
Ahogy Mravik-Galán Laura, a Csombék Egyesület elnöke fogalmazott, most ismét fel kellett fedeznünk magunknak, hogy vissza kell hozni az egyenes láncot a termelő, a bolt és a vásárlók között. Mindezt úgy, hogy minél kisebb legyen a termék ökológiai lábnyoma, minél kisebb legyen utána a hulladék. A csomagolásmentes boltok tulajdonosai azért dolgoznak, hogy minél szélesebb palettát tartsanak a polcaikon miközben ne termeljenek újabb szemetet. Ahhoz, hogy ez a fenntartható szemlélet minél szélesebb körben terjedjen, összefogtak a csomagolásmentes boltok és megalakították az első magyar csomagolásmentes üzletláncot Planta Pont néven. „Legyünk globálisak, de maradjunk lokálisak.” Ez a szlogen pontosan kifejezi, mire is törekednek a Planta boltok.

- jelentette ki Nobilis Márton, az Agrárminisztérium élelmiszeriparért és kereskedelempolitikáért felelős államtitkára a konferencia megnyitóján. Az államtitkár kiemelte, hogy a fenntarthatóság és a környezetvédelem érdekében lényeges feladat a csomagolásmentes boltok támogatása és a nyitottság az új ágazatok felé. A Csomagolásmentes Boltok Érdekvédelmi Közössége (CSOMBÉK) is ezt hivatott segíteni. A CSOMBÉK egyesületnek ma már 25 tagja van és 72 ilyen bolt található Magyarországon. Ez is azt mutatja, hogy igény van a kezdeményezésre.
Nobilis Márton elmondta, hogy hetente folytat egyeztetéseket a magyar kereskedelmi láncok képviselőivel. Elhangzott, hogy az Agrárminisztérium elkötelezett abban, hogy a magyar családok asztalára jó minőségű és biztonságos magyar élelmiszerek kerüljenek. Kifejtette, jelenleg még kevés élelmiszert értékesítenek csomagolatlanul, azonban ezekre a kereslet növekszik, és nap mint nap egyre többet találkozhatunk csomagolásmentes termékekkel.
A konferencia keretet biztosított azon termelők bemutatkozására, akik a csomagolásmentes fenntartható szemléletet kiemelten fontosnak tartják. A kiállítói asztalok mellet pódiumbeszélgetésekre is sor került, ahol a termelőtől a fogyasztóig szemlélet és a csomagolóanyagok csökkentése került előtérbe.

Ezért fontos, hogy lehetőség szerint minden területen csökkentsük a vegyi anyagok használatát.

Az ott vezetett túrákon mutatják be a XXII. kerületi érdeklődőknek a fenntartható és bio szemlélet gyakorlati megvalósítását.
A bolti kereskedelemben elérhető zöldségek ára, az inputanyagok áremelkedése és a szállítási költségek növekedése miatt megemelkedett. Így azok most már elérték az általuk termelt termékek árszintjét. A Szorgos Gazdának nem kellett árat emelni, mert fenntartható gazdálkodásuk eredményeként őket nem érintik olyan mértékben ezek a külső hatások. A legtöbb termék esetén törekednek a feldolgozásra, de például paradicsomból az idei évben erre nem volt lehetőségük. A piacra kivitt mennyiséget az utolsó darabig el tudták adni, így nem maradt feldolgozásra. Ennek oka a minőség és a versenyképes ár volt.
Véleménye szerint mindenki tehet a saját szintjén azért, hogy csökkentse a hulladékokat és a műanyagok használatát.
A fogyasztók az ökocímkéről és a minősített termékekről egyrészt az azokat árusító kereskedőktől, másrészt a médiából tájékozódnak. A lakosság igényli a környezetbarát termékekre vonatkozó újabb és újabb sajtóinformációkat és e tekintetben egyre fokozottabban figyel az online módon elérhető tartalmakra. Bár a környezettudatos gondolkodás markánsan megjelenik a mindennapokban, a legtöbben határozottan elutasítják az ezzel járó többletköltségeket.
