Back to top

Fruktóz: nem ugyanaz kivonatolva, mint ha a természet gyümölcsbe csomagolja

Jobb a gyümölcscukor, mint a fruktóz? Ez bizony kissé abszurd kérdés, hiszen ugyanarról az anyagról van szó, vagy mégsem? Különben is, miért ne lenne egészséges a fruktóz?

A fruktóz egy természetes cukorféleség, ami a gyümölcsökben, zöldségekben és a mézben fordul elő. Ezekben a forrásokban bizonyos keretek között elfogadhatónak tűnik, azonban koncentrátumként történő fogyasztása erősen nyugtalanító.

Így már nem annyira természetes

A cukorrépából és a cukornádból előállított étkezési cukor 50%- a, a kókuszcukor és a méz 40%- a, az agavészirup 90%- a fruktóz. Az élelmiszeriparban széles körben használt magas fruktóztartalmú kukoricaszirup valós fruktóztartalma nem ismert, talán 55%, esetleg még több.

Értelemszerűen az aszalt gyümölcsök fruktóztartalma is óriási (a mazsoláé például 38%), és számos esetben találkozunk további hozzáadott cukorral ilyen készítményekben is.

Ami több szempontból is kifogásolható, mivel egyrészt káros a fogyasztó egészségére, másrészt pedig számottevően karcsúsítja a pénztárcáját, mivel rengeteg olcsó cukrot vesz gyümölcsárban.

Vajon hol rejtőzködik még fruktóz?

Mivel alacsonyabb a glikémiás indexe, mint a glükóznak és teljesen más úton szívódik fel, amihez nincs szüksége inzulinra, régebben leginkább a „diétás” termékekben fordult elő. Hamarosan kiderül, hogy miért megkérdőjelezhető az alkalmazása még ezekben is, viszont az igazán hatalmas - szinte mindannyiunkat érintő – probléma az, hogy jelenleg a legtöbb készételben, feldolgozott élelmiszerben megtalálható.

Mint kiderült a magas fruktóztartalmú kukoricaszirupnak egyre nyilvánvalóbbak a káros hatásai: összefüggésbe hozható a kardiovaszkuláris betegségek, a II-es típusú cukorbetegség, és a nem alkohol indukálta zsírmáj kialakulásával.

Függőséget okozó hatása révén pedig hozzájárulhat az elhízás kialakulásához vagy súlyosbodásához. Mindezek miatt gyakran bizalomgerjesztőbbnek hangzó elnevezésekkel látják el őket.

A felhasználás korlátozásában hiába is reménykednénk, tehát csak a saját tudatosságunkra számíthatunk.

Gyümölcsöt mértékkel

Ha egészségvédelemről van szó, a gyümölcsök fantasztikus szövetségeseink, mégsem ajánlott korlátozás nélkül fogyasztani belőlük.

Kevéssé ismert, hogy a túl sok fruktóz fogyasztása gyakorlatilag bárkinek okozhat kisebb-nagyobb kellemetlenségeket. Ebben a tekintetben minden játszik, a nyersen fogyasztott gyümölcsökön túl, pl.: a gyümölcslevek, egyéb üdítőitalok, müzliszeletek, szószok, mártások, salátaöntetek, instant levesporok, készen vásárolt sütemények, fagylaltok, joghurtok, csokoládészeletek. Még hosszan sorolhatnánk, hiszen rengeteg élelmiszerbe belecsempészik, még olyasmikbe is, amikre nem is gyanakodnánk.

A toleranciánknak is van határa

Míg a veleszületett enzimhiány miatt kialakuló fruktózintolerancia kiderül még csecsemőkorban, az élet későbbi szakaszában jelentkező emésztési zavar már keményebb dió. Rengeteg embert érint, mégis csak elvétve gondolnak rá és a kissé felületes vizsgálódás könnyen vezethet téves diagnózishoz. A hátterében az áll, hogy a vékonybél falában kevesebb szállítócsatorna (GLUT5 transzporter) található, ezért nem képes felszívni a fruktózt, ami aztán a vastagbélbe jut, ahol a bélflóra próbál kezdeni vele valamit.

Néhány kutató úgy véli, hogy inkább a mikrobiom összetételében lehetnek zavarok, mivel a fruktóz jelentős része mindenkinél emésztetlenül kerül le a vastagbélbe, de ez sokaknak mégsem okoz komoly panaszt.

Lehetséges tehát, hogy éppen azért borult fel az egyensúly, mert korábban túltápláltunk bizonyos mikrobákat, és ha folytatjuk a fruktózban gazdag étrendet, a bőséges táplálék hatására csak még tovább szaporodnak. Csak akkor tudunk gátat szabni ennek a dőzsölésnek, ha csökkentjük a fruktózbevitelünket. Ez a természetes formában való fogyasztásra is érvényes, nem csak az adalékanyagként használt fruktózra. Tehát érintettek azok is, akik általában nagyobb mennyiségben fogyasztanak gyümölcsöt friss vagy tartósított formában.

Napi 50 g fruktóz elfogyasztása már elég kellemetlen tud lenni, mert felfúvódást, hasfájást, hasmenést okozhat. Sőt, mivel gátolja a triptofán hasznosítását, ezért zavart szenved a szerotonin előállítása. Ez pedig lehangoltsághoz, depresszív hangulathoz, éhségrohamok kialakulásához és a gyakori nassolás igényéhez vezet. Könnyen kitalálható, hogy mindez végül súlygyarapodásba fog torkollni.

