Back to top

Az árnál is van fontosabb

A Floral Marketing Fund (FMF) támogatásával 2020–2021-ben felmérést végeztek az Egyesült Államokban és Kanadában a fogyasztók bolti és online vásárlási szokásairól. Meglepő eredményre jutottak: a kertészeti árudákban gyakran már csak azután nézik meg a vevők a termékek árát, miután döntöttek a vásárlásról.

A felmérést 2022 év elején értékelték ki, az eredményeket egy webinárium keretén belül vitatták meg a szakemberek Amy Bowen, a kanadai Vineland Kutatási és Innovációs Központ egyik igazgatójának vezetésével. A Guelph Egyetemmel közösen végzett tanulmány szerint a megkérdezettek 34%-a egyáltalán nem foglalkozott a kiválasztott növény árával, észre sem vette azt, további 34%-uk pedig megnézte az árakat, de anélkül döntött, hogy összehasonlította volna azokat más üzletek áraival.

Számít a cserépméret

A tanulmány azt is megállapította, hogy a kertészeti árudák vásárlói bizonyos cserépméretek vonatkozásában árérzékenyebbek, mint más méretek esetében. Amy Bowen ezért azt tanácsolta az árudáknak, hogy olyan cserépméretű növényekből tartsák a legnagyobb készletet, amelyekre a fogyasztók kevésbé árérzékenyek. Ezeknél ugyanis nagyobb haszonkulcsot lehet beépíteni az eladási árba.

Azt is hozzátette, hogy a növények árazása ne legyen „lineáris”, azaz ne ugyanolyan mértékben legyenek drágábbak az egymást követő méretek.

Ha a fogyasztók hajlandók arányaiban többet fizetni egy kisebb cserépméretű növényért, akkor ebbe a méretbe kell nagyobb hasznot beépíteni.

Egyes növény- és cserépméretek esetében akár a 20%-os áremelkedés sem tűnik fel a fogyasztóknak, mondta a szakember a felmérésre hivatkozva. Érdemes minden árudának kitapasztalnia, hogy a fogyasztói mely termékcsoportnál vagy cserépméretnél reagálnak a legérzékenyebben. A szóban forgó kimutatás szerint például a kisebb cserépméretű évelő növényeknél nem igazán figyelnek az árra, ám egy nagyobb cserépméretű évelőnél jobban feltűnik nekik, ha árat emelnek. Azt tehát érdemes a kisebb növényeknél kezdeni.

Határozott céllal érkeznek

A kanadai faiskolai termelők és tájépítők szövetsége által is támogatott felmérésből az is kiderült, hogy az emberek meghatározott céllal látogatnak el a kertészeti árudákba: leginkább azért, hogy otthonuk vagy kertjük egy adott helyére megfelelő növényt találjanak.

A kertésze­tekben ezért jellemzően kisebb az im­pulzusvásárlások aránya, mint más üzletekben.

Amy Bowen azonban azt is megjegyezte: attól, hogy növények esetén valóban ritkább az impulzusvásárlás, kertgondozási termékekből annál inkább fel-felkapnak a vevők az árudában járkálva olyant is, amit nem terveztek vásárolni. Ezeket az „üzleteket” úgy lehet megnyerni, hogy például a növényápolási termékeket mindig feltűnő helyen, közvetlenül a növények mellett és nem azoktól külön helyezik el. Ugyanez vonatkozik a szerszámokra vagy a tápoldatokra is, metszőolló például mindig legyen a növények közelében. A készen kapható ajándékdobozok mintájára lehet kreatív készleteket is összeállítani, amelyben minden olyan növényápolási kellék megtalálható, amelyre az újdonsült növénytulajdonosnak szüksége lehet.

Nagyban múlik az eladókon

A tanulmány az online és az árudákban történő vásárlási szokásokat is vizsgálta. Az eredmények arra utalnak, hogy a szakszerű kiszolgálás, valamint a személyzettel kialakuló személyes kapcsolatteremtési lehetőség a legfontosabb ok, ami miatt szívesebben vásárolnak növényeket a kertészeti árudákban, mint az online térben.

Amy Bowen ezzel kapcsolatban arra hívta fel a figyelmet, hogy kulcsfontosságú a dolgozók rendszeres szakmai képzése.

A kertészeti árudák személyzete igen komoly üzleti értéket képvisel, a fogyasztók értékelik az eladók szakmai tudását és tanácsaikat, és hajlandóak akár többet is fizetni a vásárláskor, ha az eladó elnyerte a bizalmukat.

