Back to top

Kókuszból, gesztenyéből, banánból sőt bambuszból is készül liszt

Őseink táplálkozását sokkal nagyobb mértékű változatosság jellemezte, mint a mai átlagos étrendet. Kenyereik, süteményeik készítéséhez eredetileg meglehetősen sokféle magvat gyűjtöttek és őröltek meg. Jól felfogott érdekük volt, hogy minden fellelhető, ehető élelmet felhasználjanak.

Nekünk már nem kell naponta tizenórákat az élelem megkeresésével töltenünk, aminek van kellemes és kevésbé áldásos vonzata is. Több időnk van más dolgokra, viszont általában véve sokkal kevesebbet foglalkozunk azzal, hogy mit eszünk meg és lényegesen kevesebbet vagyunk mozgásban. Ennek a változásnak, hatalmas ára volt, a nagyobb kiszámíthatóságért és kényelemért rengeteg civilizációs nyavalya járt cserébe. Nem is az a legnagyobb baj, hogy letértünk elődeink útjáról, hanem, hogy közben igencsak eltévedtünk. Amikor elkezdtünk nagyon kevés élelemfajtából nagyon sokat fogyasztani, felbomlott az egyensúly mind külsőleg, mind belsőleg.

Egy kis segítség a változtatáshoz

A megoldás ismert és igen egyszerű. Nagyobb változatosságra van szükségünk. Kóstoljunk meg új alapanyagokat, válasszunk többször az ismeretlenebb, ritkábban fogyasztott zöldségekből, gyümölcsökből, tegyünk a kosarunkba különleges lisztféleségeket. Mindezek már készen várnak ránk, csupán egy karnyújtásnyira.

Mandulaliszt: hántolt, zsírtalanított mandula felhasználásával állítják elő. Édeskés íze miatt inkább süteményekhez: palacsinták, piték, kekszek, muffinok készítéséhez javasolható.

Palacsinta mandulaliszttel (nem tartalmaz hozzáadott cukrot, tej-, tojás-, és gluténmentes): egy kis tálkába tegyünk 1 evőkanál darált aztékzsályamagot, adjunk hozzá 3 evőkanál vizet és hagyjuk zselésedni néhány percig. Egy nagyobb tálban keverjünk össze 1 csésze mandulalisztet, ¾ csésze zabpehelylisztet és egy teáskanál szódabikarbónát. Egy másik edényben villával pépesítsünk egy érett banánt (kb. 100g), majd keverjük a „chiatojással” és kb. 1 ½- 2 csésze kókusztejjel együtt a lisztekhez. A hagyományosnál jóval sűrűbb tésztát kapunk. Ha mégis túl sűrűnek találjuk, kevés kókusztejjel hígíthatunk rajta. Vékonyan olajozzunk ki egy tapadásmentes serpenyőt, közepes lángon forrósítsuk fel, és kb. púpos evőkanálnyi adagokban tegyük bele a tésztát. Vastagabb palacsintákat (10-12 db) sütünk, mégpedig úgy, hogy a massza elegyengetése után 2- 3 percre lefedjük a serpenyőt, majd fordítás után további 1- 2 percig hőkezeljük. Néhány csepp szirupot rácsorgatva kínáljuk.

Törökmogyoróliszt: a zsírtalanított, finomra őrölt, pompás ízű és illatú törökmogyoróból készített liszt kiváló ásványi anyag és rostforrás, mellyel a receptekben szereplő búzaliszt harmada kiváltható.

