Back to top

5 nélkülözhetetlen tápanyag az egészséges bőr számára

A szép bőr az egészség egyik leglátványosabb mutatója, mely szervezetünk működéséről is árulkodik. Mindenkinek jár, hogy szó szerint jól érezze magát a bőrében. A hidratáltság és a megfelelő ételek fogyasztása sokat segíthet abban, hogy a bőr friss és revitalizált maradjon.

Fotó: Adobe Stock

A StatPearls kutatása szerint a bőrünk, mint a környezeti kórokozók, az ultraibolya fény és a mechanikai sérülések elleni védőgát, igazi szépsége éppen abban rejlik, hogy megvédi testünket az esetleges sérülésektől. Emellett bőrünk a tápanyaghiányos étrendről is tanúskodik. Ezért cikkünkben összegyűjtöttük azokat a tápanyagokat, amelyeket beillesztve az étrendbe hozzájárulhatnak bőr egészségéhez.

1. Fehérje

A fehérjék "az élet építőkövei". A makrotápanyag több mint 20 aminosavból áll, amelyek a testünk felépítésére és helyreállítására szolgálnak, beleértve bőrünket is.

„A fehérjék alapvető fontosságúak a bőr rugalmasságának elősegítésében és fenntartásában" - mondja Laura Geigaite, a Harvard TH Chan Közegészségügyi Iskola bőrgyógyásza. "A testünk a fehérjéket aminosavakká alakítja, és újra feldolgozza azokat, hogy más fehérjéket hozzon létre, mint például a bőrt támogató keratint és kollagént." A keratin olyan fehérje, amely a bőr külső rétegében található. Egészséges állapotban tartja a sejteket azáltal, hogy megvédi őket a stressz okozta károsodásoktól. A kollagén adja a bőr szerkezetét, és segíti, hogy sima és rugalmas maradjon az életkor előrehaladtával.

A keratintermelést ösztönző élelmiszerek például, az állati fehérjék, a bab és a dió.

Magas kollagéntartalmú ételek például, a csontleves, a csirke, a marhahús, a tenger gyümölcsei, a csicseriborsó, a kaliforniai paprika és a dió.

2. C-vitamin

Általában az egészséges immunrendszerrel kapcsolatban szoktuk emlegetni, de a C-vitamin számos szempontból előnyös a bőr számára is. Ez az erős vitamin megvédi a bőrsejteket az öregedéssel kapcsolatos károsodásoktól. "A C-vitamin antioxidáns tulajdonságokkal rendelkezik, amelyek küzdenek a szabad gyökök által okozott károk ellen, elősegítve az egyenletes bőrtónust" - mondja Laura Geigaite. Ez azért van, mert a C-vitamin szerepet játszik a kollagén termelésben, ami a bőr szilárd szerkezetét adja.

Magas C-vitamin tartalmú élelmiszerek például, a brokkoli, a kelbimbó, természetesen a citrusfélék és a paradicsom.

3. Omega-3 zsírok

Az omega-3 zsírsavak egyfajta többszörösen telítetlen zsírok, amelyek olyan élelmiszerekben találhatók, mint a lazac, a dió és a lenmag. Leginkább szív- és agyvédő tulajdonságaikról ismertek, de a bőr egészségében is szerepet játszanak. "Ezek az esszenciális zsírsavak hidratáló tulajdonságokkal rendelkeznek, és jótékony hatással vannak a bőr helyreállítására és általános rugalmasságára" - mondja Enrizza P. Factor, klinikai bőrgyógyász. Kutatások összefüggésbe hozták az omega-3 zsírsavak hiányát a gyulladásos bőrbetegségekkel, például az ekcémával, bár a bőrbetegségek megelőzésében játszott szerepüket még tanulmányozni kell.

A magas omega-3-tartalmú ételek például, a zsíros halak, a chia mag és az avokádó.

4. E-vitamin

Az E-vitamin zsírban oldódó vitamin és antioxidáns. Fő célja a káros szabad gyökök elleni küzdelem és a sejtek védelme a károsodástól, hasonlóan a C-vitaminhoz. Ezért az E-vitamin szerepet játszik a bőr egészségében.

Magas E-vitamin tartalmú ételek például a mandula, a sütőtök és a leveles zöldségek, vagy a spenót.

5. A-vitamin

A Mayo Clinic szerint az A-vitamin szükséges a látáshoz, a sejtnövekedéshez, a szaporodáshoz és az immunitáshoz. Ezenkívül antioxidáns tulajdonságokkal rendelkezik, amelyek megakadályozzák a bőr károsodását. Az A-vitamin kritikus szerepet játszik a bőr helyreállításában és karbantartásában. A béta-karotin, egy karotinoid és az A-vitamin előanyaga, antioxidáns tulajdonságokkal rendelkezik, amelyek csökkentik a túlzott napozásból eredő bőrkárosodást.

