Back to top

Az egyetlen konzerv, amit mindig érdemes tartani a kamrában

A konzervek hihetetlenül kényelmes választások, ha gyorsan szeretnénk enni valamit, emellett könnyen tárolhatók, hosszú szavatossági idejük van és a legtöbbjük azonnal fogyasztható. Ráadásul a közhiedelemmel ellentétben sokféle konzerv, például a bab és más zöldségek, nagyon táplálók.

Az összes könnyen elérhető, tápláló konzerv közül van egy, amit mindig érdemes tartanunk, ami nem más, mint a tonhalkonzerv. Ha van ilyen konzervünk a kamrában, mindig kéznél lesz egy gyors, fehérjében gazdag étel, mondja Leslie Langevin, dietetikus és a Whole Health Nutrition társtulajdonosa. A Nemzeti Halászati Intézet szerint valószínűleg ezért a tonhal a harmadik legnépszerűbb tengeri hal az Egyesült Államokban.

Light tonhal konzerv vs. fehér tonhal

"A light tonhal a felhasznált tonhalfajtára utal, amely általában sárgaúszójú és/vagy csíkos hasú tonhal (skipjack)" - mondja Susie Polgreen, dietetikus. "Ezeknek a halaknak a húsa sötétebb színű és lágyabb textúrájú, mint a fehér albacore tonhalé" - mondja Polgreen. Az olyan kisebb fajok, mint a sárgaúszójú és a csíkos hasú tonhal kevesebb higanyt tartalmaznak, mint a nagyobb, fehér tonhalak, mondja Langevin.

A tonhalkonzerv előnyei:

Magas az Omega-3 zsírsavtartalma

"A light tonhal egyik legnagyobb egészségügyi előnye, hogy omega-3 zsírsavakat tartalmaz, amelyek olyan típusú zsírok, amelyeket a szervezet nem képes saját maga előállítani" - mondja Susie Polgreen. Ez azt jelenti, hogy ezeket a jótékony hatású zsírokat a táplálkozásból kell beszereznünk, és a darabos light tonhal fogyasztása remek módja ennek.

"Az omega-3 zsírsavak segítenek csökkenteni a gyulladást, és szoros kapcsolatban állnak a szív- és érrendszeri, valamint az agyi egészséggel" - mondja Polgreen.

Ezen kívül a gyulladáscsökkentő zsírok, a szem és a bőr egészségéhez is elengedhetetlenek, teszi hozzá Langevin. "Olyan tonhalat érdemes választani, amelyet vízben, nem pedig olajban konzerváltak, mivel az olajjal töltött konzervek lecsöpögtetésekor az omega-3-ak egy része elveszhet" - mondja Polgreen.

Jó D-vitaminforrás

"A tonhalkonzerv azon kevés élelmiszerek egyike, amelyek természetes módon tartalmaznak D-vitamint, amiből elegendő mennyiséget kell biztosítani a szervezetünk számára" - mondja Polgreen. Való igaz, hogy a legtöbben hiányt szenvednek ebből a létfontosságú vitaminból, a Cleveland Clinic Mercy Hospital szerint az amerikaiak mintegy 42 százaléka D-vitamin-hiányos.

A szervezet D-vitaminnal való ellátása kritikus, mivel kulcsfontosságú szerepet játszik a csontok és a szív egészségében, az immunitásban és a hangulatszabályozásban is - mondja Polgreen.

Az USDA szerint egy adag light tonhalkonzerv 2 mikrogramm D-vitamint biztosít, ami az ajánlott napi érték (DV) 10 százaléka.

Teljesen jóllakottá tesz

Bár a tonhalkonzerv alacsony kalóriatartalmú (közel 142 kalória konzervenként), mégis meglehetősen laktató (megfékezi az éhségérzetet és kordában tartja a sóvárgást). A tonhalkonzerv jóllakottsági faktora Langevin szerint gazdag fehérje- és zsírtartalmával függ össze. Ez azért van, mert mindkét makrotápanyag lassan emésztődik, ami azt eredményezi, hogy hosszabb ideig érezzük jóllakottnak magunkat. Langevin szerint egyetlen adag light tonhalkonzerv 32 gramm fehérjét és 1,6 gramm zsírt tartalmaz (ez kevésnek tűnhet, de bőséges mennyiségű omega-3 zsírsavakat tartalmaz).

Szelént szállít

A konzervenként 116,5 mikrogramm (ez az ajánlott napi érték 212 százaléka) szelént tartalmaz, így jelentős szelénforrásnak számít az USDA szerint. A Harvard T.H. Chan School of Public Health szerint

a szelén számos enzim és fehérje nélkülözhetetlen elemeként játszik szerepet a DNS-termelésben, a szaporodásban és a pajzsmirigyhormonok anyagcseréjében, valamint segít megvédeni a sejtkárosodástól és a fertőzésektől.

