Back to top

Miért vásárolunk pálinkát?

Magyarország éghajlati és természeti adottságainak köszönhetően különösen alkalmas a gyümölcstermesztésre. A Kárpát-medencében termett gyümölcsök magas beltartalmi értékekkel rendelkeznek, így kiemelten alkalmasak jó minőségű termékek előállítására, beleértve a pálinkát is.

A pálinkával kapcsolatos tudományos ismereteken belül mások mellett a pálinkaelőállítás fejlesztéseiről, újkori történelméről, fogyasztói és vásárlói magatartásról, a globális kihívásokról is szó volt a Magyar Agrár és Élettudományi Egyetem (MATE) gondozásában megtartott Pálinkakonferencián.

Jó tudni, kinek kínáljuk a pálinkát

Miért vásárolunk pálinkát? Miért nem pálinkát vásárolunk? 30 évvel ezelőtt egy amerikai kutató megalkotta a szándékolt cselekvése elméletét, ami a vásárló magatartásának megértésében az egyik legsikeresebb modell, összefüggésrendszer. Ezt az elmúlt évtizedekben többezer termék vásárlási magatartásának megértésére használták világszerte, a pálinka eddig nem szerepelt a vizsgált termékek között – vetette fel "A pálinkavásárlói magatartás" című előadásában dr. Temesi Ágoston egyetemi docens.

A pálinka nagy utat járt be - illusztráció
A pálinka nagy utat járt be - illusztráció
Fotó: hungarikum.hu

A pálinka vásárlása nagyobb élmény, mint más termék vásárlása? A magyar vásárlót barárai/ismerősei támogatják abban, hogy pálinkát vásároljon? A pálinkavásárlást az élvezet keresése motiválja? Akadályozza a pálinkavásárlást időigényessége, esetleg nehezebb elérhetősége? A pálinka ára meghatározó akadályozó szempont? A pálinka hungarikum jellege hozzájárul a vásárlási hajlandósághoz? Az involváltabb fogyasztók nyitottabbak a pálinkavásárlásra? – sorolta kérdéseit dr. Temesi Ágoston.

Miközben a pálinkavásárláskor jellegzetes, nem elhanyagolható különbségek vannak a női és férfi fogyasztók között, az életkor is eléggé meghatározó. A férfiak jobban kedvelik a hagyományos ízeket, inkább tartják férfias italnak, nem utasítják el a reggeli pálinkával történő „napkezdést”. A nők szerint nem igazán aperitif ital a pálinka, nyitottabbak az új ízek iránt, viszont a vegyesé és a törkölypálinkákat jobban elutasítják.

A pálinkavásárlást meghatározó preferenciarendszer differenciált, az ajándékba, ünnepi alkalomra, otthoni fogyasztásra és baráti eseményre szánt pálinka kiválasztásának szempontrendszerébe más és más prioritások figyelhetők meg.

Az egyetemi docens szerint azoknak, akik a pálinka elfogadtatásáért és sikeréért dolgoznak, megéri a feltett kérdéseket átgondolni és pontos válaszokat találni rá, és nem csak a saját tapasztalataikra támaszkodni. Mint mondta, a MATE kutatása több mint 800 válaszadó visszajelzései alapján összefüggéseket feltárva ad válaszokat. Az elemzés során nemcsak az átlagfogyasztót, hanem egy-egy fogyasztói réteget külön vizsgáltak, ami lehetővé tette, hogy az eredmények nemcsak általános válaszokkal szolgálnak, hanem vásárlói csoportok magatartását külön teszik értelmezhetővé.

Milyen problémákkal szembesülnek a pálinkakészítők?

A pálinkával kapcsolatos negatív sztereotípiák egyre inkább eltűnőben vannak. A pálinka ma már  értékes magyar termék. Tehát a kommersz ital helyett egyre inkább olyan italként tekintenek rá, amely tradicionális jellege mellett egyedi értékek hordozója. Mégsem könnyű a vásárlókat megszólítani.

„Számos esetben a meghatározott célközönség nem ismeri a kategóriát sem, amihez a termékünk tartozik” – vetette fel dr. Temesi Ágoston. Ebben az esetben a kategóriát kell bemutatni a kommunikációban és keresletet kell teremteni rá. Mint mondta,

a pálinka széleskörű megismertetése nem sokban különbözik a borétól. A márka bevésése a cél,

vagyis, hogy a márka kommunikációjával el kell jutni a márka felismerésén keresztül addig, hogy a fogyasztó emlékezzen a márkára. „Ha a fogyasztó felismeri és emlékszik is a márkánkra, még nem biztos, hogy kedvező kép is él benne a termékről” – fűzte hozzá.

