Back to top

Fahéj: jótékony hatású az egészségre, de mennyi a túl sok belőle?

A fahéj mértékkel történő fogyasztása esetén könnyedén élvezhetjük az egészségünkre gyakorolt hatását, de van egy finom határvonal az elegendő és a túl sok között, amit nem érdemes átlépni, ugyanis káros mellékhatások léphetnek fel, ha a napi maximális mennyiségnél többet viszünk be a szervezetünkbe.

Illusztráció
Illusztráció
Valójában a fahéjnak két fajtája is létezik, a ceyloni és a kasszia. Az egykori Ceylon országot ma Sri Lankának hívják, ahonnan az úgynevezett „valódi fahéj” származik, amelyet az örökzöld fák kérgéből nyernek, mely a globális kínálatnak mintegy 80%-át adja.

A kasszia fahéj hasonló módon készül - Kínában és Délkelet-Ázsiában örökzöld fákból -, de alacsonyabb minőségűnek számít.

A kasszia a leggyakrabban használt fahéjfajta az amerikai fogyasztók körében. Ugyanakkor fontos megkülönböztetni az elfogyasztható napi maximális mennyiséget, mivel a két fajta esetében ez eltérő.

Az ajánlott napi fahéjbevitel

A Healthline szerint a kasszia fahéj nagy mennyiségben tartalmaz kumarint, egy olyan kémiai vegyületet, amely tanulmányok szerint májkárosodással és a rák bizonyos típusainak vagy rákos daganatok kialakulásának megnövekedett valószínűségével áll összefüggésben. Ezen aggályok és egyéb káros mellékhatások, például szájfájás vagy légzési problémák miatt a forgalmazó azt tanácsolja, hogy naponta legfeljebb 0,05 milligramm kumarint fogyaszthatunk a saját kilogramm súlyunkra átszámítva. Így például egy 150 kilós személy szervezete napi 7,5 milligrammot, azaz nagyjából 3 teáskanálnyi kasszia fahéjat tolerálhat.

A matematikai számítások elkerülésének egyszerű módja természetesen az, ha csak ceyloni, azaz „valódi fahéjat” fogyasztunk.

Illusztráció
Illusztráció
Ez ugyan kicsit drágább és kevésbé elterjedt, de sok szupermarketben és szaküzletben kapható.

Ennek ellenére a fahéj ajánlott napi bevitele jóval alacsonyabb. Néhány szakértő szerint napi ½-1 teáskanál fahéj a határérték. Ez napi 2-4 gramm fahéjnak felel meg, az Egyesült Államok Egészségügyi Minisztériuma szerint legfeljebb napi 6 gramm, az a mennyiség, amelyet biztonságosan elfogyaszthatunk.

A fahéj egészségügyi előnyei

A két fahéjtípus közül a ceyloni fahéjnak nagyobb az antioxidáns mennyisége, de bármelyik fajtát is választjuk, mértékkel fogyasztva számos pozitív egészségügyi előnnyel járhat. Az egyik legérdekesebb gyógyhatása az, hogy segíthet a HIV-vírus elleni küzdelemben.

Az Indian Journal of Medical Research című orvosi folyóiratban megjelent tanulmány szerint a HIV-1 és HIV-2 kezelésében hatékonyság szempontjából vizsgált 69 növényfaj közül a fahéj volt a leghatékonyabb a HIV-1 ellen.

Ezenkívül a fahéjolaj állítólag hatékony a gombás vagy bakteriális fertőzések elleni küzdelemben, és a fűszer erős gyulladáscsökkentőnek számít. Emellett csökkentheti a vércukorszintet, és segíthet a szívbetegségek és egyes rákos megbetegedések megelőzésében. Azonban még több kutatásra van szükség a fahéjjal kapcsolatban, mielőtt ezekről és más állításokról, mint például a fogyás elősegítése vagy a koleszterinszint szabályozása, meggyőzően lehetne nyilatkozni. De akár kasszia fahéjat, akár ceyloni fahéjat használunk, tartsuk szem előtt a mértékletességet; ne vigyük túlzásba a fogyasztását.

Forrás: 
tastingtable.com

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

„Boldogságukban” repülnek a hangyák

A hangyákat nem lehet teljesen egyértelműen hasznos vagy kártevő kategóriába sorolni. Hasznos tulajdonságaikon kívül van néhány káros, és mindenekelőtt bosszantó tulajdonságuk is – különösen akkor, ha ezrek zúgnak ki a földből és lepik el az otthonunkat szárnyas állapotban.

Életképes hazai márkákat fejlesztene a SPAR

Szakmai képzéssel támogatja a SPAR azokat a beszállítóit, akik hazai kisvállalkozásként, családi cégként kerültek be az üzletláncba két, részükre hirdetett speciális program keretében.

Az uniós növényvédelmi szabályozás túlzó gátakat szab a biztonságos termesztésnek

A szigorú, túlzó uniós szabályok miatt rendre számos, a gyakorlatban biztonságosan használható növényvédelmi készítményt ki kell vonni a használatból, ami veszélyezteti a termelést – hívja fel a figyelmet a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK).

A növény- és állatvilágot, a műanyag és faanyagokat is károsítja az UV-sugárzás

Nem csak az emberi egészségre nézve jelent veszélyt, a növény- és állatvilágot, a műanyag és faanyagokat is károsítja az UV-sugárzás - hívta fel a figyelmet cikkében a Másfélfok - Éghajlatváltozás közérthetően című szakportál.

A gojitermesztés szakértője

Spanyolország Huelva tartományában található Európa legjelentősebb és legnagyobb tapasztalattal rendelkező gojibogyó-termelője. Az eredetileg Ázsiából származó gyümölcs beltartalmi értékei miatt népszerű szuperélelmiszernek számít.

Töretlen fejlődés 25 éven át

A Specialmix Kertészeti Kft. a közelmúltban ünnepelte fennállásának 25. évfordulóját, ebből az alkalomból nyílt napot szerveztek magánszemélyek és szakmai érdeklődők részére a cég gödöllői telephelyén.

Az agrárgazdaságok átadásáról szóló törvényről

Megjelent az agrárgazdaságok átadásáról szóló 2021. évi CXLIII. törvény, melynek célja, hogy elősegítse az idősebb gazdák gazdaságának az átadását egyetlen jogügyleten belül. Ez a törvény 2023. január 1-jén lép hatályba, tehát a jogalkotó kellő időt biztosított a törvényre való felkészülésre.

Bőven van alma a raktárakban

A tavalyinál nagyobb az európai almakészlet, 2022. május 1-jén 1 542 655 tonnát tett ki, ami 17,7%-kal meghaladja az előző év azonos időszakáét.

Két tulajdonos, négy kultúra

A balástyai Hegedűs fivérek termesztik hazánkban a legtöbb frisspiaci fejes salátát. A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően a megtermelt mennyiség csaknem a tízszeresére nőtt a kertészet bő egy évtizede alatt. A fő kultúrát jól kiegészíti a karalábé és a kápia, és egyre több lehetőséget látnak a gumós édesköményben is.

Az adatelemzés akár életmentő is lehet a versenylovaknak

A versenylovak esetében a legtöbb sérülés nem egy nap alatt alakul ki, eltekintve azoktól a ritka kivételektől, amikor valamilyen baleset (például kerítésnek fut a ló) miatt sérülnek meg. A tréningek során fellépő terhelés hosszú időn át terheli a csontozatot, mire látható eredménye lesz.