Back to top

Kókuszból, gesztenyéből, banánból sőt bambuszból is készül liszt

Őseink táplálkozását sokkal nagyobb mértékű változatosság jellemezte, mint a mai átlagos étrendet. Kenyereik, süteményeik készítéséhez eredetileg meglehetősen sokféle magvat gyűjtöttek és őröltek meg. Jól felfogott érdekük volt, hogy minden fellelhető, ehető élelmet felhasználjanak.

Nekünk már nem kell naponta tizenórákat az élelem megkeresésével töltenünk, aminek van kellemes és kevésbé áldásos vonzata is. Több időnk van más dolgokra, viszont általában véve sokkal kevesebbet foglalkozunk azzal, hogy mit eszünk meg és lényegesen kevesebbet vagyunk mozgásban. Ennek a változásnak, hatalmas ára volt, a nagyobb kiszámíthatóságért és kényelemért rengeteg civilizációs nyavalya járt cserébe. Nem is az a legnagyobb baj, hogy letértünk elődeink útjáról, hanem, hogy közben igencsak eltévedtünk. Amikor elkezdtünk nagyon kevés élelemfajtából nagyon sokat fogyasztani, felbomlott az egyensúly mind külsőleg, mind belsőleg.

Egy kis segítség a változtatáshoz

A megoldás ismert és igen egyszerű. Nagyobb változatosságra van szükségünk. Kóstoljunk meg új alapanyagokat, válasszunk többször az ismeretlenebb, ritkábban fogyasztott zöldségekből, gyümölcsökből, tegyünk a kosarunkba különleges lisztféleségeket. Mindezek már készen várnak ránk, csupán egy karnyújtásnyira.

Mandulaliszt: hántolt, zsírtalanított mandula felhasználásával állítják elő. Édeskés íze miatt inkább süteményekhez: palacsinták, piték, kekszek, muffinok készítéséhez javasolható.

Palacsinta mandulaliszttel (nem tartalmaz hozzáadott cukrot, tej-, tojás-, és gluténmentes): egy kis tálkába tegyünk 1 evőkanál darált aztékzsályamagot, adjunk hozzá 3 evőkanál vizet és hagyjuk zselésedni néhány percig. Egy nagyobb tálban keverjünk össze 1 csésze mandulalisztet, ¾ csésze zabpehelylisztet és egy teáskanál szódabikarbónát. Egy másik edényben villával pépesítsünk egy érett banánt (kb. 100g), majd keverjük a „chiatojással” és kb. 1 ½- 2 csésze kókusztejjel együtt a lisztekhez. A hagyományosnál jóval sűrűbb tésztát kapunk. Ha mégis túl sűrűnek találjuk, kevés kókusztejjel hígíthatunk rajta. Vékonyan olajozzunk ki egy tapadásmentes serpenyőt, közepes lángon forrósítsuk fel, és kb. púpos evőkanálnyi adagokban tegyük bele a tésztát. Vastagabb palacsintákat (10-12 db) sütünk, mégpedig úgy, hogy a massza elegyengetése után 2- 3 percre lefedjük a serpenyőt, majd fordítás után további 1- 2 percig hőkezeljük. Néhány csepp szirupot rácsorgatva kínáljuk.

Törökmogyoróliszt: a zsírtalanított, finomra őrölt, pompás ízű és illatú törökmogyoróból készített liszt kiváló ásványi anyag és rostforrás, mellyel a receptekben szereplő búzaliszt harmada kiváltható.

Egészségvédő keksz (nem tartalmaz hozzáadott cukrot, tej-, tojás-, és gluténmentes): egy csésze magozott datolyát mossunk meg, áztassunk be meleg vízbe legalább negyed órára, majd szűrjük le. Tegyük robotgépbe egy közepes, érett banán és 2 evőkanál natúr (cukormentes) mogyoróvaj társaságában, dolgozzuk össze a hozzávalókat, időnként tisztítsuk le a tál oldalát. Keverjünk a masszához ¾ csésze mogyorólisztet és ¾ csésze zabpelyhet. A kicsit ragadós tésztából evőkanál segítségével formázzunk gombócokat, tegyük bélelt sütőlapra és kissé lapítsuk le. Ha túl lágy lenne a formázáshoz, adhatunk hozzá némi lisztet. Tegyük 180 °C- ra előmelegített sütőbe és süssük aranybarnára a korongokat kb. 15-18 perc alatt. Ezek a kis energiafalatok remek útravalóul szolgálhatnak a kisétkezésekre vagy kirándulásra.

