Back to top

Az első szén-dioxid-semleges szállítóhajó

Állati melléktermékekkel hajtott, szén-dioxid-semleges hajót építtetett az amerikai Harvey Gulf International Marine tengeri szállítási vállalat. Ez az egyetlen ilyen hajó az egész világon.

A cég már évek óta olyan műszaki megoldásokba fektet, amelyek környezetbarátabbak, mint a hagyományos tengeri flotta. Az üzemeltető már használ hibrid, gáz- és elektromos meghajtást - eljött az idő, hogy megtegye a következő lépést a nagy szállítóeszközök alacsony károsanyag-kibocsátású motorjainak népszerűsítésében.

illusztráció
illusztráció
Fotó: Pixabay

A Harvey Gulf az első vállalat Észak-Amerikában, amely földgázzal - LNG-vel - hajtott hajókba invesztált, még 2015-ben bővítette flottáját két LNG-vel és alacsony kéntartalmú gázolajjal működő platformellátó hajóval (PSV). Nem sokkal később további négyet gyártottak, amelyek mindegyike 94 méter hosszú és 5300 DWT hordképességű  (DWT: bruttó hordképsség tonnában).

A következő hét év során a vállalat fokozatosan átállította teljes flottáját akkumulátoros meghajtásra, és 2022 első felére a teljesen elektromos és LNG meghajtás bevezetését tűzte ki célul.

- Öt PSV - tengeri objektumok pl.olajfúrótornyokat kiszolgáló személyzetét szállító - hajónk van, amelyek szén-dioxid-semlegesen, megújuló cseppfolyósított földgázzal működhetnek - mondta Shane Guidry, a vállalat vezérigazgatója. – Azok az olajvállalatok, amelyek valóban tenni akarnak a kibocsátás csökkentéséért a fúrás során, olyan hajókat bérelhetnek, amelyek szén-dioxid-semleges üzemanyagot égetnek el.

A vállalat úgy érezte, ideje még ennél is tovább lépni, úgy döntött,

Bőségesen áll rendelkezésre alternatív üzemanyagforrás
Bőségesen áll rendelkezésre alternatív üzemanyagforrás
Fotó: Pixabay

hogy egyik hajóján bevezeti az RLNG üzemanyag-ellátást, amely az állattenyésztésből nyert, alacsony kibocsátású biometán keveréke.

A hajónak van tartalék dízelmotorja is, de ez az alacsony szén-dioxid kibocsátású energia az elsődleges meghajtási forrása. Ez a világ első szén-dioxid-semleges szállítóhajója. A biometánt a sertés- és tejtermelők által szállított hígtrágyából nyerik, a fermentorokból azaz erjesztő tankokból.

Az elmúlt hét évben a Harvey Gulf üzemeltette a kontinens első tengeri LNG-üzemanyagtöltő létesítményét is, amely nemcsak több, mint egymillió liter földgázt tárol, hanem az RLNG feltöltésére és keverésére is szolgál.

A HGIM nem csak alacsony szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagokat használ, hanem ezeket a cég hajóit bérlő ügyfeleknek is értékesíti, így a vállalkozók a tengeri műveletekhez kibocsátás-semlegességi tanúsítványt kapnak.

A HGIM nem csak az első vállalat Észak-Amerikában, amely ilyen technológiával rendelkezik, de azt jósolja, hogy az elkövetkező években sajnos nem sokan fogják követni a példájukat. Miért? Ahogy Shane Guidry, a cég vezérigazgatója elmondta, az alacsony szén-dioxid-kibocsátású hajók építésének költségei óriásiak. Egy ilyen hajó 113 millió dollárba kerül. Ez azt jelentheti, hogy sokáig fog tartani, amíg több tengeri üzemeltető is ilyen beruházások mellett dönt, annak ellenére, hogy az USA piacán bőséges a biometán forrása és annak kínálata.

