Back to top

Fahéj: jótékony hatású az egészségre, de mennyi a túl sok belőle?

A fahéj mértékkel történő fogyasztása esetén könnyedén élvezhetjük az egészségünkre gyakorolt hatását, de van egy finom határvonal az elegendő és a túl sok között, amit nem érdemes átlépni, ugyanis káros mellékhatások léphetnek fel, ha a napi maximális mennyiségnél többet viszünk be a szervezetünkbe.

Illusztráció
Illusztráció
Valójában a fahéjnak két fajtája is létezik, a ceyloni és a kasszia. Az egykori Ceylon országot ma Sri Lankának hívják, ahonnan az úgynevezett „valódi fahéj” származik, amelyet az örökzöld fák kérgéből nyernek, mely a globális kínálatnak mintegy 80%-át adja.

A kasszia fahéj hasonló módon készül - Kínában és Délkelet-Ázsiában örökzöld fákból -, de alacsonyabb minőségűnek számít.

A kasszia a leggyakrabban használt fahéjfajta az amerikai fogyasztók körében. Ugyanakkor fontos megkülönböztetni az elfogyasztható napi maximális mennyiséget, mivel a két fajta esetében ez eltérő.

Az ajánlott napi fahéjbevitel

A Healthline szerint a kasszia fahéj nagy mennyiségben tartalmaz kumarint, egy olyan kémiai vegyületet, amely tanulmányok szerint májkárosodással és a rák bizonyos típusainak vagy rákos daganatok kialakulásának megnövekedett valószínűségével áll összefüggésben. Ezen aggályok és egyéb káros mellékhatások, például szájfájás vagy légzési problémák miatt a forgalmazó azt tanácsolja, hogy naponta legfeljebb 0,05 milligramm kumarint fogyaszthatunk a saját kilogramm súlyunkra átszámítva. Így például egy 150 kilós személy szervezete napi 7,5 milligrammot, azaz nagyjából 3 teáskanálnyi kasszia fahéjat tolerálhat.

A matematikai számítások elkerülésének egyszerű módja természetesen az, ha csak ceyloni, azaz „valódi fahéjat” fogyasztunk.

Illusztráció
Illusztráció
Ez ugyan kicsit drágább és kevésbé elterjedt, de sok szupermarketben és szaküzletben kapható.

Ennek ellenére a fahéj ajánlott napi bevitele jóval alacsonyabb. Néhány szakértő szerint napi ½-1 teáskanál fahéj a határérték. Ez napi 2-4 gramm fahéjnak felel meg, az Egyesült Államok Egészségügyi Minisztériuma szerint legfeljebb napi 6 gramm, az a mennyiség, amelyet biztonságosan elfogyaszthatunk.

A fahéj egészségügyi előnyei

A két fahéjtípus közül a ceyloni fahéjnak nagyobb az antioxidáns mennyisége, de bármelyik fajtát is választjuk, mértékkel fogyasztva számos pozitív egészségügyi előnnyel járhat. Az egyik legérdekesebb gyógyhatása az, hogy segíthet a HIV-vírus elleni küzdelemben.

Az Indian Journal of Medical Research című orvosi folyóiratban megjelent tanulmány szerint a HIV-1 és HIV-2 kezelésében hatékonyság szempontjából vizsgált 69 növényfaj közül a fahéj volt a leghatékonyabb a HIV-1 ellen.

Ezenkívül a fahéjolaj állítólag hatékony a gombás vagy bakteriális fertőzések elleni küzdelemben, és a fűszer erős gyulladáscsökkentőnek számít. Emellett csökkentheti a vércukorszintet, és segíthet a szívbetegségek és egyes rákos megbetegedések megelőzésében. Azonban még több kutatásra van szükség a fahéjjal kapcsolatban, mielőtt ezekről és más állításokról, mint például a fogyás elősegítése vagy a koleszterinszint szabályozása, meggyőzően lehetne nyilatkozni. De akár kasszia fahéjat, akár ceyloni fahéjat használunk, tartsuk szem előtt a mértékletességet; ne vigyük túlzásba a fogyasztását.

