Back to top

Vasban gazdag zöldségek - A legjobb vasszállítók

Gyakran fáradt, szédülékeny, szeme alatt szürke karikák vannak, hajhullástól szenved esetleg megfázással küzd? Akkor fennáll az esélye, hogy vashiányban szenved. Miközben arra is figyelni kell, nehogy túlzottan sok vasat fogyasszunk, ezt a vitaminhiányt legalább részben pótolhatjuk táplálkozással, főleg, hogy a nyomelemet számos növény is tartalmazza.

Fotó: Pixabay
Vashiány bárkit érinthet, az emberek azonban többnyire nem észlelik időben testük jelzéseit, későn tesznek ellene vagy fordulnak orvoshoz, ezért a vashiány jelentősen aluldiagnosztizált állapot. A vashiány több mint másfél milliárd embert érint a világon, Európában minden harmadik menstruáló nő, négy várandós közül három, illetve a kisgyermekek csaknem fele vashiányos. A kezeletlen vashiányból kialakuló vashiányos vérszegénység a gazdaságilag fejlett országok lakosságának 2-4 százalékát is érinti.

A vasnak központi szerepe van az élettani folyamatokban, elengedhetetlen a vérképzéshez, a szív és az izmok megfelelő működéséhez, a fertőzésekkel és betegségekkel szembeni ellenálló képesség, valamint a fizikális és mentális energiaszint fenntartásához.

A vashiánynak a tartós fáradtságon kívül számos tünete lehet, ilyen például a sápadtság, a koncentrálóképesség csökkenése, de utalhat vashiányra fejfájás, halláscsökkenés, memóriazavar, hidegérzékenység, vagy a „nyugtalan láb” szindróma is. A hiányállapot kialakulását, illetve a vashiányt pótolni lehet egészséges táplálkozással – vasban gazdag ételek fogyasztásával, vagy vaspótló készítményekkel, de intravénás terápiával is kezelhető. A vastartalmú ételek fogyasztása mellett a vas felszívódását megkönnyítő C-vitamin megfelelő mennyiségű bevitelét is jelenti.

A vaspótlásra szinte egyáltalán nem figyelnek oda a szülők: a 0-6 hónapos csecsemők 97 százaléka nem kap rendszeresen vasat, így egyéves korára tízből négy gyereknél vashiány alakul ki, amely vérszegénységhez vezethet. A tizenéves kortól pedig a már rosszul berögzült étkezési szokások – túl sok nátrium, szénhidrát és cukor jut a gyerekek szervezetébe – miatt válik vashiányossá az ember.

Zöldborsó

A hüvelyesek általában magas vastartalommal bírnak. A borsó vastartalma 1,9 milligramm 100 grammonként, emellett sokkal több fehérjét tartalmaz, mint más hüvelyesek, így a vegetáriánusok és a vegánok számára is értékes fehérjeforrás. Más hüvelyesekkel ellentétben a borsó, amíg nagyon fiatal és frissen szüretelt, nyersen is kivételesen jó ízű.

Báránysaláta

Az enyhén diós ízű báránysaláta 2 milligramm vasat tartalmaz 100 grammonként, így a zöldségek vastartalma meglehetősen magas. Körülbelül 35 gramm C-vitamint is tartalmaz, amely javítja a vas felszívódását. Ennek a vitaminnak a megőrzése érdekében érdemes a báránysalátát a vásárlás után a lehető leghamarabb elfogyasztani. A kis levelek nyersen fogyasztva csodálatosan aromás ízűek.

Spárga

A spárga gazdag káliumforrás; foszfor, kalcium, magnézium, sőt vas is nagy mennyiségben található benne, ugyanakkor nátriumtartalma alacsony.  Az alacsony kalóriatartalmú, ám igen tápláló zöldségből különlegesen finom ételek főzhetők.

Édeskömény

Az édeskömény majdnem kétszer annyi C-vitamint tartalmaz, mint a narancs, és körülbelül 2,7 milligramm vasat is tartalmaz 100 grammonként. Az összetevők megőrzése érdekében érdemes a gumókat nyersen fogyasztani, például roppanós nassolnivalóként, mártogatós mellé. Az intenzív aroma salátában is megjelenik naranccsal és dióval kombinálva.

Spenót

Bár a spenót több mint 90 százaléka víz, 100 grammonként 4,1 milligramm vasat tartalmaz, ami jóval kevesebb, mint a régebbi táblázatokban található 35 milligramm. Ennek ellenére a spenót az egyik legvasban gazdagabb zöldség. Annak ellenére, hogy oxálsavat tartalmaz, a finom leveleket nyersen is fogyaszthatja saláta kiegészítéseként. A sokoldalú spenót sok ételhez főzve is jó ízű.

A spenót levele nem szedhető folyamatosan a házikertben
A spenót levele nem szedhető folyamatosan a házikertben
Fotó: wikipedia
Rókagomba

Drága, de finom. A rókagomba lenyűgöző 6,5 milligramm vasat tartalmaz 100 grammonként, ezért a nagyon vasban gazdag élelmiszerek közé tartoznak. Kiváló fehérjeforrás is. Ezeknek az erdei gombáknak az enyhén borsos illata remekül ízlik a tejszínes szószokban, melyeket gombóccal vagy tésztával tálalhatunk. De rendkívül jó a rókagomba egy tarte flambée-n, rizottóban vagy színes zöldséges serpenyőben is.

