0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. május 29.

A tea és a kávé is jó antioxidáns- és koffeinforrás, de melyik a jobb?

Sokunk számára a napot folyadékkal kezdeni az alapvető reggeli rutin része. Míg néhányan olyan italokat választanak, mint a narancslé vagy a víz, a legtöbben a tea és a kávé után nyúlnak. Végül is ezek az italok a világon a legszélesebb körben fogyasztott folyadékok közé tartoznak. De ha az egészségről van szó, vajon jobb-e az egyik a másiknál?

A tea egészségügyi előnyei

A tea általában véve egy tápláló ital, különösen, ha rendszeresen fogyasztják. Kezdjük azzal, hogy tele van antioxidánsokkal, melyek olyan jótékony molekulák, amelyek megvédik a szervezetet a szabad gyököktől. A szabad gyökök olyan instabil atomok, amelyek nagy mennyiségben oxidatív stresszhez vezethetnek. Idővel az oxidatív stressz károsíthatja a sejteket, és olyan krónikus betegségekhez vezethet, mint a szívbetegségek és a rák – de a sok antioxidáns fogyasztása (mint például a teában találhatóké) potenciálisan csökkentheti a kockázatot. A zöld és a fekete tea különösen gazdag antioxidánsokban, úgynevezett polifenolokban, mondja Kelsey Lorencz, regisztrált dietetikus.

Még a gyógyteák, például a borsmenta és a kamilla is tartalmaznak antioxidánsokat, bár kisebb mennyiségben.

A zöld és a fekete tea is mérsékelt mennyiségű koffeint tartalmaz, körülbelül 47 milligrammot, illetve 28 milligrammot közel 250 milliliteres csészénként. A koffein energizáló hatású, mely hasznos lehet a nap indításakor. Mi több, a Nutrients című folyóiratban 2021-ben megjelent cikk szerint a koffein támogatja a kognitív funkciókat, például a tanulást és a memóriát. Valamint a koffein is egy antioxidáns, ami azt jelenti, hogy védi a sejteket az oxidatív stresszel szemben, ami tovább növeli a tea egészségügyi előnyeit.

A kávé egészségügyi előnyei

A kávé, akárcsak a tea, tele van antioxidánsokkal. Leginkább a magas klorogénsav-tartalmáról ismert, amely véd az oxidatív stressz ellen, mondja Kerry Hackworth, a National Dairy Council regisztrált dietetikusa. A klorogénsav gyulladáscsökkentő és neuroprotektív tulajdonságokkal is rendelkezik, ami potenciális szerepet játszhat a krónikus betegségek megelőzésében.

A kávéfogyasztás ugyanis összefüggésbe hozható a neurodegeneratív betegségek, például a demencia és az Alzheimer-kór alacsonyabb kockázatával.

Továbbá, a főzet segíthet lassítani az öregedéssel járó izomvesztést, Maddie Pasquariello, regisztrált dietetikus szerint.

És ha koffeinről van szó? A kávéval nem lehet hibázni. A főzet több koffeint tartalmaz, mint a tea, ami ideális lehet, ha magas az anyaggal szembeni toleranciánk. Összehasonlításképpen: közel 250 milliliternyi főzött kávé 96 milligramm koffeint tartalmaz a Mayo Clinic szerint. Ez több mint kétszer annyi koffein, mint a fekete teában, és négyszer annyi, mint a zöld teában.

Melyik az egészségesebb: a tea vagy a kávé?

Mind a tea, mind a kávé jelentős egészségügyi előnyökkel jár a szervezet számára, és mindkét ital része lehet az egészséges étrendnek. Így a választás attól függ, hogy mi a legfontosabb a számunkra. Például, ha antioxidánsokra vágyunk, akkor bármelyik italt választhatjuk. Ha azonban valami olyasmit keresünk, ami csillapítja a hányingert, akkor egy csésze forró tea valószínűleg jobban fog hatni.

Egy másik tényező, amit figyelembe kell venni, az egyes italok koffeintartalma, és az, hogy a szervezetünk hogyan reagál rá.

Ne feledjük, hogy a kávéban körülbelül két-négyszer annyi koffein van, mint a teában – ha tehát érzékenyek vagyunk erre az anyagra, a tea jobb választás lehet, mondja Lorencz. Vagy ha úgy érezzük, hogy a kávétól idegesek leszünk, jobban járhatunk, ha matchát (egyfajta zöld teát) vagy fekete teát iszunk, amelyek kevesebb koffeint tartalmaznak – jegyzi meg Pasquariello. Emellett a napszak is egy fontos tényező lehet a választás során. „A koffein az elfogyasztását követően még órákig a szervezetben marad, miután megittuk” – mondja Pasquariello. Tehát ha délután kávét vagy koffeintartalmú teát fogyasztunk, lefekvés előtt idegesnek érezhetjük magunkat. Ez megzavarhatja a minőségi alvás képességét, ami egészségtelen és stresszes lehet a szervezetünk számára.

A legfontosabb, hogy vegyük figyelembe a saját személyes egészségügyi aggályainkat is.

Egyes gyógyszerek és betegségek, mint például az irritábilis bél szindróma, nem biztos, hogy jól működnek nagy mennyiségű koffeinnel. Ez azt jelenti, hogy esetleg korlátozni kell a magas koffeintartalmú italokat, például a kávét, vagy ki kell hagyni azokat. Hasonlóképpen, terhesség vagy szoptatás ideje alatt korlátozni kell a koffeinbevitelt, jegyzi meg Hackworth.

Végül érdemes megfontolni, hogy melyik ital okoz nagyobb örömet. Hiszen akár egy csésze kávé, akár egy zöld tea, ezek az apró, mindennapi örömök döntő fontosságúak a jólét szempontjából. És ha tudomásul vesszük, hogy az egyes italok hogyan illeszkednek az életmódunkhoz, egészségünkhöz és általános igényeinkhez, akkor könnyedén kiválaszthatjuk, hogy melyik a legmegfelelőbb számunkra.

Forrás: marthastewart.com