0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 28.

Nehéz helyzetben a kiskereskedelem

A hírekből mindannyian tudjuk, hogy az élet szinte minden területén emelkednek az árak. A magasabb infláció pedig azt jelenti, hogy kevesebb pénz marad a vásárlók zsebében. De vajon milyen hatással van ez az értékesítésre? Kevesebb dísznövényt terveznek vásárolni az emberek? Néhány felmérést máris végeztek, amelyeknek eredményeit a közelmúltban összesítették.

Az emelkedő energiaárakra és a magas inflációra tekintettel a vásárlási szokások vitathatatlanul megváltoznak. A Német Kereskedelmi Szövetség (HDE) megbízásából a közelmúltban készült felmérés azt mutatja, hogy a megkérdezettek 60%-a visszafogta a vásárlásait. A válaszadók valamivel több mint 70%-a a szokásosnál kevesebbet vagy olcsóbban vásárol, mert aggódik a jövőbeli kiadásai miatt, ezért a kereskedelmi szövetség felhívta a figyelmet számos tagjának nehéz helyzetére, és arra kérték a kormányt, hogy a segélyprogramok összeállításánál vegyék figyelembe a támogatásra szoruló ágazatokat.

A HDE ügyvezető igazgatója, Stephan Genth szerint a fogyasztói hangulat hónapok óta nagyon rossz, az ügyfelek óvatosak az energia- és egyéb költségekre vonatkozó nagy bizonytalanság miatt.

Átalakul a vásárlás

A HDE megbízásából a fogyasztók körében végzett reprezentatív tanulmány rámutatott, milyen nagy a bizonytalanság.

A megkérdezettek kétharmada kifejezetten aggódik az érkező villany- és fűtés­számlák miatt. 60%-uk nyilatkozott úgy, hogy élelmiszervásárláskor egyre gyakrabban vesz igénybe akciókat,

46%-uk lemond bizonyos termékekről, közel harmaduk pedig összességében kisebb mennyiséget vásárol, mint korábban. Az árak növekedése miatt a válaszadók 76%-a készül takarékosabban vásárolni a következő hónapokban. Különösen az alacsony jövedelműek nyilatkoztak úgy, hogy nagyon visszafogták a kiadásaikat.

A felmérés szerint a kiskereskedelmi szektoron belül a divat és a ruházat lesz az, amely a leginkább megérzi a csökkenő keresletet, ugyanis a megkérdezettek közel háromnegyede ezeken a termékeken tervez megtakarítani, a válaszadók több mint 60%-a pedig a lakáson és lakberendezésen. Összesen 71% nyilatkozott úgy, hogy kevesebbet vagy olcsóbban vásárol, bár jelenleg még megengedhetné magának, mert ugyanannyi pénzből gazdálkodik, mint korábban.

A rossz fogyasztói hangulat komoly kihívás a kiskereskedelmi cégek számára.

A világjárvány rendkívül megerőltető és sokak számára gazdaságilag nehéz két éve után most ismét az életben maradásért kell küzdeniük, megbirkózva a rendkívüli mértékben megemelkedett energiaköltségekkel, mindez pedig munkahelyek tömegét sodorja veszélybe.

Tekintettel a magánháztartások vásárlóerejének drámai csökkenésére, csak nagyon korlátozott mértékben, vagy egyáltalán nem lehet áthárítani a költségeket az egyes kiskereskedelmi ágazatok ügyfeleire.

A kereskedelmi szövetség azt is kérte a kormánytól, hogy ne csak az úgynevezett energiaintenzív cégek kapjanak közvetlen támogatást, hanem mindenki részesülhessen, akinek a megélhetését veszélyezteti az energiaköltségek emelkedése.

Mi lesz a virágokkal?

A Holland Virágiroda által végzett felmérés kifejezetten az infláció virágvásárlási magatartásra gyakorolt hatását vizsgálta. Az elmúlt két év szerencsére nem adott okot a növényértékesítés miatti aggodalomra, a járvány miatt otthonukba szoruló fogyasztók és az otthoni munkavégzés soha nem látott mértékű növényeladásokhoz vezetett

 Időközben a járvány háttérbe szorult, ám ahelyett, hogy az élet visszatért volna a normál kerékvágásba, új kihívással szembesítette a lakosságot: a rég nem tapasztalt mértékű inflációval.

A Motivaction piackutató cég által végzett felmérés is erre az új kihívásra összpontosított, azt vizsgálták, milyen hatásai vannak a megemelkedett áraknak a fogyasztói magatartásra a virágok és növények tekintetében.

A tanulmányhoz reprezentatív online felmérést végeztek négy országban (Németországban, Franciaországban, Ausztriában és Hollandiában) május 11. és 20. között. A vizsgálatból az derült ki, hogy a legtöbb fogyasztó úgy érzi, kevesebb elkölthető pénze lesz, ezért kevesebb virágot és más dísznövényt fog vásárolni, főként, hogy azok ára is emelkedik.

A felmérés két legfontosabb célcsoportjába tartozók – a tanulmány esztétikai felfedezőknek és státuszkeresőknek nevezi őket – egyébként is gyakran vásárolnak dísznövényeket, és úgy tűnik, az inflá­ció e két célcsoport számára nem számít annyira.

Saját bevallásuk szerint a következő hónapokban valószínűleg ugyanannyi vagy még több virágot és más dísznövényt vesznek majd, ezért a szakemberek arra számítanak, a növények iránti kereslet egyensúlyban maradhat.

Az októberben készült felmérés részletesebb és több információt tartogat majd, ennek eredményére azonban még várni kell.

A májusi felmérés szerint a megkérdezettek 55%-a csekély mértékben érezte meg pénzügyein az inflációt, 48% arra számít, hogy anyagi helyzete nem változik a következő hat hónapban, 26% már rosszabb helyzetben van, 25% pedig valószínűsíti, hogy a következő hat hónapban romlik a pénzügyi helyzete (ez az arány februárban még 22% volt).

Forrás: Kertészet és Szőlészet/blumenbuero.de/HDE