Back to top

Élő állatokat 36°C feletti hőmérsékleten, víz nélkül szállítottak

Az Essere Animali olasz állatvédő szervezet nyomozói közúti ellenőrzéseket tartottak, amelyek során olyan, a napon parkoló teherautókat találtak, amelyekben disznók ziháltak, és kifulladtak. Az általuk rögzített drámainak nevezett jelenetek azonban nem minősülnek törvénysértésnek, köszönhetően „az állatok konkrét védelme szempontjából abszolút nem megfelelő uniós szabályozási rendszernek"

Fotó: Wikimedia Commons
Az Essere Animali szervezet az A1-es autópálya mentén, Lodi és Bologna között a júliusi hőhullám idején végzett megfigyelő tevékenységet, hogy dokumentálják az élelmiszertermelésre szállított állatok állapotát.

A szervezet nyomozói az élő állatok szállítására használt teherautókat figyelték, útközben feltartóztatták és követték azokat egészen a vágóhídra érkezésükig. A hőmérsékleteket olyan „hőlégfúvó” segítségével határozták meg, amellyel meg lehetett állapítani a pontos hőmérsékletet a kamionnak pontosan abban a rekeszében, amelyben állatok voltak.

„Dokumentáltunk olyan teherautókat, amelyek 36°-38°C külső hőmérsékletnél közlekedtek, és a vágóhídra érkezéskor kirakodás előtt 30 percre megálltak a napon.

Ezekben az esetekben ellenőrizni lehetett, hogy a sertések 40°C feletti belső hőmérséklet mellett kénytelenek voltak-e a teherautóban maradni.

Sajnos a jelenlegi szabályozás nem ír elő hőmérsékleti határértéket a járműben vagy azon kívül a legfeljebb 8 órás utazások esetén, csupán azt írják elő, hogy a szállítóeszköz képes legyen megvédeni az állatokat a „szélsőséges hőmérsékletektől”, és előírja, hogy ne szállítsák őket olyan körülmények között, amelyek „felesleges sérülésnek vagy szenvedésnek” teszik ki őket. Az objektív referenciaparaméterek hiánya hatalmas, szabályozatlan szürke zónát hoz létre, amely nem segíti elő a megfelelő beavatkozást, ha az állatok jólétét nem tartják tiszteletben.” - állítja az Essere Animali elnöke, Simone Montuschi.

Az állatok szállítás közbeni védelméről szóló 1/2005/EK rendelet nem korlátozza a legfeljebb 8 órát (vagy mentesség esetén 12 órát) tartó utakat sem a jármű belsejében, vagy azon kívül mért hőmérséklet, vagy a vízhez való hozzáférés lehetősége tekintetében; a rendelkezések csak a 8-12 óránál hosszabb utakra vonatkoznak. Utóbbi esetben előírják, hogy a szállítóeszköz szellőzőrendszereit úgy kell megtervezni, megépíteni és karbantartani, hogy az utazás bármely pillanatában, függetlenül attól, hogy a szállítóeszköz áll vagy úton van, 5°C és 30°C közötti hőmérsékletet tudjanak a járműben tartani, a külső hőmérséklettől függően +/- 5°C tűréshatárral.

Fotó: Wikimedia Commons

Az olasz egészségügyi minisztérium június elején a közlekedésrendészetnek, valamint a tehergépjármű-vezetők és állatorvosok szakmai szövetségeinek előírta, hogy ha a levegő hőmérséklete az utazás előtt vagy alatt eléri a 30 fokot, élő állatokat nem szabad szállítani. Az Essere Animali nyomozói által dokumentált valóság azonban az, hogy ezek a rendelkezések a gyakorlatban nem hatékonyak, és az állatok szállítása terén sürgősen nagyobb jogszabályi védelemre van szükség.

„Amikor a külső hőmérséklet eléri vagy meghaladja a 30°C-ot és mi megengedjük a több órás állatszállítást, a teherautók belsejében lévő sertések a zsúfoltság és a keletkező testhő miatt 40°C körüli hőmérsékletet kénytelenek elviselni.

