Back to top

Az első szén-dioxid-semleges szállítóhajó

Állati melléktermékekkel hajtott, szén-dioxid-semleges hajót építtetett az amerikai Harvey Gulf International Marine tengeri szállítási vállalat. Ez az egyetlen ilyen hajó az egész világon.

A cég már évek óta olyan műszaki megoldásokba fektet, amelyek környezetbarátabbak, mint a hagyományos tengeri flotta. Az üzemeltető már használ hibrid, gáz- és elektromos meghajtást - eljött az idő, hogy megtegye a következő lépést a nagy szállítóeszközök alacsony károsanyag-kibocsátású motorjainak népszerűsítésében.

illusztráció
illusztráció
Fotó: Pixabay

A Harvey Gulf az első vállalat Észak-Amerikában, amely földgázzal - LNG-vel - hajtott hajókba invesztált, még 2015-ben bővítette flottáját két LNG-vel és alacsony kéntartalmú gázolajjal működő platformellátó hajóval (PSV). Nem sokkal később további négyet gyártottak, amelyek mindegyike 94 méter hosszú és 5300 DWT hordképességű  (DWT: bruttó hordképsség tonnában).

A következő hét év során a vállalat fokozatosan átállította teljes flottáját akkumulátoros meghajtásra, és 2022 első felére a teljesen elektromos és LNG meghajtás bevezetését tűzte ki célul.

- Öt PSV - tengeri objektumok pl.olajfúrótornyokat kiszolgáló személyzetét szállító - hajónk van, amelyek szén-dioxid-semlegesen, megújuló cseppfolyósított földgázzal működhetnek - mondta Shane Guidry, a vállalat vezérigazgatója. – Azok az olajvállalatok, amelyek valóban tenni akarnak a kibocsátás csökkentéséért a fúrás során, olyan hajókat bérelhetnek, amelyek szén-dioxid-semleges üzemanyagot égetnek el.

A vállalat úgy érezte, ideje még ennél is tovább lépni, úgy döntött,

Bőségesen áll rendelkezésre alternatív üzemanyagforrás
Bőségesen áll rendelkezésre alternatív üzemanyagforrás
Fotó: Pixabay

hogy egyik hajóján bevezeti az RLNG üzemanyag-ellátást, amely az állattenyésztésből nyert, alacsony kibocsátású biometán keveréke.

A hajónak van tartalék dízelmotorja is, de ez az alacsony szén-dioxid kibocsátású energia az elsődleges meghajtási forrása. Ez a világ első szén-dioxid-semleges szállítóhajója. A biometánt a sertés- és tejtermelők által szállított hígtrágyából nyerik, a fermentorokból azaz erjesztő tankokból.

Az elmúlt hét évben a Harvey Gulf üzemeltette a kontinens első tengeri LNG-üzemanyagtöltő létesítményét is, amely nemcsak több, mint egymillió liter földgázt tárol, hanem az RLNG feltöltésére és keverésére is szolgál.

A HGIM nem csak alacsony szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagokat használ, hanem ezeket a cég hajóit bérlő ügyfeleknek is értékesíti, így a vállalkozók a tengeri műveletekhez kibocsátás-semlegességi tanúsítványt kapnak.

A HGIM nem csak az első vállalat Észak-Amerikában, amely ilyen technológiával rendelkezik, de azt jósolja, hogy az elkövetkező években sajnos nem sokan fogják követni a példájukat. Miért? Ahogy Shane Guidry, a cég vezérigazgatója elmondta, az alacsony szén-dioxid-kibocsátású hajók építésének költségei óriásiak. Egy ilyen hajó 113 millió dollárba kerül. Ez azt jelentheti, hogy sokáig fog tartani, amíg több tengeri üzemeltető is ilyen beruházások mellett dönt, annak ellenére, hogy az USA piacán bőséges a biometán forrása és annak kínálata.

