Back to top

Az árnál is van fontosabb

A Floral Marketing Fund (FMF) támogatásával 2020–2021-ben felmérést végeztek az Egyesült Államokban és Kanadában a fogyasztók bolti és online vásárlási szokásairól. Meglepő eredményre jutottak: a kertészeti árudákban gyakran már csak azután nézik meg a vevők a termékek árát, miután döntöttek a vásárlásról.

A felmérést 2022 év elején értékelték ki, az eredményeket egy webinárium keretén belül vitatták meg a szakemberek Amy Bowen, a kanadai Vineland Kutatási és Innovációs Központ egyik igazgatójának vezetésével. A Guelph Egyetemmel közösen végzett tanulmány szerint a megkérdezettek 34%-a egyáltalán nem foglalkozott a kiválasztott növény árával, észre sem vette azt, további 34%-uk pedig megnézte az árakat, de anélkül döntött, hogy összehasonlította volna azokat más üzletek áraival.

Számít a cserépméret

A tanulmány azt is megállapította, hogy a kertészeti árudák vásárlói bizonyos cserépméretek vonatkozásában árérzékenyebbek, mint más méretek esetében. Amy Bowen ezért azt tanácsolta az árudáknak, hogy olyan cserépméretű növényekből tartsák a legnagyobb készletet, amelyekre a fogyasztók kevésbé árérzékenyek. Ezeknél ugyanis nagyobb haszonkulcsot lehet beépíteni az eladási árba.

Azt is hozzátette, hogy a növények árazása ne legyen „lineáris”, azaz ne ugyanolyan mértékben legyenek drágábbak az egymást követő méretek.

Ha a fogyasztók hajlandók arányaiban többet fizetni egy kisebb cserépméretű növényért, akkor ebbe a méretbe kell nagyobb hasznot beépíteni.

Egyes növény- és cserépméretek esetében akár a 20%-os áremelkedés sem tűnik fel a fogyasztóknak, mondta a szakember a felmérésre hivatkozva. Érdemes minden árudának kitapasztalnia, hogy a fogyasztói mely termékcsoportnál vagy cserépméretnél reagálnak a legérzékenyebben. A szóban forgó kimutatás szerint például a kisebb cserépméretű évelő növényeknél nem igazán figyelnek az árra, ám egy nagyobb cserépméretű évelőnél jobban feltűnik nekik, ha árat emelnek. Azt tehát érdemes a kisebb növényeknél kezdeni.

Határozott céllal érkeznek

A kanadai faiskolai termelők és tájépítők szövetsége által is támogatott felmérésből az is kiderült, hogy az emberek meghatározott céllal látogatnak el a kertészeti árudákba: leginkább azért, hogy otthonuk vagy kertjük egy adott helyére megfelelő növényt találjanak.

A kertésze­tekben ezért jellemzően kisebb az im­pulzusvásárlások aránya, mint más üzletekben.

Amy Bowen azonban azt is megjegyezte: attól, hogy növények esetén valóban ritkább az impulzusvásárlás, kertgondozási termékekből annál inkább fel-felkapnak a vevők az árudában járkálva olyant is, amit nem terveztek vásárolni. Ezeket az „üzleteket” úgy lehet megnyerni, hogy például a növényápolási termékeket mindig feltűnő helyen, közvetlenül a növények mellett és nem azoktól külön helyezik el. Ugyanez vonatkozik a szerszámokra vagy a tápoldatokra is, metszőolló például mindig legyen a növények közelében. A készen kapható ajándékdobozok mintájára lehet kreatív készleteket is összeállítani, amelyben minden olyan növényápolási kellék megtalálható, amelyre az újdonsült növénytulajdonosnak szüksége lehet.

Nagyban múlik az eladókon

A tanulmány az online és az árudákban történő vásárlási szokásokat is vizsgálta. Az eredmények arra utalnak, hogy a szakszerű kiszolgálás, valamint a személyzettel kialakuló személyes kapcsolatteremtési lehetőség a legfontosabb ok, ami miatt szívesebben vásárolnak növényeket a kertészeti árudákban, mint az online térben.

Amy Bowen ezzel kapcsolatban arra hívta fel a figyelmet, hogy kulcsfontosságú a dolgozók rendszeres szakmai képzése.

A kertészeti árudák személyzete igen komoly üzleti értéket képvisel, a fogyasztók értékelik az eladók szakmai tudását és tanácsaikat, és hajlandóak akár többet is fizetni a vásárláskor, ha az eladó elnyerte a bizalmukat.

