Back to top

Hullámvasúton a kommunikáció

Minden agrárpiaci szereplő életére és tevékenységére hatással vannak a változó tartalomfogyasztási trendek és az ezek hatására létrejövő új marketingkommunikációs és értékesítési eszközök. Az elmúlt időszak súlyos csapást mért számos iparágra, amely miatt a kommunikációs- és marketingeszközök hatékonysága is folyamatos változásban van.

Mindenki máshogy fogyaszt médiatartalmat és ehhez alkalmazkodni kell | MMG

„Hullámvasúton a kommunikáció” - ezzel a címmel rendezte meg agrármarketing- és agrármédia-konferenciáját a Magyar Mezőgazdaság Kiadó, amelyre tizenkettedik alkalommal, a tavalyi kihagyás után ismét élőben került sor az AGROmashEXPO-n január 26-án.

Az eseményen készült további fotók elérhetők galériánkba, ide kattintva.

A nagy érdeklődést kiváltó rendezvényen ezúttal is népszerű előadók osztották meg a témába vágó legfrissebb ismereteiket és tapasztalataikat, hogy segítsék az agráriumban tevékenykedő cégvezetőket és marketingszakembereket a hatékony és hiteles kommunikációban.

„A szakma ma is igényli a papír illatát, és a nyomtatott szónak még mindig ereje van” – hangsúlyozta Sári Enikő, a Magyar Mezőgazdaság Kft. ügyvezető igazgatója, a rendezvény házigazdája.

A Magyar Mezőgazdaság Kiadó tavaly ünnepelte harminc éves fennállását, és bár sikerrel alkalmazkodik az újabb és újabb kommunikációs trendekhez, az általa gondozott tizenegy nyomtatott szaklap létjogosultsága nem kérdőjeleződött meg.

Az viszont igen, hogy lesz-e elegendő papír a kinyomtatásukra. A papírválság okaival és következményeivel foglalkozott az első meghívott előadó, Gellér Róbert, a Nyomda- és Papíripari Szövetség elnökségi tagja, a Gelbert Eco Print Kft. ügyvezető igazgatója. Kiemelte, hogy a globális papírhiányt korántsem az erdők pusztulása okozza, hiszen az alapanyagot kifejezetten erre a célra telepített fából állítják elő, Európában Svájc méretű területtel, 40 ezer négyzetkilométerrel nőtt az erdőterület 2006 óta, a papír pedig 72 százalékban újra is hasznosul.

A kialakult hiány a COVID miatt többszörösére nőtt szállítási költségekre, Kína cellulózfelvásárlására, valamint az energiaárak szintén durva megemelkedésére vezethető vissza.

Ezek a fő okai, hogy itthon, ahol nincs is gyártás, 30-40 százalékkal lett drágább a papír, de árfelhajtó hatása van a műanyagcsomagolóanyagok kiszorításával növekvő keresletnek is. A digitális megjelenés térhódításával, a magazinok példányszámcsökkenésével több papírgyár csökkentette a gyártókapacitásait. Mindezek következtében nehéz helyzetbe kerültek a nyomdák, amit csak nagyarányú előrendeléssel és készletezéssel, illetve áremeléssel tudnak megoldani. A magazinpapír-piac várhatóan év végére normalizálódhat.

A számok nyelvén adott tömény áttekintést a médiapiac helyzetéről, méretéről és tendenciáiról Gombos Zsanette, a Lounge Group médiakutatás és stratégia divíziójának vezetője. Bemutatta a médiaköltéseket és reklámpiacot elemző szervezeteket és módszereket, kiemelve, hogy

a járványhelyzet a digitális reklámok kivételével minden más reklámköltés tekintetében visszaesést okozott.

A pandémiát leginkább az események vagyis a reklámhordozóként is működő rendezvények és a mozik szenvedték meg reklámbevétel szempontjából, a hullámvölgy azonban nem volt olyan mértékű, amilyet a járványhelyzet elején beharangoztak a hozzáértők.

A magyar médiapiacon 2020-ban nőtt a mezőgazdasági szektor költése, amely jelenleg a piac közepén helyezkedik el ebben a tekintetben, és egyre inkább jelen van minden médiatípusban. A hazai médiapiac együtt mozog a nemzetközi trendekkel, így nálunk sem kérdés a digitális tartalmak, az online csatornák, a közösségi média és a mobil platformok általános előre törése, valamint a lineáris médiába történő invesztíció stagnálása, illetve csökkenése. Legalábbis a reklámszakma várakozásai alapján.

