Back to top

Középpontba kerülnek a hazai termékek

Az élelmiszeripar az egyik legnagyobb feldolgozóipari ágazatnak számít Magyarországon, amely a következő hét évben óriási lendületet kaphat – mondta dr. Felkai Beáta, az Agrárminisztérium (AM) élelmiszergazdasági és -minőségpolitikai főosztályvezetője a Tesco és a Magyar Termék hazai termékek népszerűsítésének stratégiai megállapodás-kötésén.

Több mint egy védjegy

Tovább bővül a Magyar Termék védjegyekkel ellátott készítmények száma a Tesco kínálatában: a hazai eredet és az ellenőrzött minőség hangsúlyozása érdekében az üzletlánc mostantól a saját márkás árucikkein is használni fogja a Magyar Termék Nonprofit Kft. tanúsító védjegyeit – ez is része annak a stratégiai megállapodásnak, amelyet június 7-én sajtótájékoztató keretében írt alá Benedek Eszter, a Magyar Termék Nonprofit Kft. ügyvezetője és Kámán Tamás, a Tesco-Global Zrt. beszerzési igazgatója.

Dr. Felkai Beáta Olga, Kámán Tamás, Benedek Eszter
Dr. Felkai Beáta Olga, Kámán Tamás, Benedek Eszter
Dr. Felkai Beáta felhívta rá a figyelmet, hogy az élelmiszeripari termelés már az 1800-as évek elején elindult hazánkban, és voltak olyan sajátosságai az ágazatnak, amelyek a mai napig kitartanak, noha rengeteg minden történt az elmúlt időszakban. Jelenleg körülbelül 4 000 vállalkozást magába foglaló, több mint 80 000 foglalkoztatottal, több mint 4 000 milliárd forint árbevételt termelő ágazatról van szó.

„Az élelmiszeripar az agrárium szerves része, amely erősen épít a mezőgazdaságról származó alapanyagokra, a fogyasztói ízlés változásaira, a tudatos fogyasztói életmód elterjedésére, a bonyolult finanszírozási rendszerre, valamint a nemzetközi elvárásokkal is kalkulálni kell. Jelenleg fut a Farm to Fork stratégia az európai zöld megállapodás középpontjában áll, azzal a céllal, hogy az élelmiszer-rendszereket igazságossá, egészségessé és környezetbaráttá tegyék, többek között azzal is foglalkozik, hogy a termékek származáseredettel is foglalkozik, de a frontoldali tápérték-jelöléstől kezdve rengeteg paraméterrel tisztában van” – mondta a főosztályvezető asszony, hozzáfűzve, hogy mindehhez jött a pandémia és a jelenlegi háborús helyzet, amihez alkalmazkodnia kell a teljes iparágnak.

Dr. Felkai Beáta úgy véli, hogy a pandémia egy különösen szoros együttműködést követelt az alapanyag-termelők, -feldolgozók, valamint a kereskedelmi láncok részéről.

„Az élelmiszeripar egy hihetetlenül innovatív ágazat, azonban az egyedi helyzetek proaktív gondolkodást kényszerítettek ki a szereplőkből”

– hangsúlyozta a szakember.

A 2014-2020-ig tartó időszakban EU-s és hazai forrásból 300 milliárd forint támogatást kapott az ágazat, viszont a 2021-2027 között tartó időszakban már több lehetőség és forrás van. A vidékfejlesztés 80 százaléka nemzeti támogatás – a több mint 4 000 milliárd forint van az agráriumban – és 750 milliárd forint jut az élelmiszeriparnak.

„Azt látjuk, hogy az ágazatban van fejlesztési kedv és van potenciál a továbbfejlődésre. Nagyon fontos, hogy a hazai termékek itthon kerüljenek fogyasztásra. Ennek jelentős szerepe van a termelőknek, beszerzőknek, kereskedelmi láncnak és minden kapcsolódó védjegynek” – fogalmazott.

Dr. Felkai Beáta kiemelte: a hazai terméknek azért is van nagy jelentősége, mert munkahelyeket véd meg, illetve teremt, hazai alapanyagokra épít, és a fogyasztók jobban bíznak az itthon termelt és előállított termékekkel szemben.

Sikereket várnak a sikeres védjegyektől

„Ma már 220 vállalat több mint 5000 terméken használja a Magyar Termék védjegyek valamelyikét. Ezek gazdasági jelentősége óriási: a cégek összárbevétele több mint 1700 milliárd forint, gyártóik pedig 43 ezer embert foglalkoztatnak” – tudtuk meg Benedek Esztertől, a Magyar Termék Nonprofit Kft. ügyvezetőjétől, megemlítve, hogy a védjegyhasználók között a saját területük piacvezető gyártói ugyanúgy megtalálhatók, mint a közepes- és kisvállalkozások.

A Tesco jelenleg a különböző hazai gyártók több mint 600-féle Magyar Termék emblémás készítményét forgalmazza. A Magyar Termék Nonprofit Kft. és a Tesco stratégiai megállapodása értelmében ez a szám tovább növekszik, hiszen ezentúl a Tesco saját márkás termékein is alkalmazza majd a védjegyet.

