Élelem a belek számára: az emberi mikrobák növényi cukrokkal táplálkoznak

Egy új kutatás szerint a bélrendszerünkben élő baktériumok számára táplálékforrásként szolgál egy olyan szénhidrát, amely általában növényi fehérjékhez kötődik.

A Proceedings of the National Academy of Sciences című folyóiratban megjelent tanulmány leírja, hogy a bélmikrobák fajai hogyan használják tápanyagként a növényi N-glikánokat, egyfajta összetett szénhidrátot. A kutatást a Birminghami Egyetem és a Newcastle-i Egyetem kutatói vezették, akik genomikai adatok segítségével azonosították a bélbaktériumok által a komplex szénhidrátstruktúrák lebontására termelt specifikus enzimeket.

Fotó: pixabay.com

A bélmikrobiom által termelt enzimekre vonatkozó információk lehetővé teszik a kutatók számára, hogy jobban megértsék, hogyan lehet a bélrendszer jó egészségét kezelni.

Ezeknek az enzimeknek biotechnológiai alkalmazásai is vannak, például az élelmiszerekre és egyes gyógyszerekre adott allergiás reakciók csökkentésére. Mivel a növényi cukrok, amelyekkel a bélmikrobák táplálkoznak, összefüggésbe hozhatók a pollenekből és növényi eredetű élelmiszerekből származó egyes allergiákkal, a szerzők szerint az enzimek felhasználhatók lennének arra, hogy egyes élelmiszerek és gyógyszerek kevésbé allergiás reakciókat váltsanak ki.

Dr. Lucy Crouch, a tanulmány vezető szerzője a Birminghami Egyetem Mikrobiológiai és Infekciós Intézetéből elmondta: "A bélmikrobiom hihetetlenül fontos az emberi egészség szempontjából, és ez a felfedezés lehetővé teszi számunkra, hogy jobban megértsük a mikrobiomot. Azonosítva azokat a bizonyos enzimeket, amelyeket ezek a mikrobák a táplálék megemésztéséhez használnak, mérlegelhetjük, hogyan lehet a jövőben olyan étrendeket kialakítani, amelyek elősegítik az egészséges bélrendszer kialakulását, és ennek eredményeként javítják az általános egészségi állapotunkat.

"A tanulmány egyik váratlan eredménye, hogy a rovarok N-glikánjait is célba veszi a felfedezett enzimek némelyike.

Egy olyan jövőbeli forgatókönyvben, amelyben egyre inkább az alternatív fehérjeforrásokra, például a rovarokra támaszkodunk, ez a munka betekintést nyújt abba, hogy a rovarfehérjék hogyan biztosíthatnak tápanyagokat bélmikrobáink számára is."

Dr. David Bolam, a Newcastle-i Egyetemről származó tanulmány társszerzője elmondta: "Még mindig nem ismerjük a bélrendszerünk általános egészségünkben betöltött szerepét, ezért létfontosságú annak megismerése, hogy a bélrendszerünkben élő mikrobák hogyan képesek felhasználni a növényi N-glikánokat. Ez fejlesztette ismereteinket mind annak megértése szempontjából, hogy miként bontja le ezeket a cukrokat a mikrobióta, mind pedig új enzimek felfedezése szempontjából, amelyek felhasználhatók az N-glikánok szerkezetének megváltoztatására és elemzésére orvosi és ipari alkalmazások céljából."

sciencedaily.com

Hogyan válhatna húzóágazattá az élelmiszertermelés?

Át kell gondolni az életképtelen, nemzetközileg versenyképtelen kisgazdaságok támogatását, mivel veszteség az ágazat számára. Ugyanakkor ösztönözni szükséges a termékpályák menti szerveződéseket.

A kenyér útját járják végig a gyerekek a BASF oktatási segédleteivel

Szerintünk a mezőgazdaság a legfontosabb hivatás a világon – hirdeti évek óta a BASF. Az idén új kampányt indítottak, amivel a legfogékonyabb korosztály, a kisiskolások ismereteit szeretnék bővíteni a mezőgazdaságról. Első eredményeikről az Európában egyedülállóan korszerű Pano Pékségben tartott sajtótájékoztatón számoltak be.

A műtrágyákra kivetett exportvámok segíthetik az orosz költségvetést

Moszkva hamarosan a műtrágyákra kivetett exportvámokkal kompenzálhatja az olaj- és gázüzletágból származó bevételkiesést. Közben Putyin bírálta a meglévő uniós szankciókat, és „műtrágya ajándékokat” ígér.

Kínai éttermet függesztett fel a Nébih

Egy budapesti vendéglátó ipari egység ellenőrzése során súlyos élelmiszerbiztonsági kockázatot jelentő higiéniai körülményekkel szembesültek a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) ellenőrei. A feltárt hibák és hiányosságok miatt a szakemberek az étterem tevékenységét azonnali hatállyal felfüggesztették, továbbá 95,3 kg élelmiszert kivontak a forgalomból.

Vízcseppként vert hullámokat

Nem túlzok, ha azt állítom, hogy Dr. Szendrő Zsolt nyúltenyésztésben elért szelekciós, reprodukciós, viselkedési, tartási, állatjólléti, illetve hústermelési és húsminőségi kutatási eredményei jelentősen hozzájárultak a hazai és nemzetközi tenyésztés hatékonyságának növeléséhez. Ehhez egy életpályára, elhivatottságra és munkaszeretetre volt szüksége.

A rejtélyes luteolin, amely felveszi a harcot a gyulladás és a szorongás elleni küzdelemben

A krónikus gyulladás számtalan betegség kiváltó oka. Bár sok dolog kiválthat gyulladást a szervezetben, a jó hír az, hogy rengeteg olyan tápanyag van, amely segíthet kordában tartani. Az egyik ilyen tápanyag, amelyet szem előtt kell tartani, a luteolin, amely számos növényi eredetű élelmiszerforrásban megtalálható.

Gyógynövények: kihasználatlan sokféleség

Biológiai sokféleség szempontjából hatalmas potenciál lakozik a gyógynövényekben is, többnyire kihasználatlanul. Mai életünket tekintve, a legtöbb háztartásban már a kamillateát sem használják, annak ellenére, hogy jótékony hatásait mindenki ismeri.

Fenntartható falatok

A megtermelt ételek harmadát nem eszi meg senki. Néhány tehetséges magyar fiatal olyan üzleti modellt alkotott a maradék hasznosítására, amellyel az eladók és a vevők is jól járnak. Jelenleg már a közép-kelet-európai bővítésén dolgoznak.

Kevesebb gabona jut az éhező országokba

Megnyílt ugyan a gabonafolyosó, azonban az ENSZ szeptember 29-i adatai szerint 238 szállító konténerhajó indult el az ukrán kikötőkből, és 5,5 millió tonna gabonát szállít. Az áru nagy része a közepes és a magas jövedelmű országokba megy.

Dübörög a káposztaszezon

Teljes erővel mennek a káposztaakciók a német áruházláncokban, ahogy az utolsó tavalyi, tárolóból kikerült tételeket leváltja a frissen szedett fehér és vörös fejes káposzta. Tízkilós zsákokban azonban már nem akciózzák sehol a káposztát, mert nem tudnának olyan árat ráírni, amivel megérné.