Back to top

Mentális egészséget javító élelmiszerek: mik azok a fitonutriensek és támogatják-e az agyműködést?

Az agyunk egészségéért való táplálkozás nem újdonság. Már a 70-es években is támogatták az omega-3 fogyasztását az agy egészsége érdekében, és a szerotonin-termelés körüli legújabb kutatásokból kiderült, hogy a fehérjében gazdag ételek, például a tojás pozitív hatással van a hangulatunkra.

Ha a mentális egészségünk érdekében étkezünk, ne hagyjuk figyelmen kívül a növények előnyeit sem. Nemcsak azért, mert fontos rostokat tartalmaznak, hanem fitonutrienseket is.

„A fitonutriensek olyan vegyületek, amelyek csak növényi eredetű élelmiszerekben találhatók meg"

- magyarázza James Vickers, a Vitality táplálkozási szakértője. "Olyan vegyületek tartoznak ide, mint a karotinoidok, polifenolok, rezveratrol és izotiocianátok, amelyek megtalálhatók a gyümölcsökben, zöldségekben, hüvelyesekben, gabonafélékben és teákban."

Milyen előnyei vannak a fitonutrienseknek az agyra nézve?

"A fitonutriensek gyulladáscsökkentő és antioxidáns tulajdonságokkal rendelkeznek, amelyek csökkenthetik a szabad gyököket - az instabil atomokat, amelyek károsíthatják a sejteket, betegséget és öregedést okozva" - magyarázza Vickers. Ami az agy egészségét illeti, előnyeik abban rejlenek, hogy hogyan befolyásolják a bél-agy tengelyt. Egy 2020-as áttekintésben a kutatók megállapították, hogy az olívaolaj és más, magas zsírtartalmú élelmiszerek különösen magas polifenol-tartalmuknak köszönhetően gyulladáscsökkentő hatásúak, ami megakadályozza, hogy a bélmikrobák olyan vegyületeket állítsanak elő, amelyek károsítják az ereket.

A kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy ezek a vegyületek "agyi tápanyagok", mivel hosszú távú kognitív előnyökkel járnak.

Más tanulmányok szerint a fitonutriensek fogyasztása közvetlenebb előnyökkel jár az agy egészségére nézve. Egy 2014-es tanulmányban azok, akik olívaolajat és diót ettek, jelentős javulást értek el a memóriájukban és a megismerési képességükben. Azt azonban nem lehet megmondani, hogy ez az említett élelmiszerek magas zsírtartalmának - ami kulcsfontosságú az agyműködés támogatásához - vagy maguknak a fitonutrienseknek köszönhető. "Bár semmi sem bizonyítja teljes mértékben, hogy a fitonutriensek támogatják a mentális egészséget, az elkövetkező években további kutatások lesznek ezzel kapcsolatban, ugyanakkor a fitonutrienseknek számos más előnye is van az általános egészségre nézve" - mondja Vickers.

És valószínűleg nem véletlen, hogy egy 2016-os, 12 385 ausztrál felnőtt 24 hónapon át tartó vizsgálatából kiderült, hogy

a gyümölcs- és zöldségfogyasztás növelése pozitív összefüggésben állt a boldogsággal, az élettel való elégedettséggel és a jóléttel,

olyan mértékben, hogy a javulás mértéke megegyezett a munkanélküliségből a foglalkoztatásba való átmenet pszichológiai hatásával.

Egy 60 404 emberen végzett vizsgálatban, alig egy évvel később, a gyümölcs- és zöldségfogyasztás ismét összefüggésbe hozható volt a pszichológiai stressz alacsonyabb előfordulási gyakoriságával.

A Journal Of Nutrition And Metabolism 2019-es áttekintésében pedig a kutatók közölték, hogy mindkét tanulmány bizonyítja, hogy a fitonutriensek sokrétű és hatásos hatást gyakorolnak a szervezetre.

Hogyan fogyasszunk több fitonutrienseket?

A gyümölcsök és zöldségek esetében a sokféleség a kulcs. A hatalmas választék fogyasztása kulcsfontosságú a különböző rostok, vitaminok, ásványi anyagok és fitonutriensek beviteléhez. De ne csak zöldeket együnk - ugyanez a Journal Of Nutrition And Metabolism című lap elmagyarázza, hogy a szín az, ahol a növényi vegyi anyagok a legkönnyebben megkülönböztethetők.

"A színes pigment... jellemzően egy fitonutriensnek vagy fitonutriens-kategóriának felel meg" - írják a kutatók.

Azt mondják, hogy a narancssárga élelmiszerek, mint például a sárgarépa, jellemzően béta-karotinforrások; a zöldek tele vannak klorofillal; a lila élelmiszerek, mint például a padlizsán és az áfonya, pedig tele vannak flavonoidokkal. A mentális egészség szempontjából az utóbbi csoporthoz kapcsolják a legerősebb hatásokat - a szőlő bizonyítottan modulálja az agyi eredetű neurotróf faktort (BDNF), amely támogatja az idegi plaszticitást. Eközben az áfonya flavonoidtartalma miatt a koncentráció javításának egyik leghatékonyabb módjának bizonyult.