Vadkörte pálinka - Illusztráció
Vadkörte pálinka - Illusztráció

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Ha kigyomláltuk a vadkomlót, együk meg! Az egyik legdrágább zöldféle

Talán sokkoló lehet, ha megtudjuk, hogy a világ legdrágább zöldsége az, amit sok helyen gyakran gyomnövénynek tartanak, míg a németek, franciák és belgák akár 1000 eurót is képesek fizetni kilójáért. Vajon miért olyan kívánatos a vadkomlócsíra?

A fagylalt, amely megdöntötte a Guinness-rekordot

A világ legdrágább fagylaltját Japánban lehet megkóstolni, feltéve persze, hogy az árától nem szédül meg az ember.

Új vezérigazgatója lesz júliustól a Penny Magyarországnak

Mathias Mentrop lesz a Penny Magyarország vezérigazgatója július 1-jétől, aki a csehországi hálózat operatív igazgatója jelenleg - közölte a diszkontáruházlánc csütörtökön az MTI-vel.

A kertészkedés meglepő egészségügyi előnyei

A Coloradói Egyetem tanulmánya szerint a kertészkedő emberek egészségesebbek, mint azok, akik nem végeznek kerti munkákat. Ennek több oka is van, mint például, hogy több rostot fogyasztanak, és több testmozgást végeznek.

Négy étel, ami öregíti az agyat

Az ételek nem csak a testünk számára jelentenek üzemanyagot, hanem agyunk egészségében is jelentős szerepet játszhatnak, de a kiegyensúlyozott táplálkozás segíthet az agyműködés javításában és a kognitív hanyatlás megelőzésében. Ha azonban nem vagyunk körültekintőek az ételválasztásunkkal, bizonyos élelmiszerek felgyorsíthatják az agy öregedését, és növelhetik a demencia kialakulásának kockázatát.

Fejlesztések a dunaharaszti italgyárban

A Coca-Cola HBC Magyarország mintegy 23 millió euró (mintegy 8,7 milliárd forint) értékben fejleszti gyártási és logisztikai kapacitásait Dunaharasztiban - közölte a társaság szerdán az MTI-vel.

Már kóstolható az Ország Söre!

A magyar sörkedvelő közönség szavazatainak összesítése alapján az egyik legtrendibb és legizgalmasabb kisüzemi sörtípust képviseli a 2023-as Ország Söre, amit mostantól dobozban, a PLACC Fesztiválon pedig már csapolt formában is kóstolhatnak a fogyasztók.

Ismét megünneplik a Szent Iván éjt Tarcalon

Egy nem nagy, de annál kedvesebb rendezvényre szeretnék felhívni a figyelmet: Palásthy Katalin, a tarcali Katica Vendégház tulajdonosa ismét megrendezi a Szent Iván-napi nyitott kert elnevezésű eseményét, amelyben gasztrokiállítók, ezoterikus előadók, finom falatok és hűs borok kapják a főszerepet; a napot pedig tradicionális tűzgyújtás zárja. 

A megfizethetetlen ár a fenntartható étrend legfőbb gátja

Egyre többen vannak, akik anyagi okok miatt nem engedhetik meg maguknak, hogy fenntartható módon étkezzenek, derült ki a WWF tizenkét országra kiterjedő felméréséből. Az idén a megkérdezettek 56%-a, 2021-hez képest 9%-kal többen válaszolták, hogy nem tudják megfizetni a fenntartható étrendet. Muszáj csökkenteni az egészséges élelmiszerek áfáját, érvel a WWF németországi szervezete.

Növényvédőszer-maradék miatt hívtak vissza kukorica tallért

Nem engedélyezett növényvédőszer-maradék (klórpirifosz) jelenléte miatt a gyártó Good Food Products visszahívta a 2023. szeptember 19-i minőségmegőrzési idejű 105 grammos Sondey Kukorica tallér amaranth és a 105 grammos Sondey Kukorica tallér chia termékeit, az árut Magyarországon a Lidl forgalmazza - közölte a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) csütörtökön az MTI-vel.