Csicsóka

Az évszázadokon át a szegények eledeleként számon tartott, burgonyához hasonló csicsóka többféle gyógyszeralapanyagot is tartalmaz, s az utóbbi időben a vegyipari gyárak magas árat fizetnek érte. A csicsóka fontos ásványi anyagokat és nyomelemeket is tartalmaz: kalciumot, vasat, szilíciumot és szelént.

Lencse

A hazánkban elsősorban főzelékként és levesként, valamint a modern konyha terjedésével salátaként is fogyasztott lencsét akár napi szinten is érdemes fogyasztani. szárított lencse vastartalma 6,9 mg, és háromszor annyi vasat tartalmaz, mint a konzerv lencse.

TIPPEK

Már kis mennyiségű aszkorbin vagy más szerves vegyület is kétszer-háromszorosára növelheti a vas felszívódását az élelmiszerekből. Ezért étkezés közben időnként igyon egy pohár narancslevet, és vegyen be étrendjébe tejsavval erjesztett zöldségeket.

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Főként díszít a lopótök

Az ősz második felének régi-új divatja a tökfélékből készített dekoráció, emiatt a piacon sokfelé találkozhatunk dísztökökkel. A nyakas lopótök is közéjük tartozik, bár zsenge termésének húsából készíthetünk rántott vagy rakott tököt, megtölthetjük, vagy legyalulva megfőzhetjük főzeléknek.

Egy népszerű őszi zöldséggel az erősebb immunrendszerért és a fogyás elősegítéséért

A megfázásos és influenzás időszak idején sokan próbálnak egészségesek maradni és leadni néhány kilót még a karácsonyi ünnepek előtt. Bármi legyen is az oka, mindig fontos, hogy az egészségünkre koncentráljunk, ami azt jelenti, hogy komolyan kell vennünk az étrendünket...

Mire használjuk a Phylaxia Labort?

Az egészséges élelmiszer előállításának alapfeltétele, hogy az élelmiszerlánc minden eleme kórokozóktól mentes, tiszta és higiénikus legyen. Kezdve az egészséges állatokkal, a kórokozómentes állattartó telepekkel, vágóhidakkal egészen a higiénikus feldolgozásig az élelmiszeripari üzemekben.

Válogatós vendég? Nem mindegy, milyen színű a tányér!

Mostanában készült az első kutatás arra vonatkozólag, hogy befolyásolja-e az ételben válogatós egyének „ízlését” az, hogy milyen színű tányérban kapják az ételt. Az akadémikusok meglepő felfedezést tettek.

Ki fog sárgarépát tárolni?

Sárgarépa-termesztőknek szerveztek találkozót Zsombón, a Bálint család gazdaságában a Nunhems Hungary Kft., a BASF Hungaria Kft., a Seedplus Kft., a Koppert Hungária Kft., valamint a Carmeuse Hungária Kft. képviselői. A területbejáráson számos kérdés szóba került, a termesztett fajták, technológiai módszerek és termesztést segítő anyagok ismertetése mellett a kereskedelmi helyzetet is elemezték az előadók és a vendégek.

A gyűlölt íbisz mégis hasznot hoz

Ausztrália egyik őshonos madara, az malukui íbisz, nem túl népszerű a lakosok körében. Sokan csak "kuka-tyúknak" hívják, mivel előszeretettel túrja fel a szemeteseket élelem után kutatva, de akár az emberek kezéből is kikapja az ennivalót. Nem csoda hát, ha népszerűtlen madárnak számít hazájában.

13 étel, amely segít a veséknek eltávolítani a méreganyagokat

Gondoljunk a vesénkre úgy, mint egy szűrőre, amely megszabadítja a szervezetet mindattól, amit nem akarunk, hogy ott maradjon. Ez a két, bab alakú szerv gondoskodik a vér szűréséről, mely során eltávolítja a méreganyagokat és a felesleges folyadékot a szervezetből, miközben kordában tartja a kálium- és a nátriumszintet. Emellett hormonokat is termel, amik segítenek szabályozni a vérnyomás és a csontok erősségét.

Keresett a jégsaláta

Továbbra is népszerű a jégsaláta Franciaországban, az előző év azonos időszakához képest is nőtt a kereslete.

Turbóenergia az agy számára

A táplálkozási szakemberek szerint van egy kombináció, ami olyan, mint egy turbófeltöltés az agy számára.

Áfacsökkentést szeretnének elérni

Tavaly számolt be első ízben a sajtó arról, hogy az Európa Parlament által megszavazott módosítások értelmében a tagországoknak lehetőségük lenne a zöldség és gyümölcsfélék általános forgalmi adóját saját hatáskörben meghatározni. Németországban ismét az ÁFA-csökkentés mellett érvelnek.