A tudományos szakirodalom szerint a kifejlett sertéseknél a termoneutrális zóna - vagyis az a hőmérsékleti tartomány, amelyen belül az állat képes fenntartani normális testhőmérsékletét - körülbelül 8°C és 25°C között van. A magas hőmérsékletű napokon szállított állatok ezért stressznek és szenvedésnek voltak kitéve"

- tette hozzá Simone Montuschi.

Fotó: Wikimedia Commons

Az Essere Animali úgy véli, hogy mielőbb új európai törvényekre van szükség az állatok jobb védelme érdekében, mivel a jelenlegiek túl általánosak, és nem veszik figyelembe a különböző fajspecifikus követelményeket, és súlyos hiányosságuk, hogy nem szabályozzák a legfeljebb 8 órás állatszállításokat.

.Az Európai Bizottság a Termőföldtől az asztalig stratégián keresztül azt a célt tűzte ki maga elé, hogy 2023 őszéig elvégzi az állatjóllétre vonatkozó jogszabályok teljes felülvizsgálatát, ideértve az élelmiszer céljára nevelt állatok szállítását és levágását is.

A No Animal Left Behind kampányon keresztül, amelyet az Eurogroup for Animals koordinál és több tucat civil szervezet támogat Európa-szerte, az Essere Animali az élő állatok nagy távolságokra (8 óránál hosszabb) szállításának betiltását kéri. Továbbá kérik az 5°C és 25°C közötti elfogadható külső hőmérsékleti tartomány bevezetését, amelyen kívül minden szállítás tilos. Végül világosan meg kell határozni az alapvető paramétereket, például az állatok szállítására való alkalmasság faj- és kategória-specifikus feltételeit, valamint a vízbevezetés helyének és módjának rendelkezésre állását.

„Az élő állatok szállításának engedélyezése akkor, ha a mért külső hőmérséklet 30°C vagy magasabb, és nem biztosítják a vízhez való hozzáférést, egyenértékű az állatok jólétének nem garantálásával. Nyilvánvaló, hogy a jelenlegi európai állatvédelmi törvények hiányosak és nem megfelelőek, ezért arra kérjük az Európai Uniót és az olasz kormányt, hogy az új jogszabályjavaslatot igazítsák a jelenlegi tudományos és etológiai ismeretekhez!"

- összegzi Simone Montuschi.

Fotó: Wikimedia Commons

„Az Essere Animali által dokumentált szállítási körülmények nyugtalanítóak, és olyan valóságot hoznak napvilágra, amelyet Olaszországban teljesen figyelmen kívül hagynak.

Egy ország, amely nem véletlenül nem volt azon tizenhárom tagállam között, amely a Mezőgazdasági Tanácsban július 18-án a közlekedési szabályozás ambiciózus felülvizsgálata mellett foglalt állást.

Elfogadhatatlan Patuanelli miniszter fülsiketítő hallgatása egy olyan fontos kérdésről, mint az állatjólét. Olaszország ismét teljes közömbösséget tanúsít e kérdés iránt, és éppen ellenkezőleg, feltétlen támogatja a mindenáron nyereségen alapuló élelmiszer-rendszert, valamint az intenzív és ipari gazdálkodási gyakorlatot, amely nemcsak áruként kizsákmányolja a többi érző lényt, hanem elpusztítják az erdőket, szennyezik a talajt és a vizet, növelik az üvegházhatású gázok kibocsátását, és csődbe mennek a kistermelők. Ez egy fenntarthatatlan modell az egész bolygó számára, ezért sürgősen meg kell fordítani az irányt anélkül, hogy több értékes időt veszítenénk.” - foglalt állást a kérdésben Eleonora Evi európai parlamenti képviselő, az állatok szállítás közbeni védelmével foglalkozó vizsgálóbizottság (ANIT) tagja

 

Hazánkban a Nébih 2022. július 1-jétől „további utasításig” megtiltotta a hosszú távú állatszállítást, valamint korlátozásokat és állatjóléti ajánlásokat tett közzé a hőségben való állatszállításokhoz.

