Back to top

Az alapanyaghiány egyre több kkv-nek okoz problémát

Szorosan felzárkózott az alapanyaghiány a munkaerőhiány mögé a cégek működését akadályozó tényezők között, az előbbivel a kis- és középvállalkozások (kkv-k) 26 százaléka, utóbbival 33 százaléka küzdött az idén az év első három hónapjában - derült ki a K&H kkv bizalmi index első negyedéves eredményeiből.

A felmérésben 400 magyarországi székhelyű, 2 milliárd forint éves árbevétel alatti társaság üzleti döntéshozóit kérdezték. A kutatásban a vállalkozások gazdasági helyzetét leginkább befolyásoló 10 gazdasági tényezőt vizsgálták, köztük a vevői és a szállítói kapcsolatokat, a munkaerőt, a vállalat pénzügyeit.

A közleményben Rammacher Zoltán, a K&H kkv marketing és értékesítés támogatás vezetője egyértelmű trendnek nevezte, hogy az alapanyagok beszerzése egyre több gondot okoz a kkv-knak. Eközben a cégek működését leginkább akadályozó tényezők közül a munkaerőhiány 5 százalékponttal kevesebb cégnek jelent problémát.

Ha a tendencia folytatódik, az anyaghiány az év második felére akár a munkaerőhiánynál is súlyosabb akadályozó tényezővé válhat - tette hozzá a szakember.

A felmérésben arra is rámutattak, hogy a harmadik legtöbb kihívást okozó tényező az árfolyamváltozás, amely már a megkérdezettek 24 százalékánál jelentkezik, szemben 2021 utolsó negyedévével, amikor arányuk 2 százalékponttal kisebb volt.

Közölték, az ellátási láncokban jelentkező problémák 2020 negyedik negyedévére csaknem megháromszorozták az ezzel küzdő vállalkozások arányát. Mivel a szállítási gondok továbbra sem enyhültek, egy újabb év alatt ez az érték is megduplázódott. Az orosz-ukrán konfliktus elhúzódása és az ezzel összefüggő gazdasági intézkedések pedig még tovább erősíthetik ezt a folyamatot.

A kereskedőknél a cégek 42 százaléka küzd termékhiánnyal, az iparban, építőiparban a vállalkozások 40 százaléka. Ez a két szektor számos alapanyaggal, késztermékkel dolgozik, ezért okozzák nekik a legnagyobb gondot az ellátásilánc-problémák.

Az agráriumban 16 százalék, a szolgáltatóknál pedig 12 százalék az ellátási nehézségekkel küzdő kkv-k aránya.
Forrás: 
MTI

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Itt az ideje, hogy éljen az energiahatékonysági adókedvezménnyel

A mostani piaci környezetben a családok mellett a vállalatok életében is fokozottan előtérbe kerül az energiahatékonyság. Az alapvető termelési, működési költségek akár a többszörösére is növekedhetnek, ami sok cég esetében végzetes lehet, ha nem tudják a költségeket racionalizálni.

Egy éve érkezhetnek Ázsiából is vendégmunkások hazánkba

Hatalmas segítséget adott a magyar gazdaságnak az, hogy az elmúlt években már az Európai Unión kívüli, környező országokból is érkezhettek vendégmunkások a minősített munkaerőkölcsönző vállalatokon keresztül azokba a meghatározott hiányszakmákba, ahol már évek óta nem találnak elegendő hazai munkaerőt a cégek.

Szója helyett rovarfehérje

Nagy-Britannia negyedik legnagyobb kiskereskedelmi lánca, a Morrisons szénsemleges „Planet Friendly” (bolygóbarát) védjegyes tojásokat kezdett forgalmazni. A tojásokat előállító gazdaságok szójafehérje helyett rovarral etetik a tyúkokat, a rovarokat pedig az áruházlánc pékségeinek és zöldség-gyümölcs osztályának hulladékával táplálják.

Gondolkodj úgy, mint egy méhecske!

A mesebeli szóló szőlős, csengő barackos édenkertre emlékeztet Reith János és felesége, Marika sombereki gazdasága. Illatozik a japán lonc, teli fürtöket dajkál a szőlő, sok-sok zöld szem pislog a sárgabarackról, ami alatt még látszanak a füstölés nyomai.

Barlangokba szállítják az almát, így csökkentik a rezsiköltséget az olaszok

Hegyoldalba vájt barlangokban, természetes hűtőházakban tárolják a termés egy részét az észak-olaszországi almatermesztők, ezzel is csökkentve áramszámlát.

Évszázados hagyománya van az ipari baromfifeldolgozásnak

Száz éve kezdődött a városban az iparszerű baromfifeldolgozás. A kerek évforduló kapcsán az elmúlt évtizedekre, a ma már a Hungerit Zrt. által működtetett üzem sikereire és eredményeire tekintettek vissza. A cég jövője kapcsán Volosinovszki János, a Hungerit Zrt. vezérigazgatója kiemelte, a következő évek korszakalkotóak lesznek a vállalkozás életében.

Növelni kívánja részesedését a magyar kávépiacon a Coca-Cola

Növelné magyarországi kávépiaci részesedését a Coca-Cola HBC, amely új kávémárka, a Caffé Vergnano forgalmazásába kezdett - közölték a cég budapesti sajtótájékoztatóján.

Hogyan tovább sertéstenyésztés?

Az elmúlt 7-8 hónapban sok szó esett a sertéságazat problémáiról. A tűzoltásra szánt intézkedések azonban nem tudták eloltani a tüzet. Ennek egyik oka a külső körülmények évtizedek óta nem látott kedvezőtlen együttállása, a másik pedig a strukturális változások bekövetkeztének hiánya.

A Heineken bezárja 2023-ban az egyik romániai gyárát

A Heineken bezárja a jövő évben a konstancai sörgyárát, így háromra csökken romániai üzemeinek száma - közölte a gyártó.

Euróban tervezik az elszámolást

A szántóföldi zöldségtermesztés jövedelmezősége gépesítéssel, a hatékonyság fokozásával javítható. Emellett azonban fel kell készülni a szélsőségekre, legyen az az időjárást érintő vagy a forint árfolyamára vonatkozó. A csapadékhiányt víztározó építésével, az öntözőrendszer bővítésével, az árfolyammozgást euróban történő elszámolással tervezik orvosolni a Dombegyházi EURO Tész Kft.-nél.