Back to top

A legjobb és legrosszabb ételek a fogak számára

A cukortartalmú élelmiszerek a fogakra nézve a legrosszabb választások közé tartoznak, mivel megteremtik a fogszuvasodás feltételeit. Ehelyett összpontosítsunk a tápanyagdúsabb élelmiszerek fogyasztására, amelyek erősítik a fogakat és védelmet nyújtanak a szuvasodás ellen.

Ha ragyogóbb mosolyt szeretnénk, az első számú dolog, amit tehetünk, a rendszeres fogmosás. Az Amerikai Fogászati Szövetség azt javasolja, hogy naponta kétszer két percig mossunk fogat. Nézze meg a legjobb elektromos fogkefékről szóló útmutatónkat, hogy a fogmosási rutinját a következő szintre emelje.

A legrosszabb ételek a fogak számára

Magas cukortartalmú élelmiszerek

A cukorkák, sütemények és torták nemcsak a derékbőségnek ártanak, hanem a fogakra nézve is a legrosszabb élelmiszerek közé tartoznak.

"Amikor a szájban lévő baktériumok cukorral táplálkoznak, savas mellékterméket termelnek, amely lecsupaszítja a fogzománcot a fogakról" - mondja Dr. Victoria Veytsman, kozmetikai fogorvos.

Amikor a cukor érintkezik a fogakon lévő lepedékkel, serkenti a savtermelést. A sav pedig megtámadja a fogak külső zománcrétegét, és kiszolgáltatottá tesz a szuvasodásnak.

A cukros ételek fogyasztásának kockázatai jól dokumentáltak. Az Acta Medica Academica című folyóiratban 2013-ban megjelent áttekintés szerint a fokozott cukorfogyasztás összefügg a fogszuvasodás magasabb szintjével.

Édesszájúaknak érdemes megpróbálni cukormentes rágógumival helyettesíteni a cukros nassolnivalókat. "A xilitet tartalmazó cukormentes rágógumi segíthet csökkenteni a szájban lévő baktériumokat és fokozhatja a nyáltermelést" - mondja Veytsman.

Citrusfélék

Az olyan citrusfélék, mint a citrom, a narancs és a grapefruit nagy mennyiségű savat és cukrot tartalmaznak. Az eredmény?

Az Amerikai Fogászati Szövetség szerint ez a kettős savas hatás a védő zománc eróziójához vezet.

Bár a citrusfélék fogyasztása egészségügyi előnyökkel jár, jobb, ha mértékkel és étkezés részeként fogyasztjuk őket, hogy minimalizáljuk a savtermelődést.

Egyszerű szénhidrátok

Az egyszerű szénhidrátok, mint például a burgonyachips és a fehér kenyér a fogak számára a legrosszabb élelmiszerek közé tartoznak. A Pediatric Dentistry Journal című szakfolyóiratban 2011-ben megjelent kutatás szerint a feldolgozott szénhidrátok fogyasztása összefüggésbe hozható a fogszuvasodás magasabb szintjével. A burgonyachipsek hajlamosak beszorulni a fogak közé, így a lepedék felhalmozódását okozzák, ami a fogszuvasodás kockázatához vezethet.

Hasonló a helyzet a kenyérrel is, amely egyfajta pépet képez, így bevonja a fogakat, és növelheti a lepedékszintet.

Alternatívaként megpróbálhatjuk az egyszerű szénhidrátokat összetett, teljes kiőrlésű szénhidrátokra cserélni, mint például a 100% teljes kiőrlésű kenyerek, a quinoa, és a zabpehely.

Jég és kemény ételek

A jég rágása a fogak pusztításához vezethet, és akár a fogak letörését is eredményezheti.

"A jég rágása azért rossz, mert mikrorepedések keletkeznek a zománcban, ami érzékenységet és a fogak letörését okozhatja. Sok páciensem jön be hozzám repedt fogakkal, amelyeket a popcorn evése miatt fogászati implantátumokkal kell pótolni" - mondja Dr. Sanda Moldovan, a Beverly Hills Dental Health and Wellness parodontológus és táplálkozási szakértője.

A legjobb ételek a fogak számára

Ropogós gyümölcs és zöldség

Az olyan gyümölcsök és zöldségek, mint a sárgarépa, zeller, és az alma remek választás a fogak számára, mivel egyfajta természetes fogkefeként működhetnek, és még a lepedéket is eltávolítják. Bizonyított, hogy a sok zöldség fogyasztása jót tesz a fogaknak és az általános egészségnek is.

Mi több, az olyan zöldségek, mint a zeller elrágcsálása serkenti a nyáltermelést, ami segít eltávolítani az ételmaradékokat.

Bónuszként a nyál nyomokban kalciumot és foszfátokat tartalmaz, amelyek keményítik a fogzománcot.

A Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics című folyóiratban 2021-ben megjelent áttekintés szerint az alacsony zöldségfogyasztás összefüggésbe hozható a fogszuvasodás magasabb szintjével.

Kalciumban gazdag élelmiszerek

A kalcium alapvető szerepet játszik a fogzománc megerősítésében, valamint a kalciumszükséglet kielégítésének számos előnye van. A Clinical Oral Investigations című szaklapban 2017-ben megjelent tanulmány szerint az alacsonyabb kalciumbevitellel rendelkező fiatal nőknél megnőtt a szájüregi betegségek kockázata.

