Back to top

13 étel, amely segít a veséknek eltávolítani a méreganyagokat

Gondoljunk a vesénkre úgy, mint egy szűrőre, amely megszabadítja a szervezetet mindattól, amit nem akarunk, hogy ott maradjon. Ez a két, bab alakú szerv gondoskodik a vér szűréséről, mely során eltávolítja a méreganyagokat és a felesleges folyadékot a szervezetből, miközben kordában tartja a kálium- és a nátriumszintet. Emellett hormonokat is termel, amik segítenek szabályozni a vérnyomás és a csontok erősségét.

Körülbelül minden hetedik amerikai szenved krónikus vesebetegségben (CKD), ami salakanyag- és folyadék felhalmozódást okozhat a szervezetükben. Ami talán a legrosszabb, hogy a legtöbb CKD-s ember nem is tud róla, hogy ilyen betegsége van.

A nem megfelelő táplálkozási szokások növelik a CKD kockázatát, azonban ha a legmegfelelőbb ételeket fogyasztjuk a vesék számára, akkor ennek az ellenkezője is igaz lehet. Mivel bizonyos élelmiszerek jót tesznek ezeknek a szerveinknek, azzal, hogy ilyen ételeket fogyasztunk, segíthetünk fenntartani az egészséges működésüket.

A legjobb élelmiszerek az egészséges vesék számára

Zsíros halak: Köztudott, hogy a halak fehérjét tartalmaznak, de ha zsíros halat választunk, például tonhalat, lazacot vagy pisztrángot, egy jó adag omega-3 zsírsavakat is kapunk.

A National Kidney Foundation (Nemzeti Vesealapítvány) szerint az omega-3 zsírsavak segíthetnek csökkenteni a vér zsírszintjét (trigliceridek), és a vérnyomást is.

Ugyanakkor, ha CKD-ban szenvedünk, akkor érdemes figyelni a választott halak foszfor- és káliumtartalmára is.

Káposzta: Ez a tápanyagban gazdag zöldség alacsony kálium- és nátriumtartalommal rendelkezik, miközben rostban, C- és K-vitaminban is gazdag. Ráadásul a káposzta sokoldalúan felhasználható, például salátákhoz, de tacókhoz, szendvicsekhez is remek alapanyag lehet.

Paprika: A káposztához hasonlóan a paprika is sok hasznos tápanyagot tartalmaz, alacsony káliumtartalma mellett. Ezekkel a zöldségekkel B6-, B9-, C- és K-vitaminhoz, valamint rosthoz is juthatunk, valamint antioxidánsokat is szállítanak.

Vörös áfonya: A vörös áfonya segít megelőzni a húgyúti fertőzéseket. Bár ezek általában a húgyhólyagban maradnak, feljuthatnak a vesébe, és súlyosbíthatják a veseproblémákat. Szerencsére a vörös áfonya rendszeres fogyasztása segíthet elkerülni ezt a kellemetlen helyzetet.

Ráadásul antioxidánsokat is tartalmaz, amelyek segíthetnek a gyulladások leküzdésében, és fokozhatják a szív és az emésztőrendszer egészségét.

Áfonya: Beszéltünk már a vesék számára legjobb élelmiszerekről, de még egy lépéssel tovább is mehetünk. A kérdés az, hogy milyen ételek segítik a vesék helyreállítását? Ehhez az áfonya remek választás. A magas antioxidáns-, C-vitamin- és rosttartalmú áfonya minden szempontból egészséges választásnak bizonyul. Segíthetnek a gyulladás csökkentésében és a csontok egészségének támogatásában is, visszafordítva a CKD-vel járó problémák egy részét.

Sötét, leveles zöldségek: Az olyan sötét, leveles zöldek, mint a spenót vagy a kelkáposzta, annyi tápanyagot szállítanak, hogy segíthetnek a kulcsfontosságú vitaminok és ásványi anyagok bevitelében, ráadásul immunerősítő előnyökkel is bírnak. Arra azonban figyeljünk, hogy ezek a zöldségek tisztességes mennyiségű káliummal járhatnak. Ha CKD-ben szenvedünk, beszéljünk orvosunkkal, mielőtt nagyobb mennyiségben iktatnánk be az étrendünkbe.

Olívaolaj: Az antioxidánsokban és egészséges zsírsavakban gazdag olívaolaj fokozhatja az általános közérzetünket.

A Harvard Egyetem tanulmánya szerint az olívaolaj csökkentheti a koleszterinszintet, valamint a szív- és érrendszeri betegségek, a demencia és a rák egyes típusainak kockázatát.

Mindezeken túlmenően segíthet ízesíteni az ételeket anélkül, hogy sóhoz vagy vajhoz kellene nyúlnunk. Ha több antioxidánshoz szeretnénk jutni, válasszuk a szűz vagy extra szűz finomítatlan vagy hidegen sajtolt olívaolajat.

Fokhagyma: Egy másik antioxidánsokban gazdag, gyulladáscsökkentő élelmiszer, mely egy különleges vegyületet, az allicint is tartalmaz. A CKD-ben szenvedők esetében az allicin - a fokhagymában található aktív vegyület - ugyanolyan hatékonyan segít a vese egészségének védelmében, mint egy vényköteles gyógyszer. Ha a vesék számára legjobb élelmiszereket keressük, a fokhagymának szerepelnie kell a listán. Ráadásul kiváló módja az ételek ízesítésnek akkor is, ha spórolunk a sóval.

Hagyma: A fokhagymához hasonlóan a hagyma egy másik kiváló és sómentes módja az ételek ízesítésnek, különösen akkor, ha olívaolajban pároljuk.

A hagyma olyan fontos tápanyagokat is tartalmaz, mint a B6- és C-vitamin, a mangán és a réz.

