Back to top

A zsír nem az ördögtől való

A magyar konyha elképzelhetetlen állati eredetű zsír felhasználása nélkül. Idővel azonban helyettesítésére egyre többféle növényi zsír épült be gasztronómiánkba, sőt, már se szeri, se száma a különféle diétáknak, étkezési szokásoknak, amelyekről néhány évtizeddel ezelőtt hallani sem lehetett. E táplálkozási útvesztőben milyen alapanyagok jelenthetnek kiutat az egészséges, kiegyensúlyozott étrendhez?

Mit tegyünk az okostányérra? | Szűcs Zsuzsanna, Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége | MMG-Direkt

A kérdés megválaszolására Szűcs Zsuzsannát, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének elnökét hívtunk meg az MMG Direkt stúdiójába, akivel Halmos B. Ágnes, a Kistermelők Lapja főszerkesztője beszélgetett legutóbbi adásunkban.

– Az egészséges táplálkozás attól lesz igazán egészséges, hogy nagyon változatosan fogyasztunk különféle élelmiszereket. Ezek alapján semmilyen alapanyag nem az ördögtől származtatható – ismerteti kiadónk vendége. E kijelentés alapján tehát a zsír egyáltalán nem egészségtelen, ha megfelelő mennyiségben fogyasszuk.

Szűcs Zsuzsanna a zsírt összehasonlította az étolajjal, amelyről korábban széles körben elterjedt az a tévhit, hogy „fogyókúrásabb” a sertészsírnál.

Pedig mind a kettőnek ugyanakkora a kalóriatartalma, csak más az összetételük. Ha általánosítunk, az állati eredetű zsírok telített zsírsavakból, míg a növényi eredetűek telítetlen zsírsavakból állnak, ez a tulajdonságuk lényegében halmazállapotukban is megmutatkozik.

– Ugyanakkor az állati eredetű zsiradékokban fellelhető telítetlen zsírsavak mértékét lényegesen befolyásolják, hogy milyen takarmányt kapott az állat. A lenmag vagy repce takarmányba keverésével, úgynevezett biodúsítással csökkenthetjük a telített zsírsavakat a zsír, tojás, tej esetében, ami kedvező egészségünk szempontjából. Hiszen a túlzott telítettzsírsav-fogyasztás elősegíti a különböző szív- és érrendszeri betegségek kialakulását – ismerteti Szűcs Zsuzsanna.

Magyarországon már számos jó minőségű olaj, zsiradék érhető el, amelyekből érdemes válogatni.

A napraforgó-étolaj helyettesítésére ott van a repce- vagy az olívaolaj, de akár a lenmagot, a kukoricacsírát és a dióolajat is ide lehetne sorolni, az már persze más kérdés, hogy ezek közül a pénztárcánk mit engedhet meg. De mindenképpen azzal járunk jól, ha ezeket az alapanyagokat változatosan és hazai termékek megvásárlásával fogyasztjuk.

Napjainkra már számos diétát és táplálkozási szokást ismerünk, melyek néha teljesen ellentmondanak egymásnak. Hétköznapi fogyasztóként borzasztóan nehéz eligazodni ezek között, és sok esetben nagyon szélsőséges, egyoldalú étrendet követelnek meg a diétázótól. A szakértő szerint napi 20-30-féle tápanyagra lenne szüksége szervezetünknek, de mivel nincs egyetlen élelmiszercsoport sem, ami ezt a biztosítaná, akkor járunk a legjobban, ha minél változatosabban táplálkozunk.

A szélsőséges diéták teljesen tönkretehetik az ember emésztőrendszerét és felboríthatják koleszterinküszöbét.

Hogyha ez megtörténik, onnantól kezdve tényleg rászorul az egyén arra, hogy ténylegesen valamilyen diétát kövessen. Kutatási eredmények megállapították, hogy a bélrendszerben lévő mikrobiomoknak egyre nagyobb jelentősége van szerveztünkben. Az egyoldalú étrend ezeket a mikrobiomokat károsítja, ami később krónikus betegségeket, elhízást, illetve idegrendszeri problémákat idézhet elő. Egyes kutatási eredmények az Alzheimer-kórt is összefüggésbe hozták a mikrobiomok összetételével, károsodásval. A koleszterinszint kapcsán is jelentősen változott a tudományos álláspont. Úgy tűnik, az ételekkel elfogyasztott koleszterin jóval kisebb hatással van szervezetünk koleszterinszintjére, mint azt korábban gondoltuk – magyarázza a szövetség elnöke, aki egyben ismertette a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének Okostányér elnevezésű weboldalát, ami attól igazán „okos”, hogy nagyon egyértelműen ismerteti, hogyan érdemes, mondjuk egy főétkezés alkalmával tányérra tennünk az egyes ételeket úgy, hogy kiegyensúlyozott, egészséges táplálkozást tegyünk lehetővé.

