Back to top

Az első szén-dioxid-semleges szállítóhajó

Állati melléktermékekkel hajtott, szén-dioxid-semleges hajót építtetett az amerikai Harvey Gulf International Marine tengeri szállítási vállalat. Ez az egyetlen ilyen hajó az egész világon.

A cég már évek óta olyan műszaki megoldásokba fektet, amelyek környezetbarátabbak, mint a hagyományos tengeri flotta. Az üzemeltető már használ hibrid, gáz- és elektromos meghajtást - eljött az idő, hogy megtegye a következő lépést a nagy szállítóeszközök alacsony károsanyag-kibocsátású motorjainak népszerűsítésében.

illusztráció
illusztráció
Fotó: Pixabay

A Harvey Gulf az első vállalat Észak-Amerikában, amely földgázzal - LNG-vel - hajtott hajókba invesztált, még 2015-ben bővítette flottáját két LNG-vel és alacsony kéntartalmú gázolajjal működő platformellátó hajóval (PSV). Nem sokkal később további négyet gyártottak, amelyek mindegyike 94 méter hosszú és 5300 DWT hordképességű  (DWT: bruttó hordképsség tonnában).

A következő hét év során a vállalat fokozatosan átállította teljes flottáját akkumulátoros meghajtásra, és 2022 első felére a teljesen elektromos és LNG meghajtás bevezetését tűzte ki célul.

- Öt PSV - tengeri objektumok pl.olajfúrótornyokat kiszolgáló személyzetét szállító - hajónk van, amelyek szén-dioxid-semlegesen, megújuló cseppfolyósított földgázzal működhetnek - mondta Shane Guidry, a vállalat vezérigazgatója. – Azok az olajvállalatok, amelyek valóban tenni akarnak a kibocsátás csökkentéséért a fúrás során, olyan hajókat bérelhetnek, amelyek szén-dioxid-semleges üzemanyagot égetnek el.

A vállalat úgy érezte, ideje még ennél is tovább lépni, úgy döntött,

Bőségesen áll rendelkezésre alternatív üzemanyagforrás
Bőségesen áll rendelkezésre alternatív üzemanyagforrás
Fotó: Pixabay

hogy egyik hajóján bevezeti az RLNG üzemanyag-ellátást, amely az állattenyésztésből nyert, alacsony kibocsátású biometán keveréke.

A hajónak van tartalék dízelmotorja is, de ez az alacsony szén-dioxid kibocsátású energia az elsődleges meghajtási forrása. Ez a világ első szén-dioxid-semleges szállítóhajója. A biometánt a sertés- és tejtermelők által szállított hígtrágyából nyerik, a fermentorokból azaz erjesztő tankokból.

Az elmúlt hét évben a Harvey Gulf üzemeltette a kontinens első tengeri LNG-üzemanyagtöltő létesítményét is, amely nemcsak több, mint egymillió liter földgázt tárol, hanem az RLNG feltöltésére és keverésére is szolgál.

A HGIM nem csak alacsony szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagokat használ, hanem ezeket a cég hajóit bérlő ügyfeleknek is értékesíti, így a vállalkozók a tengeri műveletekhez kibocsátás-semlegességi tanúsítványt kapnak.

A HGIM nem csak az első vállalat Észak-Amerikában, amely ilyen technológiával rendelkezik, de azt jósolja, hogy az elkövetkező években sajnos nem sokan fogják követni a példájukat. Miért? Ahogy Shane Guidry, a cég vezérigazgatója elmondta, az alacsony szén-dioxid-kibocsátású hajók építésének költségei óriásiak. Egy ilyen hajó 113 millió dollárba kerül. Ez azt jelentheti, hogy sokáig fog tartani, amíg több tengeri üzemeltető is ilyen beruházások mellett dönt, annak ellenére, hogy az USA piacán bőséges a biometán forrása és annak kínálata.

