjelentősebb és legnagyobb tapasztalattal rendelkező gojibogyó-termelője. Az eredetileg Ázsiából származó gyümölcs beltartalmi értékei miatt népszerű szuperélelmiszernek számít.

Az adatelemzés akár életmentő is lehet a versenylovaknak

A versenylovak esetében a legtöbb sérülés nem egy nap alatt alakul ki, eltekintve azoktól a ritka kivételektől, amikor valamilyen baleset (például kerítésnek fut a ló) miatt sérülnek meg. A tréningek során fellépő terhelés hosszú időn át terheli a csontozatot, mire látható eredménye lesz.

A sertéságazat antibiotikum-felhasználása a kihívásokkal teli év ellenére ismét csökken

Az új adatok szerint az Egyesült Királyság sertéságazata 2021-ben 17%-kal csökkentette az antibiotikum-használatot annak ellenére, hogy a gazdák rendkívül nehéz évet éltek át.

Gyorsteszt a fertőzések kimutatására

A McMaster Egyetem kutatói gyorstesztet fejlesztettek ki a haszonállatok között terjedő fertőzések kimutatására, ugyanis egyre nagyobb kárt okoznak a hirtelen felbukkanó és gyorsan terjedő járványok.