Makadámdió liszt: kellemes, mogyorós aromával gazdagítja a süteményeket, édességeket. Sütésnél más liszttel kombinálva kisebb mennyiségben is szavatolja a mennyei illatokat és ízeket.

Zöldbanán liszt: a receptben szereplő búzaliszt mennyiségét kb. háromnegyed annyi éretlen banánból készített banánliszttel válthatjuk ki. Ritka és rendkívül értékes összetevője, a rezisztens keményítő kedvező hatással van a mikrobiomra és a vércukorszintre. Nyersen is fogyasztható.

Banános labdacsok (nem tartalmaz hozzáadott cukrot, tej-, tojás-, és gluténmentes): egy banánt (kb. 100 g) villával pürésítünk egy kis tálkában, hozzákeverünk két evőkanál kakaóport és kb. 5 evőkanál zöldbanán lisztet. Amikor trüffelszerű állagot kapunk, hempergessünk meg teáskanálnyi adagokat kókuszreszelékben, vagy durvára darabolt, pirított mogyoróban. Fogyasztásig tegyük hűtőszekrénybe.

Gesztenyeliszt: Felhasználhatjuk kenyerek, péksütemények, kekszek, palacsinta sütésekor. Édeskés ízű, erőteljes illat hatja át. Diófélékre allergiások kerüljék.

Gesztenyés keksz (tojás- és tejmentes): szitáljunk össze 50 g gesztenyelisztet és 50 g búzalisztet, adjunk hozzá 30 g kókuszolajat, 25 g cukrot és 3 evőkanál hideg vizet. Morzsoljuk össze az alapanyagokat, majd gyúrjuk sima tésztává. Formáljunk belőle kisebb rudat, és daraboljuk fel fél cm- es lapocskákra. 180 °C- on süssük kb. 10 percig.

Kókuszliszt: szárított és zsírtalanított kókuszhúsból készített őrlemény. Sütemények, muffinok, kenyerek készítésekor ajánlott más lisztekkel kombinálva használni.

Csokis muffin (tej-, tojás-, és gluténmentes): szórjunk egy kisebb tálba ½ csésze kókuszlisztet, 1/3 csésze kakaóport (érdemes átszitálni, ha kicsit össze van állva) és adjunk hozzá 1 kávéskanál szódabikarbónát. Egy másik edényben keverjünk össze ½ csésze nádcukrot, ¼ csésze natúr, selymes mogyoróvajat, 2 evőkanál kókuszolajat, 6 evőkanál vízzel elkevert 2 evőkanál darált aztékzsályamagot és 1 csésze kókuszitalt (vagy más rokonszenves tejhelyettesítőt). Öntsük a száraz hozzávalókat a nedvesek keverékéhez, határozott mozdulatokkal forgassuk össze, és osszuk el a masszát egy kibélelt 12 férőhelyes muffintepsiben. Azonnal kezdjük meg a sütést egy 180 °C-ra előmelegített sütőben és süssük kb. 20 percig. Végül még legalább 5 percig pihentessük a sütőformában mielőtt kivennénk hűlni.

Bambuszliszt: a magas rosttartalommal rendelkező por sütemények, tészták állagának és minőségének javítására szolgál. Könnyebben szeletelhető, kevésbé morzsálódó kenyeret kapunk a használatával.

Ezek a különleges lisztek a megszokottól eltérő ételek kipróbálását is lehetővé teszik. Engedjük, hogy fantáziánk próbálgassa szárnyait, kombináljunk bátran, kísérletezzünk az új ízekkel, állagokkal, módszerekkel.

Nem arról van szó, hogy a búzalisztet teljes egészében el kell vetnünk az étrendünkből, sokkal inkább, hogy gazdagítsuk a látásmódunkat és formáljuk az étkezési szokásainkat.

