0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. április 23.

Karácsony előtti körkép

Az energiaválság, az aggasztóan magas infláció, az egekbe szökő élelmiszerárak, a benzinársapka kivezetése minden ágazat tevékenységét húsbavágóan érinti. Joggal merülhet fel a kérdés mindenkiben: vajon más lesz az idei karácsony? Dísznövény- és faiskolai termelőket és kereskedőket kérdeztünk arról, mire számítanak; az eddig megszokottak szerint vagy másképp készültek-e az év egyik legfontosabb értékesítési időszakára.

A karácsony vitathatatlan főszereplője a fenyőfa. Bár évről évre nő a műfenyők iránti kereslet, a legtöbben továbbra is igazi fenyőfát állítanak és díszítenek az ünnepekkor. Magyarországon a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara tájékoztatása szerint jelenleg 3000-3500 hektáron termesztenek kifejezetten karácsonyfa célra fenyőt, főleg Vas, Zala, Somogy megyékben, valamint a Mátrában, a Bükkben és Nógrád megyében. Ez a forgalmazással együtt 600-700 családi gazdaságnak ad munkát. Hazánkban évente 1,8-2 millió karácsonyfa talál gazdára, és a választékban továbbra is meghatározók a luc-, az ezüst-, és a Nordmann-fenyők. Külföldről főleg Nordmann-fenyő érkezik, nagyrészt Dániából.

Bővült a vevőkör

A Fenyő Trend Kft. a hazai karácsonyfa-kereskedelem meghatározó szereplője, a náluk nevelt Nordmann-fenyőket itthoni és a külföldi viszonteladók egyaránt keresik. Az összesen harminchektáros ültetvényről földlabdás és vágott ezüstfenyőt, Nordmann- és lucfenyőt értékesítenek. Harmath Csaba, a vállalkozás egyik vezetője több jó hírt is megosztott velünk az idei szezonnal kapcsolatban. A tavaszi ültetések jól sikerültek, mert a Zala megyében tavasszal lehulló mintegy 300 milliméternyi csapadéknak köszönhetően nagyon jó volt az eredés, szépen gyökeresedtek a csemeték.

Az augusztusi szárazság aztán valamennyire visszavetette az újulat fejlődését, azonban ahol lehetett, öntöztek. A termelő bevált gyakorlata szerint minden évben pótolják az előző évi vágásokat.

Idén először az őszi ültetést is kipróbálták, október végén csaknem 10 ezer hároméves csemetét telepítettek. A kijuttatott műtrágya mennyiségét csökkentették az ültetvényekben, de szerinte azt elhagyni nem lehet, mert a lassan, 6-8 hónap alatt felszívódó tápanyagtól egészséges fenyő jobban ellenáll a kórokozóknak. A műtrágya növeli a tűlevelek hosszát és zöldebbé teszi a leveleket. Bár a termelési költségek, főként a bérek és az üzemanyagárak jelentősen megemelkedtek, nem építettek be mindent az értékesítési árba, így 10% alatt tudták tartani az áremelést.

A korábbi vevőkör megmaradt, sőt idén jelentősen bővült: Ausztriából, Szlovákiából, Romániából is egyre több a vásárló. Ez a fenyőfák versenyképes minőségének köszönhető, ugyanakkor érződik, hogy átrendeződik a nemzetközi piac, és a dán termelőktől a fuvarköltségek emelkedése miatt már nem éri meg nagy távolságra szállítani a fenyőt.

Annak ellenére, hogy a dán exportőrök csökkentik az árakat, Harmath Csaba szerint az elmúlt tíz évben már mindössze feleannyi Nordmann-fenyő érkezik hozzánk, mint korábban.

A Fenyő Trend Kft. nagyrészt viszonteladóknak értékesít, azonban a karácsony előtti két hétben magánszemélyeket is kiszolgálnak. Az évek alatt bejáratott értékesítési helyeken keresik a lakosok a megszokott kiváló minőségű fákat, évente több ezer darabot árulnak így. A hagyományosnak számító lucfenyő az eladott tétel 10%-át teszi ki, további 10% az ezüstfenyő aránya, a Nordmann-fenyő a legkeresettebb. A legnépszerűbbek az 1,8-2, 2 méter magas fák, de tudnak szállítani 80 centimétereseket és akár 3,5 métereseket is, ebben idén sem számítanak változásra. A vágás kezdetét az eladott mennyiségtől és a vásárlói igényektől teszik függővé, de jellemzően november első hetében kezdik meg a kitermelést. Kedvező időjárás esetén naponta körülbelül 1500 fát vágnak, csomagolnak és készítenek elő szállításra.

