Back to top

Világpiaci termékekre törekedve

A családi gazdaságként induló Agricolae Kft. 1998-ban a szatmári térségben és környékén kezdte meg működését. Fő tevékenységük a zöldség-, gyümölcs- és diótermés legrövidebb úton való feldolgozása és exportálása, valamint ernyőszervezetként a társadalmi felelősségvállalást szem előtt tartva arra törekednek, hogy a termelők áruja biztosítottan a megfelelő piacra és vevőkörhöz jusson.

Nemrég viszont egy kutatás-fejlesztési projektbe is belekezdtek a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemmel és a Semmelweis Egyetemmel karöltve, hogy a dió feldolgozása során olyan végtermék születhessen, amely humán egészségügyi célra is alkalmas legyen.

Világpiaci termékekre törekedve: szatmári szilva és dió | Szoboszlai Zoltán, Agricolae Kft. | MMG

 

A cég működéséről, tevékenységéről, valamint a kutatási-fejlesztési projektjük jelen állásáról Szoboszlai Zoltánt, az Agricolae Kft. stratégiai és marketing igazgatóját kérdezte Halmos B. Ágnes, a Kistermelők Lapja főszerkesztője, az MMG Direkt legutóbbi adásában.

A céget a Bíró család, Bíró Csaba és Bíró József alapította, akik a kezdetekben gyümölcsfelvásárlással és fuvarozással foglalkoztak Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében. A 2000-es évek elejétől aztán feldolgozó üzemek építésébe kezdtek, nagy tételű feldolgozói tevékenységükből pedig a hazai ellátásra és az exportra is tellett.

Jelenleg megközelítőleg 10-12 ezer tonna gyümölcsöt dolgoznak fel évente, aminek zöme szilva, kisebb mennyiségben meggy és alma, valamint a dió.

– Büszkén mondhatom, hogy az Agricolae Kft. alaptevékenysége mellett a társadalmi felelősségvállalást is szem előtt tartja. Filozófiája és egyben célkitűzése, hogy a térségben a földből élő emberek biztosítva érezzék magukat. Ernyőszervezetként olyan rendszerbe integráljuk a termelőket, ahol a megtermelt árujuk biztos piaci lehetőséghez jut, elkerülve ez azt a kitettséget, amit a bizonytalan piac okozhat – ismerteti Szoboszlai Zoltán, aki természetesen kiemelte a cég másik fontos pillérét, a szatmári szilva feldolgozását, amivel világpiaci eredményt értek el a 2000-es években, ami egyben a magyar agrárium egyik akkori kiemelkedő sikerének is tekinthető. Ugyanis

szilvalekvárjuk fél év alatt olyan áttörést ért el a japán piacon, hogy most a legnagyobb étterem- és kávézóláncban, közel 5000 vendéglátóipari egységben megtalálható.

Ugyanezt a célt szeretnék elérni annak a kutatási-fejlesztési programnak köszönhetően, amit a MATE-val és a Semmelweis Egyetemmel közösen végeznek. Lényegében a szabolcsi térségre jellemző milotai dióról van szó, ami történelem során nagy hírnévre tett szert korábban. Ezt a hírnevet szeretnék újjáéleszteni.

Fotó: Bokor Ádám

– Gyakorlatilag a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemmel az eddigi össze projektünk szatmári értékeken alapult, így a dió is, ami egy teljesen egyedülálló a termékek körében. A mostani egy olyan innovációs projekt, amely a teljes termékpályát lefedi, az alapanyag-termeléstől a feldolgozáson át egészen az értékesítésig.

Az Agricolae Kft. diótermelése hosszú távon minőségi alapanyagot képes biztosítani a projekt számára úgy, hogy a nagyobb hozzáadott érték jelentős bevételi forrást eredményezhet a későbbiekben.

Azonban ennek eléréséhez a piacon való megjelenéskor olyan tudományos érvrendszert kell a termék mögé állítani a fogyasztók tájékoztatására, amit egy piaci vállalkozó nem tud egymagában elérni, csak szakemberekkel közösen – csatolt vissza a program során az egyetemekkel való együttműködésre az igazgató, ami voltaképpen egyfajta védjegynek is nevezhető.

Milotai 10 diófajta
Milotai 10 diófajta
Fotó: Horváth Csilla
A projektben a dióból őrlemény és dióbél helyett olajat állítanak elő, amely korábban a hazai étkezési kultúrának a szerves része volt, mára viszont inkább kulináris különlegességnek számít. A dióolaj a gasztronómiai egyediségén túl több humán egészségügyi betegség ellen is javallott.

