Back to top

A kivi fogyasztás elképesztő hatásai

A kivi egy nagyon népszerű gyümölcs, mely rendszeresen helyet kap a reggeli vagy az ebédlőasztalon. Akár a zabpehely tetejére szeletelve, akár kanállal fogyasztva, egy kedvelt egészséges gyümölcs, amely merész és édes ízéről ismert. Mivel tele van élelmi rostokkal, antioxidánsokkal, C-vitaminnal és számos más vitaminnal, számos módon támogatja az egészséget.

Bizonyított például, hogy a C-vitaminban gazdag gyümölcsök és zöldségek fogyasztása segíthet a vitalitás javításában. Ami a kivi fogyasztását illeti, egy 2020-as tanulmány szerint napi két gyümölcs fogyasztása javította a vitalitás érzését az alacsony C-vitamin-szinttel rendelkező felnőtteknél.

Ne feledjük, hogy ezeknek a gyümölcsöknek két fajtája van.

Ha felszeleteljük a sárga kivit, amelynek héja sima és szőrtelen, egy napsütötte színű, édes ízű gyümölcshúsra bukkanunk. Egy adag 100 kalóriát, 261 milligramm C-vitamint és 510 milligramm káliumot tartalmaz. Másrészt, ha felvágunk egy élénkzöld belsejű, bolyhos héjú kivit, akkor egy klasszikus zöld gyümölcsöt látunk, édes, mégis finoman savanykás ízzel. A Zespri Kiwifruit felhívja a figyelmet arra, hogy a zöld kivi kalóriatartalma alacsonyabb (90 kalória adagonként), káliumtartalma magasabb (462 milligramm), C-vitamin tartalma pedig alacsonyabb (137 milligramm).

Védelmet nyújthat a szembetegségek ellen

A rendszeres szemvizsgálatokon túl, amelyek a szem egészségét támogatják, fontos, hogy megvédjük a szemünket a betegségekkel szemben. Az Észak-Dakotai Állami Egyetem két professzora, Dr. Sherri Nordstrom Stastny és Julie Garden-Robinson kifejtik: "Az Egyesült Államokban közel 2 millió ember szenved a makula degenerációhoz, a retina romlásához kapcsolódó látásvesztésben, amely gyakran az életkorral jár együtt."

Mivel a kivi magas karotinoid-, antioxidáns- és vitamintartalommal rendelkezik, a fogyasztása támogathatja a szem általános egészségét, és védelmet nyújthat a szemmel kapcsolatos betegségekkel szemben.

Különösen a karotinoid, a lutein és a zeaxantin tartalma miatt, melyekből a retina központja, a makula is áll. Ezenkívül a kivi nagy mennyiségű rezet is tartalmaz. A Healthline szerint az idegrendszer (amelybe az optikai idegrendszer is beletartozik) megfelelő működéséhez rézre van szükség. A kivi fogyasztása megelőzheti a makula degenerációt a retina újjáépítésével, mivel egy adag (128 gramm) kivi 220 mikrogrammot tartalmaz ezekből a karotinoidokból és a napi ajánlott rézmennyiség 20%-át.

Támogatja az immunrendszert

A kivi egyik szuperereje, hogy tele van C-vitaminnal, amely fontos az immunitás szempontjából, és számos módon támogatja általános egészségünket. "Minél többet tanulmányozzuk a C-vitamint, annál jobban megértjük, hogy milyen sokrétűen védi az egészségünket a szemünktől kezdve az immunitáson át, a hosszabb életig" - magyarázza Dr. Mark Moyad.

Valamint a bőr néhány gyakori öregedési jelével, például a ráncok ellen is felveheti a harcot.

Dr. Moyad azt javasolja, hogy naponta legfeljebb 2000 milligramm C-vitamint fogyasszunk, de vegyük figyelembe, hogy a napi beviteli mennyiség 500 milligramm. Ha naponta két kivit elfogyasztunk, akkor a napi C-vitamin-bevitelünk 100%-át fedezni tudjuk. Az aranysárga kivi rajongói a napi érték 290%-át, míg két édes-fanyar zöld kivi elfogyasztása a napi érték 150%-át tartalmazza. Emellett a magas antioxidáns tartalom is a kivi szupererősségei közé tartozik. Az antioxidánsok létfontosságúak az általános jólét szempontjából, mivel felveszik a harcot a szabad gyökökkel, segítenek megelőzni az oxidatív stressz okozta károkat, és csökkentik a gyulladást a szervezetben - ami végső soron megelőzheti a betegségeket.

