0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 28.

A legrövidebb utat támogatják

Az értékesítési láncot minél jobban le kell rövidíteni, hogy a termelők zsebében haszon maradjon. Az értékesítés legrövidebb útja, ha a kistermelő és a vásárló személyesen találkozik, ráadásul ez kölcsönös előnyökkel jár a két fél számára, hangzott el Zalaudvarnokon, az I. Vadvirág Fesztiválon. Az esemény céljáról Németh Zsuzsanna főszervezőt, a Zala Vidékőrző és Kulturális Egyesület elnökét kérdezte tudósítónk.

– Zala aprófalvas településeire, köztük Zalaszentgrót térségére is rányomta a bélyegét a járvány, gazdasági, szociális és kulturális téren egyaránt. Ezért a gasztronómiai fesztiválon nagy hangsúlyt fektetünk a rekreációs és a közösségi tevékenységre, a látogatók bevonására a programokba. Az I. Zalai Vadvirág Kulturális és Gasztronómiai Fesztivál megrendezésével a célunk egy széles tömegeket megmozgató esemény, turisztikai vonz­erőt jelentő kulturális, gasztronómiai rendezvény megvalósítása a térségben. Egy hosszabb folyamat elején, a teljesség igénye nélkül családi gazdaságok, kézművesek, őstermelők mutatkoznak be a látogatók előtt.

Nem titkolt célunk a helyi termékek vásárlásának ösztönzése, olyan kezdeményezéssel, amely a helyi gazdáknak és termelőknek egy új értékesítési lehetőséget biztosít, hiszen tervezzük az eseményt évente megszervezni.

Fontosnak tartom azokat a társadalmi hatásokat is, mint a bizalom növelését a helyi termékek iránt, valamint a fesztivál közösségfejlesztő hatását, a helyi társadalmi szolidaritás erősítését is.

Számos helyi és térségbeli kistermelő, kézműves vett részt a programban. A környéken sok az ilyesfajta vállalkozás? Mekkora számukra annak a jelentősége, hogy ilyen program keretében bemutatkozhatnak?

– A Zala Vidékőrző és Kulturális Egyesület látókörében közel félszáz helyi és térségbeli termelő tevékenykedik, akiket szeretnénk megszólítani a turisztikai szolgáltatásokhoz kapcsolható programokkal, ahol bemutatkozhatnak. A termelők számára is nyilvánvaló, hogy az értékesítési láncot le kell rövidíteni, hogy a zsebükben haszon maradjon. A legrövidebb az út, ha a kistermelő és a vásárló fizikálisan is találkozik, s ez mindkét fél számára kölcsönös előnyökkel jár.

Hogy látja, az elmúlt években mennyire értékelődött fel a helyi termékek szerepe, keresettsége?

– A program tanulsága is, hogy felértékelődött a helyi termelők és a helyi termékek szerepe. A vidéki kiskertek egy része alapvető szintű élelmiszer-önellátást biztosít, viszont elég nagy az a fogyasztói réteg, akik a helyi termelők termékeit keresik.

Ma többen érkeztek a programban meghirdetett helyi termékek kóstolójára, hiszen így – a legközelebbi beszerzési forrásokat preferálva –, személyesebb kapcsolatot tudnak kiépíteni a termelőkkel.

A helyi termékek értékesítése során a vásárlók nagyra értékelik a megbízható eredetet, a személyes ismeretség révén pedig bizalmi kapcsolat jön létre a termelők és fogyasztók között. Véleményem szerint ahhoz, hogy a helyi termékek még nagyobb hangsúlyt kapjanak a fogyasztói döntésekben, az ilyen jellegű kulturális programokkal színesített, akár családi programként is működő vásárlások megerősítik a vevőket a döntésükben. Fontos szempont az is, hogy a helyi termékekből származó jövedelem nagy valószínűséggel továbbra is a helységben marad, mert a helyi termelő többnyire helyben fogja elkölteni azt.

Mit kell, mit lehet tenni azért, hogy a helyi termékeket keressék és vásárolják az emberek, és ne a ki tudja honnan származó, ki tudja mit tartalmazó termékeket?

– A rendezvényen bemutatkozó termelők és az érdeklődők egymáshoz közeli szokásokkal rendelkeznek, sőt földrajzilag is kis távolságra vannak egymástól, ez számos lehetőséget tartogat arra, hogy a helyi termelőknél költsék el a vásárlásra szánt pénzüket.