Egészségvédő keksz (nem tartalmaz hozzáadott cukrot, tej-, tojás-, és gluténmentes): egy csésze magozott datolyát mossunk meg, áztassunk be meleg vízbe legalább negyed órára, majd szűrjük le. Tegyük robotgépbe egy közepes, érett banán és 2 evőkanál natúr (cukormentes) mogyoróvaj társaságában, dolgozzuk össze a hozzávalókat, időnként tisztítsuk le a tál oldalát. Keverjünk a masszához ¾ csésze mogyorólisztet és ¾ csésze zabpelyhet. A kicsit ragadós tésztából evőkanál segítségével formázzunk gombócokat, tegyük bélelt sütőlapra és kissé lapítsuk le. Ha túl lágy lenne a formázáshoz, adhatunk hozzá némi lisztet. Tegyük 180 °C- ra előmelegített sütőbe és süssük aranybarnára a korongokat kb. 15-18 perc alatt. Ezek a kis energiafalatok remek útravalóul szolgálhatnak a kisétkezésekre vagy kirándulásra.

Makadámdió liszt: kellemes, mogyorós aromával gazdagítja a süteményeket, édességeket. Sütésnél más liszttel kombinálva kisebb mennyiségben is szavatolja a mennyei illatokat és ízeket.

Zöldbanán liszt: a receptben szereplő búzaliszt mennyiségét kb. háromnegyed annyi éretlen banánból készített banánliszttel válthatjuk ki. Ritka és rendkívül értékes összetevője, a rezisztens keményítő kedvező hatással van a mikrobiomra és a vércukorszintre. Nyersen is fogyasztható.

Banános labdacsok (nem tartalmaz hozzáadott cukrot, tej-, tojás-, és gluténmentes): egy banánt (kb. 100 g) villával pürésítünk egy kis tálkában, hozzákeverünk két evőkanál kakaóport és kb. 5 evőkanál zöldbanán lisztet. Amikor trüffelszerű állagot kapunk, hempergessünk meg teáskanálnyi adagokat kókuszreszelékben, vagy durvára darabolt, pirított mogyoróban. Fogyasztásig tegyük hűtőszekrénybe.

Gesztenyeliszt: Felhasználhatjuk kenyerek, péksütemények, kekszek, palacsinta sütésekor. Édeskés ízű, erőteljes illat hatja át. Diófélékre allergiások kerüljék.

Gesztenyés keksz (tojás- és tejmentes): szitáljunk össze 50 g gesztenyelisztet és 50 g búzalisztet, adjunk hozzá 30 g kókuszolajat, 25 g cukrot és 3 evőkanál hideg vizet. Morzsoljuk össze az alapanyagokat, majd gyúrjuk sima tésztává. Formáljunk belőle kisebb rudat, és daraboljuk fel fél cm- es lapocskákra. 180 °C- on süssük kb. 10 percig.

Kókuszliszt: szárított és zsírtalanított kókuszhúsból készített őrlemény. Sütemények, muffinok, kenyerek készítésekor ajánlott más lisztekkel kombinálva használni.

Csokis muffin (tej-, tojás-, és gluténmentes): szórjunk egy kisebb tálba ½ csésze kókuszlisztet, 1/3 csésze kakaóport (érdemes átszitálni, ha kicsit össze van állva) és adjunk hozzá 1 kávéskanál szódabikarbónát. Egy másik edényben keverjünk össze ½ csésze nádcukrot, ¼ csésze natúr, selymes mogyoróvajat, 2 evőkanál kókuszolajat, 6 evőkanál vízzel elkevert 2 evőkanál darált aztékzsályamagot és 1 csésze kókuszitalt (vagy más rokonszenves tejhelyettesítőt). Öntsük a száraz hozzávalókat a nedvesek keverékéhez, határozott mozdulatokkal forgassuk össze, és osszuk el a masszát egy kibélelt 12 férőhelyes muffintepsiben. Azonnal kezdjük meg a sütést egy 180 °C-ra előmelegített sütőben és süssük kb. 20 percig. Végül még legalább 5 percig pihentessük a sütőformában mielőtt kivennénk hűlni.

Bambuszliszt: a magas rosttartalommal rendelkező por sütemények, tészták állagának és minőségének javítására szolgál. Könnyebben szeletelhető, kevésbé morzsálódó kenyeret kapunk a használatával.