Illusztráció
Illusztráció

– Az okostányér alapvetően úgy épül fel, hogy a tányér felére zöldségeket, gyümölcsöket teszünk, magyarán a napi élelmiszer-bevitelünk felét ezek az élelmiszerek tegyék ki, míg a tányér másik felén a húsok, halak, tojás, különféle tejtermékek, gabonafélékből készült ételek foglalnak helyet – a többi már csak következetesség és elhatározás kérdése.

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Drágán adom a tojást

A fogyasztónak az az érdeke, hogy minőségi élelmiszert vehessen, a gazdálkodónak, hogy megéljen. A fogyasztó nem buta, csak tájékozatlan. Ezzel van dolga a kis, közepes, nagy, háztáji, mindenféle gazdáknak. Tájékoztatni kell a fogyasztót, megmutatni, mennyi munka van a gazdaságainkban, és mennyi érték!

Talajorvos­lás a nedvességmegőrzés jegyében

A Kukoricakör szakmai napot szervezett a vízmegőrzésről és a vízmegtartó gazdálkodásról. Zsembeli József, a MATE Karcagi Kutatóintézetének tudományos tanácsadója, intézetigazgató előadásában hangsúlyozta, hogy a hatékony gazdálkodáshoz elengedhetetlen a talaj kémiai, fizikai és biológiai állapotának az ismerete.

Finom és praktikus: a tészta

Amellett, hogy finom, rendkívül praktikus alapanyag. Ha megéhezne valaki, a háziasszonynak csak be kell nyúlnia érte a szekrénybe, hogy percek alatt megfőzze, ízesítse, és máris fogyasztható. Csakhogy szerintem egyáltalán nem mindegy, hogy milyen tésztáról van szó – fogalmazott Németh Istvánné, aki a Vas megyei Répcevisen készít száraztésztát.

„Repohár”-felmérés

Úgy véli a BKIK és a Zöld Követ Egyesület, hogy a rendezvényeken és szabadtéri vendéglátóegységekben néhány éve elterjedt „repoharak” újraszabályozására van szükség, hogy a rendszer betöltse a szerepét. Aki egyetért ezzel, annak érdemes kitöltenie a témában indult kérdőívet.

A "pszichobiotikus" élelmiszerek fogyasztása csökkentheti a stresszt és javíthatja az alvást

Vannak olyan ételek, amelyek negatívan befolyásolhatják az alvást, más ételeket pedig stresszhelyzetben érdemes kerülni. Ezzel szemben egy új tanulmány szerint a "pszichobiotikus étrend" fogyasztása nemcsak a stresszt csökkentheti, hanem segíthet abban is, hogy jobban aludjunk.

Focisztárok, mint étterem tulajdonosok

A focisták nem csak a labdáért rajonganak, sokak a gasztronómia szerelmesei is. A katari labdarúgó-világbajnokság néhány sztárja étterem tulajdonosként is híressé vált.

A lezárások miatt nem jön a kínai fokhagyma

Több mint tíz évig töretlenül nőtt a Kínából exportált fokhagyma mennyisége, a csúcsot a pandémia első évében érte el. Azóta azonban a folyamatos lezárások miatt mindig van valami gond a szállítással; pedig a minőség most jobb, mint szokott.

Páccal fűszerezni nem csak a nyári grillezéskor érdemes!

A fűszeres pácok alkalmazása ízesítésre szolgál, emellett tartósíthat és mindenképpen élvezeti értéket növelő konyhatechnikai eljárás.

Növénynemesítők találkozója

Emléknappal ünnepelte meg a Növénynemesítők Egyesülete azt a korszakos jelentőségű, első magyar növénynemesítési könyvet, amelyet éppen 200 évvel ezelőtt adtak ki. A jeles alkalmat konferenciával is egybekötötték, ahol a magyar növénynemesítés kiváló professzorai ismertették az szántóföldi és kertészeti növénynemesítés kutatás-fejlesztésének és oktatásának helyzetét és kihívásait.

A szerb sljivovica is felkerült az UNESCO szellemi világörökségi listájára

A tölgyhordóban érlelt szilvapárlat, a sljivovica csütörtökön felkerült az ENSZ Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezetének (UNESCO) szellemi világörökségi listájára.