Az eladók a vásárlásoktól függetlenül a vállalkozás „szószólói”, nagyban múlik rajtuk, hogy az érdeklődők náluk vásárolnak, vagy esetleg a versenytársaknál, sőt az is, hogy az ár alapján vagy az eladóba fektetett bizalom miatt választanak-e egy terméket. Egy másik fontos szempontot is kiemelt a szakember: mivel látható, milyen komolyan befolyásolja az eladók szaktudása a fogyasztók növényvásárlását, illetve árérzékenységét, érdemes az áruda eladóit is megfelelően irányítani: legyenek területek, ahol a nagyobb szaktudású alkalmazottak dolgoznak, és jelöljenek ki területeket, ahol a kezdő eladókat foglalkoztatják.

Forrás: 
Kertészet és Szőlészet/FCI
Ezt a cikkünket és a témában további cikkeket a Kertészet és Szőlészet 2022/20 számában olvashat.

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Ki fog sárgarépát tárolni?

Sárgarépa-termesztőknek szerveztek találkozót Zsombón, a Bálint család gazdaságában a Nunhems Hungary Kft., a BASF Hungaria Kft., a Seedplus Kft., a Koppert Hungária Kft., valamint a Carmeuse Hungária Kft. képviselői. A területbejáráson számos kérdés szóba került, a termesztett fajták, technológiai módszerek és termesztést segítő anyagok ismertetése mellett a kereskedelmi helyzetet is elemezték az előadók és a vendégek.

Törökországban is termálvízzel fűtenek

Miközben Európa-szerte sorra leállnak télre a zöldséghajtató üzemek a magas gázárak miatt, egyre több paradicsom érkezik Törökországból, mondta Fatih Kördemirci, a Kurt Group munkatársa.

Zöldfelületek - Egy falatnyi természet

Ahogy a Kertészet és Szőlészet korábbi lapszámában már beszámoltunk róla, a Magyarország Zöld Városa díj első helyezettje 2022-ben a Budapest 13. kerületében megépült Vizafogó Park lett. A tervezés projektvezetőjét, Ripszám Eszter tájépítészt kérdeztük azokról a tervezési szempontokról, melyek segítették őket az ökologikus szemléletű új közterületi park létrejöttében.

A Nutella legyőzte a Facebook-ot

Jelenleg úgy néz ki, hogy a világszerte népszerű édességgel, a Nutellával többet lehet keresni, mint a Facebook-kal.

Emelkednek a sertésárak Németországban

A sertéshús ára 5 € centtel (20,5 Ft-tal) emelkedett, melynek oka, hogy a növekvő kereslet nagyon kis kínálattal találkozik. A szakértők szerint ez valószínűleg nem sokat fog változni a következő hetekben.

Üres konténerekkel teli raktárak

A legfrissebb hírek szerint újabb globális szállítási gond kezd kibontakozni a túl sok üres konténer miatt.

Tulipánünnep és ingyen tulipán

A tulipán hazájában külön ünnepnapot szánnak a tavasz egyik legnépszerűbb virágjának. Január harmadik szombatján virágtengerré változik Amszterdam egyik híres, múzeumok ölelésében fekvő tere, hogy örömöt csempésszenek az emberek életébe.

Kárpát-medencei nyári körkép: Gyenge nyári termés, aszály, virágporhiány és nem létező mézpiac

Szlovákiában a hárs virágai megégtek, míg Szerbiában fantasztikus virágzást produkált. A legtöbb országban a napraforgó igencsak megsínylette az aszályt, azonban Romániában nem volt ilyen probléma vele. Horvátországban rejtélyes okokból elmaradt a gesztenyevirágzás, míg Szlovéniában a fenyő és az édesharmat mondott csődöt.

Lengyelországban az ökológiai gazdálkodás területének növelése a cél

Henryk Kowalczyk miniszterelnök-helyettes, mezőgazdasági és vidékfejlesztési miniszter tájékoztatása szerint, a minisztérium célja az ökológiai gazdálkodás területének és a bioélelmiszer-termelés volumenének növelése. Mint mondta az értékesítési szintjét is fokozni kell, hogy a fogyasztók könnyen hozzáférhessenek a biotermékekhez. Az EU Green Deal készteti Lengyelországot is ezekre a lépésekre.

GaLaBau 2022

A zöldfelületek és a szabad terek tervezésének, építésének, karbantartásának teljes körét lefedi Európa egyik legrangosabb szakkiállítása, a GaLaBau. A Magyar Kertépítők Országos Szövetsége által, a Magyar Díszkertészek Szakmaközi Szervezetével, a Magyar Tájépítészek Szövetségével és a Magyar Faápolók Egyesületével közösen szervezett őszi tanulmányúton részt vevő szakemberek a nürnbergi szakkiállítást is megtekintették.