Fenyő az erdészetekből

A KEFAG Zrt. Juniperus Parkerdészet mintegy 20 hektáron termeszt fenyőt Kecskeméten és Szombathelyen. Bekőné Polner Katalin erdészeti igazgató elmondta, hogy kínálatuk és az értékesítés a korábbi évekhez hasonlóan alakul. Idén is árulnak földlabdás és vágott fenyőt, Nordmann, ezüstfenyő, lucfenyő, feketefenyő és erdeifenyő szerepel a kínálatukban.

Minden évben körülbelül 1000-1200 konténeres, 100-200 földlabdás fát és mintegy 500-600 vágott fenyőt adnak el.

Vásárlóik közül legtöbben az ezüstfenyőt választják, de kedvelt a luc- és a feketefenyő is, az eladott fák harmada Nordmann. Változatos méreteket kínálnak 0,5 és 5-6 méter között.

A költségek emelkedése miatt a KEFAG Zrt. is emelte is árakat, mind a konténeres földlabdás, mind a vágott fenyők esetében. Idén is december második hetétől kezdték az árusítást magánszemélyek részére a KEFAG Zrt. Juniperus Parkerdészet kecskeméti telephelyén, és nem számítanak arra, hogy a kereslet jelentősen visszaesne. Mivel fo­gyástól függően vágják a fákat, így nem jellemző, hogy nagyobb mennyiség megmaradna. Amit mégsem tudnak eladni, annak az ágait dísznövényágyások takarására használják fel.

A Zalaerdő Zrt. is minden évben árul karácsonyfát, azonban náluk csak helyi értékesítés van a Bajcsai Csemetekertben, a Lenti Erdészetnél, illetve december második hetétől a Zalaerdő Zrt. központjánál, Nagykanizsán is. Babics István a Zalaerdő Zrt. erdőgazdálkodási előadója azt is elárulta, hogy a nagykanizsai Múzeum téri vásár évek óta hagyomány, oda nagyjából 500 fával készülnek. Idén a Nordmann méterét 5000 forintért, az ezüstfenyőt 3000 forintért, az erdeifenyőt 2500 forintért árulják.

A csemetekertjeikben megnevelt fenyőcsemetéket iskolázás és két év további nevelés, majd gyökérvisszavágás után karácsonyfatelepbe ültetik ki olyan térállásban, hogy évekig zavartalanul fejlődhessenek. Fajtól függően öt-tíz évig gondozzák, ápolják a fákat, amíg elérik a kívánt méretet.

Karácsonyfát csak karácsonyfatelepen nevelnek, az erdőkből nem vágnak ki fenyőt erre a célra. Immár több éve átlagosan több tízezer fenyőfa található az Zalaerdő telephelyein. A szabvány szerint november 20. a karácsonyfa-kitermelés kezdete, de ezt mindig később kezdik el, hogy a karácsonyfák tartósabbak maradjanak.

Nagy- és kiskereskedelem

A Profi Partner szigetszentmiklósi nagykereskedés és vállalkozói diszkont is évről évre kínál partnereinek vágott, földlabdás és konténeres földlabdás fenyőt. Rónai Gergely, a nagykereskedés vezetője szerint a nemzetközi fenyőfakereskedelem átalakulóban van; több nagy dán cég befejezte a termelést, ami egyértelműen érezteti a hatását az európai piacon. Ugyanakkor az orosz–ukrán válság miatt a felvevőpiaca nagy részét elvesztő lengyel vágott fenyő is megjelent a hazai értékesítési láncban, ráadásul nyomott áron. A nagykereskedés idén inflációhoz közeli mértékben emelte az árakat, ahogyan a beszállító partnereik is.

A karácsonyra beszerzett áru közel 80%-a Nordmann, 15% ezüstfenyő, 5% lucfenyő, az arányok a vágott és a földlabdás fenyők esetében azonosak. Úgy látják, hogy egyre népszerűbbek a frissen konténerezett földlabdás fenyőfák, amelyekkel kapcsolatban a kereskedés vezetője kiemelte, hogy ez nem ugyanaz, mint a konténerben nevelt fa.

Ezek a fák kitermelést követően nem jutazsákba kerülnek, hanem műanyag konténerbe, így könnyebben kezelhetők, mozgathatók, kevésbé szennyezik a lakást. Tavasszal viszont ugyanúgy kell őket elültetni, mint egy földlabdás fát. Mivel az elmúlt három évben jelentősen nőtt a kereskedés vásárlóinak száma, idén több növénnyel készültek, és mindenképpen arra számít Rónai Gergely, hogy a korábbinál több fenyőt adnak el.

