Back to top

Élethosszig tartó tanulás

E heti riportalanyunk 14 éves kora óta dolgozik az Axiálnál. Ez az állandóság szinte kuriózumnak számít manapság, sok fiatal szerint ugyanis 4-5 évente váltani kell és új kihívásokat keresni. Szerinte viszont ugyanazon a helyen is meg lehet találni az újdonságokat és kihívásokat – csak élethosszig tanulni kell hozzá. Umenhoffer Péterrel Bárdos B. Edit, a Magyar Mezőgazdaság főszerkesztője beszélgetett.

E heti riportalanyunk 14 éves kora óta dolgozik az Axiálnál - ha már az ott töltött nyári munkát is beleszámítjuk. Egyetemi évei alatt, az MSc-képzés keretében is itt végezte kooperatív szakmai gyakorlatát, sőt, már akkor a bajai vállalat precíziós üzletágának az üzletkötője volt. Ez az állandóság szinte kuriózumnak számít manapság, sok fiatal szerint ugyanis 4-5 évente váltani kell és új kihívásokat keresni. Szerinte viszont ugyanazon a helyen is meg lehet találni az újdonságokat és kihívásokat, amik új lendületet adnak a több éve végzett munkának – csak élethosszig tanulni kell hozzá. Csakhogy ezt – mint sok minden mást – többnyire jó pár évvel azután látjuk be, hogy elhagytuk az iskolapadot. Umenhoffer Péterrel Bárdos B. Edit, a Magyar Mezőgazdaság főszerkesztője beszélgetett.

Élethosszig tartó tanulás | Umenhoffer Péter, Axiál Kft. | MMG-Direkt

- Ha megkérdezik, mióta dolgozom az Axiálnál, vissza szoktam kérdezni, hogy bruttó vagy nettó? Ugyanis a diákmunkát és a gyakorlatokat is figyelembe véve folyamatosan, a mai napig életem meghatározó része a bajai cég. Itt dolgozik 1996 óta a nagybátyám, 2010 óta a bátyám, én pedig 2012-ben léptem be a céghez munkavállalóként.

Éppen akkor alakult a precíziós üzletág, és velem együtt akkor még csak hárman foglalkoztunk vele, az egész országban. Nemcsak üzletkötők voltunk, hanem az egyszerűbb eszközöket is mi szereltük be a gépekbe.

A terület mára önálló üzletággá vált, saját szerelőkkel, üzletkötőkkel és termékmenedzserekkel.

Egy évvel később, 2013 karácsonya előtt kértek fel, hogy legyek a cég marketingvezetője, és 2014 óta én látom el a feladatot. A Mezőgazdasági Eszköz és Gépforgalmazók Szövetségének marketingcsoportját szintén én vezetem, 2016 óta.

Mint Umenhoffer Péter elmondta, amellett, hogy azt csinálhatja, amit gépészmérnökként szeret, egészen új oldaláról is megismerhette a mezőgazdaságot. Különösen nagy kihívásnak tekinti a fiatalok megszólítását, azt, hogy minél több fiatalban felkeltsék a kíváncsiságot az agrárium, az agrárgépészet iránt, és hogy minél többen el tudják képzelni a jövőjüket az ágazatban. A gépforgalmazók szövetsége mellett egyre több agrárcég - és nem csak gépforgalmazók – partnerükké vált ennek elérésében.

Vitatható álláspontnak tartja, ennek ellenére saját tapasztalatai alapján az a véleménye, hogy gépészmérnökből lehet marketinges, azonban ugyanez fordítva nehezen elképzelhető. Mint mondja, sok mindent meg kell tanulni, és ma már elhiszi, amit az egyetemen oly sokszor mondtak nekik:

a siker kulcsa a folyamatos, élethosszig tartó tanulás.

- Így van ez a marketinggel is, különösen manapság, amikor egyremásra jelennek meg vadonatúj platformok, amik egy-két évvel korábban nem is léteztek. Folyamatosan lépést kell tartanunk ezzel a világgal, nap mint nap, sőt, egyre gyorsabban és egyre többet kell tanulnunk - mondja, gyorsan hozzátéve: számára ez nem teher, mert a fiatalokért és a jövő agrárgenerációjáért teszi. Ráadásul a különböző korosztályokat több lépcsős rendszerben kell megszólítani: a pályaválasztás előtt álló 10 és 14 éveseket, aztán a 14 és 18 év közöttieket, akik a továbbtanuláson gondolkoznak, és azokat is, akik már elhelyezkednének.

Fotó: Steinhauser Tamás marketingmenedzser/AXIÁL Kft.

Mivel lehet manapság vonzóvá tenni az ágazatot? Nem túl jó hívószó, hogy nincs benne ünnepnap, nincs idő semmi másra. Erre válaszul Umenhoffer Péter azt hangsúlyozza, hogy nem feltétlenül az dolgozik jól, aki sok időt tölt a munkával, hanem az, aki hatékony. Véleménye szerint ilyen és ehhez hasonló laza, egyben szakmai üzenetekkel kell megszólítani a fiatalokat.