Magas A-vitamin tartalmú élelmiszerek például, a zöldfűszer, az édesburgonya, a sárgadinnye és a pirospaprika.

További egészséges bőr tippek

Étrendünk jelentős szerepet játszik a bőr egészségében, de nem ez az egyetlen tényező. A National Institutes of Health szerint a bőr egészségéhez hozzájárul:

  • a langyos vízben fürdés és enyhe tisztítószerek használata
  • a hosszabb ideig tartó napsugárzás elkerülése, fényvédő krém használata
  • a szolárium vagy naplámpa használatának mellőzése
  • a hidratáltság, tehát a megfelelő folyadékbevitel
  • a stresszhelyzetek korlátozása
  • és a mélyen és hosszan történő alvás.
Forrás: 
livestrong.com

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Esnek a globális élelmiszerárak

Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) honlapjára pénteken felkerült adatok szerint januárban az átfogó árindex 131,2 pont lett, ami 1,1 pont (0,8 százalék) csökkenés decemberhez képest. Ez volt a 10. egymást követő havi csökkenés.

Német–francia együttműködés

Az Élysée-szerződés aláírásának 60. évfordulója alkalmából megtartott francia–német miniszteri tanácskozáson Cem Özdemir német mezőgazdasági miniszter és francia kollégája, Marc Fesneau szoros együttműködésről állapodtak meg a kulcsfontosságú európai agrárpolitikai projektek során.

Új összefüggést találtak a társadalmi elszigeteltség és a demencia kockázati tényezői között

A szociális életmódot meghatározó tényezők, köztük a társadalmi elszigeteltség, összefüggésbe hozhatók a neurodegeneráció kockázati tényezőivel - derül ki a kanadai McGill Egyetem új tanulmányából.

Zabital tejkosztümben

„shhh…This Is Not M*lk” felirattal forgalmaz és reklámoz egy 3,5 százalékos zsírtartalmú zabitalt a Danone. Látszólag nem is sért ezzel jogszabályt, hiszen az elnevezésben és a reklám­szlogenben nem szerepel a tej szó. Ennek ellenére mégis megkérdőjelezhetőnek tűnik a szlogen, mert egy szót látványosan kiemelnek benne – azt, hogy MILK.

Hosszú életet biztosíthat az északiak táplálkozási modellje

Ha valaki megkérdezné, hogy melyik a legegészségesebb régió a Földön, mit választanánk? Japánt, ahol Okinawa kék zónája található, és ahol az emberek rendszeresen 100 év felett is jó egészségben élnek? A Földközi-tenger vidékét? Bár a világ számos helyét meg lehetne említeni, az észak-európai régiót gyakran figyelmen kívül hagyják. Pedig nem kellene...

A neandervölgyiek hatalmas elefántokra vadásztak

Egy új tanulmány szerint a neandervölgyiek nagyobb csoportokban élhettek, mint eddig hittük, és hatalmas elefántokra vadásztak, amelyek akár háromszor nagyobbak voltak a ma ismert fajoknál.

QR-kód a tejesdobozon

Ma már egy egyszerű QR-kód csomagolásra nyomtatásával meg lehet osztani a fogyasztókkal az általuk megvásárolt tejet előállító tehenek egészségére és tartási körülményeire vonatkozó információkat. Azt is lehetővé teszi, hogy tisztában legyenek a tej által az állattartó gazdaságtól az áruházi polcig megtett úttal, vagy hogy elérjék a tehenek jólétére vonatkozó adatokat.

Szójababot kukorica helyett?

A tavalyi aszály miatt az Egyesült Államok egyes területein a húsmarhák abraktakarmányában részben a szójabab lépett a kukorica helyébe. Kutatók azonban több dologra is figyelmeztetnek a szója etetésével kapcsolatban.

5 tipp a szalmonella elleni védekezéshez baromfiban

Kezeljük prioritásként az Enteritidis, a Typhimurium és az Infantis szalmonellatörzsek megállítását! Az integrátorok és a termelők az emberi egészségre leginkább káros törzsek megcélzásával és kiiktatásával küzdhetnek leginkább az élelmiszer-eredetű szalmonellafertőzések ellen.

Tudatos Vásárlók Családi nap – bemutatkoznak a közösségi gazdaságok

Hazánkban is egyre népszerűbbek a közösségi gazdaságok, személyes együttműködés termelő és fogyasztó között, amelyben a gazdálkodással járó kockázatokat, a gazdálkodás gyümölcseit egy hosszú távú megállapodásban szabályozott módon közösen osztják meg. A gazda vállalja, hogy egész évben a közösség tagjainak termel, míg a vásárlók vállalják, hogy átalánydíjért cserébe átveszik a terményeket.