Ellenben, a reklámfogyasztók körében végzett, legfrissebb fogyasztói bizalom kutatás szerint, az olvasók, hallgatók, nézők a személyes ajánlást, a márkaszponzorációt, és a lineáris médiát (sajtót, televíziót) tartják a leginkább hitelesnek.
Vagyis, elsősorban „az embereknek hiszünk”, és nagyobb bizalommal kezeljük a klasszikus médiacsatornákat a digitálissal szemben.

Jákó Eszter Júlia reklámszakember, a Magyar Marketing Szövetség elnökségi tagja, a Magyarország 20 legjobb marketing szakemberének egyike, az MVM Zrt. csoportszintű kommunikációs igazgatója az MVM Zrt. elmúlt három évének kommunikációs stratégiájáról tartott izgalmas előadást. Az előadó egyebek mellett összefoglalta, hol és milyen csatornákon keresztül kommunikál a vállalt, miért jók a márkák, és miért fontos a vállaltok számára az, hogy egy jól felépített márkába invesztáljanak.

A szakember elmondta, a márkaépítés tulajdonképpen egyfajta kódkészítés és ellentétben az összes többi titkos kóddal ezeknek a kódoknak éppen az a célja, hogy minél többen és minél jobban képesek legyenek megfejteni. Szó esett a marketing egy speciális területéről is, a neuromarketing felmérésekről, ami biológiai szinten, az agy reakciója alapján ad képet a fogyasztói döntésekről. A jól felépített márka kevés gondolatot generál, tehát szinte gondolkodás nélkül el tudja irányítani a potenciális ügyfelet az ajánlat kérésig, tendermeghívásig, de akár a fogyasztói döntésig.

Ez a vállalatok számára olcsó gyors és gazdaságilag hatékony, ezért a vállaltoknak mindenképp érdemes erre időt és energiát áldozni- hangsúlyozta a szakember.

Az MVM Zrt 2019-ben döntött úgy, hogy üzleti stratégiájukat a kommunikációs partneri területen is támogatni kívánja, ennek első lépéseként új márkát hoztak létre. A vállalt új stratégiájának célkitűzése az volt, hogy 2023-ra az MVM egy attraktív tőkepiaci befektetési célpont legyen ezzel egy erős, ismert gazdasági szereplővé váljon. Célkitűzéseik megvalósítása során memetikai modellezés módszerét is használták, a kapott eredmények mentén képet kaptak arról, melyek azok a kommunikációs területek amelyeket kezelni, erősíteni, esetleg kiküszöbölni kell.

2021.01.01-én az extrém körülmények és váratlan helyzetek ellenére, a vállalat a sikeres márkaépítési folyamat felépítése után, márkát váltott. A márkaváltás sikerét az elmúlt egy év egyértelműen igazolja, a felmérések szerint az MVM márka ismertsége nőtt. A vállalat munkatársai határozottan jobban érzik magukat a munkahelyen, a potenciális munkavállalók preferenciája pedig több mint 40%-kal nőtt, azaz szívesebben dolgoznának a vállaltnál mint korábban.

A szakember azt is elmondta, hogy ez kézzelfoghatóan is nyomon követhető a beérkező életrajzok számával és minőségével, nem csak a jelentkezők száma nőtt, hanem a kiváló szakember pályázók miatt gyorsabban is be tudják tölteni az üres pozíciókat.

A rendezvény záró előadásában Kadosa Gábor, a Magyar Mezőgazdaság Kft. marketing koordinátora a koronavírus-járvány alatt szerzett tapasztalatokról, a kiadó célkitűzéseit foglalta össze.

A több mint harminc éve agrárszaklapok és mellékletek kiadásával, digitális lapok kiadásával, hírportál üzemeltetésével, rendezvények és konferenciák szervezésével valamint PR és marketing tevékenységgel is foglalkozó kiadó az agrárium teljes szegmensét próbálja lefedni nyomtatott sajtó ás online térben egyaránt. Fontosnak tartja a fiatalok figyelmének fölkeltését és megtartását az agrárium iránt, erre kiváló lehetőség kínálkozik például a Bábolnai Gazdanapokon, a kiadó által szervezett rendezvényen, ahol szakiskolás tanulókkal is megismertetik a szakma szépségét.

A 10 nyomtatott szaklap havonta átlagosan 115 ezer kilencszáz példányban jelenik meg, a mintegy 11 online csatorna és 4 platform havonta 150 ezer egyéni látogatót vonz.

A koronavírus időszakát egyértelműen a lapkeres tevékenység illetve a rendezvényszervezés területe sínylette meg, az online tevékenység azonban jelentősen erősödött, hangsúlyozta Kadosa Gábor. A pandémia miatt, a munkafolyamatok és tevékenységek változása – egyebek mellett a rendezvények elmaradása miatt- a kiadó vezetése előtérbe helyezett néhány olyan régóta tervezett lépést, amelyre korábban nem tudtak sort keríteni. Ennek eredményeként új külsőt kapott az Állattenyésztés című újság, de összehangolták a nyomtatott és digitális tartalmak egy részét, valamint létrehozták Instagram felületüket.

