Back to top

Öt étel, mely fáradtságot és stresszes állapotot okoz

A tudatosan táplálkozók folyamatosan azon gondolkodnak, hogy milyen ételeket fogyasszanak - hogyan hat az egészségre és a környezetre -, de ritkán gondolnak arra, hogy milyen hatással van az agyra, a hangulatra és az energiaszintre az elfogyasztott étel. Pedig a bélrendszer és az agy állandó kétirányú kommunikációban áll egymással, és az egyik egészsége közvetlenül befolyásolja a másik egészségét.

Pontosabban, ha a bélben gyulladás van jelen, kevesebb energia áll az agy és a test rendelkezésére. Ennek az az oka, hogy az alacsony fokú gyulladás kikapcsol egy anyagcsere-kapcsolót az energiatermelő kémiai útvonalban.

Az eredmény nemcsak kevesebb energia, hanem az agyszövetet károsító szabad gyökök növekedése is.

Annak megismerése, hogy mely élelmiszerek járulnak hozzá a bélrendszer és az agy krónikus gyulladásához, fontos lépés a hangulat és az energiaszint kezeléséhez.

Szorongást és fáradtságot okozó élelmiszerek

Feldolgozott élelmiszerek

A feldolgozott élelmiszerek, például a pékáruk és az üdítők, tele vannak finomított és hozzáadott cukrokkal - gyakran magas fruktóz tartalmú kukoricaszirup formájában -, így túl sok glükózzal árasztják el az agyat. Ez a "cukoráradat" gyulladáshoz vezethet az agyban, és végül depresszióhoz és fáradtsághoz. Ahelyett, hogy feldolgozott élelmiszereket vásárolnánk, a tápanyagokban gazdag teljes értékű élelmiszerekhez, például friss zöldségekhez és tiszta fehérjékhez, például a marhahúshoz és vadon élő vagy fenntartható módon fogott halakhoz nyúljunk.

Magolajok

Az élelmiszeriparban olcsó, nagymértékben feldolgozott olajok kifejlesztése történik, amelyeket bőséges termények melléktermékéből hoznak létre. Ezek közé tartoznak a kukorica-, szőlőmag-, szója- napraforgó- és pálmaolajok.

A feldolgozás révén ezek az olajok magas gyulladáskeltő omega-6 zsírsavtartalommal rendelkeznek, és nélkülözik a gyulladáscsökkentő omega-3 zsírsavakat, amelyek elősegítik az agy egészségét.

Tanulmányok kimutatták, hogy azoknál az embereknél, akik magas omega-6 zsírsavtartalmú ételeket fogyasztanak, nagyobb a depresszió kockázata, mint azoknál, akik magas omega-3 zsírsavtartalmú ételeket fogyasztanak.

Hozzáadott és finomított cukrok

Míg a cukrot a süteményekben, desszertekben vagy a dobozos gabonapelyhekben vélhetnénk felfedezni, meglepő élelmiszerekben, például ketchupban, salátaöntetekben és sós ételekben, például sült krumpliban is megtalálható. A hozzáadott és finomított cukrok súlyosbítják a gyulladást, és a szervezetet a szükségesnél több cukorral terhelik, ami fokozott szorongást és instabil hangulatszintet okozhat.

Mivel a cukornak függőséget okozó hatása van, minél kevesebbet eszünk belőle idővel, annál kevésbé fogjuk megkívánni.

A cukorfüggőség csökkentése érdekében vásároljunk olyan teljes értékű élelmiszereket, amelyek nem tartalmaznak hozzáadott cukrot.

Sült ételek

Egy 2016-os tanulmány 715 gyári munkást vizsgált, mely során mérték a depressziójuk, a rugalmasságukat és ezzel együtt az elfogyasztott sült ételek szintjét. A kutatók azt találták, hogy azoknál, akik több sült ételt fogyasztottak, nagyobb valószínűséggel alakult ki depresszió az életük során. A sült ételek valószínűleg azért vannak negatív hatással a hangulatra, mert általában egészségtelen zsírokban sütik őket. Az utóbbi években a zsírról alkotott vélemény a táplálkozással kapcsolatban megváltozott. Most már a táplálkozási szakemberek különbséget tesznek a "rossz zsírok" (pl. margarin, hidrogénezett olajok) között, amelyekről köztudott, hogy szív- és érrendszeri betegségeket és más egészségügyi problémákat okoznak, és a "jó zsírok" (pl. avokádó, olívaolaj) között, amelyek hozzájárulhatnak a jó közérzethez.

Mesterséges édesítőszerek

A cukorpótlók egyre gyakrabban fordulnak elő olyan élelmiszerekben, amelyekről azt állítják, hogy "egészségesek", mivel csökkentett kalóriatartalommal rendelkeznek. Ez azért riasztó, mert a tudomány szerint sok mesterséges édesítőszer hozzájárulhat a depresszióhoz.

Egy tanulmány kimutatta, hogy azok az emberek, akik mesterséges édesítőszereket fogyasztanak, (főként diétás italok fogyasztására vonatkozott a felmérés), depressziósabbak, mint azok, akik nem fogyasztanak ilyet.

Valamint, több tanulmány is kimutatta, hogy a mesterséges édesítőszerek mérgezőek lehetnek az agyra, megváltoztatva a hangulatot szabályozó neurotranszmitterek koncentrációját.