Forrás: 
tastingtable.com

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Kiugró a kereslet az egészséges élelmiszerek iránt

Tendenciaszerűen alakulnak át a magyar fogyasztók virtuális bevásárlókosarai: az egészségtudatos életmódot követők, a tökéletes nyári alakra vágyó fogyasztók és az ételintoleranciával küzdők egyaránt fűtik a keresletet az adalékanyagoktól és kezelőszerektől mentes, gluténmentes és csökkentett szénhidráttartalmú termékek iránt.

Aktuálisabb, mint valaha - tankolási rendszerek a Bábolnai Gazdanapokon

Aratás közben nem járkálhat el tankolni a kombájn – ezzel minden gazdálkodó tisztában van. A hatósági áras, korlátozottan hozzáférhető üzemanyag komoly kihívás elé állíthatja a mezőgazdaságot, aki pedig nem szeretne emiatt hátrányba kerülni, az tárolókapacitást fejleszt. A 35. Bábolnai Gazdanapokon szeptember 8-10. között erre is találhat megoldást.

Példaértékű felzárkóztatási modell Tarnabodon

Az agrárium hazánk egyik meghatározó húzó ágazata, amely az elmaradott térségek fenntartásának egyik kitörési pontja is lehet akár állattenyésztési, akár a növénytermelési oldalon. A Tarnabodon elindult program példaértékű modellé válhat.

Újabb belgiumi csokoládégyárban észleltek szalmonellafertőzést okozó baktériumot

Egy újabb belga csokoládégyár üzemében azonosították azt a bélfertőzést okozó baktériumot, amely néhány hónappal korábban az olasz Ferrero csokoládégyár belgiumi telephelyén okozott szalmonellafertőzést, és ezzel több mint 300 megbetegedést Európa szerte - írta a The BrusselsTimes hírportál csütörtökön.

Elkezdődött a parlagfű virágzása!

A parlagfű fejlődése még az elmúlt hetek szélsőségesen meleg és száraz időjárásának az ellenére is folytatódott A Tiszántúlon az elmúlt hónapokban az évtized aszálya alakult ki, a természetes lágyszárú vegetáció kiszáradt, a szántóföldi növények szenvednek, alig fejlődnek, de a parlagfű a kiváló szárazságtűrő képességének köszönhetően jól bírja.

A diófogyasztás elősegítheti a bélrendszer és a szív egészségét

A dió nem csak egy finom nassolnivaló, hanem a kutatók szerint a bélrendszerünknek kedvező baktériumoknak is jót tesz, hozzátéve, hogy ezek a "jó" baktériumok a szív egészséges működését is segítik.

Cserepes növények átültetése: érdemes figyelni a gyökér-levél arányra

A cserepes növények ideálisak a lakásban, vagy a teraszon, hiszen elég mobilak ahhoz, hogy oda helyezzük őket ahol díszítenénk velük, és arrább tegyük onnan, ahol épp útban vannak. Ám a cserép, mint élettér általában nem a legideálisabb a növények számára, hiszen gyökereik növekedése így korlátok közé szorul.

A MATE tananyaga lépést tart a digitális kihívásokkal

Egy nemzetközi projektnek köszönhetőn új, a digitális agrárium és élelmiszeripar kihívásaira reagáló mesterképzés indulhat el a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemen. A tavaly indított program keretében már megtörtént az oktatók képzése. A tananyagok is készültek, többek között a precíziós mezőgazdaság, a robotika, a drónok, valamint az okos megoldások és innovációk témájában.

Mi a legegészségesebb módja a tojásfogyasztásnak?

Az, hogy mit együnk reggelire sokunk egyik dilemmája lehet. Elvégre ez a "nap legfontosabb étkezése", ezért mindig szeretnénk megbizonyosodni arról, hogy a reggelt egészséges ételekkel kezdjük, hogy a szervezetünknek megfelelő táplálékot tudjunk biztosítani. Ráadásul a kiegyensúlyozott, tápláló étkezés energiát ad, fokozza az agyműködést, és erősíti az immunrendszert.

„Sült galamb” magyar fejlesztésű gasztroélmény

Szuvidált galambhús nagy mennyiségben és állandó minőségben: különleges termékkel találkozhatnak a magyar fogyasztók, és számos külföldi piacon is elérhető lehet a nemzetközi termékdíjjal elismert magyar fejlesztés. A gasztronómiai különlegesség ötletgazdáival, Nagy Maricával és Barabás Jánossal Halmos B. Ágnes beszélgetett, a Kistermelők Lapja főszerkesztője.