Forrás: 
Eurogroups for Animals

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Elkészültek a Takarmányszállítási támogatás részletei

Az Agrárminisztérium az Aszály Veszélyhelyzeti Operatív Törzs döntése alapján kidolgozta annak a 3 milliárd forint értékű támogatásnak a koncepcióját, amely a történelmi léptékű aszály miatt ellátási gondokkal küzdő állattartók tömegtakarmány szállítási költségeinek finanszírozásában nyújt segítséget – közölte Nagy István agrárminiszter.

A chilei gyümölcstermesztők az anyagi összeomlás szélén

Tízből kilenc chilei gyümölcstermelő aggódik amiatt, hogy költségei növekedése és a globális logisztikai válság miatt nem tud felkészülni a 2022–23-as szezonra, derül ki a chilei gyümölcstermelők szövetsége, a Fedefruta felméréséből.

Takarmányozás, hőstressz, bionyúl - Antibiotikum nélkül lesz-e nyúltenyésztés?

A nyúltenyésztési világkongresszus Termelés és gazdaságosság szekciójában elsősorban a gyakorlati munkát segítő előadások hangzottak el. Ugyanakkor nehéz lenne megmondani, hogy például a takarmánykorlátozással kapcsolatos eredmények és tapasztalatok közül melyik miért került a takarmányozási szekcióba.

Horog útja - Szoktatás a környezethez, a feladatokhoz

Miközben kutyánk szocializációjával megalapozzuk a kiegyensúlyozott közös életet, elkezdhetjük tanítani neki a különböző feladatokat. A két folyamat párhuzamosan halad fokozatosan előre, egymást erősítve, segítve.

Két faj összesen 65000 milliárd forintnyi kárt okozott

Nemcsak rovarok vagy emlősök okozhatnak jelentős gazdasági kárt az ökoszisztémában, hanem akár hüllők és kétéltűek is. Egy friss felmérés szerint egy sikló- és egy békafaj több milliárd dolláros kártételt okozott világszerte.

Jó éve volt a fehér gólyáknak

Az átlagosnál magasabb fiókaszámot mutatnak fehér gólyáink rendelkezésre álló idei költési adatai a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület (MME) időközi számítása szerint - tudatta az egyesület szerdán az MTI-vel.

Sportlovak és őshonos fajták

Egyes ősi vagy régi lófajtáink fennmaradása – az állami ménesek feloszlatása után – az úgynevezett köztenyésztésnek volt köszönhető. Jelenleg is van olyan őshonos fajtánk, amelynek a jövője csak a magántenyésztők elhivatottságán múlik. Erről is beszélgettünk Fekete Balázzsal, a Hód-Mezőgazda Zrt. állattenyésztési és kiállítási igazgatójával, aki maga is furioso-north star tenyésztő.

Szelekció a legimpozánsabb agancsokra

Csak néhányan foglalkoznak szarvastenyésztéssel az országban, ezen kevesek egyike a Kaposvár-Toponár székhelyű Deer Trophy Farm, ahol a tenyésztés alapja a sajátteljesítmény-vizsgálat, de emellett a gímszarvasok genetikáját is kutatják. A farm körüli teendőket Bokor Árpád végzi feleségével, akikben 15 éve egy új-zélandi utazás során fogant meg e tevékenység gondolata.

A húsalternatívák jót tesznek a környezetnek, miközben munkahelyeket veszélyeztetnek

A marhahús növényi alapú alternatívái hozzájárulhatnak a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséhez, de népszerűségük növekedése befolyással van a mezőgazdasági munkaerőforrásokra, és az Egyesült Államokban több mint 1,5 millió munkahelyet fenyegethet az ágazatban - derül ki egy új gazdasági modellekből.

Mikrobaközösségek rombolása a mezőgazdaságban - A peszticidek nem-szándékolt hatása a méhészetben

Az úgynevezett nem-antimikrobás, azaz nem a mikroorganizmusok ellen alkalmazott növényvédő szerek eddig rejtett baktérium- és/vagy gombaölő hatásával egyre többet foglalkozik a tudomány.