Back to top

Az egyetlen konzerv, amit mindig érdemes tartani a kamrában

A konzervek hihetetlenül kényelmes választások, ha gyorsan szeretnénk enni valamit, emellett könnyen tárolhatók, hosszú szavatossági idejük van és a legtöbbjük azonnal fogyasztható. Ráadásul a közhiedelemmel ellentétben sokféle konzerv, például a bab és más zöldségek, nagyon táplálók.

Az összes könnyen elérhető, tápláló konzerv közül van egy, amit mindig érdemes tartanunk, ami nem más, mint a tonhalkonzerv. Ha van ilyen konzervünk a kamrában, mindig kéznél lesz egy gyors, fehérjében gazdag étel, mondja Leslie Langevin, dietetikus és a Whole Health Nutrition társtulajdonosa. A Nemzeti Halászati Intézet szerint valószínűleg ezért a tonhal a harmadik legnépszerűbb tengeri hal az Egyesült Államokban.

Light tonhal konzerv vs. fehér tonhal

"A light tonhal a felhasznált tonhalfajtára utal, amely általában sárgaúszójú és/vagy csíkos hasú tonhal (skipjack)" - mondja Susie Polgreen, dietetikus. "Ezeknek a halaknak a húsa sötétebb színű és lágyabb textúrájú, mint a fehér albacore tonhalé" - mondja Polgreen. Az olyan kisebb fajok, mint a sárgaúszójú és a csíkos hasú tonhal kevesebb higanyt tartalmaznak, mint a nagyobb, fehér tonhalak, mondja Langevin.

A tonhalkonzerv előnyei:

Magas az Omega-3 zsírsavtartalma

"A light tonhal egyik legnagyobb egészségügyi előnye, hogy omega-3 zsírsavakat tartalmaz, amelyek olyan típusú zsírok, amelyeket a szervezet nem képes saját maga előállítani" - mondja Susie Polgreen. Ez azt jelenti, hogy ezeket a jótékony hatású zsírokat a táplálkozásból kell beszereznünk, és a darabos light tonhal fogyasztása remek módja ennek.

"Az omega-3 zsírsavak segítenek csökkenteni a gyulladást, és szoros kapcsolatban állnak a szív- és érrendszeri, valamint az agyi egészséggel" - mondja Polgreen.

Ezen kívül a gyulladáscsökkentő zsírok, a szem és a bőr egészségéhez is elengedhetetlenek, teszi hozzá Langevin. "Olyan tonhalat érdemes választani, amelyet vízben, nem pedig olajban konzerváltak, mivel az olajjal töltött konzervek lecsöpögtetésekor az omega-3-ak egy része elveszhet" - mondja Polgreen.

Jó D-vitaminforrás

"A tonhalkonzerv azon kevés élelmiszerek egyike, amelyek természetes módon tartalmaznak D-vitamint, amiből elegendő mennyiséget kell biztosítani a szervezetünk számára" - mondja Polgreen. Való igaz, hogy a legtöbben hiányt szenvednek ebből a létfontosságú vitaminból, a Cleveland Clinic Mercy Hospital szerint az amerikaiak mintegy 42 százaléka D-vitamin-hiányos.

A szervezet D-vitaminnal való ellátása kritikus, mivel kulcsfontosságú szerepet játszik a csontok és a szív egészségében, az immunitásban és a hangulatszabályozásban is - mondja Polgreen.

Az USDA szerint egy adag light tonhalkonzerv 2 mikrogramm D-vitamint biztosít, ami az ajánlott napi érték (DV) 10 százaléka.

Teljesen jóllakottá tesz

Bár a tonhalkonzerv alacsony kalóriatartalmú (közel 142 kalória konzervenként), mégis meglehetősen laktató (megfékezi az éhségérzetet és kordában tartja a sóvárgást). A tonhalkonzerv jóllakottsági faktora Langevin szerint gazdag fehérje- és zsírtartalmával függ össze. Ez azért van, mert mindkét makrotápanyag lassan emésztődik, ami azt eredményezi, hogy hosszabb ideig érezzük jóllakottnak magunkat. Langevin szerint egyetlen adag light tonhalkonzerv 32 gramm fehérjét és 1,6 gramm zsírt tartalmaz (ez kevésnek tűnhet, de bőséges mennyiségű omega-3 zsírsavakat tartalmaz).

Szelént szállít

A konzervenként 116,5 mikrogramm (ez az ajánlott napi érték 212 százaléka) szelént tartalmaz, így jelentős szelénforrásnak számít az USDA szerint. A Harvard T.H. Chan School of Public Health szerint

a szelén számos enzim és fehérje nélkülözhetetlen elemeként játszik szerepet a DNS-termelésben, a szaporodásban és a pajzsmirigyhormonok anyagcseréjében, valamint segít megvédeni a sejtkárosodástól és a fertőzésektől.