Kadosa Gábor a közel jövő célkitűzései között a hírportál bővítését, webshop létrehozását, valamint a podcast-beszélgetések fejlesztését, a nyomtatott kiadványok esetében pedig a lapkeres terjesztés erősítését, valamint az Agrárakadémia rendezvénysorozat újraindítását emelte ki.

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Nőtt a mezőgazdaság kibocsátási értéke tavaly

A mezőgazdaság kibocsátása 2021-ben 3378 milliárd forintot tett ki, 15 százalékkal nőtt 2020-hoz képest; a 17 százalékos árindex mellett a volumen 2,1 százalékkal csökkent - közölte a Központi Statisztikai Hivatal az MTI-vel.

A chilei gyümölcstermesztők az anyagi összeomlás szélén

Tízből kilenc chilei gyümölcstermelő aggódik amiatt, hogy költségei növekedése és a globális logisztikai válság miatt nem tud felkészülni a 2022–23-as szezonra, derül ki a chilei gyümölcstermelők szövetsége, a Fedefruta felméréséből.

Két faj összesen 65000 milliárd forintnyi kárt okozott

Nemcsak rovarok vagy emlősök okozhatnak jelentős gazdasági kárt az ökoszisztémában, hanem akár hüllők és kétéltűek is. Egy friss felmérés szerint egy sikló- és egy békafaj több milliárd dolláros kártételt okozott világszerte.

Zöldség-kereskedelem: a kereslet-kínálat dönt

A vásárlási szokások folyamatosan alakulnak. A fogyasztók szeretnek minél több mindent egy helyen beszerezni, meghatározó lett az áruházláncok, diszkontok szerepe. A betárolás nem divat, a rendkívüli helyzet kivételével mindenből annyit vesznek az emberek, amennyire épp szükségük van.

Egy hét a csillagok alatt - már elindultak a programok

Augusztus 5. és 14. között országszerte több mint 80 helyszínen várják csillagászati bemutatókkal amatőr és hivatásos csillagászok az érdeklődőket az Egy hét a csillagok alatt elnevezésű programsorozaton.

Pontosan méri a gyümölcsök és zöldségek vitaminszintjét egy eszköz

A gyümölcsökben és zöldségekben lévő vitaminok számának valós idejű mérése a terepen hamarosan valósággá válik, köszönhetően egy olcsó, könnyen használható bioszenzornak, amelyet német, belga és holland tudósok fejlesztettek ki.

Az ukrán gabonaszállító hajók már Nyugat-Európába felé is elindultak

Újabb három, gabonával megrakott hajó indul el Ukrajnából a Fekete-tengeren át pénteken, ebből kettő Nyugat-Európába tart. A hajók összesen mintegy 58 ezer tonna kukoricát szállítanak, közben újabb üres hajó indult el Törökországból, hogy felvegye rakományát Odesszában. A tengeri kereskedelem a héten indult újra a háború kitörése óta. A hajók biztonságát orosz, ukrán, török és ENSZ közreműködéssel szavatolják.

Ezt kell tudni a hamarosan induló Agro-ökológiai Programról

A mezőgazdasági termelést a megváltozott környezeti feltételekhez kell igazítanunk, ennek fontos eszköze a környezet- és klímatudatos gazdálkodási gyakorlatok alkalmazása, amelyek fejlesztik a táj mozaikosságát és a biodiverzitás sokszínűségét, javítják a talajok állapotát és vízháztartását vagy éppen a fenntarthatóbb növényvédőszer-használatot.

Beszakadt a műtrágya értékesítés a második negyedévben

A második negyedévben 44 százalékkal csökkent a műtrágya-értékesítés Magyarországon az előző év azonos időszakához képest, miközben az értékesítési árak 2,2-3,8-szeresére emelkedtek - olvasható az Agrárközgazdasági Intézet (AKI) honlapján közzétett negyedéves jelentésben. A növényvédő szereknél hasonló mértékű áremelkedést mértek a második negyedévben, miközben az értékesítés ötödével esett vissza.

A jövő héten nőhetnek a csapadékesélyek

Csak átmeneti enyhülést hozott a hétvégi hidegfront, azóta ismét visszatért a száraz, meleg idő. Az aszály a hétvégén többfelé mérséklődött kismértékben, azóta ismét száradnak a talajok. Változást egy szombaton érkező hullámzó frontrendszer hozhat, melyhez kötődően a hétvégén csak néhol, a jövő hét első felében viszont már többfelé lehetnek záporok, zivatarok.