Íme azok az ételek, vitaminok és tápanyagok, amelyeket érdemes fogyasztanunk az agyunk és a testünk egészsége érdekében:

  • Probiotikumok: joghurt aktív kultúrákkal, tempeh, miso, savanyú káposzta, kefir, kimchi, kombucha és bizonyos sajtok.
  • Prebiotikumok: bab, zab, banán, bogyós gyümölcsök, fokhagyma, hagyma, pitypang, spárga, articsóka és póréhagyma.
  • Alacsony GI-értékű szénhidrátok: barna rizs, quinoa, acélból készült zabpehely és chia magok.
  • Közepes GI-vel rendelkező élelmiszerek, mértékkel: méz, narancslé és teljes kiőrlésű kenyér.
  • Egészséges zsírok: egyszeresen telítetlen zsírok, mint az olívaolaj, diófélék, dióvajak és avokádó.
  • Omega-3 zsírsavak: halak, különösen az olyan zsíros halak, mint a lazac, makréla, tonhal, hering és szardínia.
  • Vitaminok: B9, B12, B1, B6, A és C
  • Ásványi anyagok és mikrotápanyagok: vas, magnézium, kálium, cink és szelén.
  • Fűszerek: sáfrány és kurkuma
  • Gyógynövények: oregánó, levendula, golgotavirág és kamilla.

Ne feledjük, hogy az étrend megváltoztatása önmagában nem segít a depresszió és a szorongás teljes megelőzésében vagy gyógyításában. Az étkezési szokások megváltoztatása azonban olyan pozitív hatásokat eredményezhet, amelyek hatására energikusnak és felfrissültnek érezhetjük magunkat.

Forrás: 
cnbc.com

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Esnek a globális élelmiszerárak

Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) honlapjára pénteken felkerült adatok szerint januárban az átfogó árindex 131,2 pont lett, ami 1,1 pont (0,8 százalék) csökkenés decemberhez képest. Ez volt a 10. egymást követő havi csökkenés.

Német–francia együttműködés

Az Élysée-szerződés aláírásának 60. évfordulója alkalmából megtartott francia–német miniszteri tanácskozáson Cem Özdemir német mezőgazdasági miniszter és francia kollégája, Marc Fesneau szoros együttműködésről állapodtak meg a kulcsfontosságú európai agrárpolitikai projektek során.

Új összefüggést találtak a társadalmi elszigeteltség és a demencia kockázati tényezői között

A szociális életmódot meghatározó tényezők, köztük a társadalmi elszigeteltség, összefüggésbe hozhatók a neurodegeneráció kockázati tényezőivel - derül ki a kanadai McGill Egyetem új tanulmányából.

Zabital tejkosztümben

„shhh…This Is Not M*lk” felirattal forgalmaz és reklámoz egy 3,5 százalékos zsírtartalmú zabitalt a Danone. Látszólag nem is sért ezzel jogszabályt, hiszen az elnevezésben és a reklám­szlogenben nem szerepel a tej szó. Ennek ellenére mégis megkérdőjelezhetőnek tűnik a szlogen, mert egy szót látványosan kiemelnek benne – azt, hogy MILK.

Hosszú életet biztosíthat az északiak táplálkozási modellje

Ha valaki megkérdezné, hogy melyik a legegészségesebb régió a Földön, mit választanánk? Japánt, ahol Okinawa kék zónája található, és ahol az emberek rendszeresen 100 év felett is jó egészségben élnek? A Földközi-tenger vidékét? Bár a világ számos helyét meg lehetne említeni, az észak-európai régiót gyakran figyelmen kívül hagyják. Pedig nem kellene...

A neandervölgyiek hatalmas elefántokra vadásztak

Egy új tanulmány szerint a neandervölgyiek nagyobb csoportokban élhettek, mint eddig hittük, és hatalmas elefántokra vadásztak, amelyek akár háromszor nagyobbak voltak a ma ismert fajoknál.

QR-kód a tejesdobozon

Ma már egy egyszerű QR-kód csomagolásra nyomtatásával meg lehet osztani a fogyasztókkal az általuk megvásárolt tejet előállító tehenek egészségére és tartási körülményeire vonatkozó információkat. Azt is lehetővé teszi, hogy tisztában legyenek a tej által az állattartó gazdaságtól az áruházi polcig megtett úttal, vagy hogy elérjék a tehenek jólétére vonatkozó adatokat.

Szójababot kukorica helyett?

A tavalyi aszály miatt az Egyesült Államok egyes területein a húsmarhák abraktakarmányában részben a szójabab lépett a kukorica helyébe. Kutatók azonban több dologra is figyelmeztetnek a szója etetésével kapcsolatban.

5 tipp a szalmonella elleni védekezéshez baromfiban

Kezeljük prioritásként az Enteritidis, a Typhimurium és az Infantis szalmonellatörzsek megállítását! Az integrátorok és a termelők az emberi egészségre leginkább káros törzsek megcélzásával és kiiktatásával küzdhetnek leginkább az élelmiszer-eredetű szalmonellafertőzések ellen.

Tudatos Vásárlók Családi nap – bemutatkoznak a közösségi gazdaságok

Hazánkban is egyre népszerűbbek a közösségi gazdaságok, személyes együttműködés termelő és fogyasztó között, amelyben a gazdálkodással járó kockázatokat, a gazdálkodás gyümölcseit egy hosszú távú megállapodásban szabályozott módon közösen osztják meg. A gazda vállalja, hogy egész évben a közösség tagjainak termel, míg a vásárlók vállalják, hogy átalánydíjért cserébe átveszik a terményeket.