Támogatja az emésztőrendszert

Az egészséges emésztőrendszerhez szükségesek az élelmi rostok, mivel támogatják az ideális testsúlyt, növelik az élettartamot, és elősegítik az egészséges bélrendszert.

A kivi egy aktinidin nevű enzimet tartalmaz, mely a kutatások szerint az emésztési folyamatok támogatásában játszik fontos szerepet.

Pontosabban, a kiviben található aktinidin elősegíti az emésztést a gyomor-bélrendszerben és a vékonybélben. Ez azért van, mert a kivi (különösen a zöld fajtája) képes befolyásolni azt, ahogyan a szervezetünk megemészti az ételek fehérjéit. A kutatók által felsorolt ilyen fehérjeforrások közé tartozik a hal, a tojás, a gabonafehérjék, a tej, a hüvelyesek és a hús.

Egy 2018-as tanulmány szerint a bolyhos (vagy sima, szőrtelen) kivi héj elfogyasztása 50%-kal növelheti a rosttartalmat, 34%-kal az E-vitamin mennyiségét, és 32%-kal magasabb folsavtartalmat kínál, mintha csak a lédús húst fogyasztanánk.

Javulhat a szív egészsége

Az élelmi rostok nem csak a bélrendszer egészségét támogatják és szabályozzák, hanem a rostok csökkenthetik a szívvel kapcsolatos betegségek kialakulásának esélyét is. Ugyanis a rostok segítenek csökkenteni a "rossz koleszterin", más néven alacsony sűrűségű lipoprotein koleszterin szintjét.

Ez viszont csökkenti az általános koleszterinszintet is, emiatt a kiviben található magas rosttartalom számos egészségügyi előnnyel jár.

Egy vizsgálat adatai szerint a kivi képes csökkenteni a vérnyomást. A vizsgálat során a közepesen emelkedett vérnyomásértékekkel rendelkező résztvevőket (férfiakat és nőket) arra kérték, hogy nyolc héten keresztül naponta háromszor egyenek kivit, míg a kontrollcsoport napi egy almát evett. A 8 hét elteltével a kivit fogyasztó résztvevők alacsonyabb szisztolés és diasztolés vérnyomást mutattak a kontrollcsoporthoz képest. A WebMD rámutat, hogy a magas rost- és C-vitamin-tartalom kombinációja lehet az egyik magyarázat arra, hogy a kivi miért ösztönzi az egészséges vérnyomásszintet. Azt is fontos megjegyezni, hogy a kivi csökkenti a szívbetegségek és a stroke esélyét.

Javíthatja az alvás minőségét

A minőségi alvás alapvető fontosságú az általános egészség szempontjából. De néha a megterhelő időbeosztás, a késő esti összejövetelek vagy az alvásproblémák miatt nehéz lehet minőségi alvást biztosítani. Valójában az amerikai felnőttek 35,2%-a számolt be a Betegségellenőrzési és Megelőzési Központnak arról, hogy alvásideje kevesebb, mint 7 óra. Ezt szem előtt tartva érthető, hogy sok felnőtt miért keresi a természetes alvást elősegítő segédeszközöket. Bár nincs varázspirula a jó éjszakai pihenéshez, a kutatások azt mutatják, hogy a kivi elég közel jár hozzá.

Egy 1990-es tanulmány szerint a kivi elősegíti a jó minőségű alvást és befolyásolja az alvás időtartamát.

A vizsgálat során a kutatók arra kérték a résztvevőket, hogy négy héten keresztül legalább egy órával lefekvés előtt egyenek két kivit. A lefekvés előtti kivi fogyasztás nemcsak az alvás általános minőségét javította, hanem a résztvevők arról is beszámoltak, hogy gyorsabban elaludtak és többet aludtak. Valójában a teljes alvási idejük 13%-kal javult, míg az alvás hatékonysága (nem ébredtek fel az éjszaka folyamán) 5%-kal javult.