A karácsonyfaszezonnal kapcsolatban Boross Dávidot, az Oázis Kertészeti Kft. ügyvezetőjét is megkérdeztük. Szerinte az értékesített fenyők száma nem fog változni, de elképzelhető, hogy anyagi okokból sokan választanak majd kisebb méretű, esetleg olcsóbb fajtát. Különösen fontos, hogy az alapfajokon (Nordmann, luc, ezüst) belül széles legyen a méret- és minőségi választék is. A cserepes fenyők is ugyanezen fajokból kerülnek ki. Arra is figyelnek, hogy az utolsó napon is legyen még választék, inkább maradjon néhány tucat fenyő december 24-ig, mint hogy csalódottan távozzanak az árudából már december 21-én az érdeklődők. Azt is hozzátette, hogy meglepően sokan – külföldön dolgozók, a két ünnep között hazatérők – december 27-e után vesznek fát, számukra pedig az egyetlen lehetőség az Oázis Kertészet. Az elmúlt években folyamatosan nőtt a Nordmann-fenyők részaránya, minden második vágott fenyő Nordmann, és néhány éve már többet adnak el, mint lucfenyőből. Az ezüstfenyőket csak a vásárlók alig 5%-a választja. Ilyen széles kínálatot csak úgy tudnak tartani, ha sok termelőtől vásárolnak.

Az összes lucfenyő hazai, a Nordmann-fenyők egy része szintén, de a legjobb minőségű Nordmannok Dániából érkeznek.

Boross Dávid azt is elmondta, hogy a vágott fenyők árából az Oázisban méterenként 1000 forint levásárolható. Ez egy szociálisan nagyon igazságos akció, mert így a legnagyobb arányú kedvezményt az olcsóbb fenyőkre adják, tehát azoknak segítenek jobban, akiknek a leginkább szükségük van rá. Ezt erősíti, hogy a vágott lucfenyők ára gyakorlatilag nem emelkedett náluk, 3990 forintért már lehet kapni másfél méteres fát (és ebből 1500 forint levásárolható). A másfél méteres Nordmann-fenyők ára 7990 forinttól indul, ugyanakkor egy prémium minőségű kétméteres Nordmann ára eléri a 30-40 ezer forintot. Az ezüstfenyő a kettő közötti árban van. Azok a családok, ahol van gyerek, szinte biztosan „plafonig érő” fát szeretnének, míg az idősebbek, vagy épp a fiatalok beérik egy kisebbel, inkább a jelkép, ünnepi hangulat fontos számukra. Egyre népszerűbb az élő, cserepes fenyő is, főleg a környezettudatos fiatalok körében. Az Oázis akciója keretében az ott vásárolt cserepes fenyőket az ünnepek után vissza lehet vinni, és gondoskodnak arról, hogy kiültessék őket. A fát persze meg is tarthatja, aki szeretné, és van lehetősége kiültetni. Az Oázisokban minden tizedik fenyőfa élő fa, erre különösen büszkék.

Online és offline értékesítés

A koronavírus-járvány hatására szinte felrobbant az internetes kereskedelem. Jelentős forgalombővülést tapasztalt két évvel ezelőtt az internetes karácsonyfa- értékesítéssel foglalkozó onlinefenyo.hu is. A vállalkozás egyik vezetőjétől, Mezei Dávidtól megtudtuk, hogy bár a fenyőfák online értékesítési piaca folyamatosan nő, még mindig közel sem olyan nagy, mint a hagyományos helyi értékesítéssel foglalkozó kiskereskedelmi piac.

A vállalkozás indulásakor fő célként azt határozták meg, hogy a hazai kistermelőket támogatva kényelmi szolgáltatást kínáljanak, és arra is szerették volna a figyelmet felhívni, hogy a hazai első osztályú fenyőfák nem maradnak el a külföldi minőségtől.

A vállalkozás idén a tavaly értékesített mennyiséget célozta meg, amikor is nagyjából 600 családnak sikerült karácsonyfát eljuttatniuk online megrendelés után.

Infláció alatti áremelést terveztek, ezt sikerült is tartani. Csapatukat idén bővítik, így már három főfoglalkozású munkatárssal, és három-négy kisegítővel irányítják csúcsszezonban a munkát. Az online értékesítés mellett személyesen is árulnak: a budapesti Szentendrei úti telephelyen már az alapítás óta jelen vannak, tavaly a Czakó-kertben is nyitottak egy standot, ide idén is visszatértek, nagyon jól sikerült az együttműködés, a vásárlók tetszését is elnyerték a fenyőfák. A kiszállítás fő célterülete továbbra is Pest megye, de sikerült szerződést kötni egy új futárszolgálattal, akik vállalták a fenyők sérülésmentes szállítását, így már országosan értékesítenek.

Forgalmuk legnagyobb része Nordmann-fenyő értékesítéséből származik, ezt a fajt 90-100 centimétertől egészen 3 méterig árulják, ezüstből és lucfenyőből 2,5 méteres magasságig van készletük. Legkedveltebb méret az 1,5-1,8 méter.