"Ez nem jelenti azt, hogy ezeket az élelmiszereket önmagukban vagy hatalmas mennyiségben kell fogyasztani, például egy maréknyi spenótot vagy egész mokkáskanálnyi szőlőt rágcsálva. Ehelyett egyszerűen csak arra kell törekedni, hogy növeljük ezeknek az ételeknek a mennyiségét azáltal, hogy az étkezések kiegészítéseként vezetjük be őket, ahelyett, hogy drasztikusan megváltoztatnánk az étrendünket" - magyarázza Vickers.

Forrás: 
stylist.co.uk

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Nyugalomba vonulnak a hernyók, most kell feltenni a hernyófogó öveket – növényvédelmi előrejelzés 41. hét

Végre nem szenvednek vízhiányban a növények, cserében viszont nagyon sok érőfélben lévő gyümölcs reped, ahogy megszívta magát vízzel, így elkerülhetetlen a nagymértékű rothadás. Van teendő a hernyókkal is, és hamarosan kezdhető az őszi lemosópermetezés.

Sváb gasztronómia a Vértesben

Kis síkság, sok hegy, természeti és épített emlékek, kulturális és gasztrokulturális élmények. Cseresek, szurdokerdők, karsztok váltják egymást. Röviden így jellemezhetnénk a Vértest. Mindennek tetejébe Kőhányáspusztán ékszerdobozként várja a vendégeket a Vérteserdő Zrt. Gróf Esterházy Móric Ökoturisztikai Központ és Turistaháza.

Együk meg a betolakodót!

Egyre többfelé hasznosítják a gasztronómiában az inváziós fajokat, az „etikus táplálkozás” jegyében. Nagy-Britanniában a szürke mókus, Németországban több rákfaj került fel az étlapokra. A gyorsan szaporodó állatokat másként is fel lehet használni, írja cikkeiben a Guardian.

Van, aminek jót tett az aszály

A vertikális termesztőrendszerekben elképesztő hatékonyan gazdálkodnak a vízzel, ráadásul kevesebb növényvédő szerre van szükség, mint a szabadföldi esetében. Ennek eredményeképpen aszályos időben is biztos termést biztosít.

A mikroalgák bőséges, egészséges táplálékot és takarmányt ígérnek bármilyen környezetben

A globális élelmiszer-ellátás számos fenyegetéssel néz szembe, beleértve az éghajlatváltozást, a háborúkat, a kártevőket és a betegségeket. Az emberi szem számára parányi organizmus – a mikroalgák – megoldást jelenthetnek.

A hazai alma hazai piacra kerül

Almafogyasztást ösztönző kampányt indított az Agrármarketing Centrum, ezzel már hatodik éve népszerűsítve a zöldség- és gyümölcsfogyasztást. Az eseményen alma egészséges volta mellett az aszály miatti almatermés mennyiségére is felhívták a figyelmet, ami bár ellátja a hazai fogyasztási igényeket, ugyanakkor az ipari felhasználású alma termésmennyisége idén jelentősen lecsökkent.

Fekete bogyók augusztusban

Kétféleképp is találkozhatunk szederrel a kertekben: a vadszeder vékony, tüskés sarjaival gyomként gyűlik meg a bajunk, termetes nemesített fajtái viszont sok finom gyümölcsöt adnak. Ez utóbbiak gondozásához adunk tanácsot.

30 finom, alacsony szénhidráttartalmú étel, amit a dietetikusok ajánlanak

Manapság az alacsony szénhidráttartalmú diéták népszerűbbek, mint valaha. Jaclyn London, dietetikus szerint fontos megjegyezni, hogy csak azért, mert egy étel szénhidrátot tartalmaz, még nem jelenti azt, hogy egészségtelen. Sőt, a szervezetünknek szüksége van a szénhidrátokra a túléléshez.

Még inkább számít az ár

Az agrárágazatot, az ipart és a szolgáltató szektort egyaránt különösen érzékenyen érinti a nagy költségnövekedés. A folyamatosan emelkedő kiadások csak részben építhetők be a fogyasztói árakba, sok termék és szolgáltatás iránt pedig bizonyos fogyasztói árszint fölött lezuhan vagy megszűnik a kereslet. A termelők és kereskedők is érzik a változást.

Mi is pontosan a „longevity diéta”, és tényleg tovább fogunk élni tőle?

Talán hallottunk már a longevity, vagy "hosszú élet" diétáról, melynek szabályos követése hosszabb élettartamot ígér, de mi is ez pontosan, és különbözik-e egyáltalán más egészséges étrendektől?