A kivi alvást elősegítő hatásának magyarázata a gyümölcsben található magas C-vitamin-tartalom, a karotinoidok és a szerotonin lehet. Bár még több kutatásra van szükség ahhoz, hogy teljesen megértsük a kivi alvásban játszott szerepét, nyugodtan el lehet majszolni ezt a színes nassolnivalót, hogy elkerüljük az alvászavarokat.

Forrás: 
healthdigest.com

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Illóolaj, vagy „illatolaj”? Mindkettő illatos, de nem mindegy melyiket használjuk…

Az illóolajokat sokan alkalmazzák az őszi-téli időszakban, hiszen jó szolgálatot tehetnek a felső légúti megbetegedések megelőzésében, kezelésében, de egy stresszes nap után is segíthet ellazulni némelyikük. Ám nem mindegy hogy illóolajat, vagy „illatolajat” veszünk…

Jó irányba haladnak az európai fajvédelmi programok

Nagyon sok vadonélő állatfaj populációja virágzik, hála az Európa szerte futó visszatelepítési- illetve védelmi programoknak egy tanulmány szerint.

A tudósok új részleteket fedeznek fel a Yellowstone-ról egy óriási repülő elektromágnessel

A Virginia Tech és a U.S. Geological Survey tudósai egy 80 láb átmérőjű elektromágnessel vizsgálták meg a Yellowstone Nemzeti Park felszín alatti területét, hogy többet tudjanak meg a vízrendszerről - áll a sajtóközleményben.

A kutyák megérzik, ha stresszesek vagyunk

Egy kísérlet során a kutyák meglepően pontosan érzékelték a stresszes emberek izzadság- és leheletmintáit.

Az omega-3 zsírsavak összefüggésbe hozhatók a serdülők figyelmi teljesítményével

A dokozahexaénsav (DHA) a serdülők nagyobb szelektív és tartós figyelemre való képességével, míg az alfa-linolénsav (ALA) az alacsonyabb impulzivitással hozható összefüggésbe - derül ki az ISGlobal, a "la Caixa" Alapítvány és a Pere Virgili Egészségkutató Intézet (ISPV) által támogatott központ által közösen vezetett tanulmányból.

Közel 4 millió tonna takarmány készült tavaly

A Magyarországon működő keverőüzemek 2021-ben 3,956 millió tonna haszonállat-takarmánykeveréket állítottak elő, 2020-hoz képest 3,4 százalékkal többet - olvasható az Agrárközgazdasági Intézet (AKI) honlapján közzétett összefoglalóban.

Keresik Magyarország ételét - főszerepben a hazai alapanyagok

A minőségi magyar élelmiszerekre hívja föl a figyelmet a Magyarország étele 2023 szakács- és főzőverseny - mondta az Agrárminisztérium (AM) élelmiszeriparért és kereskedelempolitikáért felelős államtitkára szerdán Budapesten, az esemény sajtótájékoztatóján.

Ipari kenderrel a nitrogén- és metánkibocsátás csökkentéséért

Szántóföldi iparikender-termesztéssel csökkenteni lehetne a mezőgazdaság nitrogén-, metán- és CO2-kibocsátását, vagyis fontos szerepet játszhatna a kultúra a fenntartható mezőgazdaságban.

Most nyílik a szilva?!

Szeptember első felében virágzó szilvafákat és díszfákat – főleg vadgesztenyét – is láthattunk. Hogy lehetséges ez? Jó dolog és a hosszú őszt jelzi, vagy inkább káros jelenség? Esetleg mutat valamit, amit a termesztőnek nem szabad figyelmen kívül hagynia? Az őszi virágzás mindenképpen jelzésértékű, mégpedig elsősorban a fák gyenge erőnlétére utalhat. De több tényező együttes hatása ez a jelenség.

Dióliget nem csak diófákkal

„Fiatal vállalkozók lévén abban hiszünk, hogy meg kell találni a saját utunkat, amit követve sikeresek lehetünk, ha tanulunk, és ha emellett tartani tudjuk a minőséget” – vallja Szabó Dániel és felesége, Szabó-Hajós Tímea. Ők álmodták meg és hozták létre a magyar falusi élet régmúltját, az agrárium szépségeit és hagyományait felidéző Dióligetet Óhídon.