A stratégiai együttműködés célja a magyar termékek népszerűsítése, valamint a fogyasztók segítése a tudatos vásárlásban. „A Magyar Termék védjegy ismertsége 95,7%-os, a fogyasztók pedig (84,2 %) jellemzően a csomagoláson lévő védjegyek alapján tájékozódnak a termék hazai eredetéről” – tette hozzá Benedek Eszter.

„A kínálat zavarba ejtő bősége" miatt döntöttek az idei kampánysorozatról hangsúlyozva, hogy a Magyar Termék védjegy mögött álló független szakértői tanúsítási rendszer és a folyamatos ellenőrzés nemcsak a hazai eredetre jelent valódi garanciát, hanem a megbízhatóságra is”

– mondta el az ügyvezető.

Magyar Termék védjegyekkel ellátott készítmények
Magyar Termék védjegyekkel ellátott készítmények
Fotó: mm
Kámán Tamás, a Tesco beszerzési igazgatója hangsúlyozta, hogy a Tesco számára eddig is kiemelten fontosak voltak a hazai szállítók, de a megállapodás a Magyar Termékkel új lehetőségeket nyit meg az együttműködések terén. A Tesco 2021-ben 27 000 terméket forgalmazott, ebből több mint 21 000 hazai eredetű, árbevételének pedig több mint 60 százaléka került vissza magyar szállítókhoz.

„A Magyar Termék védjegyek most több száz Tesco saját márkás termékre is rákerülnek, ezzel is fel kívánjuk hívni a figyelmet az ellenőrzött minőségű hazai termékekre” – emelte ki a beszerzési igazgató.

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Beruházási vidékfejlesztési támogatások

A KAP Stratégiai Terv keretében, a korábbi támogatási ciklusokhoz hasonlóan, ismét fontos szerepet kapnak a beruházás típusú beavatkozások, amelyek nagymértékben hozzájárulnak a versenyképes mezőgazdaság és élelmiszer-előállításhoz, illetve vidékfejlesztéshez.

Terület- és állatlétszám-alapú zöld támogatások

A mezőgazdasági termelést a megváltozott környezeti feltételekhez kell igazítanunk. Az Agrárminisztérium a környezet- és klímatudatos mezőgazdaság fejlesztésének folyamatában ezt úgy fordíthatja gyakorlattá, hogy kötelező és korlátozó szabályok helyett még nagyobb hangsúlyt fektet önkéntes és ösztönző jellegű programokra.

Aszálycsillapítók: a jövő agrármenedzserei

A MATE és a Debreceni Egyetem vegyes csapata, az Aszálycsillapítók nyerték az idei Agrovirtus vetélkedőt. Az ágazat tehetséggondozó programjába összesen háromszáz agrárhallgató kapcsolódott be. Az első helyezett összeállítás egymillió, a második 500 ezer, a harmadikak pedig 300 ezer forintot nyert.

Továbbra is virágzik a nagytestű halak feketekereskedelme

Továbbra is virágzik a nagytestű halak feketekereskedelme, újabb nagytestű tiszai pontyot sikerült hazajuttatnia eredeti élőhelyére a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) Állami Halőri Szolgálata (ÁHSZ) és a Közép-Tisza-Vidéki Horgász Egyesületek Szövetség (KTVHESZ) halőreinek.

A magas infláció hatására nőtt a bolti lopások száma

Több mint 22 százalékkal emelkedett a bolti lopások száma éves összehasonlításban, tájékoztatta a HVG-t az Országos Rendőr-főkapitányság. A legtöbb ilyen bűncselekményt kisboltokban, dohányboltokban, vagy üzemanyag-töltőállomásokon követik el.

Új versenytársra talált a McDonald's Oroszországban

Folytatja terjeszkedését az orosz Vkuszno i tocska étteremlánc, amelyet egy az egyben az országból kivonuló McDonalds's brandjét lenyúlva hoztak létre.

Mezőgazdasági kockázatkezelés

A 2012-ben indult komplex mezőgazdasági kockázatkezelési rendszer keretében négy pillér segíti a mezőgazdasági termelőket.

Egy népszerű őszi zöldséggel az erősebb immunrendszerért és a fogyás elősegítéséért

A megfázásos és influenzás időszak idején sokan próbálnak egészségesek maradni és leadni néhány kilót még a karácsonyi ünnepek előtt. Bármi legyen is az oka, mindig fontos, hogy az egészségünkre koncentráljunk, ami azt jelenti, hogy komolyan kell vennünk az étrendünket...

Közös Agrárpolitikából magyar lehetőség - KAP 2023–2027

Tartalmas, nehézségekben és sikerekben egyaránt bővelkedő időszak áll mögöttünk, és minden bizonnyal előttünk is. Számos komoly vitát és szakmai egyeztetést követően, kompromisszumkészen, de a magyar gazdák érdekeit szem előtt tartva sikerült az Európai Bizottsággal dűlőre jutnunk a Közös Agrárpolitika magyar stratégiai kereteit illetően.

Magas aflatoxin-szennyezés kockázat - kiemelt hatósági és vállalkozói figyelem indokolt a takarmányoknál, tej és tejtermékeknél

Országos célellenőrzést rendelt el a Nébih miután közvetlen fogyasztásra szánt tejtermékekben határérték feletti mennyiségben mutatott ki aflatoxin-szennyezést a hatóság laboratóriuma. Az érintett tételek nincsenek forgalomban, a hazai tej és tejtermékek biztonsággal fogyaszthatók.