0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. április 25.

Németországban a napraforgóolaj-hiány tartós jelenségnek ígérkezik

A német élelmiszer-feldolgozókat gyorsan elérte és fölöttébb súlyosan érinti az orosz-ukrán háború nyomán kialakult étolajhiány. Annak felismeréséhez pedig, hogy a német kiskereskedelemben megjelent a „hiánycikk” fogalma, elég betérni egy berlini élelmiszerüzletbe, s megkeresni azt a polcot, melyről korábban napraforgóolajat vehetett le a vásárló.

A hiány hatására olyan gyorséttermi láncok, mint McDonald’s, már röviddel a háború kitörése után kénytelenek voltak megváltoztatni a pommes frites, azaz a sült hasábburgonya készítéséhez felhasznált olaj összetételét. „Növényi olajkeveréket használunk – napraforgó- és repceolajat is – a sült krumpli sütéséhez, a napraforgóolaj azonban csak kisebb arányban van jelen” – idézte a Handelsblatt üzleti napilap a McDonald’s németországi szóvivőjét.

A háború elhúzódásával a hiány nagy valószínűség szerint tartós jelenség marad.

„A napraforgóolaj tekintetében Ukrajna a legfontosabb beszállító a világon” – nyilatkozta az Olajosmag-feldolgozók Ipari Szövetségének (Ovid) szóvivője. A világ napraforgóolaj-exportjának több mint fele a kelet-európai országból származik. Így eddig Ukrajnában napraforgómagból állítottak elő azt a nyersolajat, melyet aztán a Fekete-tengeren keresztül Németországba szállítottak; de az export a háború miatt leállt, már pedig „ez a kedvezőtlen a helyzet a belátható időn belül nem fog javulni”.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu