0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. április 19.

Ki fizeti meg a gyümölcsöt, aminek az árát duplájára növeli a szállítás?

Könnyen előállhat a helyzet, hogy bizonyos zöldség-gyümölcsöket hamarosan már nem éri meg exportálni a tartósan fennálló konténerhiány, illetve az egekbe szökő konténerbérleti díjak miatt, írja a fruchthandel.de portál. A kézzel fogható következmény a szupermarketek polcain lesz látható.

Az Asiafruit magazin, illetve a DHL Global Forwarding információira hivatkozva a friss zöldség-gyümölcs nemzetközi kereskedelmének szakportálja azt írja, hogy – amellett, hogy a világ számos pontján változatlanul hiány van hűtőkonténerből –, a standard konténer ára olyan mértékben felment, hogy már drágábban bérelhető, mint a hűtőkonténer.

A tengeri szállítmányozással foglalkozó cégek ezért pillanatnyilag inkább a standard, mint a hűtőkonténerek számára biztosítanak helyet.

Következésképpen akár fél évnél is hosszabb időre ázsiai kikötőkben rekedhetnek a hűtőkonténerek, holott elvileg bőven elegendő darabot lehetne belőlük hajóra rakni.

A DHL szakértői szerint a konténerek árának növekedése nem áll le, adott ponton túl pedig bizonyos termékek előállítóinak már nem fogja megérni útnak indítani a szállítmányt. 2021 harmadik és negyedik negyedévében már így is több mint 50 százalékkal drágább volt a szállítás, mint egy évvel korábban.

A kínai gyömbér Európába szállítása például ugyanannyiba kerül jelenleg, mint maga a termék

– kérdés, hogy meddig fokozható ez még, veti fel a DHL szakértője.

Könnyen lehet, hogy 2022, de még 2023 folyamán sem rendeződik a helyzet, ez pedig most már a szupermarketek zöldség-gyümölcs részlegén is meglátszhat, mert egy idő után már csak a nagy, komolyabb tartalékokkal rendelkező cégek lesznek képesek exportálni.

Ez egész exportágazatokat is megrengethet, például a közép-amerikai dinnyetermesztést, hívják fel a figyelmet szakértők.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu