Back to top

Miért vásárolunk pálinkát?

Magyarország éghajlati és természeti adottságainak köszönhetően különösen alkalmas a gyümölcstermesztésre. A Kárpát-medencében termett gyümölcsök magas beltartalmi értékekkel rendelkeznek, így kiemelten alkalmasak jó minőségű termékek előállítására, beleértve a pálinkát is.

A pálinkával kapcsolatos tudományos ismereteken belül mások mellett a pálinkaelőállítás fejlesztéseiről, újkori történelméről, fogyasztói és vásárlói magatartásról, a globális kihívásokról is szó volt a Magyar Agrár és Élettudományi Egyetem (MATE) gondozásában megtartott Pálinkakonferencián.

Jó tudni, kinek kínáljuk a pálinkát

Miért vásárolunk pálinkát? Miért nem pálinkát vásárolunk? 30 évvel ezelőtt egy amerikai kutató megalkotta a szándékolt cselekvése elméletét, ami a vásárló magatartásának megértésében az egyik legsikeresebb modell, összefüggésrendszer. Ezt az elmúlt évtizedekben többezer termék vásárlási magatartásának megértésére használták világszerte, a pálinka eddig nem szerepelt a vizsgált termékek között – vetette fel "A pálinkavásárlói magatartás" című előadásában dr. Temesi Ágoston egyetemi docens.

A pálinka nagy utat járt be - illusztráció
A pálinka nagy utat járt be - illusztráció
Fotó: hungarikum.hu

A pálinka vásárlása nagyobb élmény, mint más termék vásárlása? A magyar vásárlót barárai/ismerősei támogatják abban, hogy pálinkát vásároljon? A pálinkavásárlást az élvezet keresése motiválja? Akadályozza a pálinkavásárlást időigényessége, esetleg nehezebb elérhetősége? A pálinka ára meghatározó akadályozó szempont? A pálinka hungarikum jellege hozzájárul a vásárlási hajlandósághoz? Az involváltabb fogyasztók nyitottabbak a pálinkavásárlásra? – sorolta kérdéseit dr. Temesi Ágoston.

Miközben a pálinkavásárláskor jellegzetes, nem elhanyagolható különbségek vannak a női és férfi fogyasztók között, az életkor is eléggé meghatározó. A férfiak jobban kedvelik a hagyományos ízeket, inkább tartják férfias italnak, nem utasítják el a reggeli pálinkával történő „napkezdést”. A nők szerint nem igazán aperitif ital a pálinka, nyitottabbak az új ízek iránt, viszont a vegyesé és a törkölypálinkákat jobban elutasítják.

A pálinkavásárlást meghatározó preferenciarendszer differenciált, az ajándékba, ünnepi alkalomra, otthoni fogyasztásra és baráti eseményre szánt pálinka kiválasztásának szempontrendszerébe más és más prioritások figyelhetők meg.

Az egyetemi docens szerint azoknak, akik a pálinka elfogadtatásáért és sikeréért dolgoznak, megéri a feltett kérdéseket átgondolni és pontos válaszokat találni rá, és nem csak a saját tapasztalataikra támaszkodni. Mint mondta, a MATE kutatása több mint 800 válaszadó visszajelzései alapján összefüggéseket feltárva ad válaszokat. Az elemzés során nemcsak az átlagfogyasztót, hanem egy-egy fogyasztói réteget külön vizsgáltak, ami lehetővé tette, hogy az eredmények nemcsak általános válaszokkal szolgálnak, hanem vásárlói csoportok magatartását külön teszik értelmezhetővé.

Milyen problémákkal szembesülnek a pálinkakészítők?

A pálinkával kapcsolatos negatív sztereotípiák egyre inkább eltűnőben vannak. A pálinka ma már  értékes magyar termék. Tehát a kommersz ital helyett egyre inkább olyan italként tekintenek rá, amely tradicionális jellege mellett egyedi értékek hordozója. Mégsem könnyű a vásárlókat megszólítani.

„Számos esetben a meghatározott célközönség nem ismeri a kategóriát sem, amihez a termékünk tartozik” – vetette fel dr. Temesi Ágoston. Ebben az esetben a kategóriát kell bemutatni a kommunikációban és keresletet kell teremteni rá. Mint mondta,

a pálinka széleskörű megismertetése nem sokban különbözik a borétól. A márka bevésése a cél,

vagyis, hogy a márka kommunikációjával el kell jutni a márka felismerésén keresztül addig, hogy a fogyasztó emlékezzen a márkára. „Ha a fogyasztó felismeri és emlékszik is a márkánkra, még nem biztos, hogy kedvező kép is él benne a termékről” – fűzte hozzá.

