0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 19.

A mai óriási mezőgazdasági gépek a világ termőterületeinek 20%-át veszélyeztetik

1958-ban egy kombájn, amely egy teljes rakomány frissen betakarított terményt szállított, 8000 font (4 tonna) súlyú lehetett. Ma egy teljesen megrakott kombájn súlya 80 000 font (36 tonna) is lehet.

Az egyre nagyobb méretű mezőgazdasági járművek története nem feltétlenül rossz. Ezeknek a hatalmas gépeknek a feltalálása – az olyan fejlesztésekkel együtt, mint az új műtrágyák és a genetikailag módosított növények – azt jelenti, hogy a mai gazdák sokkal több élelmiszert tudnak termelni, mint valaha. De van okunk aggódni amiatt, hogy a gépgyártók túl messzire mentek a határokat illetően.

A PNAS szakfolyóiratban napokban megjelent tanulmányban a kutatók rámutatnak, hogy a mezőgazdasági gépek olyan nagyra nőttek, hogy súlyuk károsíthatja a felszín alatt több mint 20 hüvelykkel (0,5 m) mélyebben fekvő talajt.  

„Ironikus módon a nagy hatékonyságú traktorok és betakarítógépek akadályozhatják az élelmiszertermelés növelése felé tett előrelépést… a talaj alatti tömörödés nem szándékolt kockázata miatt” – írják a szerzők.

A talaj védelme nem új keletű aggodalom, de a legnagyobb gépek új veszélyeket hordoznak magukban

A mezőgazdasági gépeket tervező mérnökök jól tudják, hogy a talaj érzékeny. Bár a föld egyszerűnek és érzéketlennek tűnhet, az egészséges talaj hemzseg az élettől és a komplexitástól. „A talajok olyan ökoszisztémák, amelyek törékeny struktúrákat tartalmaznak – pórusokat és járatokat, amelyek lehetővé teszik a levegő keringését és megteremti a víz számára, hogy az elérje a növények gyökereit.” – állítja Jess Davies fenntarthatósági kutató és John Quinton talajtudós. 

Már régóta nyilvánvaló, hogy a szántóföldeken közlekedő mezőgazdasági járművek súlya a talaj felső rétegeinek tömörödését okozza.

A mérnökök ezt úgy enyhítették, hogy a nehezebb mezőgazdasági járművekre egyre nagyobb gumiabroncsokat szereltek. Rugalmasabb anyagokat is használtak, amelyek lehetővé teszik, hogy a gumiabroncsokat alacsonyabb nyomásra fújják fel. Ezek a változtatások növelik a jármű és a talaj közötti érintkezési felületet. Ezek az intézkedések lehetővé tették a mérnökök számára, hogy egyre nagyobb és nagyobb járműveket építsenek anélkül, hogy a talaj felsőbb rétegeire ható érintkezési feszültség növekedne.

A nehézgépek összenyomhatják az altalajt, ami a jövőben problémákat okozhat

A gazdáknak nem csak a talaj felső rétegei miatt kell aggódniuk. Elemzésükben a kutatók megállapították, hogy „a mezőgazdasági járművek által okozott altalajterhelés az elmúlt hat évtizedben egyre mélyebb talajrétegeket érintett”. Az 1940-es, ’50-es és ’60-as években a mezőgazdasági járművek nem voltak elég nehezek ahhoz, hogy az évente megművelt szint alatt összenyomják a talajt. Ez azonban már nem így van. A traktorok, kombájnok és más járművek nyomása „mostanra mélyebbre hatolt a talajba, így potenciálisan hatással lehet a nem művelt növények gyökérzónáira” – írják a szerzők. 

Az altalajrétegek lehet, hogy rejtve vannak a szem elől, de fontos szerepet játszanak abban, ami a felszínen történik.

A kutatók szerint a következmények együttesen „a terméshozamok tartós csökkenését” eredményezhetik. Ez azért különösen aggasztó, mert nem egy hiánypótló probléma. „A szántóföldek azon része, amely jelenleg a talaj alatti tömörödés nagy kockázatának van kitéve, a globális szántóterület mintegy 20%-át teszi ki, és Európa, Észak-Amerika, Dél-Amerika és Ausztrália gépesített régióiban koncentrálódik” – írják a kutatók. 

Sok problémával ellentétben ennek viszonylag egyszerű a megoldása. A kutatók szerint megoldható lenne, ha „a jövőbeli mezőgazdasági járműveket a talaj mechanikai határait szem előtt tartva terveznék a krónikus talajtömörödés elkerülése érdekében”. 

Forrás: interestingengineering.com