Back to top

Az árnál is van fontosabb

A Floral Marketing Fund (FMF) támogatásával 2020–2021-ben felmérést végeztek az Egyesült Államokban és Kanadában a fogyasztók bolti és online vásárlási szokásairól. Meglepő eredményre jutottak: a kertészeti árudákban gyakran már csak azután nézik meg a vevők a termékek árát, miután döntöttek a vásárlásról.

A felmérést 2022 év elején értékelték ki, az eredményeket egy webinárium keretén belül vitatták meg a szakemberek Amy Bowen, a kanadai Vineland Kutatási és Innovációs Központ egyik igazgatójának vezetésével. A Guelph Egyetemmel közösen végzett tanulmány szerint a megkérdezettek 34%-a egyáltalán nem foglalkozott a kiválasztott növény árával, észre sem vette azt, további 34%-uk pedig megnézte az árakat, de anélkül döntött, hogy összehasonlította volna azokat más üzletek áraival.

Számít a cserépméret

A tanulmány azt is megállapította, hogy a kertészeti árudák vásárlói bizonyos cserépméretek vonatkozásában árérzékenyebbek, mint más méretek esetében. Amy Bowen ezért azt tanácsolta az árudáknak, hogy olyan cserépméretű növényekből tartsák a legnagyobb készletet, amelyekre a fogyasztók kevésbé árérzékenyek. Ezeknél ugyanis nagyobb haszonkulcsot lehet beépíteni az eladási árba.

Azt is hozzátette, hogy a növények árazása ne legyen „lineáris”, azaz ne ugyanolyan mértékben legyenek drágábbak az egymást követő méretek.

Ha a fogyasztók hajlandók arányaiban többet fizetni egy kisebb cserépméretű növényért, akkor ebbe a méretbe kell nagyobb hasznot beépíteni.

Egyes növény- és cserépméretek esetében akár a 20%-os áremelkedés sem tűnik fel a fogyasztóknak, mondta a szakember a felmérésre hivatkozva. Érdemes minden árudának kitapasztalnia, hogy a fogyasztói mely termékcsoportnál vagy cserépméretnél reagálnak a legérzékenyebben. A szóban forgó kimutatás szerint például a kisebb cserépméretű évelő növényeknél nem igazán figyelnek az árra, ám egy nagyobb cserépméretű évelőnél jobban feltűnik nekik, ha árat emelnek. Azt tehát érdemes a kisebb növényeknél kezdeni.

Határozott céllal érkeznek

A kanadai faiskolai termelők és tájépítők szövetsége által is támogatott felmérésből az is kiderült, hogy az emberek meghatározott céllal látogatnak el a kertészeti árudákba: leginkább azért, hogy otthonuk vagy kertjük egy adott helyére megfelelő növényt találjanak.

A kertésze­tekben ezért jellemzően kisebb az im­pulzusvásárlások aránya, mint más üzletekben.

Amy Bowen azonban azt is megjegyezte: attól, hogy növények esetén valóban ritkább az impulzusvásárlás, kertgondozási termékekből annál inkább fel-felkapnak a vevők az árudában járkálva olyant is, amit nem terveztek vásárolni. Ezeket az „üzleteket” úgy lehet megnyerni, hogy például a növényápolási termékeket mindig feltűnő helyen, közvetlenül a növények mellett és nem azoktól külön helyezik el. Ugyanez vonatkozik a szerszámokra vagy a tápoldatokra is, metszőolló például mindig legyen a növények közelében. A készen kapható ajándékdobozok mintájára lehet kreatív készleteket is összeállítani, amelyben minden olyan növényápolási kellék megtalálható, amelyre az újdonsült növénytulajdonosnak szüksége lehet.

Nagyban múlik az eladókon

A tanulmány az online és az árudákban történő vásárlási szokásokat is vizsgálta. Az eredmények arra utalnak, hogy a szakszerű kiszolgálás, valamint a személyzettel kialakuló személyes kapcsolatteremtési lehetőség a legfontosabb ok, ami miatt szívesebben vásárolnak növényeket a kertészeti árudákban, mint az online térben.

Amy Bowen ezzel kapcsolatban arra hívta fel a figyelmet, hogy kulcsfontosságú a dolgozók rendszeres szakmai képzése.

A kertészeti árudák személyzete igen komoly üzleti értéket képvisel, a fogyasztók értékelik az eladók szakmai tudását és tanácsaikat, és hajlandóak akár többet is fizetni a vásárláskor, ha az eladó elnyerte a bizalmukat.