Forrás: 
topagrar.pl

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

A tudósok új részleteket fedeznek fel a Yellowstone-ról egy óriási repülő elektromágnessel

A Virginia Tech és a U.S. Geological Survey tudósai egy 80 láb átmérőjű elektromágnessel vizsgálták meg a Yellowstone Nemzeti Park felszín alatti területét, hogy többet tudjanak meg a vízrendszerről - áll a sajtóközleményben.

Közel 4 millió tonna takarmány készült tavaly

A Magyarországon működő keverőüzemek 2021-ben 3,956 millió tonna haszonállat-takarmánykeveréket állítottak elő, 2020-hoz képest 3,4 százalékkal többet - olvasható az Agrárközgazdasági Intézet (AKI) honlapján közzétett összefoglalóban.

Rendkívüli támogatás a baromfi- és sertéskoca tartóknak

Az orosz-ukrán háború következményei által leginkább sújtott termelők támogatására – az uniós tagállamok, köztük Magyarország nyomására - 500 millió eurós rendkívüli európai uniós mezőgazdasági válságkezelési csomag született tavasszal.

Ipari kenderrel a nitrogén- és metánkibocsátás csökkentéséért

Szántóföldi iparikender-termesztéssel csökkenteni lehetne a mezőgazdaság nitrogén-, metán- és CO2-kibocsátását, vagyis fontos szerepet játszhatna a kultúra a fenntartható mezőgazdaságban.

Feléledhet a háztáji sertéstartás?

2001-ben az ország vágósertés-termelésének közel 60 százalékát a kisüzemek, a háztáji és kisegítő gazdaságok állították elő. Tevékenységükre annak ellenére szükség volt, hogy termelésük szintje és az előállított sertések minősége rendkívüli módon ingadozott, ami nem mellesleg zavarta a piaci egyensúlyt.

A LED fényforrások az otthonunk után a zöldségtermesztést is fenntarthatóvá teszik

A globális felmelegedés egyik felelősének tartják az élelmiszertermelés, de az üvegházhatású gázok kibocsátását csökkentő megoldások keresése mellett az innovatív technológiák használatára is nagyobb hangsúlyt kell fektetni.

A túléléshez kitartás, tudás és technológia kell

Talán soha nem volt ennyire nehéz állattenyésztőnek lenni – ennek ellenére a termelők a végsőkig kitartanak. Ahogy egy kis szarvasmarhatartó-gazdaság tulajdonosa fogalmaz: csak az veszít, aki feladja. Az Állattenyésztők Napja alkalmából Zászlós Tiborral, a Magyar Állattenyésztők Szövetségének elnökével az ágazat jelenlegi helyzetét értékeltük.

Vakcina a borjúhasmenés megelőzésére

Egy német állategészségügyi vállalat, a Boehringer Ingelheim Animal Health piacra dobta az első borjúhasmenés megelőzésére alkalmas vakcinát, a Fencovis-t.

Okos fóliablokk Akasztón

A Grino Kft. akasztói telephelyén mutatta be a Britamark Kft., az angol Haygrove Ltd. termékeinek kizárólagos hazai forgalmazója a teljesen automatizált EZ Vent fóliarendszer kivitelezésének részleteit és működését. A kéthektáros fóliarendszerben környezetbarát ültetőközegben termesztik a paprikát, a berendezést korszerű vezérlés irányítja.

Érdeklődő diákok nélkül hamar bedőlne az agrárium

Kaposvár napjainkban is a magyar állattenyésztés egyik bástyájának számít – nem véletlenül rendezték itt korábban évről évre a KÁN-t, azaz a Kaposvári Állattenyésztési Napokat. Miután a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE) átvette a kaposvári intézmény működtetését, kötelességének érezte a rendezvény hagyományának ápolását. A szeptember 30-án megnyíló KÁN Egyetemi Napokról, illetve az egyetem aktuális helyzetéről Gyuricza Csabát, a MATE rektorát Sári Enikő, kiadónk ügyvezető igazgatója kérdezte.