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

A fahéj lehetséges hatásai a memóriára és a tanulásra

A fahéj, a jól ismert aromás fűszer, amelyet sokan használunk sütemények sütéséhez és sós ételek főzéséhez is, a cinnamomum fák belső kérgéből származik. Ezek örökzöld fák a Himalájában és más hegyvidéki területeken, valamint Dél-Kína, India és Délkelet-Ázsia esőerdőiben és más erdőiben.

Változott a fogyasztói magatartás

A magyar zöldség-gyümölcs árakat a globális hatások mellett az idényjelleg és az időjárás is erősen befolyásolja. A kereskedelmi láncok törekednek arra, hogy minél több magyar eredetű terméket kínáljanak és kiegyenlített legyen a forgalom, derült ki a körkérdésünkre adott válaszokból.

Módosult a „148-as” rendelet

Tavaly augusztusban merült ki az egyes állatbetegségek megelőzésére és leküzdésére irányuló, nemzeti költségvetésből finanszírozott, az állattartó ágazatokat segítő támogatási keret. A „148-asként” ismert jogszabályt év végén, decemberben módosította a szaktárca az állatbetegségek elleni védekezés segítése és a hazai állatállományok kedvező egészségügyi státuszának megőrzése érdekében, így idén január 1-jétől, megújult tartalommal, újra elérhető a támogatás.

Még mielőtt feledésbe merülne

Egy sor olyan zöldséget ismerünk mi is, amelyek nélkül egy generációval korábban még elképzelhetetlen volt a téli étrend, most pedig az adja a folyamatos témát az ágazatnak, hogy miként lehetne a forgalom visszaesését megállítani. Nyugat-Európa tradicionális téli zöldsége, a halványított cikória is ezzel küzd, a Belgiumban másodszor megrendezett cikóriahét fogyasztásélénkítő hatása azonban úgy tűnik, meggyőző.

Kevesebbet vásároltunk decemberben

Tavaly decemberben a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers adat szerint 4,8, naptárhatástól megtisztítva 3,9 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakihoz képest - jelentette hétfőn a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

Még nem tért teljesen magához a sörpiac a pandémia után

Nőtt tavaly a magyarországi söripari cégek értékesítése az előző évhez képest, de továbbra is elmaradt a 2019. évitől, a hazai termelés 2022-ben a 2021-es szint közelében alakult. A termékek között - az előző évek tendenciáját folytatva - tovább emelkedett a prémium- és szuperprémium kategóriájú, illetve az alkoholmentes sörök aránya - mondta el Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetsége igazgatója az MTI kérdésére.

Esnek a globális élelmiszerárak

Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) honlapjára pénteken felkerült adatok szerint januárban az átfogó árindex 131,2 pont lett, ami 1,1 pont (0,8 százalék) csökkenés decemberhez képest. Ez volt a 10. egymást követő havi csökkenés.

Német–francia együttműködés

Az Élysée-szerződés aláírásának 60. évfordulója alkalmából megtartott francia–német miniszteri tanácskozáson Cem Özdemir német mezőgazdasági miniszter és francia kollégája, Marc Fesneau szoros együttműködésről állapodtak meg a kulcsfontosságú európai agrárpolitikai projektek során.

Új összefüggést találtak a társadalmi elszigeteltség és a demencia kockázati tényezői között

A szociális életmódot meghatározó tényezők, köztük a társadalmi elszigeteltség, összefüggésbe hozhatók a neurodegeneráció kockázati tényezőivel - derül ki a kanadai McGill Egyetem új tanulmányából.

Zabital tejkosztümben

„shhh…This Is Not M*lk” felirattal forgalmaz és reklámoz egy 3,5 százalékos zsírtartalmú zabitalt a Danone. Látszólag nem is sért ezzel jogszabályt, hiszen az elnevezésben és a reklám­szlogenben nem szerepel a tej szó. Ennek ellenére mégis megkérdőjelezhetőnek tűnik a szlogen, mert egy szót látványosan kiemelnek benne – azt, hogy MILK.