Forrás: 
topagrar.pl

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Építkezik a magyar gazdatársadalom

A délvidéki gazdaszervezeteket tömörítő Vajdasági Agráregyesületek Szövetségét (VASZ) 2006-ban alapították. Az azóta eltelt 16 évben nem kevesebb, mint 73 gazdaszervezet és mintegy 8 ezer gazdálkodó ernyőszervezetévé terebélyesedett az érdekvédelmi szervezet. A VASZ-nak sokáig nem volt saját székháza, és 2018-ban felszólították őket, hogy hagyják el addig bérelt „otthonukat”.

Törökországban is termálvízzel fűtenek

Miközben Európa-szerte sorra leállnak télre a zöldséghajtató üzemek a magas gázárak miatt, egyre több paradicsom érkezik Törökországból, mondta Fatih Kördemirci, a Kurt Group munkatársa.

Zöldfelületek - Egy falatnyi természet

Ahogy a Kertészet és Szőlészet korábbi lapszámában már beszámoltunk róla, a Magyarország Zöld Városa díj első helyezettje 2022-ben a Budapest 13. kerületében megépült Vizafogó Park lett. A tervezés projektvezetőjét, Ripszám Eszter tájépítészt kérdeztük azokról a tervezési szempontokról, melyek segítették őket az ökologikus szemléletű új közterületi park létrejöttében.

Emelkednek a sertésárak Németországban

A sertéshús ára 5 € centtel (20,5 Ft-tal) emelkedett, melynek oka, hogy a növekvő kereslet nagyon kis kínálattal találkozik. A szakértők szerint ez valószínűleg nem sokat fog változni a következő hetekben.

Komposztáljunk kávékapszulát

A Nestlé Nespresso kávéüzletága papír alapú, komposztálható kapszulákat dob piacra. Az élelmiszeripari óriás azt reméli, hogy a környezetkímélő megoldással új vásárlókat tud megszólítani.

Kárpát-medencei nyári körkép: Gyenge nyári termés, aszály, virágporhiány és nem létező mézpiac

Szlovákiában a hárs virágai megégtek, míg Szerbiában fantasztikus virágzást produkált. A legtöbb országban a napraforgó igencsak megsínylette az aszályt, azonban Romániában nem volt ilyen probléma vele. Horvátországban rejtélyes okokból elmaradt a gesztenyevirágzás, míg Szlovéniában a fenyő és az édesharmat mondott csődöt.

Lengyelországban az ökológiai gazdálkodás területének növelése a cél

Henryk Kowalczyk miniszterelnök-helyettes, mezőgazdasági és vidékfejlesztési miniszter tájékoztatása szerint, a minisztérium célja az ökológiai gazdálkodás területének és a bioélelmiszer-termelés volumenének növelése. Mint mondta az értékesítési szintjét is fokozni kell, hogy a fogyasztók könnyen hozzáférhessenek a biotermékekhez. Az EU Green Deal készteti Lengyelországot is ezekre a lépésekre.

Többet keres a Youtubeon az angol gazda, mint a teheneivel

Az állattenyésztéssel foglalkozó gazda 2018 óta készít tartalmakat a videómegosztó portálra, és mára többet bevételt hoz ez, mint a gazdasága.

GaLaBau 2022

A zöldfelületek és a szabad terek tervezésének, építésének, karbantartásának teljes körét lefedi Európa egyik legrangosabb szakkiállítása, a GaLaBau. A Magyar Kertépítők Országos Szövetsége által, a Magyar Díszkertészek Szakmaközi Szervezetével, a Magyar Tájépítészek Szövetségével és a Magyar Faápolók Egyesületével közösen szervezett őszi tanulmányúton részt vevő szakemberek a nürnbergi szakkiállítást is megtekintették.

Ön mennyit tud a klímaváltozásról? - Tesztelheti, továbbjutna-e a középiskolások versenyén

Bárki kitöltheti azt a tesztet, amellyel 611 középiskolás csapat birkózott meg a Magyar Tudományos Akadémia Alumni Programjában szervezett, októberben indult tanulmányi versenyen. A második fordulóba 80%-os teljesítménnyel lehetett továbbjutni, ami 152 csapatnak sikerült.