Alacsonyabb a higanytartalma, mint más tonhalfajtáknak

"A higany gyakran a legnagyobb egészségügyi probléma a tonhalfogyasztással kapcsolatban, mivel a magas higanyexpozíciót jelentős központi idegrendszeri károsodásokkal hozták összefüggésbe" - mondja Polgreen. "Bár minden tonhal tartalmaz némi higanyt, a light tonhal (sárgaúszójú és csíkos hasú) higanytartalma általában alacsonyabb, mint a fehér tonhalé, ezért biztonságosabb választásnak tekinthető" - mondja. Ez azért van így, mert a kisebb halak - például a skipjack vagy a sárgaúszójú tonhal (jellemzően a light tonhalkonzervekbe csomagolt tonhalak) - kevesebb higanyt halmoznak fel életük során, mint a nagyobb fehér tonhalak (a fehér tonhalkonzervekben található fajta), mondja Langevin.

Ennek ellenére Langevin és Polgreen is azt ajánlja, hogy az étrend higanyszintjének korlátozása érdekében a fogyasztást heti egy konzervre korlátozzuk.

A cikkben említett tápérték adatok márkánként eltérők lehetnek, hogy megbizonyosodjunk az adott termék tápértékadatáról olvassuk el a termékeken feltüntetett táblázatot.

Forrás: 
livestrong.com

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Drágán adom a tojást

A fogyasztónak az az érdeke, hogy minőségi élelmiszert vehessen, a gazdálkodónak, hogy megéljen. A fogyasztó nem buta, csak tájékozatlan. Ezzel van dolga a kis, közepes, nagy, háztáji, mindenféle gazdáknak. Tájékoztatni kell a fogyasztót, megmutatni, mennyi munka van a gazdaságainkban, és mennyi érték!

Talajorvos­lás a nedvességmegőrzés jegyében

A Kukoricakör szakmai napot szervezett a vízmegőrzésről és a vízmegtartó gazdálkodásról. Zsembeli József, a MATE Karcagi Kutatóintézetének tudományos tanácsadója, intézetigazgató előadásában hangsúlyozta, hogy a hatékony gazdálkodáshoz elengedhetetlen a talaj kémiai, fizikai és biológiai állapotának az ismerete.

Finom és praktikus: a tészta

Amellett, hogy finom, rendkívül praktikus alapanyag. Ha megéhezne valaki, a háziasszonynak csak be kell nyúlnia érte a szekrénybe, hogy percek alatt megfőzze, ízesítse, és máris fogyasztható. Csakhogy szerintem egyáltalán nem mindegy, hogy milyen tésztáról van szó – fogalmazott Németh Istvánné, aki a Vas megyei Répcevisen készít száraztésztát.

„Repohár”-felmérés

Úgy véli a BKIK és a Zöld Követ Egyesület, hogy a rendezvényeken és szabadtéri vendéglátóegységekben néhány éve elterjedt „repoharak” újraszabályozására van szükség, hogy a rendszer betöltse a szerepét. Aki egyetért ezzel, annak érdemes kitöltenie a témában indult kérdőívet.

A "pszichobiotikus" élelmiszerek fogyasztása csökkentheti a stresszt és javíthatja az alvást

Vannak olyan ételek, amelyek negatívan befolyásolhatják az alvást, más ételeket pedig stresszhelyzetben érdemes kerülni. Ezzel szemben egy új tanulmány szerint a "pszichobiotikus étrend" fogyasztása nemcsak a stresszt csökkentheti, hanem segíthet abban is, hogy jobban aludjunk.

Focisztárok, mint étterem tulajdonosok

A focisták nem csak a labdáért rajonganak, sokak a gasztronómia szerelmesei is. A katari labdarúgó-világbajnokság néhány sztárja étterem tulajdonosként is híressé vált.

A lezárások miatt nem jön a kínai fokhagyma

Több mint tíz évig töretlenül nőtt a Kínából exportált fokhagyma mennyisége, a csúcsot a pandémia első évében érte el. Azóta azonban a folyamatos lezárások miatt mindig van valami gond a szállítással; pedig a minőség most jobb, mint szokott.

Páccal fűszerezni nem csak a nyári grillezéskor érdemes!

A fűszeres pácok alkalmazása ízesítésre szolgál, emellett tartósíthat és mindenképpen élvezeti értéket növelő konyhatechnikai eljárás.

Növénynemesítésők találkozója

Emléknappal ünnepelte meg a Növénynemesítők Egyesülete azt a korszakos jelentőségű, első magyar növénynemesítési könyvet, amelyet éppen 200 évvel ezelőtt adtak ki. A jeles alkalmat konferenciával is egybekötötték, ahol a magyar növénynemesítés kiváló professzorai ismertették az szántóföldi és kertészeti növénynemesítés kutatás-fejlesztésének és oktatásának helyzetét és kihívásait.

A szerb sljivovica is felkerült az UNESCO szellemi világörökségi listájára

A tölgyhordóban érlelt szilvapárlat, a sljivovica csütörtökön felkerült az ENSZ Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezetének (UNESCO) szellemi világörökségi listájára.