0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. április 19.

Lekvárok, szörpök, ecetek, fűszerek

A tartalom a lényeg, de azért fontos a csomagolás: az, hogy az otthon előállított egészséges termékeknek is minél megnyerőbb legyen a külseje. Egyre divatosabbá válik ugyanis, hogy ilyesmit adnak ajándékba.

Kiss Norbert nemeskoltai kistermelő legalábbis ezt tapasztalja. Mint tudósítónknak elmondta, feleségével közös családi vállalkozásuk „Bio-Ritmus (homemade)” márkanév alatt forgalmazza a saját készítésű lekvárokat, eceteket, szörpöket, fűszerkészítményeket és szószokat. Azt vallják, hogy a termékek minden apró részletére oda kell figyelni, mert a vásárlók egyre magasabb igényeket támasztanak, minden téren minőséget követelnek.

– Igazából kényszerből indult a történetünk, mert 2008-ban több vállalkozásunk is tönkrement a gazdasági válságban. Akkoriban történt, hogy hagyományos lekvárt szerettünk volna venni, de nem találtunk megfelelőt. Ezért inkább elkezdtünk saját termékeket készíteni.

Az alapanyagok adva voltak, ezért gondoltuk, hogy megpróbálkozunk többféle termék előállításával, olyasmikkel, amiket egyébként szívesen megvettünk volna.

Egymás után jöttek az újabbnál újabb ízek, így arra gondoltunk, hogy kezdeni kellene velük valamit, mármint vállalkozásként is – idézte fel a kezdeteket Kiss Norbert. – Egyre több terméket készítettünk, és nem ragaszkodtunk a hagyományos ízekhez. Az volt a célunk, hogy különlegességekkel lepjük meg a vásárlóinkat. Sok mindent kipróbáltunk.

Az alapanyagokat magunk állítjuk elő, és e téren is a lehető legjobb minőségre törekszünk. Azonkívül gyűjtögetünk is, vagyis a természet értékeit is bevonjuk a munkánkba. Még virágos termékeket is készítünk. Van a kínálatunkban például ibolya, levendula, rózsa és bodza. Nemcsak lekvárt vagy szörpöt készítünk belőlük, hanem az ecetben is használjuk őket.

Fermentált gyümölcseceteink eper, narancsos gyömbér, citromfüves málna, csipkebogyó, fekete cseresznye, chili, narancsos bodzavirág, mazsola, fekete berkenye, bazsalikomos paradicsom, birsalma, kókusz, som, narancsos pitypang, kékszőlő, balzsam, mentás citrus és gránátalma ízben kaphatók.

Gyümölcs mustárjaink között van narancsos gyömbér, meggy, szilva, piros ribizli. A cukros és cukor nélküli lekvárok között narancsos gyömbér, meggy, levendula, rózsa, gránátalma, piros chili, zöld chili, lime és menta, erdei gyümölcs, kékszőlő, szilva, bor, eper, „szerelem”, azaz rózsaszirmos eper-málna narancsos bodzavirág és ibolya található. A szörpök ízesítése szintén változatos: a provence-i levendulától a mentás uborkán át a hibiszkuszos gyömbérig terjed a választék. Készítünk még fűszersókat és úgynevezett Vegi-mixet is.

A receptek elsősorban saját kútfőből származnak. A házaspár sokat kísérletezik, hogy a lehető legjobb ízeket hozza ki a rendelkezésére álló termésekből.

– A kezdetek óta sokat pró­bálkozunk, kísérletezünk, folyamatosan kutakodunk, hogy miből mit lehet előállítani. De a legtöbb termékünk előállítása már fejből megy. Rengeteg variációnk van, hogy milyen alapanyagokból milyen terméket tudunk összerakni.

Természetesen mi magunk is kóstolunk, de a piac egyértelműen eldönti, hogy mire van szükség, milyen termékeket fogyasztanak az emberek a legszívesebben, mert hát azokat vásárolják. Ami nem annyira népszerű, azt rövid úton kivezetjük – vagy egy ideig pihentetjük. Az egyik ecettel például az történt, hogy két-három évig türelemmel kellett lennünk, amíg a vásárlók elkezdték keresni. Mindezek alapján elmondhatom, hogy érdekes és változatos ez a munka – no meg folyamatos elfoglaltságot ad.