Vadkörte pálinka - Illusztráció
Vadkörte pálinka - Illusztráció

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Horvát hagyományok a Pinka-völgyben

Beékelődve a nyugati határszélbe, Szentpéterfát három oldalról Ausztria határolja. Az első trianoni döntést követően oda is csatolták, ám 1923. március 9-én a falu visszaszavazta magát. Az ezerfős település ugyanakkor máig megőrizte horvátságát nyelvében, az emberek mentalitásában és a gasztronómiájában is.

Sültkrumpli helyett sült tészta

Japánban annyira hiánycikk lett a sütni való burgonya, hogy a Burger King helyi hálózata inkább ramen tészta fogyasztására ösztönzi a vendégeit.

Összemennek a termékek, az áruk változatlan

Az élelmiszer- és háztartásiszer-gyártók csökkentik a termékeik kiszerelését, anélkül, hogy csökkentenék az árukat. A vécépapírtól a joghurton és kávén át a csipszig világszerte általánossá vált ez a trend. A jelenséget „zsugorflációnak” nevezik.

Horvátországban 120 százalékkal több turista nyaralt az első fél évben

Az első fél évben 5,7 millió turista látogatott Horvátországba és 24,7 millió vendégéjszakát töltöttek el, a vendégek száma 120 százalékkal, a vendégéjszakák száma 107 százalékkal több, mint tavaly ugyanebben az időszakban - közölte vasárnap a Jutarnji List című napilap a horvát Turisztikai Szövetség (TZ) adataira hivatkozva.

Bővíti kapacitását a csomagolóanyagokat gyártó Hód Plast Kft. Algyőn

Bővíti termelő- és raktárkapacitását 449 millió forintos beruházással, uniós támogatással a műanyag flakonokat és kannákat gyártó Hód Plast Kft. - tájékoztatta az Algyőn tevékenykedő vállalkozás az MTI-t.

Szamócaszezon: reményeket meghaladó eredmények

Egy sikeres termesztési idény most sokkal többet jelent annál, mint hogy biztosítja-e vagy sem az érintett kárpátaljai család megélhetését. Sokkal nagyobb a tét, mert jelentősen hozzájárul a szülőföldön maradáshoz, hiszen azt bizonyítja, hogy a háborús helyzettel járó bizonytalanság ellenére van jövő.

Az őszibarack nyári védelme

Meleg időjárásban a tafrinás levélfodrosodás már nem okoz gondot, a júniusban előforduló lehűlés esetén azonban felléphet a késői levél- és termésfertőzés. A tenyészidő előrehaladtával, melegebb időben nő a lisztharmat, hűvösebb időszakokban pedig a levéllyukacsosodás fertőzésének veszélye. A kártevők elleni védekezés a gyümölcsmolyok és a levéltetvek ellen irányul.

Mindenkit megvisel a hőség, kivéve a rovarkártevőket – növényvédelmi előrejelzés 27. hét

A tavasz óta tartó általános levéltetű-fertőzöttség minimálisra csökkent ugyan, de a többi kártevő rovar kiválóan megvan a kánikulában. A növénybetegségeknek ezzel szemben nem kedvez a mostani idő. Fontos aktualitás, hogy sürgősen védekezni kell az amerikai szőlőkabóca lárvái ellen.

A hímzés hagyománya ma is él, évtizedek óta közösségteremtő erő

Elődeink alkotómunkájának örökségét meg kell őriznünk a következő generációk számára. Az értékfeltáró- és átadó munkának azonban csak úgy van igazán értelme, ha annak közösségformáló, közösségteremtő ereje van – fogalmazott az Agrárminisztérium miniszterhelyettese a XXX. Kisjankó Bori Országos Hímzőpályázat díjátadó- és kiállításmegnyitó ünnepségén, Mezőkövesden.

Kiugró a kereslet az egészséges élelmiszerek iránt

Tendenciaszerűen alakulnak át a magyar fogyasztók virtuális bevásárlókosarai: az egészségtudatos életmódot követők, a tökéletes nyári alakra vágyó fogyasztók és az ételintoleranciával küzdők egyaránt fűtik a keresletet az adalékanyagoktól és kezelőszerektől mentes, gluténmentes és csökkentett szénhidráttartalmú termékek iránt.