Élelem a belek számára: az emberi mikrobák növényi cukrokkal táplálkoznak

Egy új kutatás szerint a bélrendszerünkben élő baktériumok számára táplálékforrásként szolgál egy olyan szénhidrát, amely általában növényi fehérjékhez kötődik.

A Proceedings of the National Academy of Sciences című folyóiratban megjelent tanulmány leírja, hogy a bélmikrobák fajai hogyan használják tápanyagként a növényi N-glikánokat, egyfajta összetett szénhidrátot. A kutatást a Birminghami Egyetem és a Newcastle-i Egyetem kutatói vezették, akik genomikai adatok segítségével azonosították a bélbaktériumok által a komplex szénhidrátstruktúrák lebontására termelt specifikus enzimeket.

Fotó: pixabay.com

A bélmikrobiom által termelt enzimekre vonatkozó információk lehetővé teszik a kutatók számára, hogy jobban megértsék, hogyan lehet a bélrendszer jó egészségét kezelni.

Ezeknek az enzimeknek biotechnológiai alkalmazásai is vannak, például az élelmiszerekre és egyes gyógyszerekre adott allergiás reakciók csökkentésére. Mivel a növényi cukrok, amelyekkel a bélmikrobák táplálkoznak, összefüggésbe hozhatók a pollenekből és növényi eredetű élelmiszerekből származó egyes allergiákkal, a szerzők szerint az enzimek felhasználhatók lennének arra, hogy egyes élelmiszerek és gyógyszerek kevésbé allergiás reakciókat váltsanak ki.

Dr. Lucy Crouch, a tanulmány vezető szerzője a Birminghami Egyetem Mikrobiológiai és Infekciós Intézetéből elmondta: "A bélmikrobiom hihetetlenül fontos az emberi egészség szempontjából, és ez a felfedezés lehetővé teszi számunkra, hogy jobban megértsük a mikrobiomot. Azonosítva azokat a bizonyos enzimeket, amelyeket ezek a mikrobák a táplálék megemésztéséhez használnak, mérlegelhetjük, hogyan lehet a jövőben olyan étrendeket kialakítani, amelyek elősegítik az egészséges bélrendszer kialakulását, és ennek eredményeként javítják az általános egészségi állapotunkat.

"A tanulmány egyik váratlan eredménye, hogy a rovarok N-glikánjait is célba veszi a felfedezett enzimek némelyike.

Egy olyan jövőbeli forgatókönyvben, amelyben egyre inkább az alternatív fehérjeforrásokra, például a rovarokra támaszkodunk, ez a munka betekintést nyújt abba, hogy a rovarfehérjék hogyan biztosíthatnak tápanyagokat bélmikrobáink számára is."

Dr. David Bolam, a Newcastle-i Egyetemről származó tanulmány társszerzője elmondta: "Még mindig nem ismerjük a bélrendszerünk általános egészségünkben betöltött szerepét, ezért létfontosságú annak megismerése, hogy a bélrendszerünkben élő mikrobák hogyan képesek felhasználni a növényi N-glikánokat. Ez fejlesztette ismereteinket mind annak megértése szempontjából, hogy miként bontja le ezeket a cukrokat a mikrobióta, mind pedig új enzimek felfedezése szempontjából, amelyek felhasználhatók az N-glikánok szerkezetének megváltoztatására és elemzésére orvosi és ipari alkalmazások céljából."

sciencedaily.com

Hűtő és melegítő hatásúak

Nyáron túl meleg van, télen pedig hideg, mondhatnánk, az időjárás soha nem optimális az ember számára, legalábbis így érezzük. A táplálkozásunk során ezt a kellemetlenséget tudományos alapon is korrigálhatjuk, hiszen egyes növényeknek hűtő, míg másoknak melegítő hatásuk van.

Németországban is jelölnék a hazai húst

Már idén tavasszal elkezdhetik címkével jelölni a húspultokban a német eredetű húsokat és hústermékeket, bár az agrarheute értesülése szerint még tárgyalnak az érintett gazdasági szereplők. Ennek ellenére Friedrich-Otto Ripke, a német baromfiipari szövetség (ZDG) elnökének nyilatkozata szerint már tavasszal külön jelölhetik a szupermarketekben a Németországban előállított hústermékeket.

Étel, mint gyógyszer? Közel sem olyan egyszerű, mint amilyennek hangzik

A kutatások azt mutatják, hogy az egészségügyi szakemberek által javasolt ételek javíthatják a jólétet, de az étel nem egy tabletta, és a szakértők ajánlásai sokkal bonyolultabbak ennél.

Spanyol nyérc farmon jelent meg a madárinfluenza

Egy galíciai nyérc farmon hirtelen megnőtt a mortalitás még 2022 októberében. Az állatorvosok első körben a SARS-CoV-2 vírusra gyanakodtak, mely már több más országban is okozott problémákat a nyérctenyészetekben. Azonban a laboratórium a H5N1-es madárinfluenza vírusát mutatta ki. A hatóságok azonnal karantén alá vették az egész farmot, beleértve az ott dolgozó embereket is.

Másképpen hatnak a gyógyszerek a nőkben, mint a férfiakban

A nők felelősségteljesebbek, ha az egészségi állapotukról van szó. Korábban fordulnak orvoshoz, ha valamilyen panaszuk van; lelkiismeretesebben beszedik a gyógyszereket, amelyeket felírnak nekik. De ki gondol arra, hogy ezek a bizonyos gyógyszerek alkalmasak-e a női szervezet számára vagy sem?

A 8 legjobb ital a szervezetben lévő gyulladás fékentartására

A szervezetben lévő gyulladás egy természetes folyamat, amely valójában segíthet az egészség megőrzésében. Problémák akkor merülhetnek fel, ha krónikusan magas a gyulladás szintje, ami számos egészségi állapottal jár együtt.

Bukarestben az alapvető élelmiszereket tartalmazó fogyasztói kosár 40 százalékkal drágult bő egy év alatt

Bukarestben az alapvető élelmiszereket tartalmazó fogyasztói kosár 40 százalékkal drágult egy év és három hónap alatt, miközben az országos nettó átlagbér 17 százalékkal emelkedett a Ziarul Financiar című román újság számítása szerint.

Élelmiszer-szabályozással kapcsolatos összeférhetetlenségek után kutatnak a brittek

A kutatás, amelyet Tim Lang, a Londoni Egyetem emeritus professzora és Erik Millstone, a Sussexi Egyetem kutatócsoportjának emeritus professzora közösen tett közzé, azt sugallja, hogy a Környezetvédelmi, Élelmiszerügyi és Vidékügyi Minisztérium (Defra) vagy az Élelmiszer-szabványügyi Hivatal (FSA) tanácsadói közül egyik sem mentes az összeférhetetlenségtől.

A sebeket gyógyító és testápoló cukor

A cukornak is lehetnek jó tulajdonságai? Talán csak nagyon titkolja? A cukornak tényleg van néhány különös erénye, de egyik sem a fogyasztásával kapcsolatos. A cukor legjobb tulajdonságait a sebgyógyírásban és a házi kozmetikában hasznosíthatjuk.

Közlekedési balesetek: sokszor a vétlen (is) rosszul jár