Az eladók a vásárlásoktól függetlenül a vállalkozás „szószólói”, nagyban múlik rajtuk, hogy az érdeklődők náluk vásárolnak, vagy esetleg a versenytársaknál, sőt az is, hogy az ár alapján vagy az eladóba fektetett bizalom miatt választanak-e egy terméket. Egy másik fontos szempontot is kiemelt a szakember: mivel látható, milyen komolyan befolyásolja az eladók szaktudása a fogyasztók növényvásárlását, illetve árérzékenységét, érdemes az áruda eladóit is megfelelően irányítani: legyenek területek, ahol a nagyobb szaktudású alkalmazottak dolgoznak, és jelöljenek ki területeket, ahol a kezdő eladókat foglalkoztatják.

Forrás: 
Kertészet és Szőlészet/FCI
Ezt a cikkünket és a témában további cikkeket a Kertészet és Szőlészet 2022/20 számában olvashat.

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Fenntarthatóság az almatermesztésben

Hetven országból érkezett tizenhatezer látogatóval zárta háromnapos rendezvénysorozatát a 12. Interpoma kiállítás Bolzanóban. Négy év kihagyás után került sor a nemzetközi találkozóra, és rekordot döntött a külföldi érdeklődés.

Drágán adom a tojást

A fogyasztónak az az érdeke, hogy minőségi élelmiszert vehessen, a gazdálkodónak, hogy megéljen. A fogyasztó nem buta, csak tájékozatlan. Ezzel van dolga a kis, közepes, nagy, háztáji, mindenféle gazdáknak. Tájékoztatni kell a fogyasztót, megmutatni, mennyi munka van a gazdaságainkban, és mennyi érték!

A vörösbor már nem kedvencük a franciáknak - egyre kevesebbet isznak belőle

A bor a francia kulturális örökség egyik alappillére. Viszont a trendek változnak, most Franciaországban sokkal kevesebb bort isznak, mint egy évtizeddel ezelőtt. A gallok egyik szimbóluma, a vörösbor, de ez iránt csökkent az érdeklődés a legnagyobb mértékben.

A fügekaktusz minden porcikáját hasznosítják Szicíliában

A fügekaktusz termése ehető, és nemcsak eredeti termőhelyén, Mexikóban és Dél-Amerikában fogyasztják, hanem szerte a világon. Szicíliában is régóta termesztik, és a jó minőség, nagy méret érdekében speciális termesztéstechnológiát fejlesztettek ki. A térségben hagyományosan likőrt, lekvárt és fügesajtot is készítenek belőle, az utóbbi időben pedig aszalványt is.

A műtrágyák megváltoztatják a poszméhek virágérzetét

A műtrágyák korlátozzák a beporzást, mert időlegesen megváltoztatják a poszméhek virágérzetét. A beporzók ritkábban szállnak le a műtrágyával, vagy növényvédő szerekkel nemrégiben permetezett virágokon, mivel képesek észlelni a virág körüli elektromos tér változásait - állapították meg a kutatók.

A lezárások miatt nem jön a kínai fokhagyma

Több mint tíz évig töretlenül nőtt a Kínából exportált fokhagyma mennyisége, a csúcsot a pandémia első évében érte el. Azóta azonban a folyamatos lezárások miatt mindig van valami gond a szállítással; pedig a minőség most jobb, mint szokott.

Növénynemesítésők találkozója

Emléknappal ünnepelte meg a Növénynemesítők Egyesülete azt a korszakos jelentőségű, első magyar növénynemesítési könyvet, amelyet éppen 200 évvel ezelőtt adtak ki. A jeles alkalmat konferenciával is egybekötötték, ahol a magyar növénynemesítés kiváló professzorai ismertették az szántóföldi és kertészeti növénynemesítés kutatás-fejlesztésének és oktatásának helyzetét és kihívásait.

Évi 60 ezer tonna alma Dél-Tirolból

A caldarói Roen szövetkezetet hat éve hozta létre két több 50 éves dél-tiroli termelő és értékesítő szövetkezet és egy nagykereskedő. Az új cég évi 60 ezer tonna almát vesz át a tagjaitól és viszi piacra a VOG konzorciumon keresztül. Az Interpoma kiállítás Fenntarthatóság az első elnevezésű túráján jártunk az új hűtő- és csomagolóházban.

Négy országban is értékesítették az illegális lóhúst

Illegális vágásból származó lóhús engedély nélküli értékesítése és ennek segítése miatt előállítottak 41 embert Spanyolországban, a húst a spanyol piac mellett Belgiumban, Németországban és Olaszországban értékesítették - közölte az Európai Unió hágai székhelyű rendőrségi együttműködési szervezete (Europol) csütörtökön.

Zöldség- és gyümölcstermelői szervezetek támogatása

Az alábbiakban a zöldség-gyümölcs termelői szervezetek támogatására vonatkozó új elemeket tekintjük át az Európai Unió 2023-2027 közötti Közös Agrárpolitikájában. A jelen és a jövő az innováción és a technológiai fejlődésen túl az elismert termelői szervezetek által benyújtott, a felelős hatóság által elfogadott operatív programokban szereplő, az ágazati célkitűzéseket szolgáló tevékenységek végrehajtása nyomán alakul.