A Brexit hatása jóval csekélyebb volt a zöldség-gyümölcs forgalomra, mint várták, ugyanakkor emelkedtek az adminisztráció költségei és több munkával jár a kereskedelem, állapították meg a Fruit Logistica kiállításon.
A világkereskedelemben a Covid-járványok után is kihívás a biztonságos ellátás, elsősorban a szállítási gondok miatt. Jelenleg a világ áruforgalmának 90%-a konténeres szállítással folyik, mind több a szállítóhajó, és hatalmas a kereslet a kapacitásaikra. Antwerpenben a teljes hajón lebonyolított áruforgalom tizede a zöldség-gyümölcs.
Egyre több szárazárut fuvaroznak, ami szűkíti a szállítási kapacitásokat a zöldség-gyümölcs szektorban, különösen Latin-Amerika és Európa irányából.
Európa második legnagyobb kikötőjében, Antwerpenben átlagosan 7 napos késésben vannak a hajók, ami azzal is jár, hogy feltorlódnak a konténerek a kikötőben. A gondot munkaerő- és eszközhiány is tetézi a kikötőben, ami elvonja a figyelmet azokról a tennivalókról, amelyek a 2030-ra elérni kívánt klímasemlegességet segítenék elő.
Az EU egyik forró témája most az ellátási láncok kockázatkezeléséről szóló előírás, ami kötelezővé teszi minden szereplő számára az egészségügyi és környezeti kockázatok feltárását és csökkentését.
Minden szempontból előnyösebbek a rövid ellátási láncok, és különösen igaz ez a zöldség-gyümölcs szektorban. Szerencsére a fogyasztók is mindinkább a helyi termékek felé fordulnak, és ezáltal megtanulják, mikor melyik zöldségnek, gyümölcsnek van szezonja. A hazai idénytermékek fogyasztása pedig jócskán csökkenti a szállításból eredő szén-dioxid-lábnyomot.