Kiss Norbert szerint egyre nagyobb az igény a termékeikre, úgyhogy a gyártott mennyiséget egyre növelik.

– A kísérletezés, a feldolgozás, a minőség fenntartása mellett a csomagolásra is odafigyelünk. Az üveg, a matrica, a csomagolás mind-mind segíthet a termékek értékesítésében. A vásárlók egyre igényesebbek, bár persze még mindig a tartalom a legfontosabb. Ennek ellenére sem mindegy, hogyan néz ki egy termék, ugyanis egyre többen veszik őket ajándékba. Arra pedig a teljesen egyszerű, hétköznapi csomagolás nem megfelelő.

Egy mutatós külsejű üveges lekvár egyedi névnapi vagy születésnapi gasztronómiai ajándék lehet, és ugyanígy a többi termékünk, a szörptől a szószon át az ecetig.

Egyébként már üzletek és vendéglátóhelyek is forgalmazzák a termékeinket, vagyis megvan a piacunk. Sok viszonteladó megtalált minket, ráadásul már nemcsak a régióból, hanem az egész országból.

Természetesen haladunk a korral: az internet nyújtotta értékesítési lehetőségekkel is élünk. Nem egyszer előfordult, hogy külföldről rendeltek tőlünk. A pandémia okozott némi gondot, mert leálltak a piacok, az üzletek értékesítése is visszaszorult, de az online értékesítése akkor is működött: a megrendelt termékeket postán el tudtuk küldeni. Örültünk neki, hogy meglehetősen nagy volt a forgalmunk.

A járvány után pedig új lendületet kapott a vásárlás. Az értékesítésben az is nagy segítség, hogy tagjai vagyunk a kőszegi Írottkő Naturparkért Egyesületnek, mert az egyesületen keresztül több rendezvényen is meg tudunk jelenni. Azonkívül árusítunk termelői piacokon is. Ott szintén sok a vásárlónk.

Aki megkóstolja a termékeinket, az biztosan visszatér hozzánk, egyrészt, hogy pótolja az elfogyott árut, másrészt, hogy a többit is megkóstolja.

A piac ráadásul kiváló helyszín arra, hogy elmondjuk, mit hogyan készítünk, vagy hogy a különböző üvegek milyen ízeket rejtenek. Ezek után az érdeklődőknek nincs más teendője, mint megkóstolni a termékeinket.

Kiss Norbert az utóbbi tíz esztendőben azt tapasztalta, hogy egyre többen keresik a különleges és természetes házi készítményeket. Sokan átgondolták már, hogy mennyire jó egészséges ételeket és más termékeket fogyasztani, még akkor is, ha esetleg valamivel drágábbak, mint az üzletekben kapható nagyüzemi áruk. A kétféle terméket össze sem lehet hasonlítani. Amit otthon, egészséges alapanyagból készítenek nagy odafigyeléssel, annak nincs párja. Szerencsére egyre többen így gondolják. Az is az utóbbi tíz év változása, hogy manapság milyen sokan keresik a különlegességeket. Márpedig az ő termékeik többsége igazi különlegesség, ahogy a már említett virágízekből is kiderül.

A háztájiban termelt zöldségek, gyümölcsök, a házi készítmények egyre népszerűbbek, keresik őket az emberek.

Nem csoda, hogy az elmúlt években sorra nyitják az országban a helyi termelői piacokat. Ezeken a piacokon olyan termékeket lehet beszerezni, melyek biztos helyről származnak, egészségesek és finomak. Nem kell amiatt aggódni, hogy milyen nem ételbe való anyagot tartalmaznak. Egyre fontosabb ez a szempont.

Kiss Norberték a folyamatos fejlesztésben látják a jövőt.

– Ezt elsősorban a termékeinkre értjük, mindig újabbakat és újabbakat állítunk elő. Szeretnénk, ha ezután is hasonló lendülettel tudnánk folytatni a termékfejlesztést. Mi tagadás, idő kell hozzá, nem is kevés. Mindenesetre úgy gondolom, megérte belevágni ebbe a tevékenységbe, hiszen van benne jövő, és folyamatos az előrelépés, a megújulás.

Forrás: Magyar Mezőgazdaság