Az egyre nagyobb méretű mezőgazdasági járművek története nem feltétlenül rossz. Ezeknek a hatalmas gépeknek a feltalálása – az olyan fejlesztésekkel együtt, mint az új műtrágyák és a genetikailag módosított növények – azt jelenti, hogy a mai gazdák sokkal több élelmiszert tudnak termelni, mint valaha. De van okunk aggódni amiatt, hogy a gépgyártók túl messzire mentek a határokat illetően.
„Ironikus módon a nagy hatékonyságú traktorok és betakarítógépek akadályozhatják az élelmiszertermelés növelése felé tett előrelépést… a talaj alatti tömörödés nem szándékolt kockázata miatt” – írják a szerzők.
A talaj védelme nem új keletű aggodalom, de a legnagyobb gépek új veszélyeket hordoznak magukban
A mezőgazdasági gépeket tervező mérnökök jól tudják, hogy a talaj érzékeny. Bár a föld egyszerűnek és érzéketlennek tűnhet, az egészséges talaj hemzseg az élettől és a komplexitástól. „A talajok olyan ökoszisztémák, amelyek törékeny struktúrákat tartalmaznak – pórusokat és járatokat, amelyek lehetővé teszik a levegő keringését és megteremti a víz számára, hogy az elérje a növények gyökereit.” – állítja Jess Davies fenntarthatósági kutató és John Quinton talajtudós.
A mérnökök ezt úgy enyhítették, hogy a nehezebb mezőgazdasági járművekre egyre nagyobb gumiabroncsokat szereltek. Rugalmasabb anyagokat is használtak, amelyek lehetővé teszik, hogy a gumiabroncsokat alacsonyabb nyomásra fújják fel. Ezek a változtatások növelik a jármű és a talaj közötti érintkezési felületet. Ezek az intézkedések lehetővé tették a mérnökök számára, hogy egyre nagyobb és nagyobb járműveket építsenek anélkül, hogy a talaj felsőbb rétegeire ható érintkezési feszültség növekedne.
A nehézgépek összenyomhatják az altalajt, ami a jövőben problémákat okozhat
A gazdáknak nem csak a talaj felső rétegei miatt kell aggódniuk. Elemzésükben a kutatók megállapították, hogy „a mezőgazdasági járművek által okozott altalajterhelés az elmúlt hat évtizedben egyre mélyebb talajrétegeket érintett”. Az 1940-es, ’50-es és ’60-as években a mezőgazdasági járművek nem voltak elég nehezek ahhoz, hogy az évente megművelt szint alatt összenyomják a talajt. Ez azonban már nem így van. A traktorok, kombájnok és más járművek nyomása „mostanra mélyebbre hatolt a talajba, így potenciálisan hatással lehet a nem művelt növények gyökérzónáira” – írják a szerzők.
A kutatók szerint a következmények együttesen „a terméshozamok tartós csökkenését” eredményezhetik. Ez azért különösen aggasztó, mert nem egy hiánypótló probléma. „A szántóföldek azon része, amely jelenleg a talaj alatti tömörödés nagy kockázatának van kitéve, a globális szántóterület mintegy 20%-át teszi ki, és Európa, Észak-Amerika, Dél-Amerika és Ausztrália gépesített régióiban koncentrálódik” – írják a kutatók.
Sok problémával ellentétben ennek viszonylag egyszerű a megoldása. A kutatók szerint megoldható lenne, ha „a jövőbeli mezőgazdasági járműveket a talaj mechanikai határait szem előtt tartva terveznék a krónikus talajtömörödés elkerülése érdekében”.