A baktalórántházai Vay Ádám Mezőgazdasági Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium több, mint hatvan éve szolgálja a mezőgazdasági szakoktatást az ország legkeletibb csücskében. Felkészült és jól képzett technikusokat és szakmunkás szintű szakembereket bocsát ki a régiónak, tágabban az egész országnak.
Az iskola története kissé rendhagyó, mivel egy 1962-ben alapított gimnázium és az 1965-ben létesített szakmunkásképző iskola 1995-ös összevonásával vált a mezőgazdasági szakképzés intézményévé, Vay Ádám Gimnázium, Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium néven. Többszöri átalakítás – legutóbb a szakképzés, azzal együtt az agrárszakképzés 2019–2020-as teljes megreformálása – után ma Északi Agrárszakképzési Centrum (ÉASZC) Vay Ádám Technikum, Szakképző iskola és Kollégium néven szolgálja az agrárszakoktatást és a magyar mezőgazdaságot.
Az iskola igazgatójával, Gerják Józseffel idén május 31-én, egy pályázat projektzáró rendezvényén („Agrárgazdasági képzések és felkészítő tréningek”) találkoztam először, akkor egyeztünk meg, hogy még beszélgetni fogunk az iskoláról és az általa nyújtott képzésekről.
Jellemzően az agráriumhoz kapcsolódó szakmákat kínálnak a hozzájuk jelentkező diákoknak.
Az iskola az egész megye területéről fogad tanulókat, akik minden októberben a NAK által támogatott pályaorientációs napon ismerkedhetnek meg az intézménnyel, képzési kínálatával és diákéletével. Jelenleg mintegy 300 tanuló vesz részt náluk nappali képzésben és 150-en felnőttképzésben. Az évi mintegy 100-110 jelentkező számával alapvetően meg vannak elégedve, bár tudnának többet fogadni. Minden feltétel adott hozzá, minden igényt kielégítő 150 fős kollégiummal rendelkeznek, ahol térítésmentesen lakhatnak a tanulóik. Az elméleti és gyakorlati képzést 52 oktató nyújtja.
Az iskola képzési palettája hagyományosnak mondható. Jelenleg 5 éves technikumi képzésben mezőgazdasági technikus, mezőgazdasági gépésztechnikus és közszolgálati ügyintéző (technikus) képesítés, illetve oklevél szerezhető.
Az iskola nagy, és a diákok és oktatók egyaránt várva várják a Vay-napokat, amit minden évben a március 15. előtti héten rendeznek. Az egyhetes rendezvény keretében sport-, kulturális és szakmai vetélkedőket (pl. traktorügyességi verseny, vetőmag-felismerés stb.) és előadásokat is tartanak. Az ünnepélyes eredményhirdetést a március 15-ei ünnepségen tartják. |
A mezőgazdasági gépésztechnikus alapvetően az agrárpályára felkészítő képzés, a gépészek pedig a mezőgazdaságban alkalmazott erő- és munkagépek, önjáró betakarítógépek, mezőgazdasági rakodógépek stb. napi és időszakos karbantartását, üzemeltetését is el tudják végezni. A kistermelői élelmiszer-előállító képzésben végzettek a falusi vendégfogadás, vendéglátás, idegenforgalom, tejtermék-előállítás, sajt- és túrókészítés, zöldség-gyümölcsfeldolgozás stb. területein, a szakácstanulók pedig a korszerű vendéglátás, a vendégek elvárásainak megfelelő ételválaszték kialakítása és elkészítése, az elkészített ételek színvonalas tálalásában tesznek szert gyakorlati ismeretekre.
Az iskola hagyományos „gépészképző” intézmény, és ez a legkeresettebb a szakmák közül. A végzett gépészeknek, gépésztechnikusoknak nincs elhelyezkedési problémája, keresik őket. A többi szakmában végzettek is rövid idő alatt találnak munkát, munkahelyet. A „kakukktojásnak”, a közszolgálati technikusképzésnek is van múltja náluk. Az ezt elvégző diákok a közigazgatás középfokú szakképzettséget igénylő területein tudnak elhelyezkedni, illetve a rendőri pályára is felkészít a képzés.
Az iskola a Naményi út, vagyis a 41-es főút városi szakasza mellett, összesen mintegy 7-7,5 hektár szépen parkosított területen áll. Itt van az iskola összes épülete, a tanügyi épületen, kollégiumon és tornacsarnokon kívül a tanműhelyek, a tankert, a fóliasátrak, még az iskola kis állattartó telepe is.