Ezenkívül kvercetint is tartalmaz, egy olyan vegyi anyagot, amely segíthet a szervezetnek a rák elleni küzdelemben, valamint szerves kénvegyületeket, amelyek csökkenthetik a magas vérnyomás, a stroke és a szívbetegségek kockázatát.

Karfiol: A karfiol egy ropogós zöldség, mely sok C-, B6-, B9- és K-vitamint, valamint rostot tartalmaz. Emellett olyan vegyületek is megtalálhatók benne, amelyeket a szervezet felhasználhat bizonyos méreganyagok semlegesítésére. Azonban a karfiol némi káliumot és foszfort is tartalmaz, így bár a vesék számára hasznos ételek listáján szerepel, a CKD-ben szenvedőknek érdemes mérsékelni a fogyasztását.

Tojásfehérje: A tojásfehérje fogyasztása kifejezetten ajánlott a veseproblémákkal küzdőknek, ugyanis lehetőséget adnak a fehérjeszint növelésére, ami különösen fontos lehet a CKD későbbi stádiumában, különösen dialízisre szoruló betegek esetében.

Rukkola: A rukkola tele van olyan tápanyagokkal, mint a magnézium, vas, kalcium és A-, B9-, C- és K-vitamin, amelyekre a szervezetnek szüksége van.

Ráadásul antioxidánsokban gazdag és glükozinolátokat tartalmaz, amelyek segíthetnek a szervezetnek megvédeni magát számos ráktípussal szemben.

A rukkolát nyersen is fogyaszthatjuk (remek saláta alapanyag), de remekül illik például pizzára, omlettbe és tésztákba.

Alma: Az alma rákellenes kvercetint és rostot tartalmaz, amely segíthet a koleszterinszint és a vércukorszint egészséges szinten tartásában, és rengeteg antioxidánst is tartalmaz. De ami még jobb, hogy könnyen beilleszthető az étrendbe, akár nassolnivalóként is.

Forrás: 
cnet.com

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Tudatos Vásárlók Családi nap – bemutatkoznak a közösségi gazdaságok

Hazánkban is egyre népszerűbbek a közösségi gazdaságok, személyes együttműködés termelő és fogyasztó között, amelyben a gazdálkodással járó kockázatokat, a gazdálkodás gyümölcseit egy hosszú távú megállapodásban szabályozott módon közösen osztják meg. A gazda vállalja, hogy egész évben a közösség tagjainak termel, míg a vásárlók vállalják, hogy átalánydíjért cserébe átveszik a terményeket.

Mezőgazdasági pályázatfigyelő - 5. hét

Február 1-től 28-ig nyújtható be a csatlakozási kérelem a Mezőgazdasági Krízisbiztosítási Rendszerhez (MKR).

A kávé és a vesebetegség közötti kapcsolat egy genetikai variánstól függhet

A Torontói Egyetem és a Padovai Egyetem kutatói megállapították, hogy a gyakori kávéfogyasztás és a veseműködési zavarok közötti összefüggés egy közös genetikai variáción múlik.

10 kiváló élelmiszer a vérnyomás csökkentésére

A vérnyomás normális esetben a nap folyamán fokozatosan emelkedik és csökken, a krónikusan magas vérnyomás - más néven magas vérnyomás - növeli a szívbetegségek, a stroke és a vesebetegségek kockázatát. Annak érdekében, hogy csökkenstük ezeknek a kockázatát az alábbi élelmiszerek a segítségünkre lehetnek.

A lucerna mint fehérjeforrás

A Tedej Agrártermelő és Szolgáltató Zrt. és a Debreceni Egyetem 2018-ban kezdett közös kutatást alternatív fehérjeforrások és fehérjetakarmányok előállítására, illetve azt lehetővé tévő újgenerációs technológia kidolgozására. Az öt éves a Protemill-projekt elindításáról, a tervekről és gazdaságossági számításról annak idején lapunk is beszámolt a „Veszteségből fehérjekoncentrátum” című cikkben.

Százmilliós adóhiányt jelentett egy zöldséges, körmére nézett a NAV

A NAV az MTI-hez csütörtökön eljuttatott közleménye szerint tartósan milliós nagyságrendű veszteséges működés és az áfabevallásban jelentett beszállítói adatok miatt rendelte el a NAV a zöldségkereskedő ellenőrzését.

Személyre szabott, egészséges kolbászokat fejlesztenek

Egészséges, életkorspecifikus, zsírcsökkentett, rostban és fehérjében gazdag húskészítmények kidolgozásába kezd a Gulyás és Társa Kft. konzorciumi partnerségben a Debreceni Egyetemmel - jelentették be a három éves projekt nyitórendezvényén csütörtökön.

Válságálló családi gazdaságok

A Romániai Magyar Gazdák Egyesülete Maros Szervezet 32 éves múltra tekint vissza. Időnként nehéz volt fennmaradnia, mert nincs normatív támogatás a román kormány részéről, egyetlen szakmai szervezet felé sem. Önerőből próbálják fenntartani magukat – tudtuk meg Fazakas Miklós elnöktől.

Tíz módja annak, hogy több fehérjét fogyasszunk

A fehérjében gazdag ételek elkészítése időigényes lehet, de szinte minden testi funkcióhoz szükség van rá, beleértve az egészséges szövetek építését és fenntartását az évek múlásával.

Három perc alatt fel lehet tölteni hígtrágyával

Hazai Termékfejlesztési Nagydíjat kapott az AgroMashexpón a Fliegl Abda Gépgyártó Kft. HFW 25 000 centrifugálszivattyús tartálykocsi GUG 45 grúberes hígtrágya-injektálóval. A Fliegl most is bebizonyította, nemcsak gyártó, hanem fejlesztő vállalat is.