Back to top

Az árnál is van fontosabb

A Floral Marketing Fund (FMF) támogatásával 2020–2021-ben felmérést végeztek az Egyesült Államokban és Kanadában a fogyasztók bolti és online vásárlási szokásairól. Meglepő eredményre jutottak: a kertészeti árudákban gyakran már csak azután nézik meg a vevők a termékek árát, miután döntöttek a vásárlásról.

A felmérést 2022 év elején értékelték ki, az eredményeket egy webinárium keretén belül vitatták meg a szakemberek Amy Bowen, a kanadai Vineland Kutatási és Innovációs Központ egyik igazgatójának vezetésével. A Guelph Egyetemmel közösen végzett tanulmány szerint a megkérdezettek 34%-a egyáltalán nem foglalkozott a kiválasztott növény árával, észre sem vette azt, további 34%-uk pedig megnézte az árakat, de anélkül döntött, hogy összehasonlította volna azokat más üzletek áraival.

Számít a cserépméret

A tanulmány azt is megállapította, hogy a kertészeti árudák vásárlói bizonyos cserépméretek vonatkozásában árérzékenyebbek, mint más méretek esetében. Amy Bowen ezért azt tanácsolta az árudáknak, hogy olyan cserépméretű növényekből tartsák a legnagyobb készletet, amelyekre a fogyasztók kevésbé árérzékenyek. Ezeknél ugyanis nagyobb haszonkulcsot lehet beépíteni az eladási árba.

Azt is hozzátette, hogy a növények árazása ne legyen „lineáris”, azaz ne ugyanolyan mértékben legyenek drágábbak az egymást követő méretek.

Ha a fogyasztók hajlandók arányaiban többet fizetni egy kisebb cserépméretű növényért, akkor ebbe a méretbe kell nagyobb hasznot beépíteni.

Egyes növény- és cserépméretek esetében akár a 20%-os áremelkedés sem tűnik fel a fogyasztóknak, mondta a szakember a felmérésre hivatkozva. Érdemes minden árudának kitapasztalnia, hogy a fogyasztói mely termékcsoportnál vagy cserépméretnél reagálnak a legérzékenyebben. A szóban forgó kimutatás szerint például a kisebb cserépméretű évelő növényeknél nem igazán figyelnek az árra, ám egy nagyobb cserépméretű évelőnél jobban feltűnik nekik, ha árat emelnek. Azt tehát érdemes a kisebb növényeknél kezdeni.

Határozott céllal érkeznek

A kanadai faiskolai termelők és tájépítők szövetsége által is támogatott felmérésből az is kiderült, hogy az emberek meghatározott céllal látogatnak el a kertészeti árudákba: leginkább azért, hogy otthonuk vagy kertjük egy adott helyére megfelelő növényt találjanak.

A kertésze­tekben ezért jellemzően kisebb az im­pulzusvásárlások aránya, mint más üzletekben.

Amy Bowen azonban azt is megjegyezte: attól, hogy növények esetén valóban ritkább az impulzusvásárlás, kertgondozási termékekből annál inkább fel-felkapnak a vevők az árudában járkálva olyant is, amit nem terveztek vásárolni. Ezeket az „üzleteket” úgy lehet megnyerni, hogy például a növényápolási termékeket mindig feltűnő helyen, közvetlenül a növények mellett és nem azoktól külön helyezik el. Ugyanez vonatkozik a szerszámokra vagy a tápoldatokra is, metszőolló például mindig legyen a növények közelében. A készen kapható ajándékdobozok mintájára lehet kreatív készleteket is összeállítani, amelyben minden olyan növényápolási kellék megtalálható, amelyre az újdonsült növénytulajdonosnak szüksége lehet.

Nagyban múlik az eladókon

A tanulmány az online és az árudákban történő vásárlási szokásokat is vizsgálta. Az eredmények arra utalnak, hogy a szakszerű kiszolgálás, valamint a személyzettel kialakuló személyes kapcsolatteremtési lehetőség a legfontosabb ok, ami miatt szívesebben vásárolnak növényeket a kertészeti árudákban, mint az online térben.

Amy Bowen ezzel kapcsolatban arra hívta fel a figyelmet, hogy kulcsfontosságú a dolgozók rendszeres szakmai képzése.

A kertészeti árudák személyzete igen komoly üzleti értéket képvisel, a fogyasztók értékelik az eladók szakmai tudását és tanácsaikat, és hajlandóak akár többet is fizetni a vásárláskor, ha az eladó elnyerte a bizalmukat.

