Back to top

Az árnál is van fontosabb

A Floral Marketing Fund (FMF) támogatásával 2020–2021-ben felmérést végeztek az Egyesült Államokban és Kanadában a fogyasztók bolti és online vásárlási szokásairól. Meglepő eredményre jutottak: a kertészeti árudákban gyakran már csak azután nézik meg a vevők a termékek árát, miután döntöttek a vásárlásról.

A felmérést 2022 év elején értékelték ki, az eredményeket egy webinárium keretén belül vitatták meg a szakemberek Amy Bowen, a kanadai Vineland Kutatási és Innovációs Központ egyik igazgatójának vezetésével. A Guelph Egyetemmel közösen végzett tanulmány szerint a megkérdezettek 34%-a egyáltalán nem foglalkozott a kiválasztott növény árával, észre sem vette azt, további 34%-uk pedig megnézte az árakat, de anélkül döntött, hogy összehasonlította volna azokat más üzletek áraival.

Számít a cserépméret

A tanulmány azt is megállapította, hogy a kertészeti árudák vásárlói bizonyos cserépméretek vonatkozásában árérzékenyebbek, mint más méretek esetében. Amy Bowen ezért azt tanácsolta az árudáknak, hogy olyan cserépméretű növényekből tartsák a legnagyobb készletet, amelyekre a fogyasztók kevésbé árérzékenyek. Ezeknél ugyanis nagyobb haszonkulcsot lehet beépíteni az eladási árba.

Azt is hozzátette, hogy a növények árazása ne legyen „lineáris”, azaz ne ugyanolyan mértékben legyenek drágábbak az egymást követő méretek.

Ha a fogyasztók hajlandók arányaiban többet fizetni egy kisebb cserépméretű növényért, akkor ebbe a méretbe kell nagyobb hasznot beépíteni.

Egyes növény- és cserépméretek esetében akár a 20%-os áremelkedés sem tűnik fel a fogyasztóknak, mondta a szakember a felmérésre hivatkozva. Érdemes minden árudának kitapasztalnia, hogy a fogyasztói mely termékcsoportnál vagy cserépméretnél reagálnak a legérzékenyebben. A szóban forgó kimutatás szerint például a kisebb cserépméretű évelő növényeknél nem igazán figyelnek az árra, ám egy nagyobb cserépméretű évelőnél jobban feltűnik nekik, ha árat emelnek. Azt tehát érdemes a kisebb növényeknél kezdeni.

Határozott céllal érkeznek

A kanadai faiskolai termelők és tájépítők szövetsége által is támogatott felmérésből az is kiderült, hogy az emberek meghatározott céllal látogatnak el a kertészeti árudákba: leginkább azért, hogy otthonuk vagy kertjük egy adott helyére megfelelő növényt találjanak.

A kertésze­tekben ezért jellemzően kisebb az im­pulzusvásárlások aránya, mint más üzletekben.

Amy Bowen azonban azt is megjegyezte: attól, hogy növények esetén valóban ritkább az impulzusvásárlás, kertgondozási termékekből annál inkább fel-felkapnak a vevők az árudában járkálva olyant is, amit nem terveztek vásárolni. Ezeket az „üzleteket” úgy lehet megnyerni, hogy például a növényápolási termékeket mindig feltűnő helyen, közvetlenül a növények mellett és nem azoktól külön helyezik el. Ugyanez vonatkozik a szerszámokra vagy a tápoldatokra is, metszőolló például mindig legyen a növények közelében. A készen kapható ajándékdobozok mintájára lehet kreatív készleteket is összeállítani, amelyben minden olyan növényápolási kellék megtalálható, amelyre az újdonsült növénytulajdonosnak szüksége lehet.

Nagyban múlik az eladókon

A tanulmány az online és az árudákban történő vásárlási szokásokat is vizsgálta. Az eredmények arra utalnak, hogy a szakszerű kiszolgálás, valamint a személyzettel kialakuló személyes kapcsolatteremtési lehetőség a legfontosabb ok, ami miatt szívesebben vásárolnak növényeket a kertészeti árudákban, mint az online térben.

Amy Bowen ezzel kapcsolatban arra hívta fel a figyelmet, hogy kulcsfontosságú a dolgozók rendszeres szakmai képzése.

A kertészeti árudák személyzete igen komoly üzleti értéket képvisel, a fogyasztók értékelik az eladók szakmai tudását és tanácsaikat, és hajlandóak akár többet is fizetni a vásárláskor, ha az eladó elnyerte a bizalmukat.