Jelenleg három hazai termelőtől vásárolnak. Alapvetően az online térben nem számítanak komoly bővülésre, büszkék azonban arra, hogy az online vásárlók közel 70%-a visszatér, ami azt jelzi, hogy elégedettek a szolgáltatással és a kiszállított fák minőségével. December 23-ig tart náluk az értékesítés, a megmaradt fákból minden évben felajánlanak jótékonysági célra, egyházaknak és rászorulóknak is.

Színes virágokat a lakásba

Az adventi időszak népszerű cserepes dísznövényei közé tartozik a mikulásvirág és a ciklámen. A Flóratéka Kertészet az elsők között kezdte el termeszteni és kiváló minőségű mikulásvirággal kielégíteni a hazai igényeket. Az energiaválság miatt Túróczy János, a kertészet tulajdonosa a tavaly termelt hatvanezer darab helyett idén negyvenezer mikulásvirágot ültetett, így kisebb felületet kellett ősszel fűteni, gázfűtés helyett pedig teljes egészében széntüzelésre állt át.

Bár a mikulásvirág árát már évek óta nem vagy csak enyhén emelte, mert ez a dísznövény kifejezetten „árérzékeny”, idén a termelési költségek olyan mértékben megnőttek, hogy átlagosan 25%-kal magasabb áron kezdte el a virágot értékesíteni.

A piac elfogadta a megváltozott árat, a termelt mennyiség 99%-át december első hetére eladta. A szakember szerint a vevők mindegyik növényméretet szeretik, ezért kínálnak 9 centiméteres cserépben egyvirágos, 12-es cserépben két-háromvirágos, 13-asban négy-hatvirágos változatokat, valamint 21 centiméteres cserépben kéttöves árut is. Színekből is igyekeznek széles kínálatot tartani, azonban továbbra is a hagyományos piros fellevelű mikulásvirág a legkeresettebb, de növekszik a krémszínű, hófehér, tarka vagy márványos mintázatú, rózsaszín, pink színárnyalatú változatok népszerűsége is. A növényeket nagyrészt a nagybani virágpiacon értékesítették.

A kertészetben a téli időszakban cikláment is nevelnek, Túróczy János szerint a ciklámen iránt is jó keresletet tapasztaltak, december elejére csak a készlet 20%-a maradt meg. Közben már készülnek a tavaszi szezonra, muskátlit, dáliát, petúniát, és új-guineai nebáncsvirágot nevelnek gyökeres dugványokból.

Dobay Imre, a szegedi Dobay Kertészet tulajdonosa is arról számolt be, hogy magasabb áron is keresett volt idén a mikulásvirág. Ugyanannyit termesztett, mint az előző években, az áru nagy részét törzsvásárlóknak és a szegedi piacon értékesíti. Jelenleg nappal gázzal, éjszaka faaprítékkal fűti a házakat Ez utóbbinak a beszerzése nagyon nehézkes, az ára pedig a többszörösére nőtt.

A termelt mikulásvirág 70%-a piros, 15%-a pedig a piros különböző árnyalatainak cirmos és mintás változata.

Dobay Imre úgy látja, hogy a szállítási költségek megugrása miatt a hazai termesztés előtérbe került, a piacon nagyon kevés az import­áru. Idén mintegy nyolcezer darabot ültettek, 10, 12 és 13 centiméteres cserépbe. A fehérek különösen jól sikerültek, nagyobb volt rájuk a kereslet is, ezért elképzelhető, hogy jövőre növelni fogják az arányát. A színes változatokkal óvatosak, de szükség van rájuk, ezért néhány száz cserép Princettia típust is ültettek.

A virágok nagy részét december első hetében értékesítik.

A Gyenes Kertészet harminc-negyven éve termeszt cikláment téli értékesítésre időzítve, emellett árvácskát és díszkáposztát is nevelnek. Gyenes István, a kertészet vezetője a ciklámen egy részét áruházláncnak szállítja, a többit szabad készletről értékesíti. Ciklámenből három méretet termesztettek idén, 13, 10,5 és 6 centiméteres cserépbe ültetve. A legkisebb méretet az országban nagyon kevesen termelik, ennek biztos a piaca, de legjobban a nagy méretet keresik. Abból évente átlagosan 12 ezer darabot, közepesből 2000, a legkisebb méretűből körülbelül 1500 cseréppel termelnek. Úgy véli, hogy a tavaszi termelést 30%-kal csökkenteni kell, mert az önkormányzatok, vendéglátóhelyek és a lakosság is vélhetően kevesebb virágot fog vásárolni.

Forrás: Kertészet és Szőlészet