Az eladók a vásárlásoktól függetlenül a vállalkozás „szószólói”, nagyban múlik rajtuk, hogy az érdeklődők náluk vásárolnak, vagy esetleg a versenytársaknál, sőt az is, hogy az ár alapján vagy az eladóba fektetett bizalom miatt választanak-e egy terméket. Egy másik fontos szempontot is kiemelt a szakember: mivel látható, milyen komolyan befolyásolja az eladók szaktudása a fogyasztók növényvásárlását, illetve árérzékenységét, érdemes az áruda eladóit is megfelelően irányítani: legyenek területek, ahol a nagyobb szaktudású alkalmazottak dolgoznak, és jelöljenek ki területeket, ahol a kezdő eladókat foglalkoztatják.

Forrás: 
Kertészet és Szőlészet/FCI
Ezt a cikkünket és a témában további cikkeket a Kertészet és Szőlészet 2022/20 számában olvashat.

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Nehéz időkben össze kell fogni

Idén szeptemberben rendezte meg tizenegyedik alkalommal az RMGE Maros szervezete a Marosszéki Gazdanapot a mezőpaniti sportpályán. A rendezvény traktorfelvonulással kezdődött, majd a különböző gazdakörök és a szervezet által felkarolt marosszéki termelők, kézművesek sátrai, vásárral egybekötött kiállítása, illetve a Maros Gazda kft. partnereinek bemutató standjai várták az érdeklődőket.

Szója helyett rovarfehérje

Nagy-Britannia negyedik legnagyobb kiskereskedelmi lánca, a Morrisons szénsemleges „Planet Friendly” (bolygóbarát) védjegyes tojásokat kezdett forgalmazni. A tojásokat előállító gazdaságok szójafehérje helyett rovarral etetik a tyúkokat, a rovarokat pedig az áruházlánc pékségeinek és zöldség-gyümölcs osztályának hulladékával táplálják.

Római kori villakert

„Nekem a Balaton a Riviéra…” – cseng a fülünkben az örökzöld sláger. S valóban, sokan indulunk nyaranta a Balaton mellé, hogy élvezzük a táj szépségét és kedvező mikroklimatikus adottságait: a meleg, de nem szélsőségesen forró nyarat, melyet a tó felől feláramló, párát hozó szellők temperálnak. Így gondolhatták ezt az 1. századtól a környéken fokozatosan megtelepülő ókori rómaiak is.

A szabadföldi paradicsom

A paradicsom egyike azon zöldségféléinknek, amelyet az egész tenyészidő alatt sok betegség és kártevő veszélyeztet. Palántanevelés idején a palántadőlés, szabadföldön pedig a különböző baktériumok, a paradicsomvész, az alternáriás és a szeptóriás levélfoltosságok, a vírusok és nem utolsósorban a levéltetvek, a burgonyabogár és a zöld vándorpoloska károsításától kell megóvnunk.

A hőség káros hatásai a kertben

Korábbi cikkünkben a nyári időjárás egyik időnként káros összetevőjéről, a bőséges fényellátásról volt szó. Most elsősorban a nyár közepére jellemző magas hőmérséklet, majd az augusztus második felétől egyre nagyobb valószínűséggel bekövetkező reggeli lehűlésekkel foglalkozunk.

Szárazságtűrő növények a mediterrániumból

Korábbi cikkünkben a vízpartokon, vízközelben élő gyógynövényeket vettük sorra, ám szárazságtűrőből sokkal több van. Ezekkel a fajokkal egy kevésbé intenzíven gondozott, öntözés nélküli kert is benépesíthető, ráadásul díszítőértékük mellett gyógyhatással is rendelkeznek, némelyek pedig fűszerként is hasznosíthatók a konyhában.

Újdonság a napelemek között

Egy londoni nanotechnológiák kutatásával foglalkozó vállalat, a NextGen Nano, megalkototta azt az átlátszó, organikus fotovoltaikus napelemet, amellyel úgy állítható elő villamos energia az üvegházak tetején, hogy közben a panel nem folyásolja be a növények fényellátottságát és fejlődését.

Gondolkodj úgy, mint egy méhecske!

A mesebeli szóló szőlős, csengő barackos édenkertre emlékeztet Reith János és felesége, Marika sombereki gazdasága. Illatozik a japán lonc, teli fürtöket dajkál a szőlő, sok-sok zöld szem pislog a sárgabarackról, ami alatt még látszanak a füstölés nyomai.

A kökényszilva titkai

A Prunus nemzetség tagjait sokféleképp hasznosítjuk, de nehéz eligazodni köztük, mert a fajokon belül is nagy a változatosság. A kökényszilva is lehet kék vagy sárga, gömbölyded vagy tojás alakú, és így tovább. Termesztett és tájfajtákat ismerünk belőle szerte Európában.

Áfonyafarm a napelem alatt

Az USA legészakibb tagállamában, Maine területén termő vadáfonyát nem lehet magról vetni, az alacsonyra növő bokrok különleges ápolást igényelnek, az apró, édes bogyókat pedig csak a környéken értékesíthetik, mert túl sérülékenyek ahhoz, hogy a hosszú szállítást kibírják.