Az eladók a vásárlásoktól függetlenül a vállalkozás „szószólói”, nagyban múlik rajtuk, hogy az érdeklődők náluk vásárolnak, vagy esetleg a versenytársaknál, sőt az is, hogy az ár alapján vagy az eladóba fektetett bizalom miatt választanak-e egy terméket. Egy másik fontos szempontot is kiemelt a szakember: mivel látható, milyen komolyan befolyásolja az eladók szaktudása a fogyasztók növényvásárlását, illetve árérzékenységét, érdemes az áruda eladóit is megfelelően irányítani: legyenek területek, ahol a nagyobb szaktudású alkalmazottak dolgoznak, és jelöljenek ki területeket, ahol a kezdő eladókat foglalkoztatják.

Forrás: 
Kertészet és Szőlészet/FCI
Ezt a cikkünket és a témában további cikkeket a Kertészet és Szőlészet 2022/20 számában olvashat.

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Fűszerpaprika a fóliasátrakban

Az őrléshez nélkülözhetetlen elektromos áram drágulása, a munkaerőhiány, a környezeti feltételek és a vásárlói szokások megváltozása a fűszerpaprika-termesztés átalakulását eredményezi. A szabadföldi termesztés biztonsága romlik, emiatt mind többen termesztik fóliasátorban, és kísérleti jelleggel már kőzetgyapotra is ültetik.

A hideg elviszi a banántermés nagy részét

Az ecuadori banántermelők komoly kihívásokkal küzdenek, mivel az ottani hideg időjárás miatt mintegy negyedével kevesebb banán termett, néhány ültetvény pedig növény-­egészségügyi karantén alatt áll.

A világ jelenlegi legnagyobb vertikális farmját építették föl Dubajban

Az új vertikális farm épületében évente közel 1 millió kilogramm zöldséget fognak termelni egy olyan országban, amely jelenleg szinte az összes élelmiszert importálja.

Hollandiában és Olaszországban is annyiba kerül a hagyma termesztése, mint nálunk

Európában országoktól függetlenül körülbelül azonos, 8000 euró a vöröshagyma termesztési költsége, amíg a termést a földön a pótkocsira rakják. Legföljebb a költségnemek aránya tér el a termőhelyi, gazdasági adottságok miatt. A termelői árak, de még az áruházak is árrése is hasonló, tudtuk meg Varga Istvántól, a FruitVeB alelnökétől, a szabadszállási Róna Szövetkezet kertészeti ágazatvezetőjétől.

Magyar egynyári virágfajták értékelése

A csemői Marosi Díszfaiskola évek óta foglalkozik Dr. Kováts Zoltán dísznövény nemesítő szakmai örökségének fenntartásával. A híres nemesítő virágfajtáinak magtermesztésével, a fajták szelektálásával és egyöntetűvé tételével arra törekednek, hogy mind több település virágágyi kiültetésében helyet kapjanak a hazai klímára nemesített, kíváló díszítő értékű növények.

A holland paradicsomtermesztők támogatást kérnek

Egy tavaszi szakmai felmérés szerint a holland üvegházas kertészek többsége gázzal fűt, és az energiaválság olyannyira súlyosan érinti őket, hogy 40%-uk kénytelen ideiglenesen vagy véglegesen felhagyni a tevékenységével. A nehéz helyzetben a kormány támogatását kérik, tudtuk meg Pápai Edittől, a Hágában dolgozó külgazdasági attasétól.

Az Ikea és az Infarm együtt termesztenek egészséges növényeket

Az IKEA három németországi bútorüzletben teszteli az Infarm vertikális farmjait. Céjuk az, hogy a vásárlóit és az alkalmazottait egészségesebb és fenntarthatóbb életvitelre inspirálják.

Kiégett a fű? Van megoldás

A gyepnek szükséges a rendszeres vízellátás, ami most nem volt adott azokon a helyeken, ahol nem volt kiépített öntözőrendszer. Az aszály miatt sok helyen teljesen kiégett a fű. Jön a kora őszi időszak, ekkor még helyrehozhatjuk a kert gyepfelületét.

Dobjunk sertést a grillre!

Az Agrármarketing Centrum nyári sertésfogyasztást népszerűsítő kampányát a grillpartiknak szentelték. Szakemberek, a grillmester és a dietetikus is elmondta, miért is érdemes minőségi magyar sertéshúst fogyasztani, és az hogyan illeszthető be a mai táplálkozási rendbe.

Új invazív károsító, lisztharmat a szőlőben

„Az idei vegetációban alig 154 milliméter csapadék hullott. Az idősebb ültetvények is megsínylik, a fiatalok pedig egyre nehezebben bírják” - hangzott el Mogyoródon, A szőlő növényvédelme című tanácskozáson. A Magyar Növényvédő Mérnöki és Növényorvosi Kamara Pest megyei Szervezete 25 éve töretlen sikerrel szervezi az eseményt, s a résztvevők nagy száma mutatja, szükség van a szakmai információra.