A Semmelweis Egyetem kutatási eredményei is alátámasztják, hogy a dióolajnak számos, az öregkorban megjelenő betegséggel szemben, mint például a demencia megelőzésében lehet szerepe.

Ahogy Szoboszlai Zoltán fogalmaz, a milotai dióból készült „agy vitaminja”, bár nem feltétlenül lesz olcsó kategóriájú, de hogy minőségi, kutatási eredményekkel alátámasztott és az egészség számára kiemelten fontos termék, abban egészen biztos. A kérdés már csak az, hogy a szatmári szilvalekvár után, a dióolaj is világpiaci termékké válik?

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

A globális élelmiszerárak változatlanok

Gyakorlatilag nem változtak az élelmiszerek világpiaci árai novemberben októberhez képest.

Egy év a kürti borászatban

A szőlő már a hordókban érik, amikor Sütő Zsolt kürti borászt arra kérem, hogy értékelje a 2022-es évet. Zsolt villamosmérnök, de már húsz éve vállalkozásszerűen bort készít. Tizenkét hektáron gazdálkodik természethűen, amiből 5 hektár fejművelésű tőkés szőlő. Borászatában, a Strekov1075-ben saját területein termett biominőségű szőlőt dolgoz fel.

A KAP II. pillére szerinti vidéki együttműködések különböző formái

Az együttműködések támogatásának egyik általános célja az agrárium és a helyi közösségek tagjainak ösztönzése a közös cselekvésre és közös projektek megvalósítására. Tekintettel a magyar mezőgazdaság strukturális helyzetére, valamint a közeli és a távolabbi jövőben formálódó kihívásokra, a fenntartható mezőgazdaság megvalósulásában a gazdálkodói együttműködéseknek kiemelkedően fontos szerepe van.

Otthon termesztett friss Aloé felhasználása

Az Afrikában honos Aloe vera gyógyhatása vitathatatlan, ez egyike azon kevés gyógynövénynek, melyekről viszonylag sok kutatási eredmény született. Külsőleg és belsőleg alkalmazható aloé-s készítmények is vannak, de üdítőitalokban is találkozhatunk vele.

Az illatos Tramini és értékes utódai

Sok kedvező tulajdonsága miatt magyar szőlőnemesítők is használták keresztezéseikhez a Piros traminit. A fajta átadta utódaiba a jó cukorgyűjtő hajlamot, a fagytűrést, a termékenységet és a korai érést. Három államilag elismert fehérborszőlő született ezekből a keresztezésekből, mindegyik zamatos minőségi bort ad.

Csökkent a kiskereskedelemben az élelmiszerek forgalma

Októberben 0,6 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom a nyers és a naptárhatástól megtisztított adatok szerint egyaránt az egy évvel korábbihoz képest - közölte hétfőn a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

Elindult az idei téli szezonális ellenőrzés az élelmiszerláncban

Idén december 5-18. között rendelte el a téli szezonális élelmiszerlánc-ellenőrzést dr. Nobilis Márton, az Agrárminisztérium élelmiszeriparért és kereskedelempolitikáért felelős államtitkára. Az egész országra kiterjedő kéthetes ellenőrzéssorozat idején a szakemberek fokozott jelenléte várható az élelmiszerlánc minden területén.

Levesbetét száraztésztákkal is lehet pályázni a kiváló minősítésért

Újabb termékkör, a 8 tojásos levesbetét száraztészták gyártói és forgalmazói számára nyílt meg a lehetőség, hogy elnyerjék a KMÉ védjegy arany fokozatát. A Nébih által koordinált Termékmustra alapján 13 termék esetében igényelhetik a legjobbaknak járó elismerést.

Az ünnepek előtt nagyobb forgalom várható a borpiacon is

Az ünnepek előtt emelkedő forgalomra számít, hosszabb távon pedig stabil nyereséget remél a Grand Tokaj, Tokaj-Hegyalja legjelentősebb bortermelője.

Fenntarthatóság az almatermesztésben

Hetven országból érkezett tizenhatezer látogatóval zárta háromnapos rendezvénysorozatát a 12. Interpoma kiállítás Bolzanóban. Négy év kihagyás után került sor a nemzetközi találkozóra, és rekordot döntött a külföldi érdeklődés.