Az idei értékesítésről szólva elhangzik a beszélgetésben, hogy nagyon erős első félévet tudhatnak maguk mögött a mezőgép-forgalmazók,

ami egyrészt annak köszönhető, hogy tavaly még jó évet zártak a gazdálkodók, másrészt annak, hogy - miként más inputoké - a gépek ára is emelkedőben van, ezért sokan idejében próbáltak lépni, és a lehető leghamarabb megvásárolták a szükséges gépeket.

Nem biztos, hogy még jövőre is kitart a piac lendülete, de ha mégis, 2023 akkor sem az erőgépek éve lesz, hanem inkább a munkagépeké: az idei aszály után egyre nagyobb keresletet tapasztalnak a vízmegőrző művelést lehetővé tevő eszközök iránt.

Az interjú során az is kiderült, hogy két év kihagyás után jövő januárban végre újra lesz AgrárgépShow és AGROmashEXPO, és hogy a Megfosz tagjai két évnyi lendülettel és energiával készülnek a 2023-as kiállításra.

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Valós értéket tükrözzön az ár

Steven van Schilfgaarde, a Royal FloraHolland virágtőzsde vezérigazgatója szerint 2022 nehéz és különösen kiszámíthatatlan év volt. A tőzsde kiadványa szerint azonban év végére így is átlépte a forgalom az ötmilliárd eurós határt, ami viszont csaknem 600 millióval kevesebb, mint egy évvel korábban.

Bevételek, kiadások Hollandiában

A Wageningen Economic Research éves bevételbecslésének összeállítása alapján 2022-ben Hollandiában minden mezőgazdasági és kertészeti ágazatban növekedtek a költségek. A nagyobb kiadásokat a szántóföldi gazdálkodásban és az üvegházi termesztés bizonyos ágaiban bőven ellensúlyozta az értékesített termékek ára, a dísznövénykertészetben viszont olyan mértékben zuhantak az eladási árak, hogy számottevő az érintettek bevételcsökkenése.

Étel, mint gyógyszer? Közel sem olyan egyszerű, mint amilyennek hangzik

A kutatások azt mutatják, hogy az egészségügyi szakemberek által javasolt ételek javíthatják a jólétet, de az étel nem egy tabletta, és a szakértők ajánlásai sokkal bonyolultabbak ennél.

A növényfejlődés irányítása, stresszkezelés

A Siófokon tartott Szimbiózis Kertésztalálkozó tápanyag-gazdálkodás és növényvédelem szekciójának előadásai egyebek mellett a növényfejlődés hatékony irányításával és a növények stresszkezelésével foglalkoztak.

Tudnivalók a növényvédő szerek és növényvédelmi hatású készítmények drónos kijuttatásának kérelmezéséről

Az elmúlt időszakban számos kérdés érkezett a Nébih munkatársaihoz annak kapcsán, hogy ki, hol és hogyan kérelmezheti növényvédő szerek és növényvédelmi hatású készítmények engedélyezését drónnal történő kijuttatásra. Az alábbiakban összegyűjtötték a témához kapcsolódó legfontosabb tudnivalókat.

Mire érdemes költeni pénzt és figyelmet?

Az AGROmashEXPO egyik nyitórendezvénye kiadónk, a Magyar Mezőgazdaság Kft. tizenharmadik Agrármarketing és -médianapja volt. A január 25-ei konferencián telt ház előtt ismertették a legfrissebb médiafogyasztási trendeket a piac elismert szakértői.

Bukarestben az alapvető élelmiszereket tartalmazó fogyasztói kosár 40 százalékkal drágult bő egy év alatt

Bukarestben az alapvető élelmiszereket tartalmazó fogyasztói kosár 40 százalékkal drágult egy év és három hónap alatt, miközben az országos nettó átlagbér 17 százalékkal emelkedett a Ziarul Financiar című román újság számítása szerint.

Február 6-ig lehet jelentkezni a MATE gyümölcs- és zöldségfeldolgozó képzésére

Naprakész piaci ismeretekkel indít gyümölcs- és zöldségfeldolgozó szakirányú továbbképzést a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Budai Campusa 2023. márciusában. A megújult tananyag egyedülálló módon foglalja össze az ágazatban szükséges elméleti és gyakorlati ismereteket a nyersanyagoktól a feldolgozás-technológiákon át egészen a kereskedelemig.

Mit és miben termesszünk?

A Szenttamási Kft. híd szerepet tölt be a kertészek és a gyártók között, mivel nem csupán termesztéshez szükséges alapanyagokat és szaporítóanyagot forgalmaz, hanem támogatja azok tesztelését, nyomon követését, értékelését is.

További fejlesztések a sikeres évet záró AXIÁL-nál

A gazdasági nehézségek és az aszály ellenére 2022-ben az AXIÁL Kft. rendelésállománya növekedett, a cég új telephelyet nyitott Felsőzsolcán és kibővítette bajai szervizét. A jelentős hazai gépkereskedő az AgrárgépShow kiállításon mutatta be terveit és eredményeit, miközben közel 100 gépet ki is állított és leleplezte az utánpótlásnevelési projektjük legújabb kampányarcait, a Galaxiál Hőseit.