Forrás: 
topagrar.pl

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Génmegőrzés a világban

Korábbi cikkemben írtam a biodiverzitás fontosságáról és arról, hogy az emberi tevékenységek hatására milyen tempóban romboljuk azt. A tudósok már felismerték a problémát, és a riói egyezményben rögzítették, hogy a korábbi károk felszámolása és újabbak megelőzése közös társadalmi felelősségünk. Nézzük tehát, hogy milyen génmegőrzési létesítmények szolgálják a genetikai sokféleség tartós fennmaradását.

Formatervezési díjat kapott a Steyr Terrus CVT

A nagy presztízsű RedDot formatervezési díjjal ismerték el a Steyr Terrus CVT traktor dizájnját. A zsűri értékelése szerint 2022 legelegánsabb traktorának formaterve hozzájárul a nagy teherbírású munkagép képességeihez, kényelméhez és hatékonyságához. A Steyr Terrus CVT 2015-ben jelent meg a gyártó kínálatában, mint az osztrák vállalat „zászlóstraktora”.

Luxuskocsik kárpitja struccbőrből - kéknyakú strucctenyésztővel beszélgettünk

A strucc bőrét a krokodilbőr kategóriába sorolják, melyből luxustermékek készülnek, emellett a húsa is prémium minőségű. A kéknyakú struccot választotta gazdálkodása alapjául Nemes Fédra és Müller Gábor, akik tenyésztési és hízlalási céllal tartják az óriás madarakat.

Óriási napelemparkkal működtetett halastó Kínában

A hibrid rendszer egyedülálló módon integrálja a napenergia-termelést a halászattal, ami nemcsak földet takarít meg, hanem tiszta energiát is termel. A halak és a garnélarákok várhatóan az eddigieknél gyorsabban növekednek majd.

Cipő készül a kipréselt szőlőbogyóból

Egyre szaporodnak az újrahasznosított anyagból készült divattermékek is. A közelmúltban a vezető brazil ruházati áruházlánc szőlőlé, illetve bor készítésekor visszamaradt melléktermékből gyártott cipőkkel jelent meg a piacon.

Aktuálisabb, mint valaha - tankolási rendszerek a Bábolnai Gazdanapokon

Aratás közben nem járkálhat el tankolni a kombájn – ezzel minden gazdálkodó tisztában van. A hatósági áras, korlátozottan hozzáférhető üzemanyag komoly kihívás elé állíthatja a mezőgazdaságot, aki pedig nem szeretne emiatt hátrányba kerülni, az tárolókapacitást fejleszt. A 35. Bábolnai Gazdanapokon szeptember 8-10. között erre is találhat megoldást.

Barcelona megtelt – szigorú szabályok vonatkoznak a turistacsoportokra

Barcelona kiteheti a megtelt táblát, annyi a turista, ezért az ott élők védelmében szigorú szabályokat hoztak, amelyek elsősorban a turistacsoportokra és az idegenvezetőkre vonatkoznak. De a hatalmas tengerjáró hajók korlátozásán is gondolkodik a városvezetés.

Elkeltek a húsmarhák a NAV árverésén

35 millió forintért keltek el azok a húsmarhák, amelyekre a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) elektronikus árverésén lehetett június 24. és 28. között licitálni.

Csak a professzionális mezőgazdaságnak van jövője

Ahogy az erőszakos téeszesítés, úgy a termelőszövetkezetek rendszerváltás utáni erőltetett felszámolása is a hazai szakpolitika hibája volt. Hosszú távon csak a tőkeerős és szakmailag felvértezett gazdasági társaságok életképesek a magyar agráriumban – mondta Horváth Gábor, a társas agrárvállalkozásokat tömörítő MOSZ főtitkára, akivel az idén száz éves Szövetkezeti Világnap alkalmából beszélgettünk.

Lehetőségek a paradicsomhajtatásban

Nagy sikerrel rendezte meg a FruitVeB Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács az első Magyar Paradicsom Napját Mórahalmon. Több mint 200 érdeklődő kísérte figyelemmel a paradicsomhajtatókat érintő témákról szóló előadásokat, kereste fel a 33 kiállítót, és a rendezvény kiváló alkalom volt a szakmai kapcsolatok ápolására, a tapasztalatok megosztására, véleménycserére is.