Annak tudatában, hogy a bevételt a termelő helyi fejlesztésre fogja nagy eséllyel elkölteni, a szolgáltatás minősége nem kérdéses.

Erre garanciát nyújt a termelők jól felfogott érdeke is, mely szerint a vevő akkor fog a következő alkalommal is visszatérni, ha elégedett volt a vásárolt áruval. Megemlíteném a családi hagyományok fontosságát, ugyanis a megszokásnak rendkívül fontos szerepe van, hiszen magamon is tapasztalva, szívesebben vásárolok hazai, kiváló minőségű zöldségeket és ízletes, zamatos gyümölcsöket helyi kistermelőktől, mint az áruházláncok polcairól. Úgy érzékelem, hogy az emberek örülnek a lehetőségnek, amely által minőségi termékeket vásárolhatnak. A kiállított helyi termékek között találunk például Nemzeti Parki Termék védjeggyel ellátottat is, a Döbröcei Gyümölcsműhely védjegyes terméke a levendula szörp. A védjegy a vásárlók és a fogyasztók felé minőségi garanciát jelent, hogy a termék az adott régióból származik. Számos kistermelő jövőjét megalapozhatja, ha a fogyasztók figyelmét felhívjuk a termékek hosszú szállításának hatásaira, a bizonytalan eredetű, ellenőrizetlen technológiával termelt élelmiszerek egészségkárosító tényezőire.

A megye és a térség turizmusa is számos kiaknázásra váró lehetőséget tartogat még a helyi termelőknek, érdekes téma továbbá a vásártartások joga is, a történelmi múltból.

Hogyan látja a helyi termékek jövőjét?

– A rövid ellátási láncok fejlesztése, amikben a lehető legrövidebb idő alatt eljutnak a termékek a fogyasztóhoz, nagyon fontos. A társadalomban is feltámadt az igény az egészséges táplálkozásra és a tudatos vásárlásra. A helyi termelői piacok számának emelkedése is jelzi a fogyasztók igényét, hiszen már egyre több településnek van rendszeresen nyitva tartó termelői piaca, illetve tavasztól késő őszig szinte minden hónapban találhatunk valamilyen fesztivált a környezetükben, amely kitűnő lehetőség a termelők bemutatkozására. A helyi termékek tájjellegét akár helyi receptek alkalmazásával kiemelve, a sajátosságokat megjelenítve mindenképpen van jövője. Ilyenek az itt kiállított termékek is.

Ne feledjük, hogy amikor helyi terméket vásárolunk, akkor a haszon helyben marad, a helyi gazdaságot erősíti. Ha multiknál vásárolnuk, akkor ez nem így van.

A fesztiválokon, vásárokon való értékesítés a helyi termelők éves bevételének a 15–20 százalékát teszi ki, és az ehhez a szolgáltatáshoz kapcsolt programokkal, a nyilvánosság biztosításával még többet tudnak értékesíteni.

A Vadvirág Fesztivál mi mindenben segítette a helyi termékekkel kapcsolatos célokat?

– A termelők és vásárlók közötti kapcsolat építése, a bizalom megteremtése a fesztivál elsődleges célja. A nyilvánosság biztosítása elősegíti a termékek értékesítését. A vendéglátás során lehetőségünk van a vidékünkre jellemző ízeket és gasztronómiai hagyományokat bemutatni, melyben megjelennek a helyi termékek. Egy jól sikerült fesztivállal hagyományt is teremtünk ebben a városrészben, amely a helyi és környékbeli termelők számára újabb bemutatkozási lehetőséget nyújt.

Öröm számunkra, hogy a rendezvényen bemutatkozó egyik termelő szörpjeit a helyi vendéglátóipari egységben kóstolhatjuk mostantól, a grillkolbászsütés illata és kóstolója elég motivációt jelent a helyi termékek fogyasztására.

Úgy gondolom, hogy az érvényesüléshez a mai viszonyok közt nem elég a fizikai jelenlét, szükség van az internetes jelenlétre is, hiszen a legtöbb információt már onnan szerzik be a fogyasztók, így a vidékőrző egyesületünk honlapján lehetőséget biztosítunk a helyi termékek népszerűsítésére.

Forrás: Magyar Mezőgazdaság