Az eladók a vásárlásoktól függetlenül a vállalkozás „szószólói”, nagyban múlik rajtuk, hogy az érdeklődők náluk vásárolnak, vagy esetleg a versenytársaknál, sőt az is, hogy az ár alapján vagy az eladóba fektetett bizalom miatt választanak-e egy terméket. Egy másik fontos szempontot is kiemelt a szakember: mivel látható, milyen komolyan befolyásolja az eladók szaktudása a fogyasztók növényvásárlását, illetve árérzékenységét, érdemes az áruda eladóit is megfelelően irányítani: legyenek területek, ahol a nagyobb szaktudású alkalmazottak dolgoznak, és jelöljenek ki területeket, ahol a kezdő eladókat foglalkoztatják.

Forrás: 
Kertészet és Szőlészet/FCI
Ezt a cikkünket és a témában további cikkeket a Kertészet és Szőlészet 2022/20 számában olvashat.

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

A Dunántúlra összpontosul a szelídgesztenye-termesztés

Vas, Somogy és Zala megyében termesztik a legnagyobb felületen a szelídgesztenyét. Eme héjas gyümölcs egyedi íze mellett kiváló beltartalmi értékekkel is rendelkezik – hívja fel a figyelmet a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) és a zöldség- és gyümölcsfogyasztást népszerűsítő programja, az Európai Friss Csapat.

Aranyosi Károly - Kihívások közepette is tervezhető jövő

„Az IKR Agrár egy attitűdöt testesít meg, és ennek az attidűdnek több gyökere van: egyrészt a vállalat otthona, Bábolna, másrészt a mezőgazdaság; a hazai mezőgazdasággal, azon belül elsősorban a szántóföldi növénytermesztéssel való kapcsolata. IKR-esnek lenni különleges” – vallja Aranyosi Károly az IKR Agrár ügyvezetője.

Intelligens permetezés Európában

Az idei SIMA kiállításon mutatta be Európában a John Deere a növényvédő permetezőgépeihez kifejlesztett See & Spray funkciót. A gépeket az amerikai vállalat hollandiai gyárában, Horstban gyártják.

Másodvirágzás ősszel

Városi vadgesztenyefákon nem teljesen szokatlan, hogy ősszel néhány virágzatot látunk a száraz levelek mellett vagy a kopasz ágakon, az idén azonban több növényfajon is hasonló jelenség tapasztalható. Mi ennek az oka?

Egy pincészet, három borvidék

„Alkotás gondosság, alaposság, értékek, megőrzés, kitartás, szeretet, öröm, szépség, báj, egyszerűség, érzés, értelem, egyediség” – ezen irányelvek mentén hozta létre Zsirai Csaba a Zsirai Pincészetet, amit Zsirai Petra és Kata örökségül kapott édesapjuk elhalálozásával. Álmát lányai teljesítik be, amelyről és a pincészet mindennapjairól Zsirai Kata beszélgetett Viniczai Sándorral, a Borászati Füzetek felelős szerkesztőjével az MMG Direkt legutóbbi adásában.

Csökkent a kukorica ára Lengyelországban

Végéhez közeledik a szemes kukorica betakarítása Lengyelországban, mégsem felhőtlen a lengyel gazdák öröme, mert továbbra is nagy mennyiségű import kerül az országba Ukrajnából, ami a belföldi termés árát lenyomja.

Tovább száguld az áremelkedések üteme is

Októberben a belföldi értékesítés árai 67,7, az exportértékesítéséi 28,4 százalékkal magasabbak voltak, mint egy évvel korábban, az ipari termelői árak átlagosan 41,7 százalékkal nőttek. Az előző hónaphoz viszonyítva a belföldi értékesítés árai 6,8, az exportéi 2,1, az ipari termelői árak összességében pedig 3,7 százalékkal nőttek - jelentette szerdán a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

Növényi étrenddel csökken a bélrák kockázata a férfiaknál

A növényi alapú étrend 22 százalékkal csökkentheti a férfiak bélrákkockázatát egy új kutatás szerint - idézte a The Guardian online kiadása egy nagyszabású amerikai tanulmány eredményeit.

Veszítenek illatukból a virágok

A növények többek között virágillattal vonzzák beporzóikat. Ám a hőmérséklet növekedésével veszíthetnek illatukból a virágok. Egy kutatócsoport 5 °C-os felmelegedést szimulált, és ennek több haszonnövényre és rovarfajra gyakorolt hatását tanulmányozta. A hatás a szamóca esetében volt a legerősebb.

Beruházási vidékfejlesztési támogatások

A KAP Stratégiai Terv keretében, a korábbi támogatási ciklusokhoz hasonlóan, ismét fontos szerepet kapnak a beruházás típusú beavatkozások, amelyek nagymértékben hozzájárulnak a versenyképes mezőgazdaság és élelmiszer-előállításhoz, illetve vidékfejlesztéshez.