Az olyan élelmiszerek, mint a tej, a sajt és a joghurt beépítése az étrendjébe növeli a kalciumbevitelt.

Vegán étrend esetében is erre számtalan növényi alapú alternatíva létezik, például a leveles zöldségek, a tofu és a bab, amelyek kalciumban gazdag élelmiszerek.

Fehérje

Az olyan fehérjék, mint a csirke, a hal és a tojás mind gazdag foszforforrások is. Az Amerikai Fogászati Szövetség szerint ez az ásványi anyag létfontosságú a zománc újjáépítéséhez, és védelmet nyújthat a szuvasodás ellen. Ráadásul ezek a fehérjeforrás alacsony cukortartalmúak is, ami jótékony hatással van a fogakra.

Diófélék

A diófélék fantasztikus választások a fogbarát nassolnivalók között. Tápláló hatásúak és olyan ásványi anyagokat tartalmaznak, mint a kalcium.

Forrás: 
livescience.com

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Nyugalomba vonulnak a hernyók, most kell feltenni a hernyófogó öveket – növényvédelmi előrejelzés 41. hét

Végre nem szenvednek vízhiányban a növények, cserében viszont nagyon sok érőfélben lévő gyümölcs reped, ahogy megszívta magát vízzel, így elkerülhetetlen a nagymértékű rothadás. Van teendő a hernyókkal is, és hamarosan kezdhető az őszi lemosópermetezés.

Sváb gasztronómia a Vértesben

Kis síkság, sok hegy, természeti és épített emlékek, kulturális és gasztrokulturális élmények. Cseresek, szurdokerdők, karsztok váltják egymást. Röviden így jellemezhetnénk a Vértest. Mindennek tetejébe Kőhányáspusztán ékszerdobozként várja a vendégeket a Vérteserdő Zrt. Gróf Esterházy Móric Ökoturisztikai Központ és Turistaháza.

Együk meg a betolakodót!

Egyre többfelé hasznosítják a gasztronómiában az inváziós fajokat, az „etikus táplálkozás” jegyében. Nagy-Britanniában a szürke mókus, Németországban több rákfaj került fel az étlapokra. A gyorsan szaporodó állatokat másként is fel lehet használni, írja cikkeiben a Guardian.

Van, aminek jót tett az aszály

A vertikális termesztőrendszerekben elképesztő hatékonyan gazdálkodnak a vízzel, ráadásul kevesebb növényvédő szerre van szükség, mint a szabadföldi esetében. Ennek eredményeképpen aszályos időben is biztos termést biztosít.

A mikroalgák bőséges, egészséges táplálékot és takarmányt ígérnek bármilyen környezetben

A globális élelmiszer-ellátás számos fenyegetéssel néz szembe, beleértve az éghajlatváltozást, a háborúkat, a kártevőket és a betegségeket. Az emberi szem számára parányi organizmus – a mikroalgák – megoldást jelenthetnek.

Európa minden idők legnagyobb madárinfluenza-járványával néz szembe

A magas patogenitású madárinfluenza terjedése Európában eddig a legnagyobb mértékű. A 2021–2022-es szezonban 2467 fertőzés tört ki a baromfik között és az érintett állományokban 48 millió madarat számoltak fel. Ezt az Európai Betegségmegelőzési és Járványvédelmi Központ (ECDC) írja sajtóközleményében.

A hazai alma hazai piacra kerül

Almafogyasztást ösztönző kampányt indított az Agrármarketing Centrum, ezzel már hatodik éve népszerűsítve a zöldség- és gyümölcsfogyasztást. Az eseményen alma egészséges volta mellett az aszály miatti almatermés mennyiségére is felhívták a figyelmet, ami bár ellátja a hazai fogyasztási igényeket, ugyanakkor az ipari felhasználású alma termésmennyisége idén jelentősen lecsökkent.

Fekete bogyók augusztusban

Kétféleképp is találkozhatunk szederrel a kertekben: a vadszeder vékony, tüskés sarjaival gyomként gyűlik meg a bajunk, termetes nemesített fajtái viszont sok finom gyümölcsöt adnak. Ez utóbbiak gondozásához adunk tanácsot.

30 finom, alacsony szénhidráttartalmú étel, amit a dietetikusok ajánlanak

Manapság az alacsony szénhidráttartalmú diéták népszerűbbek, mint valaha. Jaclyn London, dietetikus szerint fontos megjegyezni, hogy csak azért, mert egy étel szénhidrátot tartalmaz, még nem jelenti azt, hogy egészségtelen. Sőt, a szervezetünknek szüksége van a szénhidrátokra a túléléshez.

Még inkább számít az ár

Az agrárágazatot, az ipart és a szolgáltató szektort egyaránt különösen érzékenyen érinti a nagy költségnövekedés. A folyamatosan emelkedő kiadások csak részben építhetők be a fogyasztói árakba, sok termék és szolgáltatás iránt pedig bizonyos fogyasztói árszint fölött lezuhan vagy megszűnik a kereslet. A termelők és kereskedők is érzik a változást.