Alacsonyabb a higanytartalma, mint más tonhalfajtáknak

"A higany gyakran a legnagyobb egészségügyi probléma a tonhalfogyasztással kapcsolatban, mivel a magas higanyexpozíciót jelentős központi idegrendszeri károsodásokkal hozták összefüggésbe" - mondja Polgreen. "Bár minden tonhal tartalmaz némi higanyt, a light tonhal (sárgaúszójú és csíkos hasú) higanytartalma általában alacsonyabb, mint a fehér tonhalé, ezért biztonságosabb választásnak tekinthető" - mondja. Ez azért van így, mert a kisebb halak - például a skipjack vagy a sárgaúszójú tonhal (jellemzően a light tonhalkonzervekbe csomagolt tonhalak) - kevesebb higanyt halmoznak fel életük során, mint a nagyobb fehér tonhalak (a fehér tonhalkonzervekben található fajta), mondja Langevin.

Ennek ellenére Langevin és Polgreen is azt ajánlja, hogy az étrend higanyszintjének korlátozása érdekében a fogyasztást heti egy konzervre korlátozzuk.

A cikkben említett tápérték adatok márkánként eltérők lehetnek, hogy megbizonyosodjunk az adott termék tápértékadatáról olvassuk el a termékeken feltüntetett táblázatot.

Forrás: 
livestrong.com

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Magyarok Kenyere: minden magyar számára a nemzet egységét jelenti

Minden nehezítő körülmény ellenére az idén is több, mint 1000 tonna búzát adományozott 8 ezer Kárpát-medencei gazda a Magyarok Kenyere – 15 millió búzaszem program keretében, hogy így fejezzék ki az együvé tartozás érzését, segítő szándékukat. Az adományokból 500 intézmény részesülhet. A Szomorban tartott november 25-ei adományozó ünnepségen részt vett Novák Katalin köztársasági elnök is.

Keresett a jégsaláta

Továbbra is népszerű a jégsaláta Franciaországban, az előző év azonos időszakához képest is nőtt a kereslete.

Az „aranyhomok” összetéveszthetetlen zamata

Kecskemét modern megyei jogú város, mely egyes részeiben megtartotta mezővárosi jellegét. E nagy múltú település keleti szegletében, a belvároshoz és a városi körgyűrűhöz egyaránt közel, egy csöndes utcában található a KEFAG Zrt. Juniperus Park Hotele. A megszálló vendégeket madárcsicsergéssel fűszerezett nyugodt környezet és svédasztalos reggeli vagy félpanziós ellátás várja.

Turbóenergia az agy számára

A táplálkozási szakemberek szerint van egy kombináció, ami olyan, mint egy turbófeltöltés az agy számára.

Áfacsökkentést szeretnének elérni

Tavaly számolt be első ízben a sajtó arról, hogy az Európa Parlament által megszavazott módosítások értelmében a tagországoknak lehetőségük lenne a zöldség és gyümölcsfélék általános forgalmi adóját saját hatáskörben meghatározni. Németországban ismét az ÁFA-csökkentés mellett érvelnek.

A spenót vesekőképző hatása tejjel kivédhető

A spenót sok gyerek „nemszeretem” növénye, ám rengeteg előnyös tulajdonsága van. Klorofillja ipari és gyógyászati alapanyag. Ami pedig nem előnyös, az is kis trükkel kivédhető… Klorofillja jó antioxidáns, és egy másik hatóanyaga a pihentető alvást segíti.

Továbbra is akadozik az ukrán gabonaexport

Bár az ENSZ közvetítésével november 19-én meghosszabbították a fekete-tengeri gabonaexporta vonatkozó megállapodást Oroszország és Ukrajna között, mégis naponta legfeljebb öt hajó fut ki az ukrán kikötőkből.

Ínyencek lehettek már a neandervölgyiek is

Már a neandervölgyi emberek is ínyencek lehettek, erre utalnak egy Irán északi részén lévő barlangrendszerben feltárt ételmaradványok - számolt be róla a The Guardian.

A vidéki együttműködések különböző formái

Az együttműködések támogatásának egyik általános célja az agrárium és a helyi közösségek tagjainak ösztönzése a közös cselekvésre és közös projektek megvalósítására. Tekintettel a magyar mezőgazdaság strukturális helyzetére, valamint a közeli és a távolabbi jövőben formálódó kihívásokra, a fenntartható mezőgazdaság megvalósulásában a gazdálkodói együttműködéseknek kiemelkedően fontos szerepe van.

Mennyi kalciumra van szükségünk naponta, és mi a legjobb módja annak, hogy hozzájussunk?

A kalcium az erős, egészséges szervezet kulcsfontosságú összetevője. Azonban a 19 év feletti férfiak közel 30 százaléka és a nők 60 százaléka nem fogyaszt belőle eleget az amerikaiaknak szóló étrendi irányelvek szerint. Egy dietetikus megosztotta, hogy miért fontos az elegendő kalcium bevitele, valamint a kalcium fogyasztásának legjobb módjait.