Ezek a különleges lisztek a megszokottól eltérő ételek kipróbálását is lehetővé teszik. Engedjük, hogy fantáziánk próbálgassa szárnyait, kombináljunk bátran, kísérletezzünk az új ízekkel, állagokkal, módszerekkel.

Nem arról van szó, hogy a búzalisztet teljes egészében el kell vetnünk az étrendünkből, sokkal inkább, hogy gazdagítsuk a látásmódunkat és formáljuk az étkezési szokásainkat.

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Talajaink védelme a tudomány erejével

A Magyar Talajtani Társaság és az Agrárminisztérium együttműködésének köszönhetően a tárca épületében került kiállításra az év talaja, a herceghalmi mészlepedékes csernozjom szelvénye.

A globális élelmiszerárak változatlanok

Gyakorlatilag nem változtak az élelmiszerek világpiaci árai novemberben októberhez képest.

Egy év a kürti borászatban

A szőlő már a hordókban érik, amikor Sütő Zsolt kürti borászt arra kérem, hogy értékelje a 2022-es évet. Zsolt villamosmérnök, de már húsz éve vállalkozásszerűen bort készít. Tizenkét hektáron gazdálkodik természethűen, amiből 5 hektár fejművelésű tőkés szőlő. Borászatában, a Strekov1075-ben saját területein termett biominőségű szőlőt dolgoz fel.

A KAP II. pillére szerinti vidéki együttműködések különböző formái

Az együttműködések támogatásának egyik általános célja az agrárium és a helyi közösségek tagjainak ösztönzése a közös cselekvésre és közös projektek megvalósítására. Tekintettel a magyar mezőgazdaság strukturális helyzetére, valamint a közeli és a távolabbi jövőben formálódó kihívásokra, a fenntartható mezőgazdaság megvalósulásában a gazdálkodói együttműködéseknek kiemelkedően fontos szerepe van.

Otthon termesztett friss Aloé felhasználása

Az Afrikában honos Aloe vera gyógyhatása vitathatatlan, ez egyike azon kevés gyógynövénynek, melyekről viszonylag sok kutatási eredmény született. Külsőleg és belsőleg alkalmazható aloé-s készítmények is vannak, de üdítőitalokban is találkozhatunk vele.

Csökkent a kiskereskedelemben az élelmiszerek forgalma

Októberben 0,6 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom a nyers és a naptárhatástól megtisztított adatok szerint egyaránt az egy évvel korábbihoz képest - közölte hétfőn a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

Elindult az idei téli szezonális ellenőrzés az élelmiszerláncban

Idén december 5-18. között rendelte el a téli szezonális élelmiszerlánc-ellenőrzést dr. Nobilis Márton, az Agrárminisztérium élelmiszeriparért és kereskedelempolitikáért felelős államtitkára. Az egész országra kiterjedő kéthetes ellenőrzéssorozat idején a szakemberek fokozott jelenléte várható az élelmiszerlánc minden területén.

Levesbetét száraztésztákkal is lehet pályázni a kiváló minősítésért

Újabb termékkör, a 8 tojásos levesbetét száraztészták gyártói és forgalmazói számára nyílt meg a lehetőség, hogy elnyerjék a KMÉ védjegy arany fokozatát. A Nébih által koordinált Termékmustra alapján 13 termék esetében igényelhetik a legjobbaknak járó elismerést.

Az ünnepek előtt nagyobb forgalom várható a borpiacon is

Az ünnepek előtt emelkedő forgalomra számít, hosszabb távon pedig stabil nyereséget remél a Grand Tokaj, Tokaj-Hegyalja legjelentősebb bortermelője.

Drágán adom a tojást

A fogyasztónak az az érdeke, hogy minőségi élelmiszert vehessen, a gazdálkodónak, hogy megéljen. A fogyasztó nem buta, csak tájékozatlan. Ezzel van dolga a kis, közepes, nagy, háztáji, mindenféle gazdáknak. Tájékoztatni kell a fogyasztót, megmutatni, mennyi munka van a gazdaságainkban, és mennyi érték!