Ebből mintegy 75 hektár szolgálja a szántóföldi növénytermesztést, illetve annak oktatását, a többi erdő. A szántón jelenleg rozst, tritikálét, kukoricát termesztenek. A tanüzem gépparkjával a szükséges műveleteket el tudják végezni, egyedül a kombájnolást végeztetik vállalkozóval.
A tangazdaság, illetve a tanműhelyek a gyakorlati oktatás színterei. Kilenc jól felszerelt tanműhely szolgálja a gépészképzést. A színvonalas oktatást jelzi, hogy – a szakmai tanulmányi versenyek eredményei, helyezései alapján – az iskola az első 5-ben szerepel rendszeresen. A gyakorlatok órarend szerint (6-7 órás gyakorlatok vannak) folynak, valamint a 4 hetes összefüggő nyári gyakorlaton gyarapíthatják gyakorlati ismereteiket a tanulók. A gyakorlatok 90 százalékát helyben (a tanműhelyekben, tankonyhákon stb.) végzik a tanulók, duális képzés keretében (külső képzőhelyeken) csak kevesen vesznek részt (objektív okokból: nincs megfelelő fogadóhely, szakmai oktató stb.).
A mezőgazdasági technikusképzést segíti a tankert (oktatási célú és méretű gyümölcsös, zöldséges kert, fóliaházak, állattartó telep). A megtermelt zöldséget, gyümölcsöt, tojást, húst stb. a tankonyha hasznosítja. A szakács tanulók jól felszerelt tankonyhán és a tanebédlőben sajátíthatják el a szakma és a vendéglátás csínját-bínját. Az itt végzett szakácsok is keresettek a megyében.
A nappali képzésen túl felnőttképzés is folyik az iskolában, és egyre felívelőbben. Két „lába” van ennek a képzési formának: egyik a felnőttek szakmai képzése tanfolyamos képzés keretében (600-800 órás, kb. 1 év alatt teljesíthető), valamint felnőttek szakmai oktatása, melynek végén a sikerrel végzettek OKJ-bizonyítványt kapnak (kb. 1,5 éves képzés után). Mindkét képzési forma normatív alapú, állami költségvetésből támogatják őket, és egyre nagyobb a kereslet irántuk. Különösebb belépési feltétel nincs, de csak 20-25 fő jelentkezése esetén tudják rentábilisan elindítani a képzéseket.
Az elmúlt évek, évtizedek során pályázatokból és a szaktárca anyagi támogatásával igen sok fejlesztés valósult meg, például szigetelték az épületeket, lecserélték a nyílászárókat, a bútorzatot, felújították a vizesblokkokat. Interaktív okostábla szinte minden oktató kabinetben van, korszerű informatikai-számítástechnikai felszereltség, napelemrendszer a tornacsarnok tetején stb., és a közelmúltban kapott az iskola egy új Steyr traktort is.
Természetesen a további fejlesztésekre, korszerűsítésekre is van bőven terve, elképzelése az iskola vezetésének. A géppark meglehetősen elavult; a szükséges munkák elvégzéséhez megfelelő gépek ugyan rendelkezésre állnak, de a géppark megújítása – az első „fecskét”, a Steyr traktort követően – a tervek között szerepel. Ugyancsak tervezik egy modern diagnosztikai labor kialakítását a tanüzemben, valamint egy drón-labort is, az egyre keresettebb drón-kezelő képzés beindításával.
Tehát komoly munka és szakmai képzés folyik „a végeken”, ami sok valóban hátrányos helyzetű, illetve ingerszegény közegből érkező tanulónak jelent lehetőséget a „kitörésre”, szakmaszerzésre, arra, hogy az itt végző fiatal szakemberek jól hasznosítható szakmával indulhassanak el az életben, és az ambiciózusabbaknak akár a továbbtanuláshoz is biztos alapot nyújt. Ha a fiatalok a szakiskolai vagy a technikusi képzés során megértik, „felfedezik”, hogy a ma mezőgazdasága, a legkorszerűbb gépek üzemeltetése, a precíziós gazdálkodás, a dróntechnológia, robotizáció rohamos terjedése milyen komoly technikai-informatikai ismereteket követel, talán máshogy viszonyulnak ehhez a képzéshez, és egyre többen választják a biztos megélhetést elérhetővé tévő mezőgazdasági képzést nyújtó iskolákat.