Aki tehát kényelmetlenségeket vagy a fent említett jeleket tapasztalja kb. 5-6 db normál gyümölcs (alma, körte, banán) elfogyasztása után, jól teszi, ha alaposan kivizsgáltatja magát, mert lehet, hogy emésztési gondjait a fruktóz okozza.

A kisebb kellemetlenségeken túl

Az eddigiek sem tűnnek éppen túl ártatlan reakcióknak, és ezeknél még sokkal rosszabbak is vannak. A magas fruktózfogyasztás ugyanis megnöveli a zsigeri zsír kiterjedését, csökkenti az inzulinérzékenységet, elősegíti a diszlipidémia kialakulását, fokozza a vér triglicerid szintjét, és serkenti a lipogenezist (a cukor zsírrá alakítása) a májban.

Ha már egyetlen magasabb (kb. 30 g) fruktózt tartalmazó étkezés is csupán néhány órával később kedvezőtlen befolyást gyakorol a vérzsírszintre és a májra, akkor könnyen kikövetkeztethető, hogy a huzamosabb ideig fogyasztott napi 50-60 g komoly károsodások (túlsúly, cukorbetegség, kardiovaszkuláris betegségek) felé navigál minket. Ehhez pedig semmilyen túlérzékenység, enzimhiány, vagy más kockázati tényező, és még a bélflóra egyensúlyának zavara sem szükséges, mert a fruktózbevitelnek egyszerűen ilyen a hatása.

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

A paprika is lehet mag nélküli

Különlegesen finom és egyedi formájú paradicsomot, mag nélküli snackpaprikát és kivételesen magas hozamú minidinnyét nemesít az izraeli székhelyű Breedx vállalat. 

Költségoptimalizálás a Fruit Logistica jelszava

2023. február 8–10. között rendezik a világ legnagyobb zöldség-gyümölcs frissáru-kereskedelem tematikájú üzleti találkozóját Berlinben. A kiállítók hivatalos jelentkezési határideje már lejárt, de a szervezők közleménye szerint várólistára még fel lehet iratkozni.

Hogyan válhatna húzóágazattá az élelmiszertermelés?

Át kell gondolni az életképtelen, nemzetközileg versenyképtelen kisgazdaságok támogatását, mivel veszteség az ágazat számára. Ugyanakkor ösztönözni szükséges a termékpályák menti szerveződéseket.

"Pizza-kert": hozzávalók egy helyről

Rendezni, csoportosítani nemcsak a házban lehet, hanem a kert, vagy annak egyes részei is kaphatnak valamilyen tematikus funkciót a díszítő cél mellett.

A kenyér útját járják végig a gyerekek a BASF oktatási segédleteivel

Szerintünk a mezőgazdaság a legfontosabb hivatás a világon – hirdeti évek óta a BASF. Az idén új kampányt indítottak, amivel a legfogékonyabb korosztály, a kisiskolások ismereteit szeretnék bővíteni a mezőgazdaságról. Első eredményeikről az Európában egyedülállóan korszerű Pano Pékségben tartott sajtótájékoztatón számoltak be.

Kínai éttermet függesztett fel a Nébih

Egy budapesti vendéglátó ipari egység ellenőrzése során súlyos élelmiszerbiztonsági kockázatot jelentő higiéniai körülményekkel szembesültek a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) ellenőrei. A feltárt hibák és hiányosságok miatt a szakemberek az étterem tevékenységét azonnali hatállyal felfüggesztették, továbbá 95,3 kg élelmiszert kivontak a forgalomból.

Szüret utáni teendők

A nyár elején letermő gyümölcsfák esetében gyakori probléma, hogy a szüret után elhanyagolják vagy teljesen elhagyják a növényvédelmet. Pedig a szüret utáni védekezések is elengedhetetlenek, mert a korai lombhullás káros a rügydifferenciálódásra, ami a következő évi termést is kedvezőtlenül befolyásolja.

A rejtélyes luteolin, amely felveszi a harcot a gyulladás és a szorongás elleni küzdelemben

A krónikus gyulladás számtalan betegség kiváltó oka. Bár sok dolog kiválthat gyulladást a szervezetben, a jó hír az, hogy rengeteg olyan tápanyag van, amely segíthet kordában tartani. Az egyik ilyen tápanyag, amelyet szem előtt kell tartani, a luteolin, amely számos növényi eredetű élelmiszerforrásban megtalálható.

Gyógynövények: kihasználatlan sokféleség

Biológiai sokféleség szempontjából hatalmas potenciál lakozik a gyógynövényekben is, többnyire kihasználatlanul. Mai életünket tekintve, a legtöbb háztartásban már a kamillateát sem használják, annak ellenére, hogy jótékony hatásait mindenki ismeri.

Fenntartható falatok

A megtermelt ételek harmadát nem eszi meg senki. Néhány tehetséges magyar fiatal olyan üzleti modellt alkotott a maradék hasznosítására, amellyel az eladók és a vevők is jól járnak. Jelenleg már a közép-kelet-európai bővítésén dolgoznak.